Hajónapló: Tonga in English

     2007.10.23 - 2007.11.10                                   »»   2/3 oldal   »»

Ugrás oldalra:123

 
...folytatás az előző oldalról

10. nap, 2007.11.01.

Eső, eső és eső...


11. nap, 2007.11.02.

Az első hajók befutottak Új-Zélandra. Vad vitorlázás, de semmi veszélyes. De hideg van! Maximum hőmérséklet 17 fok, minimum 12. Brrrr... más világ, mint itt.
Reggel ismét zuhogott az eső, a hajó alját tisztogattuk, majd visszamotoroztunk a város elé, Nieafuhoz.
Rengeteg hajó készült az induláshoz, úgy néz ki, az időjárás ismét kedvező az átkeléshez. 3 napos ünnep közeledik (hétvége + hétfőn Constitution Day), aki indulni akar a napokban, ma kell kijelentkeznie.
Nekünk még sok dolgunk van, beváráslás, víz, üzemanyag (kannákban töltőállomásról), vitorla cserék, árbócok ellenőrzése, úgyhogy rövid tanakodás után úgy döntöttünk, még nem jelentkezünk ki, azaz leghamarabb kedden tudunk indulni.


12. nap, 2007.11.03.

A karokozo
Karambol-turizmus
Ezt a fejet vettuk 30 pangaert
Korán reggeliztünk, amikor mellettünk sebesen egy halászhajó száguldott el. Egyenesen Yagoona felé. Hátulról a legénység ordított a kapitánynak, aki végre előre is nézett. Későn. Hiába a max. hátramenet, nagy csattanás, reccsenés, telibe kapták Yagonna (1 éves Bavaria 37) bal hátulját! Pár másodperc múlva feltűnt Marc és Svenja a bejáratnál, még aludtak.
A bal hátsó korlát össze vissza görbült és sérült az oldalsó aluminium védőprofil is. Biztosítása persze nincs a károkozónak. Hosszú egyeztetés után 200 dollárt fizetett.

Bevásároltunk a piacon, majd zuhogó esőben üzemanyagot hordtunk.

Az időjárás előrejelzések össze-vissza változnak. Nehezen tudunk kiigazodni. Az alábbiakból dolgozunk:
- barométer
- megnézzük a felhőket
- szél és nyomás térképek számítógépes modellekből (grib fájl a saildocs.com-ról)
- weatherfaxok Új-Zélandról
- szöveges előrejelzések Fiji-ről

De miért is kell nagyon figyelni?
Az út a trópusok és Új-Zéland között az egyik legnehezebb szakasz egy nyugati irányú földkerülés során. A kiegyensúlyozott trópusokról egy szeszélyes, nehezen kiszámítható tavaszi időjárásba érkezünk Új-Zélandra. De a tavaszról nem a csicsergő madarak és a virágba borult fák jutnak eszünkbe.
A trópusokról nem szabad túl korán indulni, mert olyankor még a téli utolsó viharok tombolnak délen, de túl sokáig sem szabad halogatni az indulást, mert egyre nő az esélye egy trópusi ciklonnak vagy hurrikánnak. Az október közepe és november közepe közötti időszak az ideális, ilyenkor csitulnak el a téli viharok és ritkák a trópusi ciklonok. De ilyenkor sem lehet akármikor indulni. A délen elvonuló ciklonok erős szembeszeles viharokat okozhatnak Új-Zéland felett, északon a konvergencia zónában születő
ciklonok korbácsolhatják a tengert az átkelés során.
Ideális esetben akkor indulnak a hajók Tongáról, amikor egy anticiklon ért Új-Zéland felé. Ilyenkor nyugodt az idő 5-8 napig.

Nem szeretnénk hibázni, rosszkor indulni, ezért döntöttünk, igénybe vesszük Bob McDavitt, időjárás-nagykövet szolgáltatásait. Bob új-zélandi időjárás-guru, a hajósok régi, közismert barátja. Tudja, hogy mikor, melyik modell fog bejönni, mikor, mire kell figyelni. Sokkal több adatból nagy tapasztalattal tud dolgozni, nálunk sokkal jobban látja, mi várható. Személyre szabott előrejelzéseket fogunk tőle kapni.
Íme az első, mai időjárás-előrejelzés:

Hello Géza Szabó
A következő 7 napban kedvezők a körülmények a Minerva-zátonyhoz. Kedd 13-a utána erős szelek várhatók, egy ciklon hatásaként, amely Fiji felől érkezik.
Jelenlegi állás szerint kedvező időjárás várható Minerva és Opua között, de ez véget ér Csüt 8/Pént 9 után egy 5 csomóval haladni tudó vitorlás számára.
Innen visszafele számolva, illetve figyelembe véve, hogy Vavauról Minerváig az út 3 nap, Vavauról elindulhatsz hétfőn, megérkezdhetsz Minervára szerdán és pénteken indulhatsz tovább Opuára.
Ha ez így ok, akkor tudok küldeni egy részletes előrejelzést varásnap a hétfői induláshoz.
Üdv
Bob


Na oké, mivel hétfőn zárva minden hivatal és kész sem leszünk, indulni sem tudunk. Ezt válaszoltuk Bobnak:
Hello Bob,
köszönjük a leveled. Nov 30-ig kell Opuába érnünk, de nem bánjuk, ha előbb sikerül.
Sajnos nem tudunk hétfőn indulni, leghamarabb kedd délután tudunk útra kellni. Vavauról Minervára minimum 3 és fél, 4 napra van szükségünk, ami azt jelentené, hogy szombaton napközben érnénk oda, ami túl késő.
Ezek alapján az alábbi 2 lehetőséget látjuk:
1. Elvitorlázuk a Minerva-zátonyhoz, megvárjuk, amíg a ciklon elvonul. Ezután már csak 824 mérföldet kell megtennünk a következő kedvező időszakban.
2. Elvitorlázunk Tongatapuhoz, és ott várunk a közvetkező kedvező időszakra. Ezután még 1080 mérföldet kell megtennünk.
Kérdéseink:
- Mennyi ideig tartanak az erős szelet Minerván és közvetlen utána kedvező szelek várhatóak-e?
- Te melyik lehetőséget választanál?
Üdv
Géza és Éva


Yagoona holnap reggel indul, este egy ital mellett bucsúztattuk őket. Sietnek, december elején össze akarnak házasodni Aucklandban!


13. nap, 2007.11.04.

Az időjárás is érzi, hogy ma pihenni kell. Végre kisütött a nap!
Vasárnap a templom és a pihenés napja. Reggel mi is ellátofgattunk az egyik templomba. Zene- és énekkar, mindenki elegáns ruhákban, gyékényszoknyában.
Az emberek a szertartás után eltűntek - kisértetváros.
Mire visszaértünk a hajóra ismét esett, de nem sokat.
Délután felmásztam az árbocokra, mindent leellenőriztem - rendben. A nagy, gyengeszeles génoát kicseréltük az erős-szelesre. Gyenge szélben a második tartóra tudunk majd egy nagyobb génoát felhúzni.
Megitattam az akkumulátorokat is. Nem voltak nagyon szomjasak, látszott, hogy nem gyakran sikerült őket teljesen feltölteni, olyankor többet szoktak inni kérni.
Az első igazi napsütéses nap után a tongai naplementében is gyönyörködhettünk.


14. nap, 2007.11.05.

Írt Bob:
Hello Géza,
a véleményem a választási lehetőségeidről:
1. Minerva zátonynál 20 csomós délkeleti szél várható november 10 és 14 között, nem a legjobb hely a várakozásra.
2. Jónak tűnik. A következő kedvező időjárás, hogy a Minervára vitorlázz Tongataputól várhatóan november 14-én lesz.
November 10-én küldök majd egy időjárás előrejelzést.
Üdv
Bob


Bob minden vasárnap küld egy időjárás-esszét, mi várható a következő héten. Számunkra nagyon érdekes (kivonat):

Bob McDavitts véleménye a dél-csendes óceáni időjárásról

(Az időjárás szabályok és káosz keveréke, a következő sorok csak a szabályokat veszik figyelembe)
A legtöbb könyv november elsejét jelöli meg a hurrikán szezon kezdetének. Idén a vízfelszín hőmérsékletek az Egyenlítő környékén alacsonyabbak a normálisnál, ez LA NINÁ-ra utal. Ennek eredménye az erősebb passzátszelek. A déli félteken a konvergencia zóna délebbre húzódik, Vanuatu és Fiji közé. A trópusi ciklonok esélye picit kisebb a dátumvonaltól keletre, és változatlan vagy kicsit nagyobb a dátumvonaltól nyugatra.

Egyenlőre nincs jele az egyenlítői szelek erősődésének a Solomon-szigetek felett - általában ez előzi meg a trópusi ciklonok kialakulását. Ez évben talán decemberben (Géza: ez jó hír, nagyon jó hír!) lesz az első.

Trópusok: Tonga környékén L1 ciklon okozott heves esőzést, jelenleg délkelet felé halad és várhatóan erősődik.

Szubtrópusok és átkelés Új-Zélandra: A szubtrópusi anticiklonok erősebbek a normálisnál és délebbre vannak, mint megszokott. Miútán a Dél-Csendes Óceán sokkal hevesebb ciklonokat szül a normálisnál, ez azt jelenti, hogy az isobarok sokkal sűrűbbek NZ felett ezért ilyen szeles a tavasz.

Az egyik anticiklon múlt héten hagyta el NZ-t. A 30S 140W környékén fog ütközni az L1 ciklonnak, a squash zónát mindenképp el kell kerülni.

A következő anticiklon közeledik Ausztrália felől. Nagyon hideg levegő várható NZ felett, az anticiklon nagy és erős lesz. Az utolsó adatok azt mutatják, hogy a déli szelek előbb érkeznek és erősebbek lesznek, mint ahogy gondoltuk pár nappal ezelőtt, és keddre elérik az Északi-szigetet és nov. 8-ra a 30S szélességet, kellemetlen napokat okozva a közeledő vitorlásoknak (Géza: szegény Yagoona!) A legjobb taktika, hogy nyugat felé haladunk inkább, pár nap után a szembeszél befordul észak-keletire és
ezzel majd lehet NZ felé haladni.

Az anticiklon nov. 10-12 körül fog gyengülni. Egy ütköző zóna lesz a Minerva zátonynál erős szelekkel nov. 10-14 között.

Várhatóan a Tazmán-tengeren egy újabb ciklon születik nov. 12-én, és mivel egy másik ciklonunk (L2) van Vanuatu közelében a kettő együtt egy viharos ciklont hozhat létre Fiji és NZ között nov. 14-19-ig, délies, erős szelekkel. Dióhéjban ez azt jelenti, hogy nehéz lesz Fijiről vagy Tongáról NZ-ra eljutni nov. 9. után.

A következő kedvező időjárás NZ-re Fijiről nov. 19, Tongáról nov. 20 körül várható.


Az előrejelzések miatt hirtelen nagyon sok időnk lett: közel 3 hetünk van, hogy a 400 mérföldre levő Minerva-zátonyra eljussunk. Hozzánk hasonlóan sokan lázasan készültek az indulásra, és most nyugodtan dőltek hátra és lazítottak - nincs miért sietni.
Azért a víztartályt feltöltöttük és lassan készülődtünk tovább.
Jött egy email Yagoonától is, ők is olvasták a nem túl bíztató előrejelzést:
... Ha az előrejelzés nem változik, megvárjuk a jó időt a Minerva-zátonynál. Addigra talán ti is ideértek. Még mindíg van 20 hideg sörünk a hütőben!


15. nap, 2007.11.06.

A mai napi történetünk múlt hét pénteken kezdődött az üzemanyag-vásárlással. A kannákból csővel át akartam fejteni a gázolajat a hajó tartályaiba. Amikor beledugtam csövet az üzemanyagba, eltűnt a cső! Huhh? Tiszta gázolaj helyett valami fehéres massza volt a kannákban. Mintát vettem. Gázolajnak gázolaj szaga volt, de nem átlátszó, hanem sűrű fehér ködös. Próbálkoztunk különböző adalékokkal, de semmi sem segített rajta. Aztán leesett, hogy mi történt. Utánunk ment üzemanyagért Mulin, és ők már nem
kaptak. Azaz mi kaptuk meg a tartály alját. Persze a töltőállomáson csak széttárták a kezüket.
Valószínűleg jó az anyag, de nem tökéletes. Nem mertem betölteni a hajóba. Lehet, hogy paranoiás vagyok? Bepakoltuk a kannákat (kb. 150 liter) egy taxiba és a nem messze levő BP benzinkútra mentünk. Mintának vettem 2 liter gázolajat. Tiszta. Már éppen lezsíroztam a kutassal, hogy átveszi a 150 liter sűrű anyagot, amikor a taxis kérte, adjak neki is belőle. Így elmentünk a házához. Feleségével, 3 gyerekével és az unokáival egy olyan házban laknak, ahol nincs fedél. Egyetlen kincsük a taxijuk, amit
Új-Zélandon élő rokonaiktól kaptak ajándékba. Nagyon örültek a kincsnek, ami az ölükbe hullott, a ház környékén minden edényt összeszedtek, hogy helyet csináljanak a folyadéknak.
Visszamentünk a kútra és sikerült jó minőségű tiszta gázolajat venni. A taxis nagyon örült, megbeszéltük, hogy délután ingyen körbefurikázza velünk a szigetet. Kis mikrobusza volt, úgyhogy velünk tartott Muline és Hafskip is. A szigeten nem sok látnivaló volt, 2 kilátóhely, 1 barlang és 1 vanília ültetvény és egy érdekes üzem, ahol a káva gyökereiből káva port készítenek. A káva tradicionális ital, nem kábítószer, de elzsibbad tőle az ember szája és a nyelve, a lelke megnyugszik. Természetes nyugtatószer.
A tongai férfiak esténként összegyűlnek, kávát isznak és beszélgetnek. Mi még nem próbáltuk, de beszereztünk egy adag port, hamarosan kipróbáljuk. A vanília ültetvényen teljes kiselőadást kaptunk, arról min megy keresztül a növény, mire a boltokba kerül. Érdekes, hogy a vanília virága orhídea, termése pedig a vanília bab, amit kifőznek, majd megszárítanak.
Este miután Jane-nel és Jim-mel vacsoráztunk ír pörköltet Lady Jane III fedélzetén (ezt elfelejtettük írni korábban, hogy ők is megérkeztek Tongára), kiesett egy tömés a fogamból. Pedig holnap reggel akartunk indulni. Most kereshetünk fogorvost.


16. nap, 2007.11.07.

A városi kórházban egy japán fogorvos hölgy vállalta a fogamat késő délutánra. 20 Panga (kb. 2000 Ft).
Közben feltöltöttük a gázpalackokat, mert itt egy szót sem szóltak, hogy rozsdásak, sőt még kedvezményt is kaptunk..


17. nap, 2007.11.08.

A reggeli kijelentkezés után (Nukalofa-ra jelentkeztünk, amely még mindig Tonga) bevásároltunk. Sajnos első alkalom, hogy a hűtőbe semmit nem tudtunk venni, ezért lekapcsoltuk, ne fogyassza az energiát feleslegesen. A friss áruk általában lejártak a közértben, a húsok nem túl szépek és a legtöbb sajt vagy lejárt vagy fagyasztott. A piacon azonban sok szép árut találtunk, így legalább zöldséggel és gyümölccsel felpakoltunk, amit mind el kell fogyasztani Új-Zélandig, mert oda nem lehet bevinni. Így
vegetáriánusok leszünk a következő szakaszon, hacsak nem fogunk valamit.
Átálltunk a 8-as horgonyzóhelyre egy kis homokpados szigethez. Ha valaki azt hinné, hogy Tongán nem lehet meseszép képeket készíteni, az téved, csak szép idő kell hozzá. Most szerencsénk volt és a nap is kisütött. Ráadásul egy halat is sikerült lőnünk vacsorára. Ezen kívül egy régi lengyel hajós ismerőssel is összefutottunk (a Panama-csatorna átkelésnél segített a másik hajón, majd az ő katamaránja sodródott majdnem nekünk Panama városban, amikor megérkeztünk), a homokpadra próbáltak a katamaránnal
kiállni, de nem sikerült, így továbbhajóztak..


18. nap, 2007.11.09.

Reggel átálltunk a 15-ös horgonyzóhelyre, amelyről barátaink azt mondták, egész jó a snorkelezés. Sajnos erős hullámzás volt a zátonyon, nem tudtuk megnézni, inkább elindultunk Tonga déli része felé. Kellemes 10-12 csomós szélben laza hullámzásban haladtunk egész éjszaka. A szél délkeletről fújt, erősen szorítani kellett, de ezt szeretjük, végre nem billeg a hajó. Szinte repültünk 6-7 csomóval. Érezhetően könnyebb a hajó. Ilyen tempóval holnap délre Tongatapuba (Tonga fővárosa tőlünk 160 mérföldre)
érkezünk. Közben elhaladunk majd a Haapai-szigetek mellett. 10 mérföld biztonsági távolságot kell tartani a külső zátonyoktól, mert sok a feltérképezetlen akadály, földrengések miatt zátonyok megemelkednek, vulkánikus tevékenység miatt új szigetek keletkeznek.

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:123

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   4854499