Hajónapló: Galápagos-szigetek in English

     2007.05.20 - 2007.06.12                                   ««   1/3 oldal   »»

Ugrás oldalra:123

 

1. nap, 2007.05.20. Vasárnap, A vörös ár

Visszatérve a Rotorra szomorú látványnak voltunk tanúi. Rengeteg döglött hal sodródott a hajó körül az apállyal és a dagállyal. A víznek kellemetlen szaga és szokatlan, barnás vöröses színe volt. Ezt a vörös árt az algák túltengése okozza. Mivel ez az alga többféle mérgező anyagot tartalmaz a helyi kikötőkapitány fürdéstilalmat rendelt el.
Ránk ez a tilalom lesújtólag hatott, hiszen képtelenség ebből az öbölből kihajózni a motor használata nélkül, ehhez azonban az kell, hogy az algákat, moszatokat eltávolítsuk a propellerről. De ki vállalkozna ilyen körülmények között a víz alá merülni?
Galápagos-i indulásunk így, kicsit tolódik, reméljük nem sokáig. Kihasználva az időt, a bedöglött hűtőszekrényünk megjavítását terveztük és a horgonyláncunk tökéletesítését.


2. nap, 2007.05.21. Hétfő, A hűtőszekrény projekt

Mindez idő alatt segítségünkre a hűtőszekrény ügyben egy amerikai hajós (Terry) igyekezett, aki már egyszer szerelte a saját hűtőjét.
A gáz az volt, hogy nem volt gáz. Lefordítva, a hűtőnkből szép lassan elszivárgott a gáz. Először csak azt vettük észre, hogy a hűtő egyre gyakrabban kapcsol be és szívja az akkumulátorokat. A második jel az volt, hogy már ki sem kapcsolt, mert a nem létező gázt nem bírta lehűteni.
A nagyobb feladat az volt, hogy olyan hűtőgázt kellett találnunk, amit ma elvileg már nem lehet kapni. De ne felejtsük el, hogy Equadorban vagyunk, ahol pénzért mindent lehet találni, ha nagyon akarunk.
Egy tapasztalattal ismét gazdagabbak lettünk és mára már kiismertük a hűtőnk lelkét is.
A legjobb az, hogy a kijelentkezést is sikerült ezen a napon elintézni Mantában, így a szerdai indulás realitássá vált, már csak találnunk kell valakit aki a propellert hajlandó letisztítani.


3. nap, 2007.05.22. Kedd, Az indulás elötti nap

Már reggel éreztük, hogy nagyszerü napnak nézünk elébe. Carlos, a Puerto Amistad (kikötö) lelkes mindenese vállalta, hogy egy kis borravalóért a hajónk alá merülne és megtisztítja a propellert.
Ami nekünk hátra maradt, az a friss áru beszerzése. Ezt gyorsan meg is tettük. A piacon bevásároltuk az eltenni való csirkéket. A piaci kofa gonddosan megtisztította öket (mivel a húst zsíros kartonpapíron tárolta minden hütés nélkül) és a melle húsát adta elvitelre. Minden mást ki akart dobni és nem értette heves tiltakozásunk. A májat még sikerült megszerezni töle, amit szinte ingyen dobott utánunk. Mindezt szüleink, nagyszüleink régi receptje alapján zsírban tettük el, mert ez hosszútávon nem igényel hütést. Jóllehet a hütö most szépen megy és az aksit sem fogyasztja korábbi fogyasztásához képest, a friss tej árukkal és más ételekkel így is tele lett.
A gýümölcsöt és zöldséget neomagnolos vízbe áztattuk fertötlenítés miatt. Itt minden óvintézkedésre szükség van, hogy bogár vagy más élölény ne kerüljön a fedélzetre. Hiszen a krumplit is úgy árulják a helyi piacon, hogy több a föld rajta mint maga a krumpli.


4. nap, 2007.05.23. Szerda, Indulás a Galápagosra - 1.nap

Az indulás előtt a kapitányságról kijöttek hajószemlére. Kisebbfajta vizsgáztatáson estünk át. Megnézték, hogy vannak-e mentőmellényeink, poroltókészülékünk, radarunk (ami nem kötelező felszerelés), életmentőtutajunk stb. Ez az első eset, hogy ilyen vizsgálatot tartottak egy kikötőt elhagyva. Nem tudjuk mit szóltak volna, ha valami hiányzott volna. Kihajózni az öbölből csak dagálykor lehet a vízmélységek miatt, a tetőzés előtt fél órával értünk a kikötő szájához. A GPS-en követtük az útvonalunk, ahogy befele vezetett minket a pilot. Mellettünk jobbra-balra a sekélyes részeken dübörögve tőrtek meg a hullámok. Szerencsésen kijutottunk. Egy idézetet tartogattunk a mai napra a Csendes-óceán átkelésének megkezdésének örömére:

Megyünk. Csend van, csak a hullámok csobognak a hajónk körül. Az árbocrúd meg-megreccsen, a part pedig egyre távolodik, lassan ködbe vész hajónk mögött. Majd frissül a levegő, fodrozódnak a hullámok, valahonnan viharmadarak repülnek felénk, a szél erősbödik. Zúg, feszíti a hajóköteleket az igazi, sós, tengeri szél. Már az utolsó világítótorony is mögöttünk marad, a partok mintha elsüllyedtek volna, körös-körül a tenger; bármerre nézünk, mindenütt a tenger. (A. Nyekraszov)

Azt gondoljuk ennél találóbb leírást nem is találhattunk volna. Búcsút intettünk Bahia de Caraquez-nek és a friss áruk sikeres beszerzése után az általunk készített süteményekkel és az előre lesütött, zsírban eltett hússal, egyéb friss áruval nekivágtunk a nagy útnak (a bemelegítés körülbelül 600 tengeri mérföld a Galápagosz-szigetekig).

Napi pozíció:
09:00 0-37.79S 80-25.13W log= 17943.7


5. nap, 2007.05.24. Csütörtök, 2. nap

A vitorlázásban az a jó, hogy mindig valami történik. Így például hajnalban egy óriási teherhajó tartott felénk. Az eddigi teherhajókhoz képest a szokatlan az volt, hogy pár percenként láttuk a hajó különböző, egyik illetve másik oldalát, a piros és a zöld fényeket váltakozva. Nem tudtuk mit csinál: fordulgat vagy egyenesen felénk tart. Először csak figyeltük a jelenséget, majd minden világossá vált. Szerencsétlen, bekerült egy halászmezőre és kerülgeti a halászhálókat, de pár perc múlva mi is követtük.
A víz tele volt piciny fénylő pontokkal, mely a halászhálókat jelezte. Majd egy nagy halászhajó is felbukkant a semmiből (jó erős motorjával) és reflektorfénnyel világította meg a Rotort. Nekünk sem kellett több visszavilágítottunk a mi reflektorunkkal, erre gyorsan továbbhaladt.
A felkelő nappal az előző napi szürke felhők tovatűntek. Csodálatos látvány volt, ahogy az esőfelhő visszahúzódott, maga mögött hagyva a bárányait. A nap sütött mégsem melegedtünk fel, mert hideg, 15-20 csomós dél-nyugati szél fújt előrejelzés szerint, jó ég tudja miért volt ilyen hideg. De ez öröm a vitorlázónak, hiszen negyedszélen, töretlenül, jó sebességgel haladtunk egész nap nyugatra, kijelölt célunk felé. Bár az igazság, hogy kicsit lehetne kisebb a hullámzás, kevesebb fröccs a fedélzeten
és lehetne kicsit déliesebb a szél is.
Ma bejelentkeztünk a Pacific-netre és leadtuk koordinátáink és haladási irányunk, biztos, ami biztos, a többi hajós tudja, hogy úton vagyunk. A Pacific-netre jelentkeznek be azók a hajósok, akiknek egyrészt van MF/HF rádiójuk, másrészt az óceán vízein haladnak valahonnan, valahova. Most nem sokan voltunk, rajtunk kívül még 2 hajót hallottunk, egyikük a Marquesas felé haladt, a másikuk Panamából Costa Ricába.
Estére a viharruha is előkerült, mert a negyedszelezés a felcsapódó hullámok leszakadt tetejét mind a cockpitba tessékeli.

Napi pozíció:
09:30 0-31.68S 81-32.09W log= 18010.9


6. nap, 2007.05.25. Péntek, 3. nap

Negyedszélen haladunk továbbra is. Jóllehet a negyedszelezés nem a legkényelmesebb haladás és ráadásul a leglassabb is (de így is 5 csomós a napi átlagsebességünk), a hajó mégis felkészült a tengeri praktikák szerint. A hajó csodálatos áramvonalai, mint a vajat a kés, szelik ketté a hullámokat. Mégis egy-egy hullám a szeletelést megelőzve egyenesen a hajótestnek próbál néha nekirontani. Ezt általában egy becsapódás és egy dörrenés követi, ahogy a test ellenáll a jól tervezett támadásnak és megvédi
utasait a nedves ruha effektustól. A hullámok nagy része hasonló méretű, jóllehet a támadás második részeként egy kétszer akkora sereget küld a tenger, mint az eddigi, ezt általában naponta 4-5-ször műveli (nevezzük a két vagy három nővérnek). A hajó ilyenkor elegánsan az oldalára billen (kicsit jobban megdől, mint általában menetben) és a feneke alatt elegánsan és cselesen elengedi ezeket a seregeket is, bízva abban, hogy utasai kapaszkodnak a fedélzetén.

Már kora reggel vágyakozva néztünk az ég felé. Vajon lesz ma napsütés? A hideg már kezd teljesen fogcsikorgató lenni. Nagyon lassan szürcsöltük a reggeli teát, hogy a termosz bögre lassan felmelegedő oldaláról kezeink minden csepp meleget átvegyenek és feltöltődjünk.
Délutánra érkezett egy kis napsütés, töltődtek a napelemek és itt volt az idő, hogy ruháinkat eldobálva egy gyorsat fürödjünk a fedélzeten a simogatóan selymes tengervízzel, majd a sót leöblítsük.
Délután a kedvező fényviszonyokban készítettünk néhány vitorlázós képet az Aqua magazinnak, hogy kikötéskor elküldjük.
Majd kicsit rádióztunk a dél-Amerikai magyarokkal. Egyikőjük a brazíliai farmjáról mesélt. Ott most jó meleg lehet, ezért ez a mese a lelkünket és képzeletünket is elöntötte forróssággal. Teljesen felmelegedtünk.

Napi pozíció:
14:30 0-24.66S 83-47.94W log= 18146.9


7. nap, 2007.05.26. Szombat, 4. nap - Féluton

Ma megünnepeltünk, az utunk feléhez jutottunk, ráadásul ilyen rövid idő alatt. Bizony, mindez a jó szeleknek köszönhető. Egy forró itallal koccintottunk és egy tojásos villásreggeli készült. Már csak 300 tengeri mérföld van hátra... vagyis előre.
Az érdekes az, hogy kb. 250 mérföldre a partoktól is láttunk még egy halászhajót. Azon kívül sehol semmi a tenger határtalan domborulatain és egy-két merész madáron kívül. A vízben néha egy-egy kitartó hal követ minket hosszú órákig ételmaradékot remélve a hajóról. Ma is egy cápa és egy dorada csatlakozott hozzánk, de egyik sem akart tudomást venni a csaliról, amit belógattunk nekik.
Délután a napkorong erőteljesen égetni kezdett, amit néhány órás szélcsendes időszak követett. Az óceán teljesen ellaposodott a hullámok elültek. Az erős szélben eddig nem figyeltünk az alattunk levő áramlásra, de ahogy enyhűlt a szél érdekes dolgokat tapasztaltunk. A GPS szerint 2 csomóval haladtunk tovább nyugatnak, ami rendben is van, de ahogy leszállt az éj a hajó orra a Dél Keresztje (déli féltekén levő csillagkép) felé mutatott és mögöttünk a Göncölszekér ágaskodott. Ez hogy is lehet? Ha a
Dél Keresztjét látjuk, akkor délnek haladunk, mégis, a GPS szerint hogy haladhatunk nyugatnak így? A megérzésünket a kézitájolóval ellenőriztük, valóban a hajó orra fele van dél, de a GPS továbbra is nyugati haladást erősít. Mindez egy észak-nyugati áramlást erősít, ami oldalt taszigálja a hajót a helyes irányba ismét.
Még egy érdekesség, hogy ma léptük át a Punat-Új-Zéland szakasz légvonalbeli felezőpontját is. Ej, de messzinek tűnik még a cél...

Napi pozíció:
08:00 0-35.46S 85-10.20W log= 18229.9


8. nap, 2007.05.27. Vasárnap, 5. nap

Ma ismét jó szelünk volt és erős napsütés. A levegő hőmérséklete emelkedett, jelenleg 22 fok körüli, amit már kellemesebbnek érzünk. Hajóforgalommal itt már egyáltalán nem találkozunk. A naplementék gyönyörűek, minden este vörösen izzik az ég alja a horizont felett.
Ma is rádióztunk az Amerikában élő magyar rádióamatőrökkel és Méder Áronnal is sikerült pár szót váltanunk rajtuk keresztül. Holnap megpróbálunk egy közvetlen összeköttetést létrehozni vele. Egyébként ő is itt van a Galapagos-szigetek felett, jóval északabbra tőlünk, így őt az erős észak-nyugati áramlás jelenleg elfelé sodorja a szigetektől.

Napi pozíció:
11:00 0-44.00S 86-29.09W log= 18309.3
.


9. nap, 2007.05.28. Hétfő, 6. nap

Igazán nem panaszkodhattunk eddig, a szél kitett magáért az elmúlt pár napban, olyannyira, hogy este hatkor mindössze 60 mérföld távolságra voltunk a szigetektől. Ebben a közelségben tűntek fel az első delfinek is, melyek egy darabig követték a hajónk, és sirályokat láttunk a tenger lágy hullámain ringani.
Délután ismét rádióztunk Méder Áronnal és az amerikai rádióamatőrökkel. Áron már sokadik napja próbál Galapagosra eljutni. A szigetektől észak-keletre helyezkedik el, küzd a szembe-széllel és kedvezőtlen áramlással - nem sok sikerrel. Mivel a motorja sem működik, úgy néz ki, nem fog tudni eljutni a Galápagos-szigetekig, és már azt latolgatta, hogy egyenesen 3000 mérföldre levő Marquesas-szigetekre indul. Ráadásul az árbóca is megsérült, nem biztos, hogy a nagy szeleket bírni fogja.
Évával össze- majd a térképre néztünk. 140 mérföldre volt tőlünk Áron északra. Hamar döntöttünk. Hívtuk Áront rádión és felajánlottuk, hogy elmegyünk érte és megpróbáljuk bevontatni Galápagosra. Rövid gondolkodás után örömmel elfogadta. Átrendeztük a vitorlákat, és elfordultunk jobbra 90 fokot. Galápagosnak még várnia kell ránk.
Kb. 2 nap alatt tudunk Áronig eljutni és onnan kell a több, mint 100 mérföldre levő szigetekre elvontatnunk széllel és áramlással szemben. Reméljük sikerül.

Napi pozíció:
10:15 1-09.90S 88-13.69W log= 18417.0

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:123

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   2086975