|
|
Ajánlatadás
A hajónak van egy vételára, amennyiért eladásra hirdetik. De valószínűleg nem ez az ára, amennyiért oda fogják adni. Ha bróker is van a dologban, akkor vélhetőleg 5-10% az ő árrése, és az általa az eladónak ajánlott ár is magas. Brókernek adni szemtelen ajánlatot lehet, de nem érdemes. Valószínűleg az eladót meg sem fogja kérdezni. A hajó tulajdonosának azonban már érdemes. Például volt olyan hajó, amit 105000 márkáért hirdettek Franciaországban. Kértem róla anyagot, kiértékeltem, majd adtam rá egy 60.000 márkás kötelezettség nélküli ajánlatot. Kis gondolkodás után igent mondtak. Kiutaztam, de a hajó nem olyan volt, mint amilyennek a dokumentáció alapján gondoltam. Továbbléptem.
Azt is át kellett gondolnom, hogy lehet, hogy kevesebbért is eladnák a hajót, de lehet, hogy nem. Lehet, hogy véletlenül pont egy másik vevő is betoppan, és ő megadja a kért árat. Gondolkodom: "Itt egy olyan hajó, amilyet kerestem. A keresés rengeteg pénzbe és időbe került. Lehet, hogy többe fog kerülni megint egy ilyen hajót találni (ha ez nem jönne össze), mint amennyit most le akarok alkudni." Ezért ha a hajó nagyon megfelel, azt javaslom, nagyon fontold meg, mennyit ajánlasz. Az ajánlatadásnál ki lehet kötni, hogy a vásárlás feltétele
- teszthajózás
- hajószakértővel vizsgálat (survey).
Ha az ajánlatot elfogadják, jöhet a teszthajózás.
Hajószakértő?
Hajószakértőt felkérni nem olcsó mulatság. Egy 40 lábas hajónál 500-1000 euro között van a szakértő munkadíja. Ráadásul a hajót ki kell emeltetni a vízből, ennek díja 150-250 euro + tisztitás 15-40 euro. A darut általában előre le kell foglalni. Ha a hajótest víztartalmat is le akarod méretni, akkor 3-5 napig a hajót kint kell hagyni a parton, és ez is pénzbe kerül. Hajószakértő bárki lehet. Akár Te is. Vigyázz, nehogy olyan szakértőt bízz meg, aki esetleg kevesebbet tud a hajókról, mint amennyi tudást Te befogadtál. Érdemes valamelyik nagyobb surveyor organisation (szakértői szervezet) tagjai közül választani. Ez többe fog kerülni, mint a helyi szakértő, de legalább megbízik benne az ember. Ha nem magyar lobogót szeretnél a hajóra, akkor nagyon járj utána, hogy a regisztráláshoz kell-e szakértő, és ha igen, melyik szervezeteket fogadják el. Ugyanezt a kört járd végig a biztosításnál is . Ha ügyesen csináltad, egy szakértővel megúszhatod.
Meg is lehet spórolni a szakértőt. Ha kellőképpen felkészült vagy, nagyon sok mindent magad is meg tudsz állapítani. Ha az eladó valamelyik kultúrált ország lakosa (=felel a hajóért, ha eladja), és megbízhatónak tűnik, írjátok be az adásvételi szerződésbe a hajó hibáit, és azt, hogy a hajónak más hibája nincs (érdemes még beleírni, hogy ozmózis-javítás sem volt még rajta - ha azt állítják, hogy nem volt). Egy holland/német/osztrák/stb tisztességes polgár nem fog valótlant aláírni, mert tudja, hogy komolyan elővehetik érte. Természetesen ha nem így történne, semmilyen felelősséget én nem vállalok. Én több hajóra adtam ajánlatot. A hajókat magam vizsgáltam végig, és majdnem mindegyiknél igénybe vettem volna szakértőt a tényleges vásárlás előtt. (Végül szakértő nélkül vásároltam, de ez egy speciális helyzet volt).
Ebben a témában nagyon ajánlom a "Surveying Fiberglass Sailboats" című könyvet.
Adás-vételi szerződés
Az adásvételi-szerződés megkötése előtt megbizonyosodtam arról, hogy az eladó a valódi tulajdonos az alábbiak alapján:
- a nemzetközi hajólevélen az eladó van feltüntetve tulajdonosnak és nincs rajta korlátozás,
- a lobogó szerinti ország hajózási hivatalában megérdeklődtem a hajólevél másolatával, hogy még aktuális-e a hajólevél (nem módosult-e a kiállítás óta),
- elkértem a biztosítási kötvényét (ha volt a hajón casco biztosítás), és megnéztem, hogy van-e rajta bónusz (mivel ha nincs, akkor volt a hajón korábban káresemény)
- a tulajdonostól elkértem korábbi dokumentumokat:
- adás-vételi szerződést, amellyel ő vásárolta a hajót
- javítási számlák
- rádió engedély
- nyaralási fotók a hajóval
- hajónaplók.
Megfogalmaztuk az adás-vételi szerződést. Bele kerültet a hajó hibái, nyilatkozat arról, hogy
- a hajó más hibájáról az eladónak nincs tudomása
- a hajón ozmozis miatt korábban javítás nem történt
- a hajó per és tehermentes.
A szerződést közjegyző alatt írtuk alá. Ennek költsége kb. 20 euro volt. Mivel a hajót az eladó regisztráltatta a Németországi Hajózási Hivatalban, ezért csak ő kérhette, hogy a hajót töröljék a Hajóregiszterből. A törlést kérvényeztük, a törlést végrehajtották. A törlésről kaptam egy hivatalos dokumentumot.
Mivel magyar lobogóval regisztráltattam a hajót, és Németország és Magyarország között nincs olyan kölcsönösségi megállapodás, hogy egymás közjegyzői hitelesítését elfogadják, ezért el kellett mennem a Németországi Magyar Konzulátusra és ott kb. 50 euróért felül kellett hitelesíttetnem a szerződést. Ehhez az eladónak nem kellett ott lennie.
Már csak fizetni kellett. A fizetésről bizonylatot kaptam (ez lehet átadás-átvételi jegyzőkönyv, befizetési igazolás az eladó bankjától, visszavonhatatlan átutalási igazolás a bankunktól).
|
|
|