Hajónapló: Új vasgenakker in English

     2011.10.01 - 2012.01.14                                   »»   6/6 oldal   ««

Ugrás oldalra:123456

 
...folytatás az előző oldalról

80. nap, 2011.12.19.

Ma Ross beszerelte a tengelyt a helyére. Visszakerült a régi tömszelence is. Próbáltak rábeszélni modern csöpögésmentes tömítésekre, de amikor megnéztem, hogyan müködnek szó szerint égnek állt a hajam... Maradtam a jó öreg, megbízható, egyszerű, csöpögös tömszelencénél.
Persze ahhoz hogy a tengelyt be lehessen rakni, a motort ismét ki kellett kapni, de ez már rutinosan ment mindenkinek.
.


81. nap, 2011.12.20.

Lassan összeállnak a dolgok. Bekötöttem az üzemanyagrenszert, a hütőrendszert, a bowdeneket. Meg kellet fordítani a váltó vezérlést mert az új váltón a másik irányben van az előre...
Beraktam a helyére a tengervízszürőt is.
Feltornáztam a kipufogó csöveket.
És hát az algagátlás is elkészült...
Hamarosan megyünk a vízbe...hamarosan megyünk a vízbe...hamarosan megyünk a vízbe...
.

A generátor biztosítéke


82. nap, 2011.12.21.

Jamie
Ross és Michael
Vízen vagyunk
A gépműhelyes
Ma megyünk a vízbe, ma megyünk a vízbe. És ma van Mamám szülinapja is!
Reggel jött Jamie a villanyszerelő és leellenőrizte, hogy jól kötöttem-e be az inditómotort, generátort stb. Minden ok!
Ahhoz, hogy a Yanmar érvényesítse a garanciát, a gyár képviselőjével egy próbakört kell menni a hajóval. A teszt során elsősorban a hőmérsékleteket (motor tér, kipufogó, stb) ellenőrzik, illetve hogy a motor el tudja-e érni a maximális fordulatszámot (3000). Ha túl nagy a propeller, akkor a motor túlterhelt és nem fogja tudni elérni a max fordulatszámot. Garqancia nuku. Ilyenkor a hajót vissza ki kell venni a vízből, a propellert ki kell cserélni vagy át kell alakítani és lehet ismét tesztelni.
Eléggé izgultam, hogy sikerül-e a próba út, mivel még a motorcsere tervezése elején volt egy vitám a Yanmar szervízzel. Ők egy max 19x13-as propellert akartak a hajóra rakni, amit én túl kicsinek találtam. Ha a propeller túl kicsi, akkor nem lehet kihasználni a motort teljesítményét. Henley szerint azonban a 19x15-ös a jó. Persze Henley aláíratta, hogy tudomásul veszem, hogy a felelősség az enyém... Szóval ha Henley tévedett, az sokba fog kerülni.
11 körül vízre rakták a Rotort. Beindult a motor! Elindultunk.
-1500-as fordulat - mondta Micheal, a gyár képviselője. Gázt adok. A hajó megindul.
-Gyors, túl gyors - gondoltam, ahogy néztem, hogy a GPS szerint már 6.1-el megyünk. Korábban 2400-as fordulaton szoktunk ennyivel menni. Attól féltem, hogy túl nagy a propeller, ezért megyünk ilyen jól kis fordulaton, viszont magasabb fordulaton el fog fogyni a motor ereje.
-2000-es fordulat - folytatja Michael pár perc múlva. Gázt adok. Hűha! A GPS 8.1-t mutat!!! Most már tuti, hogy túl nagy a propeller és lehet ismét kivenni a hajót a vízből. 8.1-es még soha nem mentem a Rotorral. A gyár szerint az elméleti max sebessége a hajónak 8.3 csomó motorral.
-2500! - jön az újabb utasítás. Mély lélegzetett veszek és gázt adok. 8.6!!!!!!! Nem hiszem hogy ennél nagyon több lehet a motorban. Úgy érzem már szinte maximumon áll a gázkar. Szinte méteres hullámokat vet a Rotor ahogy szeli a habokat.
-3000!
-Biztos? - kérdezek aggódva vissza.
-Igen, gyerünk.
Még több gázt adok és közben a torkomban dobog a szívem. 2700..2800.2900.3000!!! Elérte!!! Ez hihetetlen. Sebességünk 8.9!!! Potyogtak a kövek szívemről és fülig ért a szám. Közben még nagyobb hullámokat vertünk.
-Max gázt kérek! - így Michael.
Most már nyugodt vagyok. Még 5 mm-et rá tudtam tolni a gázkarra. 3050 a fordulatszám. 9.1-el száguldunk. A propeller tökéletes. A motor leszabályozási fordulata 3100. A propeller pont a max fordulatszám fölött terheli teljesen le a motort.
Egyszer csak elkezd dadogni a motor majd leáll... Egymásra nézünk. Megpróbálom újra elindítani. Nem indul. Ross és Michael felnyitják a motor teret, nézegeti, mi lehet a probléma. Közben az áramlás és a szél el kezd sodorni a kikötő védőgátja felé.
-Ledobjak egy horgyonyt? - kérdezem.
-Nem kell, mindjárt megoldjuk.
Közben vészesen közeledi a gát. Én inkább ledobtam a hátsó horgonyt.
Pár perc alatt megtalálták a hibát, az egyik üzemanyagvezeték volt megtörve és így elzárodva. Motor ismét jár. Horgony fel, irány vissza a kikötőbe.
Mindenki nagyon happy.
Kirakom a szerelőket a hajóüzemnél. Ross eljön velem, segít kikötni. Miközben megyünk át a kikötő-helyemre nézeget a GPS-t. És ekkor belém üt a felismerés! Annyi ideig voltunk áram nélkül, hogy a GPS alapbeállításra tért vissza. És a sebességet nem tengeri hanem szárazföldi mérföldben mutatja. Azaz nem 9.1 csomóval hanem 9.1 szárazföldi mérföld-órával mentünk. Ami "csak" 7.9 csomó. Ami reális. Még sincs csoda. De azért még így is elégedett vagyok.
Scott és BrettAzért a vízen az igazi a hajó
Csatlakozás a hajó melegvízrendszeréhezA 160 amperes generátorKülső digitális feszültségszabályzó
Dupla ékszíjjalA Powerflow kipufogóÉs a szép nap lezárásaként egy gyönyörű naplemente


83. nap, 2011.12.22.

Ma klamnikat gyártottam amikkel az akkumulátorokat rögzítettem. És megigazítottam a generátor vezetékét - dörzsölödőtt az akkutároló széléhez..


101. nap, 2012.01.09. , Akkumulátor öntőző beszerelése

Korábban mindíg macerás volt a savas akkumulátorokat utántölteni desztillált vízzel. Főleg korábban, amikor 6 db 12V-os akkumulátorunk volt. 36 darab cella nehezen hozzáférhető helyeken... egy akku feltöltés 2+ óra. Most a helyzet egy kicsit jobb, mert az új akkumulátorok 6 voltosok és nagyobbak. 6 akksi = 6 x 3 cella = 18 cella. De még mindíg nehezen lehet hozzájuk férni. Úgyhogy megrendeltem egy Flowrite akku öntőző rendszert. A lényege, hogy az akkumulátor cella sapkák helyére szelepeket kell cserélni. A szelepek egy úszóval vannak egybe építve és ha az akkumulátor vízszíntje megfelelő, a szelep lezár. A szelepek egy központi csőből kapják a desztillált vízet. Utántöltésnél nem kell mást csinálni, csak a csövet beledugni egy vízzel teli edénybe és a kézipumpával pumpálni párat. 20 mp!
A szett megérkezett, úgyhogy ma be is szereltem. Közben a gázpalackokat is lefestettük.


102. nap, 2012.01.10. , Shaftlok propeller zár

Közben megjött az új propeller zár. A propeller zárral a csavartengelyt lehet rögzíteni, így nem forog, amikor vitorlával haladunk. A Volvo motoron egy hidraulikus váltó volt, amelyiknek nincs kenése, ha nem jár a motor és hiába van sebességben, attól még szabadon forog a tengely és a propeller. Tehát korábban kritikus volt, hogy a tengely ne forogjon, ha nem jár a motor.
Abban bíztam, hogy az új Yanmar motornál nem lesz ilyen gond, mivel mechanikus váltóval rendeltük. A mechanikus váltót be lehet tenni sebességbe ha nem jár a motor és rögzíti a csavartengelyt. Azonban csalódnunk kellett. A Yanmar most már tiltja, hogy a váltót erre használják, helyette az javasolja, hogy hagyjuk üresben a váltót vitorlázás közben. Mivel a váltó kényszer kenésű ez nem okoz problémát, kivéve hogy mind a váltó, mind a csavartengely csapágyazása kopik, illetve hangos is. Úgyhogy mi inkább rögzítenénk a tengelyt, mint hogy pár óceán átkelés után ki keljen venni a motort, hogy kicserélhessük a csavartengely csapágyát. Bizony. Sajnos a Rotoron csak így lehet hozzáférni. A régi rögzítést nem tudtuk használni, mert az a rossz irányba rögzíti a tengelyt (az új váltóból a kihajtás a másik irányba forog, hehe), úgyhogy rendeltünk egy ShaftLok típusú zárat. Azért ezt választottuk, mert viszonylag egyszerű, mechanikus szerkezet, és automatikusan kiold, ha a váltót sebességbe rakják.
A zárat négy csavar rögzíti a tengelyre négy kis furat segítségével. Hát, mit mondjak, nem volt egyszerű kézi fúróval megfúrni a 2205-ös keményített rozsdamentes acél tengelyt. Szerencsére itt Új-Zélendon is ismerik az üregelő sprayt.


104. nap, 2012.01.12. , A műszerfal befejezése

A motor cserével kapcsolatos munkák végéhez közeledünk. Már nem maradt más, mint hogy a műszerfalat rendbe tegyük..


106. nap, 2012.01.14.

.

Ugrás oldalra:123456

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   4885661