Hajónapló: Ausztrália 2 in English

     2015.04.26 - 2015.07.24                                   »»   2/8 oldal   »»

Ugrás oldalra:12345678

 
...folytatás az előző oldalról

9. nap, 2015.05.04. , Rotor vs kelet-ausztráliai áramlás

6-kor felhúztuk a horgonyt és észak felé indultunk. Sajnos csak gyenge szellő lengedezett, úgyhogy motorláztunk egész nap. A fő ellenségünk ma a kelet-ausztráliai áramlás volt, ami akár 2 csomós déli (szembe!) áramlást jelenthet. A stratégiánk az volt hogy a parthoz egész közel maradunk, partközelben az áramlás gyengébb vagy akár fordított is lehet. Ez bejött, egész nap jól haladtunk. A tervünk az volt hogy éjszakára a Fraser-sziget déli részénél a Double Island Point-nál horgonyt dobunk, majd következő nap egy éjszakai menettel áthajózunk a Lady Masgrove szigetre. (Nem volt kezdvem még egyszer behajózni a homok bar-on, majd orosz rulettet játszani a Fraser-sziget és a kontinens közötti sekélyes vizeken)
2-kor már a Double Island pointnál voltunk. - Fiatal még a nap - gondoltuk, meg a GPS szerint is - a jelenlegi a tempóval - másnap délután ott vagyunk a következő szigeten, úgyhogy inkább folytattuk a hajózást.
Éjszaka a teli hold világított. Éjfél előtt hirtelen lelassultunk. 6.5 helyett sebességünk 4.5 csomóra változott. Bekaptuk a szembe áramlást! A GPS szerint már csak naplemente után fogunk a következő szigethez érni, ami nem túl biztató, ugyanis a következő sziget egy atoll ahol kell a láthatóság a behajózáshoz. Emeltük a motor fordulatszámot, fent vannak a vitorlák, de így is alig haladunk. Reméljük valahogy ki tudunk kecmeregni ebből az áramlásból.


10. nap, 2015.05.05. , Lady Masgrove atol

Ahogy elhagytuk a Fraser-szigetet, úgy csökkent az ellenáramlás, majd pár órával később már ismét segítő áramlás növelte a sebességünket. A szellő befordult délnyugatira, úgyhogy kellemes negyedszélben motorláztunk egész nap. Délután 3 óra körül megpillantottuk az atol egyetlen szigetét. Pár hajót is láttunk horgonyozni. Az atolba behajtás mindig izgalmas, de ilyen könnyű dolgunk még nem volt. A bejárat egyenes, kétoldalt póznák jelzik, az atol belsejében elszigetelt veszélyt jelző póznák. Ez igen! Csak az rontja a képet, hogy a térképen az atol bejárata 150 méterrel félre van jelezve. Persze egy ilyen szűk bejáraton (kb. 20-30 méter széles) úgyis szemmel szabad csak navigálni.
Horgonyt dobtunk a 7 méteres vízben majd hirtelen felindulásból felraktuk a 8 lóerős mocit Rotorkára és bociboardoztunk a vörös, lemenő nap fényében.

Napi pozíció:
00:00 24-02.59S 152-30.30E log= 130173.4
.


11. nap, 2015.05.06.

Reggel a hajó alját takarítottuk, közben dagálykor elugrottunk az atol bejáratához sznorkelezni, majd ismét hajó alj-takarítás volt a program. Ebéd után a propeller anódját cseréltem ki, ami bonyolultabb lett mint gondoltam, a zink anódon végül kis kézi marógéppel kellett alakítani hogy fel lehessen szerelni a tengely végére. Henley szerint (a tengely meg a propeller meg az anód gyártója) az anódot nem lehet víz alatt kicserélni mert le fog esni. Hát most majd meglátjuk. Én egy kis epoxyval igyekeztem a menetet rögzíteni.
Napközben a szigetet elözönlötték a turisták, minden nap 50-100 turistát hoznak ide egy gyors katamaránnal (Bundaberg kb. 50 mérföld).
Miután a turisták elmentek, kibociztunk a szigetre körbenézni. Rengeteg a madár, érdekesek a fák és van egy kempingezésre kijelölt hely is. A szigeten van egy rozsdamentes acélból készített világítótorony is aminek a tetejéről egy idősebb házaspár próbált mobiltelefonálni. Mi is felmásztunk a tiltó feliratok ellenére és fent 360 fokos gyönyörű kilátás fogadott.
Mint kiderült, a házaspár a sziget önkéntes sziget gondokai, 4 hétig vannak a szigeten egy sátorban, majd 4 hét pihenő otthon. Fogadják a turistákat meg szemmel tartják a szigetet.
Ami még érdekesség hogy sikerült mobilhálózaton Interneteznünk. Igaz, nem túl megbízható a jel és nagyon lassú, de működik (a telefont az árboc tetejére húzzuk fel). A térképünk szerint a torony kb. 40 mérföldre lehet tőlünk.


12. nap, 2015.05.07.

Tegnap éjszaka - miközben a bocit felvettük a fedélzetre - kiesett és elsűllyedt a szétszedhető evező egyik fele. Megjelöltük a helyet a boci horgonyával meg egy pufferrel.
Másnap hajnalban süvítő szélre ébredtünk. Eugene beugrott a vízbe és felhozta az evezőt (8 méter volt a mélység) és már indultunk is. Szilaj hullámok között száguldottunk a kontinens felé. Eredetileg a Pelikán-öblöt céloztuk (kb 40 tmf) de mivel nagyon jól haladtunk (7-8 csomó), északabbra kormányoztunk.
Délben azonban lassan legyengült a szél, és befordult délnyugatira. Úgyhogy mi még északabbra fordultunk és lassan, 2-3 csomóval csordogáltunk egész nap. Lehet, hogy megint egész éjszaka menetben leszünk? A 3-5 csomós szélben a szélkormány nem igazán remekelt, úgyhogy a kis Simrad tillerpilotra váltottunk.
Este 7 óra fele ismét erősödött a szél, felgyorsultunk, és az elektromos pilot már nem tudta tartani az irányt. Eugene-ra bíztam a kormányt, amíg hátramásztam a szélkormányt beüzemelni. Közben 2x meghalzoltunk. Hiába, nem egyszerű korom sötétben tájolóra kormányozni. Ráadásul a szél meg a hullámok is nagyon forgattak.
Visszavettem a kormányt és be kell vallanom, hogy nekem is néha igen nagyokat kellett tekernem, hogy irányon maradjunk. Átváltottunk a szélkormányra. Azt hittem, nem fogja bírni de nagyon meglepődtem. Ettől kezdve nyíl egyenesen haladtunk az irányra, úgy hogy a szélkormány alig mozgatta a kormányt. Fantasztikus!
Előttünk a Keppel-sziget, hajnali 2 óra körül érkezünk. A horgonyzóhely északról nyitott, nem lesz gond éjszaka beállni.

Napi pozíció:
00:00 23-09.49S 150-57.20E log= 130273.9


13. nap, 2015.05.08. , Dél-Kepler sziget

Éjszaka, 2 óra körül horgonyt dobtunk biztonságos távolságban a parttól. Itt úgy tűnik van egy kis élet, egész sok (10-12) hajó horgonyzik a kb 1 mérföld hosszú öbölben. Az erős szeles menet után (említettem, hogy 20-30 csomóra erősödött a szél a végére?) még kicsit beszélgettünk, gitároztam ittunk egy kis Jagermaistert majd nyugovóra tértünk.

Reggel összeraktuk Rotorkát és elindultunk felfedezni a szigetet. Eléggé lehangoló látvány fogadott. Egy valaha jobb időket megélt üdülő lepukadt állapotban. A sziget étterme zárva. A bolt szintén. Több ingatlanon rajta a hírdetés: eladó. Egy valamikori benzinkutat teljesen benőtte a fű. Mi lehet az oka ennek a hanyatlásnak?

Az egyetlen ami müködött és jól nézett ki, az a mobilhálózatot biztosító torony rengeteg napelemmel és 2 szélgenerátorral.


14. nap, 2015.05.09.

Hajnalban indultunk tovább és egész nap kellemes, 10-15 csomós szélben vitorláztuk. Napközben végre fogtunk egy gyönyörű Wahoot. Kedvenc halam! Hamar feldogoztam, és ment be a hűtőbe, de azért egy részét megettük nyersen wasabival és szójaszósszal. Éppen naplemente előtt értünk a Gyöngy-öbölbe. A hely és a környék érdekessége hogy katonai gyakorló terület és tilos a partaszállás, viszont a vízen fantasztikus friss Wahoo steaket lehet enni.
.


15. nap, 2015.05.10. , Percy-sziget mellett

Ismét hajnalban indultunk tovább. Sajnos szél nem sok volt, úgyhogy motorláztunk egész nap. Hihetetlen, hogy mennyire lakatlan ez a része Ausztráliának. A parton sehol semmi, hajóforgalom semmi, mobiltelefonhálózat nincs. Estére a Percy-szigeten terveztük a megállást, de már ebéd utánra odaértünk. A szigeten sincs semmi. Se egy ház vagy kunyhó. Növényzet sem nagyon. Mobilhálózat sincs. Megállás helyett folytattuk az utat. A következő sziget 60 mérföld úgyhogy ismét éjszaka érkezünk majd.
.


16. nap, 2015.05.11. , Carlisle-Brempton-szigetek

Hajnali 2 körül értünk a Scawell-sziget mellé. Egyéb kötelezettségeink miatt Internetre lett volna szükségünk minél előbb, de ennél a szigetnél sem volt semmi térerő. Megfordult a fejünkben, hogy meg sem állunk, de mivel szél sem volt és a motortól már zúgott a fejünk, inkább lepihentünk.
Reggel végre megjött a szél és átvitorláztunk a Carlislie-szigethez. Közvetlenül a Carlisle-sziget mellett található a Brampton-sziget, a kettő között keskeny, sekély csatorna.
A Brampton-szigeten egy üdülőt láttunk a parton, de semmi mozgás sem volt. Viszont az üdülő mellett volt egy adótorony amin keresztül tudtunk Internetre jelentkezni. A trükk az volt, hogy pont a csatornával szemben kellett lehorgonyozni.
Legutóbb, amikor Rotorkát használtuk észrevettük hogy megjelent rajta egy repedés, bal oldal elől. Mivel napok óta nem érte víz, elővettem az epoxis dobozom (amivel utoljára a Norvik műszerállványát javítottam) és megerősítettem a testet a repedésnél.
Ebédre ismét Wahoo volt. Meg vacsorára is..


17. nap, 2015.05.12. , Whitsunday - Whitehaven beach

Egész nap kellemes szélben vitorláztunk és naplemente előtt érkeztünk meg a Whitsunday-sziget déli csücskéhez, a Whitehaven parthoz. A Whitsunday-szigetről azt hallottuk, hogy rengeteg a bérelt hajó. Viccesen fogadtunk is, hogy vajon hány hajó lesz itt az este. 11 volt. Többre számítottunk..

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:12345678

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   4888450