|
|
Miután meghatároztam azokat a hajótípusokat, amelyek szóba jöhetnek, jobban meg kell őket ismernem. "Profinak" kell lennem. Olyan ez, mint egy házi dolgozat: amit csak lehet tudni a típussal kapcsolatban, arról tudom kell. Információforrásaim:
- Internetes keresőoldalakon (Altavista, Yahoo, Google) beadtam a típus nevét, és végignézegettem a kapott oldalakat. Ha hajótulajdonossal találkoztam, és volt elérhetősége (e-mail vagy akár telefon), akkor felvettem vele a kapcsolatot és kikérdeztem a hajóval kapcsolatban. Mivel megfelelő volt az alapozás, hamar ki lehet szűrni, hogy valaki ért-e a hajójához, vagy csak ködösít róla.
- Megkerestem az adott típus levelező listáját. Nagy százalékban megtaláltam az alábbi levelező listákat kezelő site-okon:
- Ha találtam levelező listát, akkor átböngésztem a hozzá tartozó arhívumot. Csatlakoztam a csoporthoz, pár szóban mutatkozz be, majd kérd a véleményüket a hajóról. Az általános "ez egy jó hajó" véleményre nem adtam túl sokat, mert a hajótulajdonosok általában meg vannak győződve arról, hogy az ő hajójuk a tökéletes (persze lehet, hogy igazuk van). Vagy ha nincsenek is erről meggyőződve, kifele ezt mutatják.
- Hajóhirdető/listázó weblapok. A "4. Alapozás" pontnál már felsoroltam őket. Egy idő eltelte után arra jöttem rá, hogy a listákon mindig ugyanazok a hajók vannak, és csak ritkán tűnik fel 1-1 újabb hajó. Az is előfordult többször, hogy ugyanazt a hajót több helyen is hirdették, de más áron. Sokan nem is akarják a hajójukat eladni, csak hirdetik egy viszonylag magas áron, hátha jön valaki, aki beugrik és megveszi. Ezek a hajók néha évekig is rajta vannak az eladási listákon. Aki viszont tényleg el akarja adni a hajóját, és normális áron hirdeti, hamar túlad rajta. Mikor rátaláltam egy jobb árú hirdetésre, felvettem a kapcsolatot a hirdetővel, megindult a levelezés, megkaptam a fotókat stb. De még nem döntöttem. Még nem tudtam eleget. Egy másik vevő pedig közben ráharapott, és megvette.
Azért, hogy esetleg egy kedvező "akciós" ajánlatról ne maradjak le, elkezdtem egy nyilvántartást vezetni. Egy excel fájlba felírtam a listasite-okat, és mindegyik mellé írtam, hogy mikor néztem végig a kínálatot. Ezáltal sokkal követhetőbbé vált a keresés, és amikor egy-egy új hajó feltűnt, hamarabb rátaláltam. Fontos, hogy a keresést csak a kiválasztott típusokra végeztem. Ellenkező esetben a bőség zavara lehetetlenné tette volna, hogy átlássam a helyzetet.
Ahogy megjelent egy újabb hajó, felvettem a kapcsolatot, anyagot kértem róla stb. Ha elérhető közelségben volt a hajó - Adria, Tirrén-tenger stb, akkor leutaztam és aprólékosan minden részletet átvizsgáltam.
- Hajószakértőkkel (surveyor) beszélgettem. Vagy interneten vagy külföldi telefonkönyvben kerestem neveket, telefonszámokat és kikérdeztem őket 1-1 adott típusról (felépítés, ozmózis, erősség, hibák stb.). Meglepően sokan segítőkészek voltak.
- Akik általában nagyon rossz információforrásnak bizonyultak: a brókerek. Sok bróker nem jött még rá, hogy neki nem az a feladata, hogy eladjon egy bizonyos hajót, hanem az, hogy neked keressen egy megfelelőt. A brókereknek köszönhetem viszont, hogy sok hajót meg tudtam úgy nézni hogy nem volt jelen a gazdájuk.
Egy idő után már pontosan tudtam, hogy egy adott típuson mit kell nézni, mi nem eredeti, mi van átalakítva, mi nincs a helyén, mi hiányzik stb. Az adott típust egyre jobban megismertem.
|
|
|