Hajónapló: RV4 Vissza az Atlanti-óceánon in English

     2006.05.07 - 2006.07.20                                   »»   2/4 oldal   »»

Ugrás oldalra:1234

 
...folytatás az előző oldalról

11. nap, 2006.05.17. , Célra fordoltunk

Hajnalban a szél elkezdett dél felé fordulni, mi maradtunk bő negyedszélen - mi is fordultunk kelet felé.
Az előrejelzés szerint megérkezett a 15-20 csomós szél. Nagyon jó tempóban haladtunk egész nap bő negyedszelen. Gyakran tartjuk a 9 csomós sebességet, de átlagban több, mint 8 csomóval jövünk. Nap végére a tenger is beindult, a 2-3 méteres hullámok forgatják a hajót, az automata kormány szépen korrigál. Energiával jól állunk, hála a szélgenerátornak.
András kapitány ebédre nagyon finom zöldséges levest készített. Jól esett a meleg folyadék, a tenger már csak 18 fokos, a levegő 20 fok körül volt.
A nap ritkán és gyengés süt, rengeteg a felhő, a zápor, a zivatar. Éjszaka csak a sporttáskám nem vettem magamra. Így éppen nem fáztam.

Napi pozíció:
09:00 35-09.00N 53-48.60W log= 9910.2


12. nap, 2006.05.18.

Egész nap jó tempóban haladtunk az Azori-szigetek felé. A szél 12-15 csomóval megbízhatóan fújt. Az óceán meglepően csendes volt, úgy látszik, a nagy vízen lassabban alakulnak ki a hullámok, mint az Adrián megszoktuk.
Száguldunk! Naponta közel 200 tengeri mérföldet teszünk meg, az átlagsebességünk 8 csomó felett van.
Pethő Balázs kérdezett még a hajóról, íme a válaszok:
A hajó nagyon kényelmes belülről. Tartottam a konyhától, hogy mennyire lesz menet közben használható - feleslegesen, mivel jól be tudom magam támasztani a dölöngélő hajón. A 2 hátsó kabin a nagy hullámzásban is használható. A hajó kivitele owners version, azaz elöl 1 nagy kabin van középen francia ággyal. Ezen az ágyon menetben nem lehet megmaradni.
A Rotorhoz képest a hajó ugyanolyan körülmények között jobban dől, ami érthető is, hiszen ez a hajó sloop, a Rotor ketch vitorlázatú, így itt a vitorlák támadáspontja magasabban van. A Chris alja lapos, a Rotoré ék alakú. Ebből következik, hogy a Chris kicsit pattógosabban (de szinte repülve a víz felett, gyorsabban) halad a Rotorhoz képest. Viszont szembe jővő hullámokon a Chris hajlamos csapdosni az orrát, míg a Rotor szétvágja a vízet.
A rollos génoának egészen jó a szabása, feltekerve is tudunk élesen haladni vele. A génoán és a fővitorlán kívül nincs más vitorlánk, ezekkel kell mindent megoldanunk.
Állandó energia fogyasztóink az automata kormány és a hütőszekrény, energiát a szélgenerátor termeli. Valamivel több energiát fogyasztunk, mint termelünk, így 2-3 naponta 1 órát járatni szoktuk a motort.
A barométer által jelzett légnyomás csökkent, holnapra rosszabb időt várunk.
Az éjszakák egyre sötétebbek, a hold egyre később kel fel.

Napi pozíció:
06:00 35-53.76N 50-26.88W log= 10080.3


13. nap, 2006.05.19. , Beindul az Atlanti-óceán

Kezd durvulni az óceán
Szörfözünk lefele egy nagy hullámon
Ma keményedett a helyzet, a szél 30 csomó körül fújt, a hullámzás 3-4 méter, de néha jöttek 6-8 méteres hullámhegyek is. Bő félszélen haladtunk. A hullámok folyamatosan forgatták a hajót, többszőr kézzel kellett kormányozni. 1-1 hullám pont rajtunk tőrt meg, ilyenkor több 100 liter víz zúdult a hajóra, a kokpitba és nyakunkba.
Persze vehetnénk hátulról a hullámokat és a szelet, úgy kellemesebb lenne a menet, de a szél-előrejelzésünk szerint északabbra szembeszél várható, amennyire tudunk, maradunk a 36-os északi szélességen.
A hajó belsejében ma megtapasztuk, milyen lehet egy elöltöltős mosógépben lakni. Nem is olyan vészes!
Estére enyhűlt a szél és a hullámzás, de még mindíg jó tempóban haladtunk. Ma végre találkoztunk 2 másik hajóval. Csak a fényeiket láttuk, és viszonylag hamar leelőztük őket.

Napi pozíció:
07:00 36-33.00N 46-22.98W log= 10281.0


14. nap, 2006.05.20. , Egy szürke nap

Hajnalra szép lassan alábbhagyott a szél és a hullámok is csökkeni kezdtek. Az ég borult volt, egész nap esett az eső. Minden szürke.
Gyenge hátszélben jöttünk 5-7 csomóval egész nap.
Bár még 600 mérföld az Azori-szigetek, már nem vagyunk egyedül. Napközben egy nagy halászhajó ment el mellettünk és éjszaka is láttuk több hajónak a fényeit.
Nem sok minden történik a fedélzeten: beszélgetünk, olvasunk, eszünk és néha körbe nézünk.
Minden kezd vizes lenni. A ruhák nehezen száradnak, párás a levegő. Már el is felejtettem, hogy vannak olyan helyek a világon, ahol előfordul, hogy egész nap esik az eső.
Az online térképnél a pozíció feltöltésnél volt egy hiba, ezért nem látszódott az útvonalunk. Remélem most már látszódik.

Napi pozíció:
07:00 36-55.65N 43-10.69W log= 10436.7


16. nap, 2006.05.22. , Még egy esős nap

Szürke az ég. Szürke a tenger. Szürke a hangulat. Minden vizes. 16 fok van. Eltelt még egy nap.

Napi pozíció:
04:00 37-09.61N 37-41.19W log= 10700.7
.


17. nap, 2006.05.23. , Azores-high

Nagyranőtt napközis
A tegnapi depressziós naplóbejegyzés után ma végre kicsit jobb a hangulat - elállt az eső, kisütött a nap! Kint száradtak a fedélzeten a viharruhák. Sajnos nem száradtak meg teljesen estére, volt amelyiket karanténba kellett zárni az egyik fürdőszobába, mert egyikőnk sem tudta elviselni a bűzét...
A szél egyre gyatrább, ráadásul hátulról fúj. A 8-10 csomós szélben 4-5 csomóval haladunk. Végül is jobb, mint a semmi. Látszik, hogy ezt a részt már az Azores-high, az Azori-szigeketnél általában megtalálható magas nyomású (=kis szeles) légtömeg uralja. Mindenesetre a napi 200 mérföldet már nem tudjuk tartani (200???? A 150-t se nagyon!). Csúszik a partra szállás az Azori-szigeteken.
Estére a szél 4-5 csomóra csökkent. Mivel fogytán a gázolaj, motort nem indítottunk, hanem egész éjszaka csattogós vitorlákkal haladtunk 1-2 csomóval. Szegény hajó!
Én sem panaszkodhatomPillangóSzáradnak a viharruhák


Végre megszólal a Chris kapitánya

Ellenőrizzük az üzemanyagtartály szint-jeladóját
Spinakkerezünk
no comment
Mint albatrosz a céltalanűl ide-oda úszkáló szardiniára,úgy csaptam én le Gejzára a Karibok ördögére. Nem volt előttem kétséges,hogy e kevés vitorlás- tapasztalattal rendelkező ám de,fantasztikus lexikális tudással rendelkező bátor és becsületes fiú az én partnerem a hazafalé úton.
Rövid e-mail váltás után meg is állapodtunk abban,hogy mi ketten hozzuk haza (Gibraltár környéki Banalmadenara) gyorsjáratú Jeanneau 45.2-es hajómat a karib szigeteki Antiquaról. E közös út számomra egy lehetőséget adott arra, hogy Gejza rádiózási,és PC navigációs tudományát elsajátitsam. Ugyanakkor én is minden hajózási fortélyomat feltártam őszintén Neki.
Mindketten jól jártunk! Ezt azért állítom így, mert megtettünk idáig 3000 Nm-et közösen ezen a háborgó, viharzó Atlanti Óceánon. Óriási hullámok között 30-35 Kn-os szélben,szakadó esőben. 10-13 Kn-os sebességel száguldoztunk keresztül az Óceánon. Odakötöztük magunkat a kormányhoz és mereven bámúltuk az elemek harcát.
Néha egy-egy albatrosz vitorlázott el melletünk, miliméterekre kiszámítva a hullámok vad tajtékzását. És tette ezt oly módon, hogy még csak meg sem mozditotta a szárnyát. Volt valami megalázó,lenéző, minket embereket semmibe sem vevő magatartás az ő részéről. Mintha csak azt mondta volna, ezt így kell csinálni, így ahogyan én csinálom. Mit akarsz te ember,állatot utánozni?Engem nem lehet! Engem az évmilliók evolúciős mérnökei fejlesztettek ilyen tökéletesre. Mit akarsz te az otromba vitorlákkal a nehézkes, nevetséges hajótestel. Te, te utánzó! A nyomaték kedvéért belekacagott sirályhangjával a viharba és könnyedén megbillentve a szárnyát eltünt az óriás hullámok között. Nem láttuk tőbbé, magunkra maradtunk, és megújult eróvel támadott újra a vihar.
Elnéztem a vitorlás karcsú testét, amint le-fel bukdácsolva szeli oldalára dőlve a hullámokat, hófehér habkoszorút vonva maga kőré. Milyen szép ez is! Ne félj semmit erós vagyok, majd én vigyázok rád! Nézd milyen hatalmasok a vitorláim, nézd milyen gyorsan repitelek e nedves univerzumban a cél felé. Szólt hozzám a vitorlás. Csalódtál bennem akár egyszer is? Nem még soha. Válaszoltam. Ugye mindég célba érkeztünk? Ugye,ugye....Ugye reffeljünk, hatolt át valahonnan messziról egy hang. Oriási génuárol hátracsapódó hullám ébresztett. Csurom vizesek lettünk mind a ketten. Úgy látszik elaludhattam egy pillanatig, mert Gejza elindult reffelni a bal oldali csörlőhöz. Ez a fröccs felébresztett. Hajnalig semmi sem változott,de mikor kezdett felemelkedni a hatalmas felhók felett a nap, alábhagyott a vihar dühe. Meglepve állapítottuk meg hogy aznap 200 Nm-et hagytunk a hátunk mögött. Szép volt, csaptunk egymás tenyerébe.
Meglepett,hogy ez a nyurga sűrű feketehajú srác milyen bátor és nyugodt. Igen, bátor,mert két évig készítette fel a hajóját erre a nem mindennapi kalandra, hogy az Atlanti Óceánon keresztűl eljusson a Dél-amerikai Venezuellába. 7000 Nm-et hajózótt idáig, és tökéletesen beletanult a vitorlázásba. Másnak évekre van szűksége, hogy megszerezze a szükséges rutint! Most,hogy közeledünk az Azori szigetekhez (150Nm-re vagyunk tőle) be kell fejeznem soraimat, mert odakint besötétedett, és Gejza egyedűl van a spinakerrel. Most 7-8 Kn-os sebességel haladunk, nagyon kis hullámok között.

Szevasztok,megyek leváltom Gejzát. Ma este én ügyelek.

Kövesdán András a Padron.


Napi pozíció:
06:00 37-38.00N 34-53.00W log= 10837.3


18. nap, 2006.05.24. , Spinakker time

Egász nap száguldottunk a pár csomós szélben. Előttünk haladt egy - mint később megtudtuk - Wauqiez típusú vitorlás. 2 vitorlás halad ugyanarra = verseny! A spinakkerrel szemben azonban esélye sem volt, napközben folyamatosan közeledtünk hozzájuk.
Ebédre a kapitány tuningolt babfőzeléket készített, jami!
Az óceán továbbra is a barátságos arcát mutatja, a 2-3 méteres nyújtott döghullámzáson csak apró élőhullámok mozgatják a hajót. Ma végre kék az ég és nem komor felhős.
Estefelé a látszólagos szél már 60 fokról jött, Padron megerőszakolta a spinakkert és készített belőle egy 150 m2-es génoát. A 8 csomós szélben 7.5-el mentünk - a másik hajót szempillantás alatt lehagytuk.
Éjfél előtt aztán le kellett venni a spinakkert az élesedő szél miatt, de teljes vitorlázattal jó tempóban haladtunk tovább.
Örülünk, hogy tudunk vitorlával haladni, gázolajunk fogytán van. Reggelre az Azori-szigetekre érünk!

Napi pozíció:
16:30 38-20.00N 30-41.49W log= 11040.0


19. nap, 2006.05.25. , Horta

Ezt a sziklát pillantottuk meg előszőr
A ködből egy település tűnt elő
Még korán van
A Padron: ... és oda is értünk, reggel 6 órára. 8 óra alatt behoztuk a 6 mérföldel előttünk vitorlázó hajót, és...még adtunk neki 2 mérföldet. Hát igen, alig vártam hogy újra valami kis verseny legyen az egyhangúvá szürkült hétköznapjainkban. Hajnalban miután a kikötő előtt lehúztuk a vitorlát,és kiraktuk a pufferjeinket, utolért az ellenfél, és igen pimasz módon megelőzött minket a kikötőben. Nem volt sportszerű! Egy 60 lábas Wauqiez 7 főnyi legénységgel angol lobogó alatt! Kényszeredetten üdvözöltük egymást. A csupa fiatal matróz fáradtan, álmosan bámúlt ránk, mintha csak kétkedtek volna benne, hogy mi csak ketten vagyunk. Sajnos a sietség, hogy hamarabb jó helyet találjanak, mint mi, megbosszúlta magát. Amig ők forgolódtak, addig mi elegánsan becsúsztunk két óriás vitórlás közé, harmadiknak. Hát, cipőkanállal sem ment volna jobban! Géjza hamar rögzítette az orrot, én meg villámgyorsan lekötöttem a farát és már kint is voltunk a parton.
Egymás kezébe csaptunk!
Végre újra szilárd talaj van a lábunk alatt! Itt vagyunk hát a portugláiai Hortan, az Azori szigeteken. Gyors fürdés után, 10 perc alatt elintéztem a bejelentkezést az emigrációs irodában. Bevásároltunk, regelliztünk, majd megtankoltuk a hajót, feltöltöttük a víztartályokat és már indultunk is kifelé a kikötőből. Vár minket az Óceán, szinte vonz az ismeretlen kékség. Hívogat, csalogat, és mi újra és újra kihúzzuk a vitorlákat ha kell százszor is, mert mi már hazafelé megyünk! Minél közelebb jutunk Európához, annál lelkesebben számoljuk a hátralévő mérföldeket. Na jó..... ez itt egy kicsit érzelgős volt! De ugye megértitek, ez egy nagyon hosszú út volt! A legtökösebb gyerekek is el szoktak érzékenyülni a végére. Az Óceán helyre tesz mindenkit! A nagy fiúkból kis fiúkat csinál! Jó nevelő a természet, mert megmutatja neked, hogy itt Ő az úr, te csak a kis saját szemétdombodon lehetsz az! (ha ezekután még akarsz) Na cső.

A Padron.
Ház a dombonHortához közeledünkÉn!
A kikötő szájánálÉs kikötöttünkSzerencsét hoz...
ha a megpihenő...vándor felfesti...hajójának...
nevét...a molóra.A helyi festékbolt marketing ötlete lehetett
Én nem festettem!A kikötő bejárata a város oldalárólUtcarészlet
Érdekes faÉpületUtca
TükörSport Bar - ide járnak a vitorlázókPadron elgondolkodik
Finom csokiSétálunk tovább, majd...eltávolodunk
Szikla-szigetVulkánkis kúpFelhős kúp

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:1234

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   4839985