Hajónapló: Tonga in English

2007.10.23 - 2007.11.10                                   »»   3/3 oldal   ««

19. nap, 2007.11.10.

Éjszaka a szél elcsendesedett, hajónk is lelassult. Tongatapunak még várnia kell ránk.
Reggel ismét megjött a szél, és egy katamarán előzött meg minket, meglepetésünkre barátaink voltak Lady Jane III-mal. Egy kicsit csaltak, mert motoroztak. Ennyit arról, hogy katamaránnal lehet élesen vitorlázni.
Nem akartunk éjszaka Tongatapura érkezni, ezért napközben megálltunk az utolsó Haapai-sziget mellett.
Vavauval ellentétben, itt a szigetek laposak. Pálmafák, fehér homokos partok, türkizkék víz, gyönyörű! A szigetek között egy-egy füstölgő vulkánikus kúp is megbújik. Érdekes az aranyló pálmafás szigeteket felváltó sötétlő hegycsúcs.
Sajnos az e-mail rendszerrel gond van, úgy tűnik a szolgáltató részéről, mert nem kapjuk meg az e-maileket.
Ma kellene Bobnak is írnia, de nem érkezett meg. Már tűkön ülünk... bocsánat, vitorlázunk és mindenkitől mindenfélét hallunk, hogy ekkor, meg akkor lesz kedvező az idő.
Este indultunk tovább, reggelre érkezünk Tongatapura. Sietnünk kell, készen akarunk állni a következő kedvező időjárásra az átkelésre. Angolul weather-window-nak hívják azt az időszakot, amikor menni lehet. Nem tudjuk, mi lenne a jó magyar megfelelője, ezentúl mi is weather-windownak hívjuk majd.
Éjszaka megjöttek az emailek, Bob-é is.

A következő héten nem lesz túl jó az idő, rajtatok múlik, mennyire akartok most indulni. Az előrejelzés szerint egy ciklon érkezik Minervára 13-án kedden, és nem hiszem, hogy jó ötlet ekkor ott lenni. A ciklon egy szárnya ezután áthalad Tongatapu felett 14/15-én amit 20 csomósnál erősebb délies szelek követnek. A szél a csúcsát 17/18-án éri el. 19-től az időjárás megnyugszik Tongatapu és Minerva között. A teendőim közé felírtam, hogy 17-én írjak, mi várható. De ha azért elindultok, írjatok...
Sajnos 13 és 16 között nem leszek elérhető.

Sajnos nem tudunk indulni, mert még ki kell jelentkeznünk Tongáról, viszont Tongatapun csak hétfőn lesznek a hivatalok.

Yagoona még mindig Minerván van. Ott ragadtak. Nem tudnak tovább menni és ráadásul pont a 13-i ciklon rajtuk fog keresztülmenni. Átküldtük nekik is az időjárás-jelentést, hogy legalább lélekben fel tudjanak készülni.

Napi pozíció:
13:00 20-16.30S 174-48.00W log= 24232.2

20. nap, 2007.11.11.

Reggelre Tongatapuhoz érkeztünk. Hatalmas zátonyokkal teletűzdelt terület. A fősziget egész nagy, körülötte sok kisebb. Első megállónk a kicsiny Fafa-sziget volt. A szigeten levő resort német vezetője (Joseph) is hajós, hajóján nem működött a Pactor modem. Stefantól (Muline) kaptuk a tippet, érdemes ránézni a modemre. Miután pár óra után már működött a modem és az email rendszer, Joseph a szigetre invitált. A kicsiny szigeten tucatnyi egyszerűen, de nagyszerűen berendezett kis házikó várja a gazdag
európai turistákat. Nekünk legjobban a fürdőszobák tetszettek, nincs tetejük.
Este a többi vendéggel együtt vacsoráztunk vendéglátónkkal.
Fantasztikus, hogy soha sem tudjuk mit hoz a holnap...

Napi pozíció:
12:00 21-06.00S 175-11.00W log= 24286.4

21. nap, 2007.11.12.

Áthajóztunk Tongatapuhoz. Rotor meglepődött, nem is emlékezett, mikor állt utoljára egy kikötőben! A kikötő közepén dobtunk horgonyt és a mólóhoz kötöttük a hajó farát 2 hosszú kötéllel. Azért a boci így is kellett a partraszálláshoz. Mi voltunk az egyetlen vitorlás. Múlt héten 50 vitorlás indult egyszerre, halottuk...
Bejelentkeztünk, majd nyakunkba vettük a várost. Más, mint Vavau. Olyan városias. Sok a turista, kávézó, vendéglő. Érdekesek a temetők. Rengeteg a templom. Láttuk a királyi palotát is, éppen felújítják. Azért a palota erős túlzás.
Ismét levelet váltottunk Bobbal, indulnánk mielőbb, de nem akarunk beleszaladni egy 50 csomós squash zónába. Talán hamarosan indulhatunk tovább..

22. nap, 2007.11.13.

A mai nap üzemanyagot szereztünk, elköltöttük utolsó pangánkat, majd kijelentkeztünk Tongáról. Holnap reggel indulunk. Az időjárás még mindig nem a legjobb, jönnek-mennek a frontok, kis ciklonok, és a konvergencia zóna is lecsúszott Tongatapu és környékére. A holnapi előrejelzés azonban javuló időt jelez, legalább is a Minerva zátonyig. Ha oda sikerül eljutnunk, akkor már 250 mérfölddel közelebb leszünk Új-Zélandhoz. Az előttünk levő hajósoktól nem kaptunk eddig jó híreket. Eddig egyik weather window
sem volt tökéletes és eddig mindenki viharos szélbe szaladt. De mindenki épségben ki is került belőle. Egy tanulságot azért levonhatunk: a vitorlázás addig kényelmes, amíg az ember nem időre megy valahova.

Folytatás a következő részben...