|
|
Hajókeresésem elején felvetődött bennem a charteres hajóvásárlás gondolata. Futottam ebben a témában egy-két kört, de végül elvetettem a lehetőséget. Ha érdekel, miért, olvass tovább, egyébként kattints a "Következő" gombra!
Az elmélet
25-60% induló részlet befizetése után egy új hajó tulajdonosa leszek. A fennmaradó részt egy charter cég finanszírozza (általában egy bank bevonásával). A törlesztő részletet vagy én, vagy a charter cég, vagy közösen fizetjük. A hajót a charter cég tárolja, ő tartja karban (övé a költségek). A hajóval csak szerződésben meghatározott időt hajózhatok, a többi idővel a charter cég rendelkezik. Ez idő alatt kiadja bérlőknek a hajómat, a befolyt bérleti díjból fedezi a költségeit, és hasznot termel magának. A szerződéses időszak letelte után (3-6 év) az enyém egy 3-6 éves charter hajó, amelyik elméletileg jó állapotban van, gyakorlatilag nem biztos.
A partner
Nagyon fontos a megbízhatóság, és a stabil háttér. Ha esetleg csődbe megy a charter cég, legyen biztosított, hogy nem viszi magával a hajódat. A hajó karbantartását is korrekten kell, hogy elvégezze. Vannak olyan charter cégek, akik a szerződés lejárta előtti években már nem költenek a hajókra. Én a Moorings-tól és a Sunsail-tól kértem ajánlatot. Nem tudom, hogy ezek a cégek mennyire megbízhatóak, de náluk komolyan ki van dolgozva ez a program.
A kalkulácó
Kattints ide, hogy megjelenjen az a kalkuláció, amit a Sunsail ajánlatához elkészítettem (2001-es adatok). 3 hajóméretre számoltam: Jeanneau Sun Odyssey 34, 37, 40. Négyféle törlesztési konstrukció van:
61% | 25% | 55% | 25% |
3.5 év | 3.5 év | 5.5 év | 5.5 év |
0 | 14 | 0 | 22 |
|
negyedévente |
0 | negyedévente |
| 2.9% | | 1.6% |
Minden évben 10 hajózási pontot lehet felhasználni. Attól függően, hogy mennyire van szezon, annyi pontot jelent 1 hét. Ezen kívül, ha a hajó nincs előre lefoglalva, akkor pont felhasználás nélkül is elvihetem. Persze a takarítást és egyéb költségeket meg kell fizetnem.
Az elemzés értelmezéséhez következik egy-két magyarázat:
*1 |
A 10 ponttal gazdálkodásnál feltételeztem, hogy akiket elviszel magaddal, azok kifizetik az egyébként esedékes bérleti díjat. |
*2 |
Ez az a szám, amellyel az egyes konstrukciókat össze lehet vetni. |
*3 |
Ennyivel kerül kevesebbe, ha csak hajót bérelsz, és nincs saját hajód. |
*4 |
Ennyivel kerül többe a "Sunsail"-es konstrukció a használt hajóhoz képest. |
Az ötlet elvetése
Elvileg nagyon jól hangzik a konstrukció. De aztán eszembe jutott, amikor kezdő hajósként én béreltem hajót. Hibákat követtem el. Nem tett jót a hajónak. Egy charterhajó, amelyiket tavasztól őszig használják sokkal többet kap, mint egy saját tulajdonú hajó. A szerződés lejárta után lesz egy hajóm. De milyen? Milyen állapotban? Hányszor lett összetörve? Megjavítva? Ha körbenézek a használt piacon, nem sokkal többért az induló részletnél vehetek egy charter után eladott hajót. És az a hajó olyan állapotú, amilyennek látom. Nem 5 év múlva fogom megtudni. Nem veszek zsákbamacskát. És nem kell 5 évet várnom, hogy a saját szájízem szerint szereljem fel. Persze fizetnem kell a tárolást. És a karbantartást.
Vállaltam a költségeket. És nem szeretem a zsákba macskát.
|
|
|