Hajónapló: Tonga in English

     2007.10.23 - 2007.11.10                                   ««   1/3 oldal   »»

Ugrás oldalra:123

 

1. nap, 2007.10.23.

A dátumválasztó vonalat átlépve az éjszaka végére érkeztünk meg a Vavau szigetekhez. Szerencsére erősen sütött a hold, nem kellett a radart használni. Lassan csorogtunk, vártuk a napfelkeltét.
Behajóztunk a szigetek közé a nyugati bejáraton. Dejavu. Tiszta Horvátország. Teljesen hullámvédett belvizek, tükörsima felszín, enyhe szellő, körülöttünk sziklás partok, pár nagy és sok apró sziget. Elmotoroztunk egy zárt lagúnába, Neiafu város elé. Kikötöttünk a karantén mólóhoz. Martin Dingoról pont jött a bocijával, kezünkbe nyomott 80 pangát (tongai dollárt) a bejelentkezéshez.
Hamarosan megérkezett a határőr, vámos és egészségügyi tiszt. Nagyon érdekes volt a ruházatuk. A tongai nemesemberek (Tonga királyság, de erről majd később) által tradicionálisan szoknyát és tovalát (gyékényből és kókuszrostból szőtt széles övet) viseltek. Nem is ellenőrzés volt ez, hanem delegáció. Örömmel fogadtak minket országukban. Kérték, ha bármire szükségünk van, keressük fel őket az irodájukban, szívesen segítenek.
Átálltunk a város elé. Sajnos a horgonyzásra alkalmas területet a helyi vállalkozók teleszórták mooringokkal, de legalább nem kérnek érte túl sokat. Dingo mellé álltunk, de itt volt Yagoona és Muline is.
Sok más ismerős hajó is körülöttünk várja a kedvező időt, hogy a hurrikán-szezon előtti utolsó szakaszt, az utolsó 1300 mérföldet Új-Zélandra megtegyék.
Sajnos barátaink problémákkal küszködtek, Svenjának Yagoonáról elfertőződött egy sebe és kórházban feküdt (viszont 250 Ft/nap a kórházi ápolás élelmezéssel, 2500 Ft/nap ha saját szobát akar valaki), Dingónak pedig bedöglött a motorja.
Tonga valódi királyság (alkotmányos monarchia), ahol a legfőbb és mindenható hatalom a király. Ő jelöli ki a kormány 12 tagját, akik az országot vezetik, de a király bármikor visszahívhat, feloszlathat, vétózhat vagy felülbírálhat. A királyé az összes föld, és feudális rendszerben a nemesség utalja ki a köznépnek. Tonga volt a legfejlettebb csendes-óceáni ország a gyarmatosítás korában, nem engedett a hódítóknak, mind a mai napig független maradt. Ez okozta nehézségeit is a mai világban. Nincs anyaország,
nincsenek hatalmas segélyek és a tongaiaknak nincs hova emigrálni a jobb megélhetésért. A segélyek nélkül az ország elszegényedett és nehéznek látszik a kiút a gödörből. Bár nagy a szegénység, az emberek mégis jókedvűek, mosolygósak, kedvesek. Sokat segít nekik a hit. Minden 20 házra jut egy templom, és a vasárnap szent. Vasárnap törvény szerint tilos dolgozni (otthon is), sportolni, kereskedni. Vasárnap aláírt szerződések érvénytelenek. Vasárnap nincsenek turista kirándulások, minden bolt és étterem
zárva, még a vitorlásokon sem szabad dolgozni. Az erős hit miatt nagy a közbiztonság, nincs lopás, nincs erőszak.
A horgonyzóhely előtti parton bárok, éttermek, búvárbázis, vállalkozások sora várja a hajósokat. De nem a tongaiak vezetik ezeket a cégeket, hanem élelmes, itt ragadt vitorlázók.
Több charter cégnek is itt a bázisa. A hely ideális egy vitorlás nyaraláshoz.

Napi pozíció:
09:30 18-38.80S 174-04.39W log= 24126.4


2. nap, 2007.10.24.

A mai napon Dingo váltóját szereltük. Kiesett belőle egy csavar és összetörte a váltó hátsó fedelét illetve egy ékszíjtárcsát a váltó mögött. Alkatrész nincs, nem is beszerezhető heteken belül. Puzzle.
A kikötőben van egy műhely, megengedték, hogy használjuk a munkaasztalt, satut. Nem gond nekik, az ottani szerelők egész nap csak néztek ki a fejükből.
Mire elkészültünk a váltóval egész jól nézett ki. A fedelet csavarokkal és tömítő masszával rögzítettük.
Este barbeque parti volt Dingóval, Muline-nal, Yagoonával..


3. nap, 2007.10.25.

Ékszíjtárcsa javítás. Kitört belőle 2 tőcsavar. Először a maradványokat kellett kifúrni, de a kikötőben levő 2 állványos fúróból az egyik nem működött a másik rossz volt. Taxival indultunk állványos fúrót keresni. Két autószervizben nem jártunk sikerrel, de ekkor kaptunk egy tippet. Próbáljuk meg a Munkaügyi Minisztériumban. Hmm. Minisztériumban még nem láttam állványos fúrót, de egy próbát megér. Nos, a Munkaügyi Minisztérium leginkább egy szocialista TMK üzemnek nézett ki. Rengeteg üzemképtelen
munkagép, szétszórt alkatrész között 1 ember csövet hajlít, 20 figyeli. Viszont volt állványos fúró!
A munkát a kikötői műhelyben folytattuk. A szerelők ma be sem jöttek. Pár vitorlázó hidraulika olajat keresett, a recepciós lány tőlem kérdezte, van-e nekik. Vicces.
Estére végeztünk, a váltó a helyére került. Motor indult, előremenet, hátramenet. Működik! Martinnal örültünk. Vacsorára invitált, de akkora kupi volt Dingón, hogy inkább a Rotoron készítettünk nekik egy finom tonhalas spagettit.


4. nap, 2007.10.26.

Minden nap fél 9-kor közös VHF beszélgetés van. Beköszönnek a frissen érkezettek, búcsúznak a távozók. Tanácsadás, mit-hol lehet találni a vásorban, ki-mit keres, vagy akar eladni. Milyen programok lesznek a napokban. Nem volt belőlük hiány: tongai-zabálás, teliholdas Helloween party, vitorlásverseny, karaoki... Bejelentkeztünk az esti zabálásra. A 11-es horgonyzóhelyen lesz, légvonalban 3, hajóval 11 mérföld.
A várostól nem messze volt egy kis domb, körbenéztünk a tetejéről, előttünk a tongai királyság
- ez mind az enyém ! - mondhatnánk, ha mi lennénk a király.
Az utcán pontosan látni, kik a nemesek, a tovalát büszkén viselik. Van aki csak egy kis rojtos övet hord, de van, aki tetőtől talpig gyékénybe öltözve jár.
Ebéd után áthajóztunk a 11-re. Szél nem volt, legalább töltöttük az akksikat. Este volt egy kis műsor, majd szó szerint zabálás. Félbevágott bambuszokban tálalták a hagyomásnyos tongai ételeket, kézzel kellett enni. A tongai házakban nincsenek asztalok és székek, mindig a földön ülnek és esznek, de a kedvünkért asztalra terítettek. Kókusztejes csirke, disznó, nyers hal káposztával, banán-puding... Nyami! Kb. 12-en voltunk és az asztal roskadásig volt pakolva. Joosttal igazán kitettünk magunkért,
körülöttünk csak üres bambuszok maradtak. De az asztal másik végén, ahol charteresek ültek, szinte érintetlen volt az asztal, biztos féltek, hogy nem tiszta az étel. Mi már megedződtünk a baktériumkörnyezethez.


5. nap, 2007.10.27.

Ma este ismét bulira készültünk, teliholdas Helloween party a 7-es horgonyzóhelyen. A helyek romantikáját csökkenti, hogy számozva vannak a horgonyzóhelyek, sokkal jobban hangzana például, hogy gyertek Ma Unga Ui öbölbe. A Moorings charter cég számozta be az öblöket, készítette el a hajózási útmutatókat, így mindenki ezeket használja.
Az elmúlt hetekben két horgonyzóhely között 200-400 mérföld volt a távolság. Nyílt óceán, nagy hullámzás, squallok, erős szél. A vitorlázás már csak arról szólt, hogy eljussuk A pontból a B-be. Itt azonban csak 3 mérföldet megyünk, és már meg is érkeztünk. Nincsenek hullámok, kellemes a szél. Hmm. Kezd eszünkbe jutni, miért is szerettünk vitorlázni.
Az esti partyra Dingonak és Hafskipnek is készítettünk ördögfarkat, piros szarvacskákat. A helyi bárok vonultak ki a partra zenével, fényekkel, gyertyával. Csak hogy jól érezzük magunkat. Mindenki hozta a saját italát, ételét és jól érezte magát. Éjszaka a rémek tánca is megkezdődött, voltak akik a tűzzel is jól bántak..


6. nap, 2007.10.28.

Bár vasárnap tilos mindennemű fürdés, halászat és izzadsággal járó tevékenység, a magányos horgonyzóhelyünkön nem voltak rossz szemmel néző tongaiak, így mi sem zavartattuk magunkat.
Délelőtt szigonyozni indultunk Joosttal. Nem sok sikerrel. A halak 5-6 méteren uszkáltak, és mire lejutottunk, mindig elúsztak. Joost példaképe a múlt hét óta Den, Zazuról. A srác 2-3 percig lent tud maradni a víz alatt. Úgy vadászik, hogy leül a fenékre és megvárja, amíg a kiváncsi halak odajönnek hozzá.
Délután a közelben levő 2 barlangot készültünk megnézni, amikor befutott Yagoona. Vírusos a gépük, segítséget kértek. Miközben a számítógéppel dolgoztam, elvittek minket a barlangokhoz.
Az első barlang elég félelmetes. A bejárata a víz alatt van másfél méterrel és egy 5-6 méter hosszú alagút vezet be hozzá. Azért bejutottunk. Meg ki is.
Este babgulyás-parti volt a Rotoron barátainkkal..


7. nap, 2007.10.29.

A mai napot a hajómotornak szenteltük. Olajcsere, zsírzó feltöltés, üzemanyagszürő csere, tengervízpumpa-szimmering csere (Ismét! korábban Panamában cseréltük és már megint rossz. Sajnos a tengely és a csapágyak kopottak, hamarosan fel kell az egész pumpát újítani).
Este chilis tészta és kandírozott ananász rumos csokiöntettel Yagoonán. Kihasználjuk az utolsó napokat a trópusokon, ahol jelenleg egész nap csak esik az eső.
22-én úgy nézett ki, hogy kedvező az idő az áthajózásra Új-Zélandra. Nagyon sok hajó elindult. Az első napokban egy ciklon tépázta a vitorlákat, most viszont túl jó az idő. Mit is jelent ez? Új-Zéland felett egy hatalmas anticiklon halad. Az anticiklonban süt a nap, kellemes szellő fújdogál vagy szélcsend van, a szélén jó szél van. Azonban a mostani anticiklon túl nagy. Így is nevezik: BIG FAT HIGH. Északon nekinyomódik a déli csendes-óceáni konvergencia zónának, ahol is összetorlódtak az isobarok,
un. Squash zóna alakult ki. A kellemes szél helyett 35-40 csomós szélben, hatalmas hullámokban, keresztbe fordított vitorlákkal sodródnak a hajók, várják az enyhülést.


8. nap, 2007.10.30.

Visszavonjuk azt az állításunk, hogy Tonga az ideális hely a hajóbérlésre. Nagyon sokat esik az eső. Ma például hajnali 2-től késő estig. Mintha dézsából öntenék.
Készülünk a következő szakaszra. Új-Zélandon minden porszemben veszélyes baktériumot, élőlényt látnak. Biológiai veszély! Mindennek tisztának kell lenni, mire odaérkezünk és a mai esős, szürke nap pont jól jött. Szép tiszták lettek a rekeszek, a fürdőszoba, a konyha. Most már látványosan fogy az élelmiszer. A padlón levő hatalmas rekeszek közül az egyik teljesen üres. A hátsó kabinban a 9 rekeszből már csak 1-ben van élelmiszer.
Új-Zéland nagyon komolyan veszi a bejelentkezést is. A kikötőben kaptunk egy vastag ismertetőt, mit kell tudnunk, miket kell tennünk a belépéshez. Már Tongáról faxon vagy emailen értesíteni kell őket indulásunkról. Részletes információkat kell küldeni a hajóról, legénységről, készletekről. Kikötés előtt 48 órával ismét értesíteni kell őket rádión vagy emailen. Rengeteg nyilatkozatot kell kitölteni, aláírni. Előkészítettük a papírokat, közel 2 órát vett igénybe.
Elkészítettük az útitervet is, feltöltöttük a GPS-ekbe a waypointokat, a kikötőket, a zátonyokat, a szigeteket és a tengeri hegyeket. Az utóbbiakat jobb elkerülni, mert ahogy több ezer méterről pár száz méterre csökken a hegyek felett a vízmélység, furcsa hullámok tudnak kialakulni.
Kaptunk híreket az úton levőktől is, ma már tudnak haladni, csak 25 csomós a szél. Azért más a 25 csomó a nyílt óceánon mint az Adrián. Az Adrián ilyen szélben jól lehet hajózni. A nyílt vízen a több napon át fújó 25 csomós szél már csúnya, meredek hullámokat tud gerjeszteni, amik ahogy találkoznak a déli viharok döghullámaival megtörnek, csúsznak, feltornyosulnak. Persze nem veszélyesek csak nagyon kellemetlenek.
Este kanaszta parti Hafskipon. Jost kérdezte:
- És nektek mi a tervetek itt Tongán? Ti is csak horgonyoztok és esztek?


9. nap, 2007.10.31.

Ma is szinte egész nap dézsából öntötték a vízet. A vízalatt nem érezni, úgyhogy délelőtt Josttal vadászni indultunk. Végre sikerrel jártunk, 2 szép papagályhalat szigonyoztunk majd grilleztünk és fogyasztottunk. Nyami..

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:123

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   4853600