Hajónapló: Galápagos-szigetek in English

2007.05.20 - 2007.06.12                                   »»   3/3 oldal   ««

19. nap, 2007.06.07. , Tengeri teknös öböl

A gázpalackjainkat elvittük töltetni. Igen, ez nagy szó, mert Equadorban nem tudtuk feltöltetni, mivel nem volt európai szabványú töltő az állomáson. Itt simán elvállalták, hogy megcsinálják. Így most megint pazarolhatjuk a gázt, süthetünk, főzhetünk vele kedvünkre.
Ezután elsétáltunk a körülbelül 3 km-re levő Turtle Bay-be (Teknös-öböl). Az út egy kaktusz erdőn keresztül közelíthető meg. Az öbölben csodálatos fehér homokos strand tárult a szemünk elé. Az első strand inkább a szörfözőknek van semmint a fürdőzőknek, hatalmas hullámokkal. A második strand egy nyugodt öbölben van, ahol lehet sznorkelezni, cápákat és tengeri teknősöket nézni. Egy kicsit ijesztő, amikor egy cápa úszik az ember felé. De ők abszolút nem zavartatják magukat, hogy mi is ott vagyunk. Szép nyugodtan úsznak mellettünk. Állítólag a Galapagos-on soha nem volt még cápatámadás, mert az állatok a tengeri élővilág gazdagsága mellett mindig jóllakottak.
A strandon találkoztunk Lina-val és Paul-lal (svéd svájci páros), akiket meghívtunk vacsorázni a Rotorra. A bort és a desszertet ők hozták, mi pedig Galapagos piacán vásárolt halból készítettünk nekik halpaprikást magyar módra.

Tüskés faKaktuszHullámok
Teknös-öbölTeknös-öbölVacsora Lina-val és Paul-lal

20. nap, 2007.06.08. , Hatalmas a tenger

Az ihletet adó kép
Károlyi Lali, (wa6ypp): Hatalmas a Tenger

Hatalmas a Tenger,
Víz, víz mindenütt,
Meredt szemed s leheleted
Sóhajtásoddal együtt szíven üt.

Vigyázd a hullámok zaját,
Mert beszélnek hozzád.
Csak neked mondják el
A Tenger hánytatott sorsát.

A hullámok alatti mély
Vonz, mint a csillagos ég,
Bár ott is hiányzik a lég,
De a súlytalanság mesés.

A kalózok színes világa,
Csak az elméd fantáziája.
Igazából, vigyázz hajódra,
És széltől feszült vitorlájára.

2007. június, Central California

Ezt ma kaptuk emailen. Köszönjük!

21. nap, 2007.06.09. , Isla Bartalome

Egy kráterrel a távolban
Visszanézve
Delfin
Kiránduló hajó
A természet Galapagoson olyan különleges állat, növény fajokat és alfajokat produkált, hogy ezeket évekig kellene megfigyelni ahhoz, hogy azt mondjuk, ismerjük. Tény hogy a legnagyobb attrakció az állatokról szól, amelyek legérdekesebb fajai a víz alatt vannak. De nem szabad elfeledkeznünk, hogy az állatok itt tényleg természetes és zavartalan környezetükben élnek, amíg az ember be nem avatkozik, és előbb voltak a szigeteken, mint mi, az emberek.

Hogy kicsit jobban megismerjük Galapagos élővilágát első kirándulásunk a Bartolomé-szigetre vezetett északra Santa Cruz-tól. Mivel nincs engedélyünk, hogy vitorlással járjunk szigetről-szigetre, maradt a befizetett túra. Minden sziget más és más látványossággal és élőlényekkel bír, ezért nehéz választani közülük. A túrák egy biológiai kísérővel és egy nagy teljesítményű motorcsónakkal történnek. Megjegyezzük azt is, hogy a szigeteken csak kijelölt útvonalon lehet közlekedni, amely biztosítja, hogy az élőlények továbbra is zavartalanul éljenek. Általában a jó fényképhez nem kell odamenni, az állatokhoz, csak ki kell várni, míg odajönnek az emberhez. Egyáltalán nem félnek és nagyon könnyen barátkoznak az emberrel.

Bartolomé-sziget kevésbé az állatairól mintsem a jó magaslati kilátójáról híres, ahonnan ráláthatunk a szigetekre. A vulkánikus eredetű kövek itt érdekes alakzatokat vettek fel, amelyek látványossá teszik a szigetet. A legtöbb helyen az AA lávafolyás (Hawaii-i elnevezés) nyomai látszanak, amely kövekkel megtűzdelt járhatatlan talajt és kietlen tájat eredményeznek. Az itteni környezetben csupán a láva kaktuszok, tequilia növények és az ezeket fogyasztó láva gyíkok élnek meg. A lávagyíkok érdekessége, hogy a nősténynek pirosas a feje. A lávakövek néha levegős, szivacsos képződmények, akár két újjal felemelhetőek, még ha nagynak és nehéznek is néznek ki szemmel. Itt mindenki erőművész lehet.

Visszaereszkedve a tengerszintre azonban láthatók azok az élőlények, melyekért mi is ezt a túrát választottuk. Itt él ugyanis a szigeten a galapagoszi pingvin. Nem csoda hát, hogy jó hideg a víz. Amikor alámerültünk a vízbe, ezek a kis termetű pingvinek a fókákkal együtt velünk úszkáltak a víz alatt. A pingvinek elsiklottak mellettünk, a fókák pedig olyan közel jöttek a vízben hozzánk, hogy szinte az orrukkal érintették az orrunkat. Szaglásztak minket. A parton acsarkodó, borjukat védő jószágok a vízben kezes bárányként viselkedtek és játékosak lettek. Nem is voltunk biztosak benne, hogy mi nézzük őket, vagy ők néznek minket. A sziget másik oldalán lévő strandot a cápák lepték el. A homokos part ellenére szinte 1-2 méterre kijöttek partközelbe. Csak egy bátor pelikán merészelt melléjük beúszni a vízbe, de azok rá sem hederítettek.
SzakácsLáva gyík tequilia virággalErömüvész
Láva kaktuszKilátóStop
KilátóKilátóKilátó
PingvinekHelloÖlelekezö pingvinek
Eva a fókákkalFókaPelikán a cápák között
Bója festés

22. nap, 2007.06.10. , Isla Seymour

Tengerpart
Ez nem is a mamánk!
A következő túránk a Seymour-szigetre vezetett. Ezt a szigetet azért választottuk, mert a szigetek közül itt található az egyik legnagyobb madár kolónia. De emellett más élőlényeknek is helyt ad a természet. Itt van a tengeri iguána, amely bármily meglepő akár 10 méterre is alámerül a tengerben és körülbelül 1 óráig képes víz alatt maradni. Főként moszatokkal táplálkozik. A szárazföldi testvére naphosszat napozik, és kaktuszokat rágcsál. Az élőlények csodálatos harmóniáját mutatja a sziget. Minden állat megfér egymással, paradicsomi élet.

A hím fregatt madár éppen nász táncot jár egy nősténynek, vörös tokáját felfújva tartja mindaddig, amíg egy nősténynek nem jön ez be. Van még idejük várni, hiszen ezeknél a madaraknál a párzás időszaka egész évben szünetmentes. A fészkek a fákon, bokrokon készülnek el. A fregatt madár káprázatosan tud repülni és 2.3 méterre is megnőhet a szárny fesztávolsága.

A kék lábú szula madár násztánca a kék lábának illegetésével jár a párja előtt. Valahol még csak tojások vannak a homokba ágyazott fészekben, de máshol már kikeltek a szula fiókák. Általában 2 fióka születik 3-4 napos eltéréssel és a kék lábat csak 2 éves korukra öröklik meg. Az érdekes az, hogy ahogy a nap jár az égen, úgy fordulnak folyamatosan ellen, körbepiszkítva kedvenc tartózkodási helyüket egy kiálló sziklát vagy fatörzset.
A kb. 2 hónapos fóka borjak fáradtan hevernek egy-egy bokor alatt vagy a tengerparton, míg szüleik a közelben halásznak. Ilyen és még más káprázatos élőlényeket láttunk a szigeten.
Délután sznorkelezni mentünk a hófehér homokos, fekete lávakövekkel megtűzdelt Santa Cruz sziget egyik öblébe. A láthatóság a vízben nem volt olyan jó, mint az előzőnapi túránkon, de azért láttunk pár színes halat és korallt a vízben.

Szárazföldi iguánaGéza és a szárazföldi iguánaVigyázat hullám!
Hím fregatt madárUdvarló fregattUdvarló fregatt
Bébi fókaLáncreakcióSzula bébi
Nöstény fregattNöstény szula a bébikkelGyere tesó...
Kék lábú szulákNe fotózz!Fóka bébivel

23. nap, 2007.06.11. , Készülödés a nagy útra

Munka a Carinán
A túrák után nem maradt más, mintsem felkészülés az indulásra. Utunk egyik leghosszabb tengeri szakasza következik, ami azért némi előkészítést igényel.

A kora reggeli szokásos Carina szerelési hadművelet után, amely ezúttal az árboc felállítást célozta, és a dülöngélés miatt sikertelenül végződött, a zöldség-gyümölcs piacra mentünk.
Vásároltunk pld:
20 kg krumpli
15 kg grapefruit
10 kg narancs
5 kg Passion fruit (egyedul ez, amit a Galápagoson termesztenek, a többi Equadorból jött)
90 db tojást (egy részét 3 másodpercre forró vízbe merítettük, állítólag így 3 hónapig is elállhat)
5 kg Yucca gyökeret
1 banánfa ágat kb. 100, még zöld banánnal (az eladó szerint, csak fokozatosan érnek be a banánok, így minden nap lehet kicsit szüretelni róla)
stb.

Az árak Equadorhoz képest magasak, de mé így is olcsóbb, mint az otthoni zöldségesnél.

Visszatérve a hajóra azt figyeltük, hogy a helyi fókák szinte már háziállatként foglalják el a hajókat. Nem is tudom, mit szólnánk, ha egyik reggel, amikor kinyitnánk az ajtót, a Rotor bejáratánál ott ülne egy fóka. De ez itt könnyen megeshet, mert ezek az állatok akrobatikus ügyességgel mozognak a hajókon, mint a macska a háztetőkön.

Este egy holland párhoz voltunk hivatalosak a szomszédos hajóra. Nagyon öröltünk a velük való találkozásnak, mert ugyanakkor tervezik a óceán átkelést mint mi egy német hajóval (akikekkel szintén megismerkedtünk ugyanezen az estén) és körülbelül ugyanazon az úton tervezik a továbbhaladást is. Így út közben valószínüleg kapcsolatot tudunk tartani majd egymással.
A saját banánfánkFóka a hajónFóka a hajón

24. nap, 2007.06.12. , Kijelentkezés

Carina vontatása
Áron motorjának megjavíttatásához ki kell szerelni a motort, amelyhez a Carinát ki kellett emelni a vízből. A kivontatásban ezúttal Marc a német hajós is segített, akivel elözö este találkoztunk. Neki jó erős boci motorja volt és így a sekélyesben is ki tudta navigálni a kis vitorlás hajót.

Az utolsó napunkon a szigeten eleget tettünk a kijelentkezés kötelezettségeinek. Mivel már érkezéskor megkaptuk a hajózási engedélyt a Marquesas-szigetek felé, csak az útlevelet kellett kipecsételtetni. Bevásároltuk a maradék friss árut is, hogy következő nap el tudjunk indulni.
Az utolsó naplemente csodálatos volt a szigetről.