Hajónapló: Malajzia nyugati partja in English

2018.02.12 - 2018.04.25                                   »»   4/5 oldal   »»

28. nap, 2018.03.11. , Marble Geoforest Park (Dayang Bunting sziget)

Kicsit felhős időre ébredtünk, ami miatt ma nem volt olyan meleg. Reggel átálltunk a Geoforest park közelébe, mely még a fjordon belül a Dayang Bunting szigeten található ( ez, Langkawi második legnagyobb szigete és itt jó volt az internet). Beeveztünk a turista hajók közé a bocival, amit lehorgonyoztunk a park előtt. A makákók itt is fogadták a turistákat, az egyik lánynak meg is kapták a lábát, mert előttük lóbálta a üdítőjét. Szerencséjére és féltében a majomnak adta az üdítőt. A majmok tudják, mit akarnak és a vízre vagy üdítőre, zacskóra és ételre buknak.
A park szép volt és megtudtuk hogy keletkeztek ezek a fekete mészkövek (vagy ahogy itt hívják márványok). Az édesvizi tónak van egy legendája is, mely szerint egy hercegnő ide temette el néhány naposan elhúnyt fiát és megáldotta a tavat terméketlen nők számára. A turista csoportok jönnek-mennek és lehet kajakozni vagy úszni is vízében. A belépő csak 6 ringit. Azt mondják, hogy szabály szerint csak mentőmellénnyel úszhatsz, de rájöttünk, hogy ezt senki nem ellenőrzi (ha kint veszed a mellényt akkor 5 ringit, ha a tó mellett, akkor 3). Ami nekünk nagyon tetszik, hogy itt is mű tigrisekkel védekeznek a majmok ellen. Hihetetlen, hogy ezektől tartanak a makákók, benne van a génjükben (pedig egyet sem láthatnak ezen a környéken).
Van egy fal a horgonyzóhely előtt, ahova fel lehet mászni a sziklákon és be lehet lesni a parkba, ahonnan rá lehet látni a tóra. De ha valaki be akar menni úszni, akkor nem kell sajnálni a 6 ringitet a parkra (egyébként adnak karszalagot is, tehát ellenőrizhetik, hogy valaki befizette-e a belépőt).
Éjszaka erősebb szél várható (kb 20 csomó), ezért egy védett horgonyzóhelyet kerestünk. A Tepor sziget mellé dobtunk horgonyt.

29. nap, 2018.03.12. , Cenang part, Langkawi

A Tepor szigetnél
Tepor sziget naplemente
Elszalasztottuk a mai kite lehetőséget, mert reggel még nagyon jó szél volt, de az előrejelzés folyamatos gyengülést jelzett és úgy gondoltuk, mire összerakjuk a kite-okat addigra úgyis megáll a szél. De a szél egyre erősebb lett és csak délután állt meg. Közelebb álltunk a parthoz. Most a Cenang part előtt horgonyzunk (közel a reptérhez) és megtaláltuk, hogy hol rejtőznek a turisták. Ezen a liszt szerű homokos strandon lehet bérelni a jet-skiket és más vízisport eszközöket. A parton bárok és étteremek vannak - minket a babzsákos kiülős rész (Yellow Bár) Gili Air-re emlékeztet -, és a part mögötti fő utcán is sorakoznak a hotelek, éttermek, ruha és szuvenír üzletek. Langkawi egyik turista központjába csöppentünk. Nagyon kontrasztosak ezek a szigetek. Egyik nap még a fjordok nyugalmas öbleit fedezzük fel, a következő nap meg a turistákkal hemzsegő utcákon járunk.
A hajóra visszafelé összefutottunk a parton sátrazó ukránokkal, akik 5 hónap alatt járták be Ázsia különböző részeit. Érdekes életmód, hogy csak így ledobnak egy sátrat a forgalmas strandon és senki nem zavarja őket nyugalmukban. Egy kicsit panaszkodtak, hogy a szigeten minden drága (Ukrajnához képest) és csak import gyümölcs és zöldség van. De amikor megtudták, hogy hajósok vagyunk, egy csomó kérdésük volt, látszott, hogy foglalkoztatja őket a hajós utazás gondolata.
A jelenlegi horgonyzó helyünkről jól látszódnak az éjszakai halászok, a Rotor is zölden világít a fényükben, mert sorfalat állnak a sziget körül.
Cenang partLisztszerű homokSárga bár előtt
Cenang naplementeCenang utcáiNulladik típusú halászok

30. nap, 2018.03.13. , Rebak sziget

Átálltunk a Rebak sziget mellé, hogy meglátogassuk finn hajós barátainkat a Rebak marinában. Kicsit körbesétáltunk a szigeten, hátha látjuk a hírhedt kobrákat - melyek álítólag vannak a szigeten, de még senki nem látta őket. De sem a kobrákat sem barátainkat nem találtuk a parton. Aztán gondoltuk, hogy azon a hajón lesznek, ahol a leghangosabban megy a buli. Igazunk is lett. Így ismerkedtünk össze néhány ausztrál hajóssal. .

31. nap, 2018.03.14. , Telaga Marina előtt horgonyzunk

Délnyugati szelet jósoltak mára, ezért jobbnak láttuk, hogy keressünk egy védett horgonyzóhelyet magunknak. Öt mérföldre tőlünk a Telaga Harbour Marina előtt van egy védett horgonyzó hely. A Google image alapján elég sok hajó áll itt, de azért reméltük, hogy találunk magunknak egy helyet itt. Dél körül le is dobtuk a horgonyt, de a mélység nem volt túl bíztató. Azt számoltuk, hogy 2 nap múlva le fog érni a hajó alja. A körülöttünk levő hajósok megnyugtattak minket, hogy nem számít, mert nagyon puha iszap a horgonyzó hely alja és ők már hetek óta itt állnak, úgy hogy 1.9 méter mély a tőkesúlyuk a mi 1.7-esünkkel szemben. Azt is mondták, hogy a puha iszap miatt a hajók gyakran csúsznak.
Dinghy szörfözéssel töltöttük a délutánt. A víz az iszap miatt itt sem olyan tiszta, de legalább nem láttunk medúzákat.

A marinát napi 5 ringitért vagy heti 20 ringitért lehet használni (sokan be sem fizetik, csak azok akik olcsóbban akarnak autót bérelni), de ne számítson az ember luxus marinára, mert ez is malájosan van karbantartva.
Ami meglepő, hogy van néhány étterem a parton a kikötő körül, de hiába indultunk egy esti körsétára a parton, az éttermek többsége üresen pangott (kivéve a Blu Marine olasz vendéglő). A Maharaja-ban vacsoráztunk, ahol indiai és western menü is van.
A horgonyzó hely azonban csodaszép, hegyekkel és homokos parttal körülvéve. Nagyon szép a naplemente is, amikor a nap lilás fényei a hegy mögött utoljára felcsillannak. Már rég nem voltunk ennyire nyugodt horgonyzó helyen Langkawi fjordjait leszámítva.

32. nap, 2018.03.15. , Robogó kirándulás Langkawin

Héj majom, itt kötelező a bukó!
Ahá, értjük mit lehet!
Erre tessék!
A marinától kaptunk egy telefonszámot a robogó bérlésre és tízre ide is hozták nekünk a robogót (30 ringit per nap). Finn barátaink már oly rég itt vannak a szigeten, hogy saját robogójuk van és gondolták megmutogatják a környéket nekünk. Szerencsére alig van forgalom, ezért nem kell tartani az ázsiai kaotikus vezetéstől ezen a szigeten. Láttunk néhány vízesést, melyeknek szinte alig volt hozama a száraz évszak miatt. Az egyik lépcsőjénél egy skorpió állta utunkat. Ekkor még nem tudtuk, hogy a Langkawi óriás erdei skorpió csípése - álítólag - nem halálos, de ezt nem is akartuk kipróbálni, ezért inkább mi tértünk ki útjából. Ellátogattunk egy kézműves centrumhoz, mely egyben múzeum is (ingyenes). Ezután a gyönyörű partok, öblök, varánuszok és egy jó ebéd után felszáguldottunk a Gunung Raya-ra (Raya hegy 881 méteres csúccsal). A motornak néha tövig kellett nyomni a gázt, hogy egyszerre kettőnket felkaptasson az emelkedőn. De a látvány nagyon szép volt, még úgy is, hogy a levegő erősen párás volt (néhány fokkal hűvösebb van a hegytetőn). A hegyen levő szálló már rég bezárt és a toronyba sem tudtunk felmenni.
A fekete majmocskák a langúrok (dusky leaf monkey) nagyon aranyosak voltak narancsos kölykeikkel a hasukon. Ezek sokkal félénkebbek, mint makákó társaik - melyek agresszívek lettek az állandó etetésektől-, és inkább elbújnak az emberek elől.

Eredetileg azt terveztük, hogy a robogó kirándulás után kijelentkezünk Malajziából és áthajózunk kicsit Thaiföldre, de meggondoltuk magunkat és inkább még egy napra kibéreltük a motort. A bérbe adó egyébként is laza volt, mondta, hogy dobjuk le a Maharaja étterem parkolójába és hagyjuk benne a kulcsot nyugodtan, majd jön érte másnap reggel.
Langkawin a csütörtök és a péntek a hétvége (a vámosok zárva vannak pénteken), nem a szombat és vasárnap, bár a bankok például az utóbbit tartják hétvégének.
Skorpió a lépcsőn állta utunkatMesterséges vízesés tavaFa árnyékában
Kézműves központBatikolás a kézműves központbanEz a mi környezetünk is, ne csináljunk szemétdombot belőle!
Occsó és finomA csapat
Mi lányok így napozunk, a fiúk pedig ígyTankolunkGunung Raya
PihenőKilátóKilátó nem erre, hanem arra
Kicsit ködös, de szépLangúr kozmetika, 100% bio szem és száj nagyobbításÚszunk egyet az egyik vízesésnél
Langúrok (narancsos bébije van )Kiváncsi langúrKókuszozunk
Telaga hegyei lemenő napbanSör ATM?Hol?

33. nap, 2018.03.16. , Telaga hegyei

Ezekkel világítanak a halászok
Kabin
A Langkawi-sziget északnyugati részén a Pantai Kok közelében van egy libegő nem messze a horgonyzó helyünktől, mellyel felmentünk a Mat Cincang-hegyre (Langkawi második legmagasabb csúcsára a Raya után). A szürke sziklákra hulló Telaga Tujuh-vízesés most teljesen kiszáradt. A libegő után felszálltunk a következő libegőre is, mely két csúcsot köt össze. Innen át lehet lépcsőzni a Sky Bridge függőhídra (ezért extrát kellett fizetni, amin kicsit meglepődtünk, mert kombó jegyet vettünk, amely más programokhoz is adott belépőt). Megint párás, ködös volt a levegő, de így is szép volt a látvány (valahogy 8 után minden reggel nagyon párás itt a levegő, valószínűleg a körülöttünk levő esőerdőknek köszönhetően). A kombó belépőinket is végigpróbáltuk és az összes show feledhető volt a 3d képkiállítást leszámítva, amely nagy ötlet és vicces képeket lehet készíteni egymásról. Ez a terület olyan mint egy nagy park, éttermekkel és szuvenírboltokkal.

Délután a Seven Wells vízeséshez kirándultunk el, ahol a vízesés által kimosott gödrökben lehet fürdőzni és a sziklákon csúszdázni (ez utóbbit mindenki saját felelősségére). A vízeséshez kb 15 perc alatt fel lehet érni, az undok makákókat valahogy kicselezve. Ezután van egy két órás túra a csúcsig, amit most kihagytunk, de feltettük a bakancslistánkra. Ezen a térképen a skorpiókkal ijesztgetik a kirándulókat, de most már értjük miért, mert a skorpiók valóban léteznek, ezért túra cipővel jobb nekivágni ennek az útnak, mint szandiban.
Sky bridgeLakatokTigrisekkel ijesztik el a majmokat
Ez ellen is segít a tigris?Remélem, ma nem én leszek a menüSky bridge
FelvonóSky bridge előttSky bridge
A hídon mindenki megmutathatja, mit tudÉva is bemutattaKilátó
Elnézést, merre találjuk a Seven wells vízesést?Köszönöm, most már megtalálomSeven wells felső kilátó
Seven wells-nélSeven wells fürdőzésSeven wells alsó vízesés
De a vizilovakkal vigyázni kell!Bivalyok fürdőznekSegíthetünk?

34. nap, 2018.03.17. , Még egy turistás nap a robogóval

Didergünk
De a látvány szép,
Már olyan jól belejöttünk a robogózásba - ehhez persze az is hozzájárul, hogy egyáltalán nincs forgalom a szigeten-, hogy még egy napra megtartottuk a robogót és folytattuk a turistáskodást.
Korán reggel 6-kor keltünk és már 7-kor hajtottuk a robogót a Gunung Raya irányába. Azt találtuk ki, hogy ott regelizünk, miközben feljön a nap - nos az utóbbiról lekéstünk, mert már 7.30-kor fenn volt és mi csak 8-ra értünk fel a csúcsra. Nagy felhők borították a Raya-t és nagyon fáztunk az erős szélben a hegytetőn. Azért egy napos részen elővettük a szendvicsünket és már pont pakoltuk el a maradékokat, amikor egy makákó felébredt az egyik fán. Meglátott minket és azonnal ébresztette a többieket. Be is indult az egész dzsungel azonnal és vagy száz majom egyszerre lódult meg a fákon, az irányunkba. Gyorsan rohantunk a robogóhoz és már nyomtuk is a gázt neki, nehogy utolérjenek.

Megálltunk egy fekete partnál, ahol inkább a hornbill-ek (madarak) voltak érdekesek, melyek a környező fákon hemzsegtek. Ezután a krokodil farmra mentünk, ahol egy merész dolgozó a krokó szájába meri tenni a kezét és ezt a show-t naponta kétszer megcsinálják. (Egyébként ha valaki járt már ausztrál farmon, annak ez a farm csalódás lehet, már csak azért is mert itt egy tóba vagy 120 krokodilt bezsúfolnak.)
Utoljára az akváriumot néztük meg a Cendol parthoz közel, melyet nagyon szépen megcsináltak és ez most karban is van tartva.
míg nem jönnek a majmócákSajnos csak hátulról sikerült lekapniEz már akár Thaiföld is lehetne, Langkawi
Cement gyárA következő sorozatot NE próbáld ki otthon!És a szabadban sem!
Ezt a műveletet csak profi krokodil szakértők végezhetik!Mondom, csak profik!Ugye mondtam?

35. nap, 2018.03.18. , Motor olaj csere

A motor olaj cserét 250 óránként kell megcsinálnunk. Pont most került rá sor. Még mielőtt kivetetjük a hajót a vízből az algagátláshoz és festéshez - mert utoljára Új-Zélandon szellőztettük meg az alját-, még átlátogatunk Thaiföld egyik környező szigetcsoportjára.
Délután Peggy West kapitánya látogatott meg minket.

38. nap, 2018.03.21. , Csúszásgátlók festése

Telaga védett horgonyzóhelyén nekiálltunk lefesteni a csúszásgátlókat, mert a nap nagyon erősen kiszívta őket és féltünk, hogy el fognak porladni, ha nem kezeljük őket. Először a teszt festésnél halvány kékkel próbálkoztunk, de nekünk túl idegen volt a szín, így maradtunk a világos szürkénél.
Itt a víz is rendelkezésünkre áll a festés előtti hajó mosáshoz, mert ebben a marinában vizet is lehet vételezni (benne van a heti 20 ringitben). Ráadásul benzinért sem kell messzire menni, mert a marina mellett van a benzinkút. Az éttermek mögötti bolt azonban elég drága, ezért a bevásárlást érdemesebb autóval vagy esetleg robogóval megtenni.