Hajónapló: Indonézia in English

2015.07.24 - 2015.09.27                                   »»   3/8 oldal   »»

18. nap, 2015.08.10.

Hajsütit majszolunk
Hajnalban keltunk. A szorost elhagyva megnott a doghullamzas. Hamarosan a szel is megjott. Kereszteztuk az Indonezian athalado kereskedelmi hajoutat, ez nincs kijelolve a terkepen, de lattunk egy-ket nagy teherszallitot. Az elorejelzesi terkepek valoban egyre jobbak, mar a szigetek koruli szarazfoldi hatast is figyelembe veszik a szel szempontjabol.
Azt mondjak, Alor-tol eszakra mar nem nagyon van szel, de jelenleg jo szel van, ez lehet, hogy az El Nino hatas. Fel szelben (15-20 csomo) haladunk eszsakra. Szerencsenk van a szellel, mert ezt a szakaszt biztos nem akarnank lemotorozni, ugyanis 2-2,5 csomos eros szembearamlas van. Ezert meg ebben a szelben is nagyon lassan haladunk (2,5-4 csomo kozott).
Ejszaka nincs hold csak hajnali 3-kor jon fel a sarlo, de a bioluminiszenszek olyan erosen vilagitanak, hogy ettol feheren vilagit a tenger. Erdekes jelenseg, mintha az Avatar cimu filmben lennenk.

19. nap, 2015.08.11. , Hoga atol mellett

Szikla sziget
Reggelre a szembeáramlás megszűnt és a szél is csökkent. Estére elértük az első szigetet, a nap pont mögötte bukott le. A sziklaszigeten települések fényeit láttuk. Egy vibráló fény egy halászhálót is jelzett. Gondoltuk, jó lesz figyelni. Nincs hold ezért vak sötétség van a tengeren. Egyszer csak egy villanó fényre lettünk figyelmesek, meg még egyre a másik irányból. Azután a motor zümmögését is hallottuk. Halászhajók. Ennek fele sem tréfa, itt halásznak körülöttünk kivilágítatlanul. Indonéziában a halászhajókon nem használnak navigációs fényeket. A legjobb ha az ember elemlámpával vagy reflektorral villogtat és akkor van esélye, hogy visszavillantsanak neki. Ekkor már csak a hajók poziciójára kellene emlékezni. Mi abban biztunk, hogy a mi navigációs fényünk látják és akkor elmennek előlünk.

Napi pozíció:
00:00 7-16.30S 124-18.60E log= 132491.7

20. nap, 2015.08.12. , Hoga sziget (Wakatobi régió)

Újra türkiz víz
Hurrá sznorizunk
Hajnalban érkeztünk a Hoga szigethez (24 mérföld Wangi Wangi városától). Miközben elhajóztunk 2 sziget mellett (Waha és Palahidu), volt internet, de ahogy ideértünk, nem működött. Megvártuk a napfelkeltét, mert Hoga sziget egy atol és csak jó láthatóságban szabad behajózni, még úgy is hogy van egy jelzőpózna a bejáratnál. Közben gyorsan rádióztunk az SSB-n a rally hajókkal, a net minden reggel fél nyolckor megy. Érdekes hallani, ki merre tart. Jelenleg nem sok szél van délen Flores mellett és nagy a döghullámzás, amit valószínüleg az itteni jó szélből kapnak.

A rádiózás után behajóztunk az atolba (egyenes behajtás a zátonyokat már a reggeli napfényben is jól láttuk). két mexikói hajó volt a horgonyzóhelyen, akik nincsenek a rally-ban, de már láttuk őket korábban Vanuatun. Ideje volt bemutatkozni nekik. Kiderült, hogy a hajóskapitányok testvérek.
Ahogy horgonyt dobtunk megjelent egy halászkenu mellettünk. Homárt árultak. Néztük a homárokat és hármat megvettünk tőlük (10 dollárnak megfelelő rupiáért), de mondtuk, hogy a többit dobják vissza, mert méreten aluliak. Úgysem fogják visszadobni őket, de legalább megpróbáltuk.

Már annyira vágytunk a vízre. Darwinban is csak egy kis propeller tisztításra merészkedtünk be, de arra is azt mondták az ausztrálok, hogy bátrak vagyunk (a krokodilok miatt). Kupangban és Alorban nem akartunk a városi szeméttel úszni.
A sznorkelezés az atol kürül kitűnő. Legalább egy kilométert el lehet sodródni a sziget mellett (kapaszkodunk a dingibe, mert áramlás az van), és a partszakasz egy meredek árokkal torkollik a tengerbe. Gyönyörű látvány, tiszta a víz, rengeteg a lágy korál és a színes halak sokasága káprázatos. Ebédünkhöz készültünk, amikor megjelent a park őr egy motoroshajóval. Mivel nemzeti parkban vagyunk fizetni kellett 500 ezer rúpiát (50 dollárt), még számlát is kaptunk róla. Hát nem olcsó, de nekünk itt most annyira tetszik a trópusi sziget látványa és az, hogy itt napokig el tudunk sznorkelezni, hogy még ezt sem bánjuk. A park őr azt mondta, hogy idén még csak egy angol hajó volt itt előttünk.
A Sail Indonesia néhány óránként körhívást ad le a rally hajósoknak a 16-oson, hogy menjenek be Wangi Wangi-ba a műsorokra. Szerintünk, most a legtöbb hajós próbálja élvezni a természetet a műsorok helyett.

Megjött az internet, de iszonyú lassú, ezért most a Skype hívások elmaradnak egy kicsit.
Megyünk a hajóhozA Rotor a Hoga szigetnélKorál
KorálTengerikígyóKorál

21. nap, 2015.08.13. , Sznorkelezünk és sznorkelezünk

Árusok a faluból
Itt sokkal melegebb a víz, mint Alor-nál volt, és a mellettünk levő üdülőben a turisták sortban és pólóban sznorkeleznek. Mi legalább egy óra hosszát benn vagyunk a vízben, ezért neoprén ruhát használunk, még akkor is ha jó a víz. Van egy kis halászfalu mellettünk, ahonnan naponta kijárnak a helyiek a hajónkhoz, hogy áruljanak valamit. Ma üdítőt hoztak a faluból. Pedig ha tudnák, hogy a gyümölcsre sokkal inkább vevők vagyunk. Valószínűleg a turisták az üdülőből ezt szokták venni tőlük.
Az üdülő most olyan mint egy szellemváros 2 nappal ezelőtt hagyta el több mint 300 tengeri kutató, akik három hónapon keresztül itt táboroztak. Találkoztunk a tábor vezetőjével, aki holnap szintén elhagyja a szigetet. Van itt egy modern hotel is a parton, de abban sincs jelenleg sok turista. A sziget mólójára kötöttük a bocit és néztük, hogy a helyi halászok hogy fogják a halat a naplementében a kenujukból. Közben befutott egy hatvan lábas ausztrál hajó a rally-ból, beköszöntünk nekik mielőtt visszamentünk a hajóra.

22. nap, 2015.08.14. , Éjszakai sznorkel

Lassan indult a reggel. Jógáztunk a fedélzeten, amikor a szomszéd ausztrál hajó legénysége (négyből ketten) edzésként szörfdeszkán körözött a hajónk körül. Visszafele felhívtuk őket a hajóra. Kiderült, hogy még nem reggeliztek, ezért a tea és banánsütemény is előkerült. Majd azt láttuk, hogy az egyik mexikói hajó legénysége egy másik szörfdeszkán egy vízhatlan zsákkal a szájában elindul az ausztrál hajó felé. Itt már csak így közlekedünk... Kiabáltunk neki, hogy ne arra menjen, hanem a mi hajónkra jöjjön, mert itt a legénység is. Kiderült, hogy a mexikói hajó legénysége szakács és kenyeret sütött (ez volt a vízhatan zsákban). Így hát mindenki jól megreggelizett nálunk. Ami érdekes, hogy vajat itt nem igazán lehet kapni, ezért jól jött, hogy nekünk még volt tartalékunk.
A nagy reggeli közben kitaláltuk, hogy ezen a gyönyörű helyen ki kellene próbálni az éjszakai sznorkelezést, amire az összes hajó ráugrott. 7-kor indultunk neki az elemlámpákkal.

Nem győzünk betelni a tengeri élővilág gyönyörű képződményeivel, ezért egy pár képet próbálunk készíteni, még akkor is, ha a vízalatti kameránk kicsit ereszt és szilikonzsírral próbáljuk életben tartani. Közben azért a hajó alját is takarítjuk.

23. nap, 2015.08.15. , Water world (Vízvilág)

A halpiac
Festik az arcuk a nők
Említettük, hogy van itt egy kis halászfalu mellettünk, de lehet, hogy ez nem is egy falu hanem három különböző. Apályban egy kis csatornán keresztül lehet megközelíteni. Az első falu előtt moszat farm van, keresztben kassul mennek a zsinórok a moszatképződményekkel kis labirintust alkotva. Elég nehéz ezt a falut megközelíteni. A következő faluhoz van egy móló, mely a falu főutcájába torkollik. A gyerekek piros és fehér ruhában (az indonéz nemzeti lobogó színei) már a függetlenségi napra készültek. Innen jobbra találtuk meg a piacot. Ezen a piacon sokkal jobbak az árak, mint a városban. A mandarin kiloját pl 1 dollárért tudtuk megvenni és a tojás is olcsó. A piacokon árulnak ruhát, zöldséget és gyümölcsöt is. Nekünk legjobban a halpiaci rész tetszett. A falutól nem messze van egy kis cölöpökön álló halászfalu. Igazi Water world építmény a Kevin Costner utáni filmből. Minden házhoz van egy csónak és a házak cölöpökön álló hidakkal vannak összekötve. Indonézia Velencéje. A halászok innen hordják a halat a kenujukkal a piaci hídhoz, majd megállnak alatta a kenujukkal. A vevők a hídról licitálnak a halakra, majd ha létrejön az üzlet vagy a kenuból felágaskodva cserél gazdát a rupia és a hal vagy evezővel tolják fel a halat a hídra egy zacskóban majd a pénzt galacsinná gyúrva bedobják a kenuba. Az indonéz nők nagyon büszkék a bőrükre és nem akarják, hogy nap érje, ezért többször láttuk, hogy befestik ezért olyan mintha szépségmaszkot hordanának az utcán. A halárus nők a kenukban vagy farmer kalapot (kerek tányér) viseltek vagy befestették az arcukat a nap ellen. Összesen 6 mérföldet bociztunk és pont elég lett az üzemanyag egy tankkal és evezni sem kellett végül.
Azon tünődtünk, hogy hiába szép a zátony a sziget körül, mivel folyamatosan itt halásznak körülötte, ez nem fog sokáig így maradni. Már most sem lehet igazán nagy halakat látni. Ráadásul a teljesen méreten aluli élőlényket is kiszedik a vízből.
HalárusokHáz cölöpökönFalu cölöpökön

25. nap, 2015.08.17. , Csöbörből vödörbe

Függetlenségi nap öltözet
Ma van Indonézia függetlenségi napja. De a halászok továbbra is itt árulják a halaikat. Vettünk tőlük egy szép tonhalat (tíz dollárért, amit idehoztak a hajóhoz, persze a piacon olcsóbb lenne) és tonhal steak-et készítettünk belőle. Az elmúlt két napban a sznorkelezésen kívül a dinghy-boardozásnak hódoltunk. Közben közel húsz hajó érkezett be az atolba, melyet már-már magunkénak tudtunk, miután a mexikói és az ausztrál hajók is elmentek. Arról még nem írtunk, hogy indonéziában indult még egy rally, új-zélandi szervezésben Cairns-ből, és ezek a hajók (kb ötven hajó) most kezdenek utolérni minket. Egy kicsit más az útvonaluk, mint a mi rallynknak, de érdekes elképzelni, ahogy száz hajó beérkezik majd Lombokba, mert végül minden út ide vezet. Meghívtak minket egy sörözésre a helyi hotel éttermébe. Most már érezzük, hogy ideje továbbindulnunk, mert az atol is elveszti igazi varázsát és nyugalmát ennyi hajóval.
Még mindig nem sikerült megbarátkoznunk a horgonyfényünkkel. Az összes hajó közül a miénk a legfényesebb. A sörözés után összepakoltuk a fedélzetet és felkészültünk a korai indulásra.

Vízalatti esküvőFelébredtek a halakEz egy szép párosítás a korálokkal

26. nap, 2015.08.18. , Buton szigete

Egy zátony Hoga és Buton között
FAD (Fish Attracting Device)
Első fénnyel indultunk és ismét bekapcsolódtunk a rally net-be majd VHF rádióztunk a Wangi Wangi-ban álló egyik hajóval. Szomorúan hallottuk a hírt, hogy az egyik hajó a rally-ból zátonyra futott, mert elnézték egy atol bejáratát. Szerencsére a legénység épségben megúszta a balesetet, de a fahajójuk odalett, beszakadt az alja.
Egy napi vitorlázás volt Buton szigete, délelőtt jó 15 csomós széllel, mely délutánra enyhült. Buton előtt több FAD-ot is láttunk, egiyk-másikon nem volt jelzőlámpa. Ezeket itt kis tutajra szerelt pálmából készítik és éjszaka lehetetlen észrevenni őket, ha rosszak a láthatósági körülmények. Ezért mondják, hogy Indonéziábian kerülni kell az éjszakai navigációt, ha lehet.
Behajózva Buton keleti öblébe egy festői kis öböl fogadott minket. Az öblöt hegyek járják körbe, piros és kék háztetőkkel, egy sárga és zöld mecsettel. Továbbhaladva több mecset is feltűnik a tengerparton. A térképen úgy tűnik, hogy a horgonyzóhelyre be tud jönni a döghullámzás, de amikor megérkeztünk meglepően tapasztaltuk, hogy a víz nem is rezdül a horgonyzóhelyen.
Már 5 hajó állt itt a Rally-ból és mindenki egy hajón vendégeskedett, ezért mi is csatlakoztunk a társasághoz. Vicces ahogy hívogatjk a hajókat a partról, a Buton Information Centre (BIC) ugyanúgy, mint a Wakatobi Information Centre (WIC). Éjszaka nagy parti volt a parton, zenével és énekkel, lehet, hogy már az előadásokra készülnek.
Itt gyors az internet.
ButonButonMecset
HalászáshozHalászokHalászok

27. nap, 2015.08.19. , Pasarwajo (Buton szigete)

BIC-ban lesik mikor érkeznek a hajósok
Férfiak helyi viseletben
Piacon
Ismét visszakapcsolódtunk a Sail Indonesia megállójába. Jelenleg Pasarwajo előtt állunk Buton szigetén.

Amikor a Csendes-óceánról átjöttünk Ázsiába, arra gondoltunk, hogy itt már nem lesz nagy meglepetésekben részünk, de Buton-ban ismét új tapasztalatokat szerzünk az emberek önzetlenségéből. Szinte mesébe illő, hogy a helyi kormányzatok mennyi munkát belefektetnek a hajósok fogadtatásába. Itt Buton-ban egy ideiglenes mólót építettek a csónakjainknak, építettek egy hatalmas színpadot és a kormányzati irodák sátrakat telepítettek, melyek 2 soron keresztül sorakoznak, és csupán információt szolgáltatnak. Jelenleg csak tíz hajó áll itt a városka előtt.
Csak később (3 óra felé) mentünk partra, hogy adjunk egy kis időt a szervezőknek. Már megtanultuk, ha kimegyünk partra, akkor onnantól kezdve folyamatos programok vannak és nem lehet nemet mondani semmire, mert általában nagy fogadóbizottság vár a parton. A BIC (Buton Információs Központ) egy hatalmas sátrat épített a fogadtatásunkra. Itt rögtön elmondták a programokat. Jóllehet az ez évi kolosszális tánc elmarad, sajnálkoztak és mi is, mert a provinciákat 4 részre osztották azóta, de 24-én műsorok lesznek és addig pedig minden hajósnak 2 szervezőt egy sötétíttet üvegű kormyzati autót és egy sofőrt biztosítanak. A szerevezők feladata, hogy a hajósok minden kívánságát lessék, ezért amit kimondunk, már teljesül is. Mindezt ingyen, tehát semmilyen ellenszolgáltatást nem várnak érte. Hát nem mesébe illő? Négykor egy üdvözlő beszédet mondott a régens, miközben kaptunk egy elemózsiás tasakot, arra az esetre, ha a beszéd közben megéheznénk. Ezután kértük a sofőrünket és a turista szervezőinket (Oys és Delly), hogy menjünk a piacra. Itt vásároltunk egy kis friss gyümölcsöt, nekünk semmit nem kellett csinálnunk, csak rámutatnunk egy árura, amelyet a vezetőink lealkudtak. Este 8-kor kezdődött a vacsora, amelyet nem tudtunk előre (a programok kommunikálásában nem a legjobbak a szervezők), ezért már az egyik kormányhivatali sátorban elfogadtunk egy vacsora meghívást előtte. De hát, így mulat a magyar. Ezután a régens meghívott minket egy koncertre amit tradicionális táncokkal kötöttek egybe, de a zene elég modern volt. Itt nekünk is megint produkálni kellett magunkat, egy dalt kértek tőlünk, de meglepetésükre egy magyar népdal lett belőle, amire ők sem számítottak. Mindenesetre, a zenekar elég jó aláfestő zenét improvizált hozzá. Nem úgy szólt, mint az eredeti, de nem volt olyan messze tőle.
PiaconAszfalt szállító hajóFotó, fotó
Vacsora az egyik sátorbanSátorbanKölcsönkaptuk a kormányképviselő sapkáját
Nem semmi színpadot építettek!A színpadonA színpadon
TáncosokHelyi táncA régens a táncosokkal