Hajónapló: Koh Lipe, Thaiföld in English

2018.03.29 - 2018.04.25                                   ««   1/3 oldal   »»

Hosszúfarkú csónakok, Koh Lipe
Türkiz víz, Koh Lipe
A történelmi múltú Malaka-szoros után Langkawi volt az első igazi üdülős megállónk. Langkawi természeti szépségeinek felfedezését azonban kicsit megszakítottuk. A vízalatti gyenge láthatóság és a rengeteg medúza számunkra kicsit bekorlátozta a kedvelt vízisportjainkat és mivel a szorosban sem lehetett sehol jót sznorkelezni, úgy döntöttünk megnézzük a következő szigetcsoportot, mely már Thaiföldhöz tartozik. (Nemsokára kikerül a hajó a vízből karbantartásra és még ki akartuk használni ezt a lehetőséget.)
Választásunk Koh Lipe-re esett (a több mint 50 szigetből álló Ko Tarutao Nemzeti Park része), mely csupán 5-6 óra hajózásra esik Langkawitól. Koh Lipe mesés szigetei ámulatba ejtettek minket és nagy meglepetés volt a jó láthatóság. Tiszta víz, türkiz tenger, szemetgyönyörködtetően mesés tájak és tudunk újra sznorizni. Mindez csak egy ugrásra Langkawitól.

1. nap, 2018.03.29. Csütörtök, Langkawitól Koh Lipe-re (vagy Ko Lipe)

A kijelentkezést Langkawiról az előző két nap intéztük. Kedden egy bérautóval elmentünk a kikötőkapitányságra Kuah-ba és közben megcsináltuk a mosást és bevásárlást (Billion áruházban), mert tudtuk, hogy Thaiföldön minden drágább lesz. Szerdára már csak a Telagai vám- és bevándorlási hivatalból való kijelentkezésünk maradt, mert Kuah-ban a vámosok nem fogadták el a kijelentkezésünk két nappal előre.

Reggel 8:30-kor indultunk Telaga horgonyzóhelyéről. Kikerültünk néhány halászcsónakot, és mint legtöbbször ezeken a területeken, megint nem volt szél, sőt olajtenger volt, és így ki is használtuk az alkalmat a menet közbeni hajókarbantartásra. Esőfelhők és delfinek azonban voltak (utóbbiak Telaga-ban is meglátogattak minket a horgonyunkon). Csigákat javítottunk, kicseréltük bennük a távtartókat fél mm-rel szélesebbre, hogy ne szoruljanak, mert a danamit görgők megduzzadtak a melegben az évek során. Sajnos a motorozás közben már hallottuk, hogy a csavartengely csapágya kikopott, mert furcsán zörög. Ezt amikor kivesszük a hajót a vízből, cseréljük, addig pedig már nem motorozunk sokat. Langkawi idő szerint 1:40-kor dobtunk horgonyt Koh Lipe déli részénél (thaiföldi idő szerint 12:40 volt csak).

Kimentünk a partra bejelentkezni. Üdülős fehérhomokos parton várják a komppal (Satunból és Langkawiról) és más hajókkal érkező turistákat (külön bejelentkezési hivatal van a vitorlásoknak). Ami azonban először feltűnt, hogy a víznek igazi türkíz színe volt és olyan tiszta volt, hogy egyértelműen kirajzolódtak alattunk a korallok ez nagyon kontrasztos volt Langkawi után. Utoljára csak a keleti parton láttunk ilyen tiszta vizet. A második feltűnő jelenség a hosszúfarkú (long tail) csónakok voltak a parton. A bejelentkezés gyorsan ment, de nem értettük miért kell 200 baht-ot fizetnünk, amikor kijelölt kikötőben jelentkeztünk be, de nem akartunk 1900 Ft-on vitatkozni a hivatalnokkal, aki gyorsan thai nyelvre váltott miután megkérdeztük a fizetség okát (elvileg csak akkor kell fizetni, ha a hajó nem a kijelölt kikötőben áll). Elindultunk Koh Lipe kis zegzugos utcáin - mely a korábbi útleírások alapján csak egy-két hátizsákos turistának szóló szállásnak adott otthont,- ahol ma már hemzsegnek a hotelek, bárok és szuvenír boltok. Úgy tűnt, hogy ezen a részen több a turista, mint egész Langkawin (persze csak össze vannak zsúfolva egy helyre). Mivel már nagyon nagyon vágytunk egy igazi sznorkelezésre, nem is időztünk sokat a turisták tömegében, hanem megvettük a sim kártyát az internethez, csináltunk egy gyors összehasonlítást az árakon Malajziával szemben (konstatáltuk, hogy drágább, de még mindig megfizethető), és már siettünk is vissza a hajóra, hogy egy csendes horgonyzóhelyet találjunk. A naplemente előtt dobtunk horgonyt Koh Adang sziget nyugati részén, ahol még a naplementében csatlakoztunk néhány turistához az Adang sziget fehérhomokos öblében. A víz kristálytiszta volt. (Itt nem volt internet, mert a hegy takarta a jelet.)

2. nap, 2018.03.30. Péntek, Koh Butong sziget északi része

A Húsvéti ünnepeket csendes szigeteken kívántuk eltölteni és ez nagyon könnyű ezen a helyen, mert igaz, hogy Koh Lipe maga nagyon turistás (emelett azért megtartotta thai jellegzetességeit is, tehát még nem olyan mint Bali Kuta partja, inkább mint a Gili Air vagy Trawangan szigetek), de a többi sziget szinte lakatlan, azaz csak egy-egy parkőr lakik ezeken a szigeteken, melyek a Ko Tarutao Nemzeti Parkhoz tartoznak. A legtávolabbi szigeteket céloztuk (csak körülbelül 1-1 órát kell hajózni a szigetek között). Először Koh Rawi-hoz próbáltunk lehorgonyozni, ahol több vitorlás is állt, de amikor próbáltuk meghúzni a horonyt, mindig megcsúszott (ez ha jól emlékszünk a 3. eset Opua és Tioman után, hogy megcsúszott a horgonyunk, pedig 50 kilos a horgony), ezért inkább továbbmentünk Koh Butang északi részéhez (belső horgonyzóhely), ahol egy kis szigetecske mögé dobtuk a horgonyt magányosan egy rövid heves esőben. Ennek az esőnek nagyon örültünk, mert itt olyan párás a levegő, hogy 2-3 fokkal melegebbet mérünk a hajóban, mint Langkawin, mert szinte zéro szél van. Ponyvákat teszünk fel, hogy árnyékoljuk a hajót, mert a régi csúszásgátlókon (amit még nem festettünk le 70 fokos a fedélzet, az új festetteken csak 60 fok). Nagyon meleg van.
Mesés horgonyzóhely és szuper sznorkelezési lehetőség van a kis szigetecske mellett és az egész Butong sziget mellett. A korallok élnek, rengeteg a lágy korall és sok kis hal van, annak ellenére, hogy a 2015-ös El Nino év olyan magas hőmérsékletet okozott a tengerekben, hogy a legtöbb korall elhalt ezeken a területeken. A korall kert gyönyörű egy-egy tengeri rózsát mintha sárga, lila vagy kék cserépedénybe ültettek volna. A nagy halakat azért kicsit hiányoltuk, pedig itt a parkban tilos a halászat és horgászat is. (Bár 7 mérföldre voltunk Koh Lipe-től, mégis volt 3.5G net.)

3. nap, 2018.03.31. Szombat, Koh Hin Sorn

A külső déli szigetekre indultunk a 8 lóerős külmotorral. Ide kellett a nagy motor, mert nagyok a távolságok bocival (2.5 mérföld) és erős áramlások lehetnek a szigetek között. Ezt ki is használtuk drift sznorkelhez. Kapaszkodtunk a bociba, miközben vitt minket az áramlás. Az egyik szigeten van egy érdekes sziklaképződmény, úgy néz ki, mintha építőkockákat tettek volna egymásra (Koh Hin Sorn), de persze ez egy szikla. A sznorkelező helyeket jól lehet látni, mert a helyiek bójákkal körülkerítették, hogy el ne ússzanak a turisták az erős áramlásban. Ezeken a helyeken a bójákra kötjük a bocit és úszkálunk a többiekkel, de a külső szigetek nem olyan forgalmasak. Az egyik sznorkelező helyen egy kedves, búvártúrán levő charter társaság felinvitált minket a katamaránjukra. Mi elfogadtuk a meghívást, mert már órák óta a vízben voltunk - erre már rég vágytunk -, és jól kiáztunk, ezért jól jött a frissítő amit kínáltak a fedélzeten. Azt mondták, hogy ők csak azt látták, hogy a semmiből megjelent egy száguldó boci a nyílt vízről (mert a külső szigetekről jöttünk) és azon tanakodtak, hogy honnan jöhettünk, mert hajót azt nem láttak (kb 2.5 mérföldre volt a hajó a Butang sziget mögött, ezért nem láthatták). Jót beszélgettünk velük és kiderült, hogy telihold partira indulnak Koh Lipe-re. Azért megadták a telefonszámukat, hogy csatlakozzunk hozzájuk vacsorára, ha mégse mennének, de mi meg a sötétben nem akartunk nagyon több mérföldet száguldani ismét egy vacsoráért, ezért azon is gondolkodtak, hogy átállnak hozzánk, de végül mégis Koh Lipe-re mentek. Mi csendesen töltöttük az estét, mert körülöttünk nagyon nagy nyugalom volt egészen késő éjszakáig.

Éjszakai események: egy kicsit korán ugyan de megjött az első jele az átmeneti időnek (április). Jön az esős időszak hamarosan. Egy hirtelen nyugati vihar, a szumátra csapott le ránk, rengeteg esővel (10 cm eső rövid idő alatt), 30 csomós széllel és hatalmas villámlással. Szerencsére körül voltunk véve hegyekkel, melyek elvonzották a villámokat és a kis sziget mögött jól tartott a horgonyunk, amit folyamatosan ellenőriztünk. Csak enyhe döghullámzás maradt hátra, mely egészen másnap reggelig tartott.

4. nap, 2018.04.01. Vasárnap, Húsvét vasárnap, Koh Rawi sziget

Rotor ponyvákkal
Óriás kagyló
Rawi sziget fele
Még reggel is erős döghullámzás jött a szigetecske mögül, ezért a hajóval átálltunk és elbújtunk a Rawi sziget védett öblébe. Ebben az öbölben csúszott meg a horgonyunk korábban, de most csak egy motoros hajó állt mellettünk, ezért könnyű volt olyan helyet találni, ahol tartott a horgony. Kissé borús volt az idő, az előző napi vihar maradványai lógtak felettünk - gondoltuk jó kiránduló idő. A Rawi szigeten van egy vízesés, amit már korábban kinéztünk magunknak. A parton a motoros hajó legénysége fogadott minket azzal, hogy az éjszakai viharban csúszott a horgonyuk. Úgy tűnik ebben az öbölben ilyen a talaj és jobb, ha az ember biztosra meghúzza a horgonyát. A miénk most tudtuk, hogy tart, mert 2200-2400 fordulaton meghúztuk.

Egy kis házikó állt a parton, ahol a helyi parkőr lakik a családjával. Hozzánk rögtön két kutya csatlakozott a háztól, amikor elindultunk a kitaposott sétaúton. Nagyon okos blökik voltak, mutatták az utat merre menjünk és közben kis gyíkokra és rákokra vadásztak. A kiránduló utat nem találtuk meg a vízeséshez, mert úgy tűnik már benőtte az erdő, de a patak medréhez elvezettek minket a kutyák, ahol úgy tűnt, nagyon otthon érezték magukat. Egy pillanatra sem hagytak minket magunkra a kutyák sem és a szúnyogok sem (az utóbbiak nem voltak kellemes társaság).

Délutánra megjött a napsütés, így nem maradt más csak a sznorkelezés. Már végig sznorkeleztünk a Rawi és Butong sziget közötti csatorna mindkét oldalát. A Butong sziget sarkán a horonyzóhellyel szemben van a Majom part, amely nem véletlenül kapta ezt a nevet. A partra kijönnek a makákók és szemtelenkednek a turistákkal némi harapnivaló reményében. A turisták pedig addig fotózzák őket bátran, amíg a majmok nem kezdenek el beugrálni a csónakokba (tudják, hogy ott az étel-ital), amikor is mindenki sikoltozva veti be magát a vízbe a hajókról, a túravezetők pedig próbálják lekergetnii a majmokat a hajójukról. Messziről szemlélve vicces látvány, de őszintén szólva mi sem szeretnénk egy acsarkodó majmot a hajónkra vagy csónakunkba, mert tudjuk, hogy harapni is tudnak. Inkább távolról, tisztelettel szemléljük őket.
UtitársAz egyik kutyusUtitársak
A pataknálTermeszvár?Tengeri rózsák
Óriás kagylóÓriás kagyló nyílásaMintha virág lenne
Tengeri uborkaMuréna a majom öböl mellettMajmok partja
Thai csónakTuristák fotózzák a majmokatThai hosszú prop

5. nap, 2018.04.02. Hétfő, Húsvét hétfő locsolás és sznorkel, jól kiáztunk

Vagány húsvéti csirke
Húsvéti reggeli, csak a sonka hiányzik
Csillagom, nem kell minden korallt elpusztítani!
Napsütéses napra ébredtünk a reggeli locsolás és tojásos reggeli után, program választásunk ismét a sznorkelezésre esett. Nem győzünk betelni a látvánnyal. Jóllehet a vízalatti élővilág nem olyan gazdag, mint a keleti parton volt (hiányoljuk a nagy halakat), de mégis, nagy területen ép korallokat találunk és ez hosszúvá és változatossá teszi a felfedezés örömét. Ismét Rawi sziget öblét és a kis szigetecskét választottuk délelőttre. Ez nálunk ilyenkor úgy szokott menni, hogy szinte benne felejtjük magunkat a vízben, elveszítjük az időérzékünket. Most is ez történt és a délelőtti program átnyúlt a délutánba, majd csak fél kettőre értünk vissza a hajóra. Gyorsan fel is húztuk a horgonyt és átálltunk egy kicsit közelebb Koh Lipe-hez a Koh Hin Ngam szigetecskéhez. Úgy álltunk meg, hogy a sziget megint a nyugati szelet takarja (homokos részen 10 méteres vízben a sziget koralljaitól messzebb). Az ebédet menet közben főztük meg.

Ebéd után megint bevetettük magunkat a vízbe, ezúttal Jabang vízalatti szikláját fedeztük fel (16 méterről emelkedik ki csak a vízfelszín alá), ahol nagyon erős volt az áramlás (telihold van) és a turisták nem is nagyon tudtak sznorkelezni, csak kapaszkodtak a kifeszített bójákban körülöttünk. De ezen a sziklán csodálatos vörös és narancsos lágykorallok - a látvány miatt mondhatnánk -, virágoznak. De nagyon sok kis csalánozó úszik a vízben ami néhány pillanatig égő fájdalmat okoz, de utána csípésük tünet mentesen elmúlik.
Szépen el is ment a nap és mi a nap végére megint jól kiáztunk.

Éjszakai kis vihar: arra ébredtünk hogy egy hullám megbillentette a hajót. Fél perc múlva süvítve beindult a szél (ezúttal északról), egy perc múlva jöttek a villámok is, melyek a mögöttünk levő hegyet célozták. Szerencsére nem tartott sokáig, utána ismét minden nyugalomba borult.
Óriás kagylókKukucs rákocska!De jó képű vagy! (Dog nosed fish)

6. nap, 2018.04.03. Kedd, Bal Járólap festés

Borús, kicsit esős, párás időre ébredtünk. A kiránduló hajók is csak fél 11-kor érkeztek meg a körülöttünk levő kis szigetekre. Ez a hely forgalmasabb, mint a külső szigetek, de a hosszúfarkú hajók (ebből van a legtöbb) nem csinálnak nagy hullámokat körülöttünk csak az az 1-1 motorcsónak, amelyik néha eldönget mellettünk. Letakarítottuk a bal oldal járófelületét a hajón - már csak a két oldal járófelülete maradt hátra-, előkészítve ezt is a festéshez. Délutánra is maradt a párás idő, de kisütött a nap. Gyorsan lefestettük az előkészített járólapot.

7. nap, 2018.04.04. Szerda, Ko Lipe északi horgonyzó helye

Ismét borús időre ébredtünk. Felfestettük a második réteget a járólapra és reménykedtünk, hogy egy darabig nem ered el az eső. Az eső nem esett, mert valahogy pont elkerült minket, de a 10-15 csomós déli szélben egyre nagyobbak lettek a hullámok, ahogy az áramlás lassan szembefordult vele. Egészen felcsúcsosodtak és a hajót az áramlás keresztbe fordította az szél-áramlás ütközőzónában. Ezért egy gyors ebéd után jobbnak láttuk, ha kicsit odébb állunk elbújva a jelenlegi széltől. Ko Lipe északi oldalán találtunk egy horgonyzó helyet, mely egész forgalmas volt, egy csomó mooringgal és horgonyzó hajókkal. Azt terveztük, hogy holnap kicsit körülnézünk a szigeten és pihentetjük a sznorkelt, mert mindketten éreztük egy kicsit a fülünket a sok merülgetéstől. A borús időben úgysem olyan tökéletes a láthatóság a vízben.

8. nap, 2018.04.05. Csütörtök, Rövid városnézés

Pad Thai
Egy hosszú városnézést terveztünk Ko Lipe szigetén, de reggel egyszercsak beállítottak rég nem látott barátaink (La Passarola, akiket 3 éve láttunk utoljára Indonéziában). Phuket-ből mentek Malajzia felé amikor megláttak minket az AIS-en, és gyorsan ide horgonyoztak mellénk. A délelőtt el is ment egy kis kávézgatással és elmeséltük egymásnak, ki, merre járt az elmúlt években.
A hosszú városnézésből csak rövid lett délután, de nem bántuk. Ko Lipe szigete kicsit úgy is zsúfolt számunkra. Csak egy kicsit néztünk körül, majd gyümölcsöt és kenyeret vettünk és a naplementét újra a hajóról csodálhattuk meg.