Hajónapló: Indonézia in English

     2015.07.24 - 2015.09.27                                   ««   1/8 oldal   »»

Ugrás oldalra:12345678

 

0. nap, 2015.07.23. , Prolog

A Rally útvonala 2015-ben
Idén összesen 45 hajó indul a Sail Indonesia Rally-val, köztük a Rotorral. Ez a Rally nem igazán versenyről szól, hanem az indonéz kormány támogatja, hogy jobban megismertessék indonéziát. A 2015-ös útvonala a Rallynak: Darwin, Kupang, Alor, Wakatobi, Buton, Bau Bau, Bombana, Takabonerate (Selayar), Lombok (Medana Bay Marina), Bali (Lovina), Karimunjawa, Kumai, Manggar, Belitung, Bangka Tengah, Batam. A hajósok maguk dönthetik el, hogy követik vagy sem az útvonalat.

Indonézia több mint 17. 000 szigettel rendelkezik, köztük néhány nagyobbal pl. Sumatra, Java, Sulawesi, Kalimantan. Lakossága több mint 210 millió, több mint 300 különböző törzsi nemzet él itt és 375 nyelvet beszélnek (mi a balinézt tanuljuk). A vulkáni aktivitás erős kb 150 vulkánnal és az állat és növényvilága nagyon érdekes.


1. nap, 2015.07.24. , Kijelentkezés Ausztráliából

Reggeli futás után kijelentkeztünk. A vámosok kijöttek a Vitorlás Klubba és nagyon szervezettek voltak, minden hajónak saját dossziéja volt. A Sail Indonézia képviselőjével beszélgetve kiderült, hogy Indonéziában felejtették az összes engedélyt és papírokat és ezért csak egy másolatot kaptunk, amely nem is igazi másolat, hanem írógéppel állították össze az adatokat és több hibát tartalmaz. De azt ígérték, hogy az eredetit majd megkapjuk Kupang-ban, a Rally első megállójánál, feltéve, ha a repülőgépek szállni tudnak, mert Indonéziában pont egy vulkán tombol és jelenleg nem engedik szállni a gépeket.

Az áfát vissza tudtuk igényelni egy pár számlából és a vámosok nagyvonalúak voltak, mert megengedték, hogy akár kedd reggelig maradjunk. Milyen különbség ez más országokhoz képest, ahol van, hogy csak egy órát adnak elhagyni a területet. Nem sok szél lesz az elkövetkező néhány napban, El Nino év van, melynek hatása erősen érzékelhető.


2. nap, 2015.07.25. , Indulás Darwin-ból

Indul a Rally
Felöltöztünk
Felöltöztünk
Izgalmas napunk volt. Az utolsó Darwin-i reggeli futásunk után felvettük a bocit és összepakoltuk a fedélzetet. Még egy gyors teszt járatot csináltunk a motoron, hogy ellenőrizzük, minden rendben, mert a következő napokban nem várható sok szél. 10.55-kor felhúztuk a horgonyt. A Rally-n induló hajókkal együtt 11-körül startoltunk. Át kellett haladni a rajtvonalon, melyet egy bója es egy kirándulóhajó között jelöltek ki. A hajóról csattogtak a fényképezőgépek és ujjongtak az emberek. Azt mondták, hogy a legjobban öltözött hajó díjat kap, ezért mi viccből felvettünk egy bohóc és egy mikulás fejdíszt, így vitorláztunk át a startvonalon. Ha nem is a legjobban öltözöttek leszünk, de talán a vicces kategóriába beleférünk, mégha ezért nem is jár külön díj.
A startvonal után sok hajó gyorsan elmotorozott, mert lecsökkent a szél. Mi azt vettük észre, hogy a jelzőműszer a motor túlmelegedését jelzi. Gondolkoztunk, hogy visszaforduljunk-e. Keziműszerrel méregettük a motort, és nem tűnt melegnek. Menet közben felnyitottuk a motorteret és megkocogtattuk a motort a merő környékén. A jelzőműszer visszaugrott a normál hőmérsékletre. Legalább tudtuk, hogy a motor nem melegszik, de még mindig nem tudjuk, miért csinalja ezt a műszer. Lehet, hogy egy levegőbuborék van benne. Mindenesetre folytattuk utunkat. Néhány percre a GPS műszerünk is megzavaradott - valószínű, hogy a mellettünk haladó hadihajó zavarhatta, de ezt már csak az olvasói képzeletre bízzuk.
Az esti szokatlanul nyugatias szellővel még vitorlázni is tudtunk es a Rally hajói sokáig egybe tömörülve haladtak. Érdekes ennyi vitorlással együtt hajózni, egyik masik igen közel jött hozzank. Éjszaka a hajok kicsit jobban szétszéledtek (pár mérföldre egymástól), már csak 3 hajó fényét látjuk es 418 merföld van még Kupang-ig.
Túlmelegedett a motor?Mégsem melegedett túlMegbolondult a GPS a hadihajó mellett
A Rally hajói RádiózunkTérkép


3. nap, 2015.07.26. , Darwin-Kupang 2. nap

Hajnalban már mélyült a víz, lassan elhagyjuk a sekélyesebb tengert, mert az Arafura tenger óta már 60 méternél mélyebb a víz. Jelenleg a Timor tengeren hajózunk. Növekvő holdunk van és ennek fényében a delfinek játéka jól látszódik, Az uszonyukkal megtörik a hajó által keltett habokat. Reggelre újra több hajót számoltunk körülöttünk. Vicces így falkában utazni a többiekkel. Nappal már tényleg semmi szél nem volt, ezért motorozunk es néha a tenger olajtengerré változik, olyan sima, mint egy tükör. Ebben ismét jól látszódtak a delfinek és jógázni is tudtunk a fedelzeten a sima úton. Több delfincsapat is meglátogatott minket. Rengeteg úszó növény van a vizen, ezért a pecázás nem túl sikeres. Sok növényt fogunk (felakadnak a csalira), de nem salátára, hanem halra vágyunk.
A passzát felhők is megjelentek, ezért volt egy kis árnyék a 32 fokban (éjszaka 27). Ausztráliában hetek óta nem volt felhő csak szikrázó napsütés.
A naplementek igencsak drámaiak. A nap, mint egy olvasztott vas belefolyik a tengerbe. Ezt követi a Vénusz és a Jupiter, mint elso csillagok megjelénese az égen, pont a hajó orra előtt. A sötétben 7 hajó árbocfényét számláljuk körülöttünk, vilagítanak, mint a törpék és közben előzgetjük őket, mert úgy tűnik, éjszakára lelassítottak. A kokpit-ban megnéztünk egy Jackie Chan filmet. Ilyet sem gyakran csinálunk átkelés alatt, de annyira nincsenek hullámok, hogy akár egy mérleget is csinálhatnánk, akkor sem veszítenénk el az egyensúlyunk.
Kupang még 286 mérföld az éjszakai pozició szerint (Darwin-i idő szerint).

Napi pozíció:
00:00 12-09.79S 129-59.90E log= 131903.8


4. nap, 2015.07.27. , Darwin-Kupang 3. nap

Fél tízkor rángott egyet a csali. Gondoltuk, megint fogtunk egy növenyt. De ez a növeny ficánkolt. Egy 83 cm-es tonhalat húztunk a fedélzetre, véres küzdelemmel. Még a pólónkon is vérfoltok voltak, olyan keményen küzdött. De végul ez a hal lett a reggelink (sushi) az ebédünk (serpenyőben sütve) és a vacsoránk is (a maradék). És még hűtőben is maradt bőven belőle. Az útközben lefőzött pörköltet félre tettük.
A gyenge szellőben kicsit leszakadtunk mezőnytől, elkirándultunk a furótornyokhoz. Régi álmunk volt, hogy egyszer elhajózzunk egy mellett. Sajnos 5 mérföldes körzetben nem szabad őket megközeliteni a térkép alapján, de azért mi behatoltunk. Két mérföldre sikerült megközelíteni őket amikor is udvariasan, de határozottan felszólítottak VHF rádión, hogy távolodjunk el minimum 5 mérföldre. A tenger alatti gázcsövek Ausztráliába vezetnek innen. Közben az ausztrál felderítő repülő végigazonosította a környező hajókat. Fölöttünk csak körözött kettőt, valószínűleg csak leolvasta az AIS-ről az adatokat ezért nem hívott fel külön a rádión.
A napot ismét végigmotoroztuk, de este jött egy kis 9 csomós szél hátulról, ezért kihúztuk pillangószárnyainkat. A kis szélben csak lassan haladunk, de a ragyogó hold szinte nappali világosságot csinál, melyben látjuk a tenger elővilágát, halakat, delfineket sőt még egy erre tekeredett tengerikígyót is. A csillagokról pedig annyit, hogy a lemenő nap utan nemcsak a del keresztjet latjuk, de északon egy fejre esett Nagy Medvét (a Göncölt) is.


Napi pozíció:
00:00 11-35.19S 127-49.70E log= 132035.8


5. nap, 2015.07.28. , Darwin-Kupang 4. nap

FAD
Ma reggel elkezdtek gyülekezni a felhők felettünk, de a nap így is átsütött rajtuk, és sugarai érdekes hatást keltettek. Gondoltuk, mindjárt eső lesz, ezért gyorsan letakarítottuk a fedélzetet, hogy a sós vizet utána leöblíthesse az eső. De az összes esőfelhő elkerülte a Rotort. A vitorláink néha csapdostak, mert a messziről érkező hullámokat még nem érte utol a szél és így csak lassan haladtunk előre. A fedélzet tisztítása közben észrevettük, hogy a nagy sekli, mely a kivehető vorstag-ot tartja a vitorlával, majdnem teljesen szétesett és csak a vitorlán levő erő tartotta benne a lelket.
Ma először jelentkeztünk be az Indo-netre az SSB rádión. Eddig csak VHF-en kommunikáltunk a körülöttünk levő hajókkal. A netet a Rally egyik résztvevője tartotta, Andy-nek hívják a Spruce nevű hajóról. Reggel 8-kor és este 6-kor (Darwin-i idő szerint) van rádió idő. Ma megláttuk az első halászhajót és az első FAD-ot (Fish Attracting Device), amely alá beúsznak a halak, hogy később lehalászhassák őket. Ezeket nagyon kell ezentúl figyelnünk, mert semmi nem jelzi őket és nincsenek kivilágítva sem. Ebéd előtt megjött a szél, először 15, majd 20 csomóval délkeleti irányból. Ha minden jól megy holnap érkezünk Kupang-ba.


Napi pozíció:
00:00 11-01.19S 125-52.10E log= 132156.1


6. nap, 2015.07.29. , Érkezés Kupang-ba és gála vacsora Kelet-Nusa Tenggara tartomány előkelőségeivel

Japán hajó előttünk a szoros előtt
Indonéz csónak
A szoros térképe
Halász házikó
Indonéz kenu
Horgonyzó hajó
Indonéz halász házikó
Kupang melletti gyár
Mentőhajó
Vámosok
A vámosokkal
Vámosok
Összefogalva a mai nap egy igen hosszú napnak tűnik, mert annyi minden történt, hogy nehéz elképzelni, hogy mindent sikerült a 24 órába belesűrítenünk, és mi úgy érezzük, mintha nem is egy nap történt volna az egész.
Az éjszakai órákra úgy beerősödött a szél, hogy le kellett venni az összes vitorlázatunk és átrendezni. Közeledtünk Kupang szorosához és nem akartunk egy széles spinakker bummal behajózni, mert nem tudtuk milyen körülmények várhatók a szorosban. Ezért hajnalban ugráltunk a fedélzeten a szélerősödés miatt és így az éjszakai őrség felborult. Először egy viharcella előtt pont idejében leeresztettük egyik pillangószárnyunk. De ettől kiegyensúlyozatlanná vált a vitorlázatunk, amit a szélkormány a hirtelen beerősödött szélben nem tudott korrigálni és felluvoltunk majd keresztbe fordultunk a hullámokon. A hajót pont eltaláló hullám becsapott a kokpitba és eláztunk. Ezután egyikünk a lendületét vesztett hajót húzta vissza irányba, másikunk pedig arra vigyázott, hogy az éppen leszedett fokvitorlát az orrból el ne vigye a szél és hogy mielőbb letuszkoljuk a fedélzetről.
Persze továbbra sem ment az alvás a szél a partokhoz közel egyre vadabbul fújt. Mivel hátszélhez voltunk felszerelve, a spinakker boom az egyik oldalon a fővitorla boom a másik oldanon lógott ki a hajóból. Ezeket elkezdtük szép sorjában leszerelni. Ez kb fél-egy órás művelet, mert a spinakkerrel óvtosan kell egyensúlyozni a fedélzeten és ilyen szélben csak nagyon lassan kötelek lazításával és feszítésével lépésről lépésre kell csinálni a dolgokat. Ha valami rosszul megy, könnyen elszabadulhat egy spinakker boom a fedélzeten. Tehát szép komótosan sorra vettük a feladatokat és sikerült mindent leszerelni, ekkor már olyan erősen fújt a szél, hogy egy pici kis sarkával a foknak, mellyel egyensúlyban tartottuk a hajót 5-6 csomóval száguldottunk a szoros felé. Természetesen folyamatosan lassítani próbáltuk a hajót, mert nem akartunk sötétben megérkezni a szoroshoz.
A hajók nagy része már hajnalban megérkezett a szoroshoz, és átmentek rajta, de néhányuk már járt erre korábban, ezért tudták mire számítsanak. Andy tájékoztatott minket a körülménykeről a rádión, hogy mikre kell figyelni . A szoroshoz közeledve a világítótoronyhoz közel haladtak kb 23 méter mélységben. Nekik szembeáramlásuk volt hajnalban és a szoros közepén kellett maradniuk, mert a csatorna szélén láttak kivilágított indonéz hajókat, de mondták, hogy valószínűleg vannak kivilágítatlanok is. Itt Indonéziában a halászhajók nem használnak lámpát éjszaka, ezért nagyon nehéz az éjszakai hajózás a halászhajók és hálók között.
Sikerült csak pirkadatkor a szoroshoz érnünk és az előttünk haladó Mariposa nevű német hajót követtük, mert vettük a AIS jelét 7 mérföldről. A szorosnál várakozott a japán hajó is, de amint megláttak minket, behajóztak előttünk, ők motorral, mi a fokvitorlával. A szorosban pont felfele indult meg a víz és az áramlás segítő lett. Örömvitorlázás következett a szorosban és a nap csak egyre emelkedett. Az első látvány nem egy trópusi sziget képét tükrözte, hatalmas gyárak a parton és óceánszelő hajók horgonyoztak a szoros szélein. A szigeten szárazság van és a vizen most jól kivehető halászhálók, és apró halászházikók voltak körülöttünk. A helyiek pedig a hosszú orrú motorcsónakokkal, melyek traktor hangot adnak ki a kis pifugó miatt, repesztettek keresztbe-kassul a csatornában. A Csatorna kb 12 mérfölden keresztül kanyarog Kupang városa elé. Az utolsó szakaszt a szembe fújó keleti szélben motorral tettük meg a fröcskölődős hullámokban mert ezen a szakaszon az áramlás szembe ment a széllel. Darwin idő szerint délben, Kupang idő szerint 10.30-kor dobtunk horgonyt. Ezen a szakaszon is nyertünk másfél órát!
A város előtti horgonyzóhelyen már jött-ment és száguldott a vámos hajó (900 lóerős volt és a vámosok minden lóerőt igyekeztek kihasználni a szűken egymás mellett horgonyzó hajók között). Miután lehorgonyoztunk majdnem nekünk jött, az orrában álló figyelő kiabált hátra, hogy horgonyzó hajó.
Gyorsan összepakoltunk a fedélzeten és a kokpitva kiülve jeleztük a vámosoknak, hogy mi is felkészültünk a beléptetésre. De a vámosoknak 25 hajót kellett ma reggel beléptetniük akik megérkeztek a Rally résztvevőiként a 45 hajóból. A vámosok kihívását a Sail Indonesia képviselői szervezték meg. Egész gyorsan végeztek kb 1 körül az összes hajóval - annak ellenére, hogy azt hallottuk, hogy az ügyintézés itt nagyon lassú és kényelmes -, de csak egy karantén hivatalok és utána egy vámos jött fel a fedélzetre. Megkezdődött a papírgyűjtés: legénységi lista, hajózási engedély másolatok bekérése és útlevél ellenőrzés. Semmit nem néztek meg a hajón, csak egy-egy papírt kaptunk tőlük, hogy ezekkel be kell menni a hivatalba, amely 4-ig van nyitva.
Gyorsan ledobtuk a bocit, ettünk egy tonhalas steak-et még a korábbi fogásból és partra mentünk. A parton, mint egy fogadóbizottság néhány helyi várt. Azt mondták kb 6 dollárért (50000 rúpia) vigyáznak a bocikra. Milyen szemfülesek, rögtön megy a business. Nemcsak vigyáznak a bocira, hanem hozzák viszik be és ki a vízből és a szemetet is elviszik, üzemanyagot szereznek és mosást vállalnak, persze az utóbbi kettőt még külön rúpiáért. De ezt csak a Sail Indonezia Rally idején csinálják, ha jól tudjuk.
A hivatalban igazi papírgyár volt. A szervezés a 19.századra emlékezteti az embert és a papírjaik is korabeli adatrögzítést és szövegezést tükröznek. Végig mentünk a hivatalnokokon, mindenki egy szobában ült: agriculture, karantén, vámosok, immigration és kikötőkapitányság. Mindegyik papírmásolatokat kért újra, olyan volt mint egy papírgyár: legénységi lista, hajópapírok, hajózásiengedély (az indonéz útvonallal együtt), útlevélmásolat (nekünk ebből nem volt elég, de végül nem csináltak nagy problémát belőle, mert ki fog végigellenőrizni valaha is ennyi papírt), a vámostól és karantén hivatalnoktól kapott papír, egészségügyi könyv (a zöld könyv amit ott kaptunk és csak nagyhajóknak kell, de néhány kikötőkapitány nem tudja és kishajóktól is kérik), mindezeket a kapitány által aláírva és előttük a hajópecséttel ellátva. Ezért egy több tucat papírt írtunk alá és pecsételtünk le a többi hajóssal együtt. A szponzor leveleket már korábban megkapták a Sail Indonesia képviselőjétől. A hivatalnokok folyamatosan fényképezkedtek velünk, ugyanúgy, mint mindenki más az utcán. Nagy Facebook használók és folyamatosan blogolnak. Lehet hogy több képet készítettek rólunk, mit mi róluk. Lassan úgy érezzük, mi vagyunk a turistalátványosság a városban. Elvük az volt, hogy bármilyen és bármennyi élelmiszert és italt behozhatsz saját használatra, csak maradjon a hajón.
A Sail Indonesia szervezője (David) is ott volt a hivatalban, akitől megkaptuk a Kupang-i programot. Meglepétüsnkre a tartomány egy vacsorával egybekötött kultúrális ünnepséget tervezett estére (a taromány kormányzójával, az idegenforgalmi miniszterrel és a Sail Indonesia előkelőségeivel) annak ellenére, hogy néhány hajó még mindig nem futott be a Rally-ból. A hajósokat minden egyes országból egyesével köszöntötték, de valahogy Magyarország lemaradt a listájukról. A táncokat és énekeket szívvel és lélekkel adták elő. A hosszú beszédeket, pedig csak röviden fordították, de az előkelőségek helyi, tradicionális öltözetben voltak.


Napi pozíció:
00:00 10-36.49S 124-10.30E log= 132259.1
KupangAgricultureKarantén hivatalnokok
vámosokBevándorlási hivatal kikötőkapitányság
Üdvözlő plakát Kupang-banGála vacsora - üdvözlésAz előkelőségek
Indonéz táncosok a provinciábólPápua harcosIndonéz táncos a provinciából
Pápua harcosokEszünkPápua harcosokkal
Indonéz táncosok a provinciábólTi'i langga kalap a Rote szigetrőlCsoportkép


7. nap, 2015.07.30. , Gála vacsora Kupang város kormányának képviselőivel

Mecset a partról
Elszabadult hajó
Kupang
Drágakő csiszoló
Dágakövek
Hajnalban 4-kor ébredtünk az iszlám hitvallást követő imahívószóra (az első ima a Subuh, mely 4-kor kezdődik, amikor a nap még 19 fokban a horizont alatt van). Kupang jórészt keresztény hitvallású, de vannak közöttük muszlimok is. Indonéziában a muszlimok vannak többségben és a világon a legnagyobb számú iszlám követő él itt. A mecsetek a parthoz közel hangosbemondón keresztül olvassák a Koránt. A Ramadán ünnepségnek a múlt hónapban vége volt. Próbáltunk visszaaludni.

Reggel a 16-os (általános) és a 77-es (Rally) csatornát is hallgattuk egyszerre. Nem semmi milyen információ forgalmat bonyolított le rajta a 25 hajó és plusz még azok akik ma érkeztek be. Nagy Bandó erre azt mondaná, hogy kicsit áthallásos volt a rádiónk. A horgonyzóhelyen úszik a városból bedobált szemét a vízben (műanyagflakonok stb.) meg néhány teknős is. A keleti szél ebéd előtt beerősödik, ezért mi próbáltunk közel állni a parthoz. A város zaja a karibi városokat juttatja eszünkbe, autók tülkölnek, robogók mennek, imaszó és zene hallatszik a partról. A városban is nagy a nyüzsgés. Mi nagyon élvezzük, hogy az emberek láthatóan kinn dolgoskodnak, élnek az utcán és megy a késélezés, drágakő gyűrű készítés, telefon szerviz, telefon kártya eladás stb. Ráadásul mindenki nagyon kedves és imádják, ha fotózzák őket. Az egyik telefonszervizben rögtön összeismerkedtünk egy helyivel, aki meg is invitált arra a területre, ahol ő él, de mondtuk neki, hogy a programunk a Rally-val elég feszített. A Rally-t nem hajósok szervezték, minden programot napokra osztottak, de nem mindig lehet követni az útvonalát, mert az időjárási körülményeket nem veszik figyelembe, ráadásul több megállója vagy horgonyzóhelye nem védett. A hajósok maguk dönthetik el, ki mennyire követi a programokat.

Délelőtt gyorsan meghúztuk a kormány csavarjait, mert az utolsó vitorlázós napon észrevettük, hogy nagy a holtjátéka. A déli órákban pont amikor az énekek felhangzottak a mecsetből, elszabadult egy német hajó (Lazy Lady, akiket még Vanuatun ismertünk meg) a horgonyzóhelyről. A hajósok időben észrevették és többen, köztük mi is, segítettünk visszahozni a hajót a horgonyzóhelyre. Ebédre, természetesen maradt a tonhal, ezúttal salátának fogyasztottuk, mert a program szerint úgyis megint nagy vacsora van este.

Hat után jött a busz értünk és elvitt a Beer & Barrel Resto & Lounge elegáns étterembe, melynek uszodája is volt. Egy kis műsor, beszédek és közös imádság után ismét üdvözölték a 11 országból idelátogató hajókat. Ezúttal Magyarországot sem felejtették ki. Azt mondták, hogy ez az első alkalom, hogy magyar hajósok részt vesznek a Rally-n. A kapitányok egy kis ajándék szuvenírt (kézzel szőtt indonéz mintás sálat) tudhattak magukénak, melyet ünnepélyesen akasztottak a nyakukba a kormány képviselői. Hihetetlen, mennyi energiát befektetnek a rally-ba, egy egész gála estet adtak tiszteletünkre. Játszottak a sasando nevű hangszeren, mely ha európai megfelelőjét keressük, akkor úgy működik mint egy hárfa, de kicsit csilingelőbb hangja van, helyi táncokat adtak elő és divatbemutatót is tartottak.

Napi pozíció:
00:00 10-09.60S 123-34.40E log= 132303.4
KésélezőkTelefonkártyaTáncosok
Gézának üdvözlésként ikat-ot tesznek a nyakába Csoportkép a különböző országok hajósaival és a vendéglátókkalSasando nevű hangszer
DivatbemutatóMár megint eszünk, kicsit csípősDivatbemutató


8. nap, 2015.07.31. , Kirándulás egy tóhoz

Rajongó gyerekek
Piacon
Piaci áruk
Így érkeznek az árusok a helyi falvakból
Helyi kunyhó
Helyi kunyhók
A helyiek kirándulást hírdettek egy tóhoz (azt mondtak a Hero Lebu Lake, de nem találtunk ilyet a térképen és nem tudtuk mire számítsunk). Tizen vettünk részt a kiránduláson a hajósok közül. Reggel 9-kor volt a gyülekező és azzal fogadtak, hogy lerobbant a busz és ezért a fejenkénti 200.000 (kb 20 dollár) helyett fizessünk még plus 50.000-et, mert egy másik buszt kellett szerzniük. Mi nem is a pénz miatt, de az elveink miatt, mondtuk, hogy nem fizetünk többet, mint az eredetileg meghirdetett ár. Már próbálkoztak korábban 1.500.000-rel is egy napi túráért. Jól tettük, hogy nem fizettünk, a busz teljesen lerobbant állapotban volt (esett szét a rozsdától, az ülések kiszakadtak a padlóból, az ablakok hiányoztak) és ráadásul tankolás után be kellett tolni. Azért a túrát sikerült túlélnie.
Útközben megálltunk egy piacon. Nagy élet volt rajta és zsúfolásig telve volt emberekkel, kisbuszokkal és robogókkal. Valahogy a csendes-óceáni piacokhoz képest jóval koszosabb volt, de lehet, hogy ehhez a látványhoz még hozzá kell szoknunk. A szemét ügy nem igazán megoldott és a populáció többszöröse az eddig látogatott vidékekhez képest. Ezen kívül, mindenki köpködte ki a bételt a szájából. Amíg a Csendes-óceánon a kávát fogyasztják, itt Délkelet-Ázsiában a bételt rágják, amelynek enyhe stimulációs hatása van, csökkenti a stresszt, elveszi az éhségérzetet és élénkít. Bevesznek egy bétel magot (buai) a szájukba, hozzá még egy a zöld, babszerűen hosszúkás mustarmagot (daka), melyet zöldcitrom porba (kambang) mártogatnak és ezt rágják kb 10 percig, amíg teljesen pirosra nem festi a fogukat és a szájukat. Miután betöltötte a bétel a funkcióját, a szálmaradékokat kiköpködik, ezért az utca úgy néz ki, mintha piros festéket pötyögtettek volna mindenfelé. Vettünk helyi palacsintát és donut-ot, de a kávét nem mertük megkóstolni a víz miatt és folytattuk az utunk a tóhoz. Az utak nagyon rossz állapotban vannak a talaj sok helyen szikes vagy sziklás de azért útközben láttunk rizsföldeket, cassava és banánültetvényketet. Ezen kívül szalmakunyhók és a kőházak is váltogatják egymást.
Miután megérkeztünk a tóhoz, idős asszonyok táncoltak be velünk a tömegbe (többszáz embert kell elképzelni). Meglepetésünkre összecsődítették a környező lakosságot az üdvözlésünkre, akik már javában táncoltak. A színpadról élő zene szólt. Az idősebbek közül volt aki a tradicionális kézziszövésű anyagot viselte magán az ikat-ot. Természetesen nem kerülhettük el a táncot velük. Ha elkezdődik a parti, nem bírják abbahagyni és a számaik jó hosszúak és több táncot is el kellett velük járnunk. Persze a helyiek folyamatosan fotózkodtak velünk. Mint említettük, itt mindenki a Facebook-on lóg.
A halastó egyébként nem volt olyan nagy szám és gyorsan körbe lehet sétálni, ami érdekes viszont, hogy kis tutajon húznak be a közepére, ahol egy haltenyészet is van. Mivel csak ketten mentünk be tenyészethez, lemaradtunk a csoporttól, akik közben kókuszültetvényről hoztak néhány kókuszdiót. De a helyettes túravezető, nem tudta, hova ment a csoport másik része. A tavon a hadsereg is gyakorlatozott. Persze fotó, fotó és fotó, mindenkivel és mindenhol, egyesével vagy csoportosan. Ezeket nem mi kezdeményezzük.
Visszatérve a kirándulásból az éjszakai piacra mentünk ausztrál hajósbarátainkkal. Itt egy egyetemista fiú (hotelban szertene majd dolgozni) csapódott hozzánk kérdéseivel és hogy elbeszélgessen velünk. Kupang egyébként egy egyetemváros. Azt mondta, holnap értünk jön és elkísér a múzeumba és a majmok barlangjához.
A városban művészeti fesztivál van. Egy színpadon a központban énekelnek és táncolnak, vacsora után beültünk nézni a táncokat. Természetesen kapva kaptak az alkalmon és felinvitáltak a színpadra, hogy táncoljunk velük és meséljünk nekik a mi országunkról, meg azt is kérdezték, hogy milyennek találjuk Indonéziát. A sok dáridóban, lassan elveszítjük a hangunkat, a zenét nem tudják halkan játszani.



Egy boldog arcGéza odaajándékozta a kalapjátRizsföldek
BenzinkútonBe kell tolniPiacon
PiaconHelyi buszBétel
Bétel árusAsszonyok táncolnak Asszonyok
HalastóHalastó tenyészetFotó, fotó
Fotó, fotóFotó, fotóÉjszakai piacon a halak
Hal sütés Ez már a miénkA magyar lobogóhoz vettünk anyagot
SzínpadonTi'i langga kalap a Rote szigetrőlTáncosokkal

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:12345678

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   5227473