Hajónapló: Vanuatu harmadik rész in English

2014.08.18 - 2014.10.04                                   »»   5/5 oldal   ««

39. nap, 2014.09.25. , Vissza Epi-re

Elbúcsúztunk Rock-tól, feleségétől és kislányától, és készítettünk egy utolsó képet az új kemencéjük előtt, amelyben kenyeret és pizzát sütnek. Azon tűnődtünk, miért pont Rainbow Store-nak (Szivárvány ABC) hívják az üzletüket, amikor egy esőfelhő segítségével kikristályosodott, hogy miért kapta az üzlet ezt a nevet. Egy hatalmas szivárványt láttunk az öbölben.

Délelőtt húztuk fel a horgonyt és elindultunk Epi felé. Itt elváltak Mares-től az útjaink, mert ők a Lamen öbölbe tartottak, mi pedig Epi délebbi részét céloztuk, a Revolieu öblöt. A 15-16 csomós délkeleti szél lassan elkezdett keletiesedni, de az utolsó néhány mérföldön pont szembeszélben haladtunk, ezért csak a fővitorlát hagytuk fenn és motoroztunk. Útközben egy 92 cm-es mahimahi-t fogtunk a megjavított tintahal-csalinkkal, melyet az utolsó harcias és elszabadult mahimahi rágott szét. A következő napokban ismét halat eszünk.
Sajnos a dugong-ot nem láttuk, de majd küldünk neki képeslapot a vízalatti postával. Az öbölben csak éjszakára álltunk meg és egy kicsit dülöngélős volt a horgonyzóhely, de gondoltuk, így majd könnyebb lesz felkelni reggel.

40. nap, 2014.09.26. , Visszaérkezés Port Vilába (Efate)

Hajnali négykor húztuk fel a horgonyt. A szél mára keletiesedett, mely egybevágott az előrejelzésekkel. Fantasztikus vitorlázás volt, bő 15 csomós negyedszélben. Csak amikor Efate szigetéhez értünk kellett kicsit motort indítani, mert itt a sziget miatt elfogyott a szél. A Devils Point-nál pedig pangó vízben érkeztünk, de így is tornyosultak a szél és az áramlat szembetalálkozó, meredek hullámai. Ezt a pontot erős szélben vagy ha nincs pangó víz érdemes nagy ívben kikerülni, mert a hullámok elég kellemetlenek lehetnek néhány mérföldön keresztül. Port Vilába 4-kor érkeztünk és csak a legtávolabbi, 32-es bóján volt hely, melynek hurkát Rufus adta a kezünkbe. Eddig nem volt semmilyen sérülésünk, de ez a kötél éles kagylókkal volt tele és kis sebet ejtett a kezünkön. A sebeket rögtön fertőtleníteni kell és érdemes leragasztani, mert a legyek olyan baktériumokat terjesztenek, melyek csúnya gyulladást és elfertőzött sebet tudnak okozni (ezeket más hajósok lábain láttuk már). Port Vila-ban megvárjuk a következő ciklont, amely az előrejelzések szerint vasárnap délről érkezik.

Kiszaladtunk a helyi szupermarketbe bevásárolni. Nem vettünk sok mindent csak gyümölcsöt, lekvárt, vajat, kenyeret és egy tonikot, de ezzel a bevásárlással többet költöttünk, mint az elmúlt pár héten összesen az Efate-től északra fekvő szigeteken. Most érezzük a nagy különbséget, a falvak önellátó gazdálkodása és a városi élet között.

41. nap, 2014.09.27. , Barátokkal ünnepelünk

A ciklon felhői tornyosulnak felettünk és közben ünnepi vacsorát és körtetortát készítünk.

Délután háromkor kürtszóra kaptuk fel a fejünk. A Mares katamarán állt meg mellettünk és szülinapi köszöntőt énekeltek. Ők is visszaérkeztek a holnapra várható vihar előtt. Csak 2 mooring maradt üresen a kikötőben, egyrészt mert megérkeztek azok a hajók amelyek idén keltek át a Csendes-óceánon és Ausztráliában vagy Új-Zélandon töltik a hurrikán szezont, másrészt pedig a holnapra várható ciklon előtt a Port Vila közelében levő hajók itt keresnek menedéket.

A családi köszöntések után, este velük együtt ünnepeltünk. A főmenü természetesen a maradék sült mahimahi hal volt ünnepi terítéken. Ráadásul vendégeink is fogtak egy wahoo-t idejövet, melyből mi is kaptunk egy nagy szeletet. Így igazából a fogott halak gazdát cseréltek. Az édességet egy bambuszcső tálcán tálaltuk.

42. nap, 2014.09.28. , Megérkezett a ciklon

Megérkezett a ciklon és egész nap szakad az eső. A VHF-en egy vicces hajós bemondta, hogy valaki kapcsolja már ki a zuhanyt. Örülünk, hogy ezt a ronda időt védett kikötőben várjuk ki. A levegő is lehűlt csak 23-24 fok van. A mellettünk elszáguldó turistaszállító búvárhajók legénysége nekünk panaszkodott arról, hogy fáznak. Valaki tényleg kapcsolja már ki a zuhanyt és kergesse el a legyeket! A legyek is érzik a nyomásváltozást és megvadulva keresik a helyük, mi pedig légycsapóval szaladgálunk utánuk. .

43. nap, 2014.09.29. , Hajós buli

Végre egy kis csirke!
Már annyi halat ettünk, hogy nem volt kedvünk halat enni ebédre, pedig még mindig van a wahoo-ból. Előző egyeztetések szerint a Mares-en vacsoráztunk volna (természetesen halvacsora lett volna) és akartunk egy kis friss gyümölcsöt venni a desszerthez a piacról. Elhűlve láttuk, hogy árulják a kókuszrákokat. Már olyan kevés van belőlük, hogy a Tuamatu szigetek óta egyet sem láttunk belőlük. Ezek a rákok hatalmasra nőhetnének, ha hagynák őket és az ollóikkal ki tudják nyitni a kókuszdiót, ahonnan a nevüket is kapták. Vettünk gyümölcsöt és nyers mogyorót is. A mogyorót pörkölés nélkül is árulják a piacon és a helyiek nyersen is megeszik, ezért mi is rászoktunk. Nyersen különben nyers zöldborsó íze van.

Ebédre sült csirkét ettünk a piac melletti helyi gyorsétteremben. Mire visszaértünk a hajóra, láttuk, hogy változott az esti program, az egyik hajós bulit szervezett a parton, ahova mindenki visz valamilyen előre elkészített ételt. Mi a rizses-banános puding mellett döntöttünk. A tányérunkat valamelyik hajós gyerek ki is nyalhatta, olyan tiszta volt a buli után. És így vacsorára sem hal volt a menü.

A konvergencia zóna itt van felettünk (általában a ciklon lehúzza), ezért nem igazán süt a nap, de legalább nem fogy a napozókrém sem.
Kókuszrákok a piaconNyers mogyoróLevél az esti buliról
Szállítóhajóval a konvergencia zóna alattEsti buliAz esti bulin

44. nap, 2014.09.30. , Beiratkoztunk kiteszörf tanfolyamra

Még mindig felhős az idő
Amíg a hajót felkészítjük a következő átkelésre, addig beiratkoztunk kiteszörf tanfolyamra. Most tényleg jó, hogy nem tűz a nap, mert kb napi 3 órát töltünk a strandon a kite társaságában.

Néhány hajó elindult Új-Kaledónia felé, köztük Mares is, de mi nem találtuk olyan jónak az előrejelzést, hogy elinduljunk. Gyanúnk beigazolódott, mert a rádióban az indulás után több hajós is erős szelekről panaszkodott.

45. nap, 2014.10.01. , Zene-fesztivál

Mele strand
A város ma sem nagyon csöndes, 5 napos zene-fesztivál elébe nézünk. Port Vilában a Nalenga fesztivállal kezdődött a zenei program, melyen a helyi vonósok és tradicionális hangszeren játszó együttesek léptek fel.

A kite-ozással haladunk, ma már vizet is érintettünk. Érdekes, ahogy a helyi gyerekek érdeklődve körénk gyűlnek, csak akkor szaladnak el, amikor a kite a közelükben csapódik le. A szél elég gyenge volt, de legalább ebben is kipróbáltuk az ernyő röptetését.

Újabb ismerőseink érkeztek meg Fidzsiről. A cseh hajósokkal Aucklandben ismerkedtünk össze egy hosszabb levelezés után. Most ismét találkoztunk velük.

46. nap, 2014.10.02. , Készülődés Új-Kaledóniába

Nandao gyümölcs
Tulukkal
Kókusszal
A szennyest és a gázpalackokat már korán reggel leadtuk. Az előbbit a marina mosodában, az utóbbit a Port Vila Hardware boltban. Csak itt töltik hétfőn és pénteken, mert a palackon rajta van a bután felirat, pedig propán-bután palackok. Az Új-Zélandon beszerzett magyar alumínium palackot az Origin Gas-nál azonnal feltöltötték propán gázzal. Itt ismét összefutottunk az alapítvány hajó kapitányával. Néhány hét múlva indulnak vissza a Maskelyne szigetekre a hajóval. Néhány text üzenettel kiderítettük, hogy Ambong barátunk a Maskelynen nem kapta meg a képeket, de Kalo igen. Ezt egy kicsit furcsálottuk, mert a Santo-ról postázott képeket Ambong nevére küldtük.
Azt találtuk ki, hogy néhány képet újranyomtatunk és az alapítvány hajóval küldjük vissza a szigetekre, így mindenki a kezébe kapja majd a nekiszánt fényképet.

A hajvágatás után cseh hajósismerőseinkkel találkoztunk a piacon és megkóstoltuk a helyi tuluk-ot. Kicsit zsíros volt annak ellenére, hogy nem használnak olajat hozzá. Az olajat a lereszelt gyökerek eresztik. A tuluk olyan, mint a laplap, csak a piacon levélbe bugyolálva árulják, így nem tudják belepni a legyek. Városi laplap-nak is hívhatnánk.
A piacon egy érdekes gyümölcsöt láttunk, melyet még életünkben nem láttunk. Az eladót kérdezve a gyümölcs a nandao névre hallgat, mely egy litchi féle gyümölcs, de ez egy alma nagyságú mézédes gyümölcs (nandao seedless fruit litchi), mert az ismert litchi ennél sokkal kisebb.

Miután felvettük a mosodából a tiszta ruhát, egy ausztrál hajóra mentünk vacsorázni.

47. nap, 2014.10.03. , Az utolsó bejegyzés Vanuaturól

A konvergencia zóna megint fölénk húzódott, az egész hétvégén felhős-borús idő lesz esővel és változó szelekkel. A zene-fesztivál a hétvégén is tart és a következő hétfő munkaszüneti nap Vanuatun.

A jövőhéten, ahogy az időjárás engedi, indulunk Új-Kaledóniába..