Hajónapló: Indonézia in English

2015.07.24 - 2015.09.27                                   »»   7/8 oldal   »»

56. nap, 2015.09.17. , A vízumunk meghosszabbítása

Csak lazán: Hé, látod mi van előttünk?
Egy kis ajándék a hajósoktól
A következő napokban a vízumunk intézésére várunk. Először két hónapra adták meg a vízumot, melyet még négyszer lehet meghosszabbítani havonta, utána el kell hagynunk az országot és újra belépni egy új vízumhoz. Eredetileg háromszor kellene elmenni a bevándorlási hivatalhoz, de itt a marinában a Sail Indonesia keretében ezt megteszik helyettünk. Hat nap alatt megy le a folyamat. A papírok beadása után mindenkit behív a bevándorlási hivatal egy előre megadott indőpontban, hogy fényképet és ujjlenyomatot adjon, így csak egyszer kell bemenni a hivatalba, mely Lombok legnagyobb városában Mataram-ban van (kb ötven perc taxival a marinából, a taxi kb 15-20 ausztrál dollár között van).

A marina kávézójában jó erős kávét készítnek, de nem az indonéz kopi luwak kávét, amely egy vadmacska (a civet) által megemésztett kávé. A civet kiválogatja a jó kávészemeket és az emésztőrendszerén keresztül erjesztéssel fokozza az ízét. A marinában nagyon jól főznek és olcsó az étel, ezért nem is nagyon főzünk, spórolunk a gázzal. Végre végigkóstolhatunk egy étlapot!
Új gyümölcsöket is megismertünk. A salak nevű gyümölcs, mely az egyik pálma termése, Jáváról ered és magas a vastartalma. Az íze a litchi és a körte között van. Egy másik gyümölcs a sabo, amelynek az íze a naspolyára hasonlít, de nem kell, hogy megcsípje a fagy, csak be kell, hogy érjen.
Mivel aszisztáltunk a motorjavításban az egyik hajónak, kaptunk egy kis ajándékot tőlük. Sarah egy karikaturista és minden rajzát szeretjük.
Sarah egyik rajzaSalak gyümölcs (kígyó gyüminek is hívják)Sabo gyümi

57. nap, 2015.09.18. , Fantasztikus Lombok hegyek

Reggel kimentünk fotózni, mert fantasztikus látvány, amikor felkel a nap Lombok hegyei mögött.
Kisétáltunk a bankba, mely kb 2 km-re van a marinától. Érdekesen kezelik a bankinformációt. Az egyik sarokból a másikba kiabálják, hogy mennyit utal az ember és kinek, így csak az nem hallja az épületben, aki nem akarja.
Ezután a piacra mentünk vásárolni, ahol már nem nevetnek ki minket a magasságunk és hegyes orrunk miatt, mert itt már hozzászoktak a turistákhoz. Az viszont nagyon tetszett mindenkinek, hogy vettünk egy helyi szalmakalapot, amelyet a rizsföldeken hordanak. Érdekes, hogy az indonézek rangsorolják magukat egymás kzött. Ez nem teljesen olyan, mint az indiai kaszt rendszer, de itt a tiszta vérüekek a Jáváról jötteket tekintik és a paraszti vagy jóléti sort is figyelembe veszik. Ezért a szalmakalap nagy feltűnést kelt a turistákon.
Visszafele felszálltunk egy lovaskocsira. Ezek a lovak nem mindig akarják amit a hajtó akar, és láttunk már olyat, hogy a ló felágaskodott, az utasok hátul kipottyantak a kocsiból, a hajtó pedig szaladt a megbokrosodott ló után.
Napközben elmentünk sznorizni és találtunk egy horgonyt. Egy kicsit gyanús volt, mert még egyáltalán nem volt benőve, így gondoltuk, hogy most ejthették be, ezért körbekérdeztünk. A hajósok már rögtön, le akartak csapni rá, de sajnálatukra megtaláltuk a gazdáját. Gazdái éjszaka jöttek be a hajóval és elfelejtették kikötni a horgonyt, mielőtt bedobták a vízbe. No, ilyen is előfordul, ha az ember fáradt. A horgonyt a zátonyokon találtuk meg, kb 3 méter mélyen.
Este a Rotoron volt parti két másik hajóval. Mindenki panaszkodik, hogy dülöngélős a horgonyzóhely. Valóban a horgonyzóhely nyitott északról, de mi kitettük a farhorgonyt és azóta nem dülöngélünk.

58. nap, 2015.09.19. , Egy kis kirándulás Medanában és környékén

Három hajót toboroztunk össze a mai kirándulásra. A köverkezők estek útba: a majomok erdeje, a rattan bútorokat gyártó falu, az intarziás bútorokat készítő falu (szintén készítenek Lombok álarcokat), Taman magura hindu templom, szövőfalu (a szarongok itt más anyagból készülnek és más mintákkal, sokkal könnyebbek a Sulawesi sarongoknál), fazekas műhely vagy falu, egy csodálatos kert és egy karaoki bár. .

59. nap, 2015.09.20. , Üdvözlő ceremónia, Medana öböl

Azt hittük, ez lesz az első megálló, ahol semmit nem szerveznek, csak a vízumot kell intézni. Eredetileg egy Blues Night-ot szervezett volna a marina, de erre az estre nem nagyon voltak jelentkezők a hajósok közül, főleg, hogy 200,000 rúpiába került volna fejenként. A provincia azonban úgy döntötött, hogy készülnek egy kis műsorral a marina pedig a Blues Night helyett egy helyi vacsorával és Happy Hour-ral (amikor olcsóbb a sör) készült. A Happy Hour ötletet az egyik ír hajós vetette fel a marina tulajdonosának, aki pedig megvalósította azt. A Gendang beleq vagy (Nagy dob) nevű táncról híres Lombok, melyet a Sasak törzs táncol ezeket a gyönyörű nagy dobokat ütve.

60. nap, 2015.09.21. , Mosatás, vízhordás, kávázás a hajósokkal stb

Amint a cím is mutatja: mosatás, vízhordás és kávázás a hajósokkal. A mosatás csak 7000 rúpiába kerül kilonként. A víz sokkal drágább a 25000 rúpiával gallononként, de van olcsóbb víz is, ha az ember nem ásványvizet akar beönteni a tankba, de ezt nem hírdetik a marinában.
Este káváztunk a hajósokkal, mert az egyik hajón még volt fidzsi káva, de mivel ezeknek a hajóknak jó része nem hajózott a Csendes-óceánon, nem tudták hogy kell elkészíteni. Rengeteg Tim-tam fogyott, amit káva kísérőnek használtunk. .

Reggeli sugarak, Medana marinaHordjuk a vizetKavazas
Sarah rajza

61. nap, 2015.09.22. , A bevándorlási hivatal, Mataram

Reggel 7-re három hajót szerveztek össze, hogy együtt menjünk a bevándorlási hivatalba fényképet csináltatni és ujjlenyomatot adni. Folyamatosan mennek a csoportok, minden nap. Autót és egy sofőrt kaptunk. Mataram kb 50 percre van Medana öbölből a majmok erdején keresztül, de egy kicsit nagyobb kitérő, ha a tengerparton Senggigi irányába megyünk. A fénykép és a lenyomat gyorsan megvolt ezután szabad program volt, ezért elmentük bevásárolni, pénzt váltani és Bintang sört venni. Visszatérve Medana öbölbe az előző napi mosás is kész volt, mimdent élére vasalnak és összehajtogatnak, majd zacskóba csomagolnak. Micsoda szerviz!
Este az egyik ausztrál hajóra voltunk hivatalosak egy isteni hal curry-re.

62. nap, 2015.09.23. , Visszakaptuk az útlevelünk

Ma visszakaptuk az útlevelünket egy újabb 30 napos vízummal. Innentől már havonta kell hosszabbítgatni. Nem kellett volna újra bemennünk Mataramba, hanem idehozták a marinába, de mi mégis bementünk délután még egy kis városi körsétára. .

63. nap, 2015.09.24. , Gili Air szigete

A reggeli piacramenetel közben eszünkbe jutott, hogy biztos nem lesz piac, mert ma van a Hajj ünnepe (a megtisztulás és a bűnök megbocsátásának ideje a muszlimoknál, ilyenkor zarándokolnak el Mekkába). A reggeli hangosból órákon keresztül szólt az ima. A piac előtt mégis volt egy-két gyümölcsárus, de a többi rész üres volt. Visszafele már készítették az áldozati teheneket és kecskéket. Az egyik mecset előtt a szemünk előtt terítették le az egyik tehenet és vágták el a torkát, melyből nagy ünnepséget fognak ülni.

Indultunk is tovább az 5 mérföldre levő Gili Air szigetre. A Rally hajók innen indulnak tovább Balira.
Ez a sziget egy igazi turistaparadicsom. Nincsenek autók, csak elektromos scooterek, vastag gumis kerékpárok (hogy tudjon menni a homokban) és lovaskocsik. Havonta épülnek az új szállások, melyek eléggé nyugodt hangulatot árasztanak a nádteteikkel és persze az éttermek jó áron kínálják a sült halat, az indonéz és egyéb oszág ételeit (pl. van olasz pizza is). Hiába van egy falu a sziget közepén, itt már nem csodálkoznak a turistákon, hanem hozzák-viszik őket az indonéz csónakokkal és bikinis lányok szaladgálnak a homokon a muszlim szigeten. A hozzák-viszik közben nagy hullámokat okoznak, ezért napközben nem túl nyugodt a horgonyzóhely, de van egy-két mooring is csak azt nem lehet tudni, melyik ingyenes. Mi találtunk egy ingyenest.
A vizisportok kedvelőit is kényeztetik sznorival, búvárkodással, szabadtüdős-merülés oktatással stb. Sajnos azt mondták, hogy a kite-surf iskola elköltözött a szigetről.
Néhány napra mi is felvesszük az üdülős-nyaralós hangulatot, amit ez a sziget áraszt.

64. nap, 2015.09.25. , Elbúcsúztunk a hajósoktól, nekünk itt véget ér az idei Rally

Ez a nap is eljött, hogy búcsút intsünk az idei Rally hajósainak. A Rally már csak egy hónapot marad Indonéziában, majd az utolsó megállója Singapore. Úgy éreztük, hogy Indonézia elég nagy terület ahhoz, hogy csak úgy végigrohanjunk rajta, ezért új hajózási engedélyt (CAIT-ot) intézünk a Sail Indonesia ügynökein keresztül (a jelenlegi 3 hónapra szólt) és kicsit jobban feltérképezzük Lombok, Bali és Java részeit, mert mi a vizisportokat is szeretjük. A többi hajós azért siet, mert a CAIT lejártakor el kell hagyniuk Indonéziát és azt is nehézkesnek tartják, hogy külön havonta hosszabbítani kell a vízumot.
Ami jelenleg nehezíti a hajózást Indonézia északnyugati részén, hogy az El Nino év hatalmas szárazságot hozott és a tüzektől nem lehet jól látni Singapore, Sumatra és Borneo és környékükön.