Hajónapló: Ausztrália in English

     2014.11.19 - 2015.01.02                                   ««   1/4 oldal   »»

Ugrás oldalra:1234

 

A hurrikánokat elkerülve Ausztráliába megyünk a Rotorral.


1. nap, 2014.11.19.

A reggeli szellovel indultunk es 8-kor a Dumbea pass-on hagytuk el Uj-Kaledoniat. Az oceaniet elnyujtott hullamzast leszamitva, a vizfelulet tukorsima volt. Egeszen delutan negyig motoroztunk, amikor egy szurke felhovel megerkezett a szel (beaufort 2-esbol 4-es,majd 5-os lett). A vitorlakat reffelve engedtuk ki. Ket ora alatt meg is nottek a hullamok, melyeket oldalba kaptunk. Az aramlas is segito, ezert 7 folott teljesit a hajo. Delben a porkoltot ettuk tzatziki salataval. Mindent meg kell ennunk mire Ausztraliaba erunk.
Ejszaka teljesen kitisztult az eg. A Del Keresztjet a bal oldalunkon latjuk es merolegesen haladunk a Tejutra. Rengeteg a hullocsillag. A hold sarloja azonban csak hajnali haromkor bukkan ki.

Az ejfeli pozicio szerint 707 tmf van Brisbane-ig az osszesen 808 tmf-bol (de meg lehet, hogy Bundaberg-nel allunk meg, ahova a szel fuj).
.


2. nap, 2014.11.20.

Delben atrendeztuk a vitorlakat az elorejelzes szerinti hatszelezeshez. A szelerojelzes nagyon pontos (az elorejelzo modellek evrol evre egyre pontosabbak), a szel pedig tartos, nem poffos es viharcellak sem voltak eddig. Ausztraliaig passzetszel ovezetben hajozunk.
Delutan befordult a szel mogenk, mi pedig kiengedtuk pillango szarnyainkat. A naplemente szineit pont kette osztotta a vitorla, balra voros, jobbra aranysarga volt az eg.

Most meg jol haladunk 6.4 csomo atlagsebesseggel, de a szelek a kovetkezo napokban gyengulni fognak es 554 tmf van meg hatra.


Napi pozíció:
00:00 22-53.89S 164-30.30E log= 129168.7
.


3. nap, 2014.11.21.

Hajnalban 4 merfoldre szaguldott el (18 csomoval) mellettunk az Asian Lily nevu hajo. Az ocean kozepen ilyen kozel talalkozni egy masik hajoval mindig nagy izgalommal tolt el minket. A szel meg kitart, de valoban gyengulo. Amikor gyengebb (8-10 csomo), a hullamok kirazzak a szelet a vitorlabol, de ennek ellenere meg mindig szepen haladunk. Ez a szakasz igazi oromvitorlazas az uj-zelandi szakaszhoz kepest. Nem kell allandoan a szelet figyelnunk, nem kapjuk szembol, az ocean nem viharos, a hajo nyugodtan halad. Csak az ocean alatti hegyekre figyelunk (a tobb ezer meterbol csak nehany szaz meter viz lesz alattunk), ahol megnohetnek a hullamok, de most ezek sem sok vizet zavarnak, mert a kis szelben nincs nagy hullamzas. A karbantartasi munkak folyamatosan mennek a hajon, ma pl a szelkormany kotelet csereltuk ki, mert kezdett elkopni. Az atlaghomerseklet este 23-24 fok, napkozben 27 fok. Ma volt az elso este, hogy a napot teljes nagysagaban lattuk lemenetel kozben. A nappalok erezhetoen hosszabbodnak, most mar csak fel hetkor megy le a nap es hajnali negyed 5 korul kel. Ausztraliaban at kell majd allitani a hajo orakat.

Az atlagsebessegunk a szel aranyaban csokken, mar csak 5 csomo. Az ejfeli pozicio szerint 435 merfold van hatra (kaledoniai ido szerint).


Napi pozíció:
00:00 23-46.49S 161-53.50E log= 129321.9


4. nap, 2014.11.22.

Tokeletes vitorlazas 10-15 csomos szelben, enyhe hullamokban es segito aramlasban (1-2 csomo lehet az aramlas). Ha nem tudnank, hogy menetben vagyunk, azt is gondolhatnank, hogy egy hullamos horgonyzohelyen allunk. Meg mindig pillangozunk, nem kellett a hatszeles vitorlabeallitashoz nyulni. Ki is hasznaljuk az alkalmat, hogy takaritsuk a hajot. Ismet lattunk egy hatalmas teherszallitot. Ausztraliabol jovet-menet, lassan megjelennek a kereskedelmi hajok.
Este megint csodalatosan csillagos az eg, bar hold meg nincs, elfogyott. A szel kicsit be is erosodott, ezert jol haladunk (12-15 latszolagos, amely 17-20 valodi szel hatulrol).

Hatra van meg 308 merfold, a mai atlagsebessegunk 5.3 csomo volt.


Napi pozíció:
00:00 24-21.30S 159-49.30E log= 129440.6


5. nap, 2014.11.23.

Delelott szep lassan elallt a szel, ezert bezorrentettuk egy kicsit a motort. Szerencsere hullamok sem voltak, igy konnyen tudtunk motorozni kb 5 orat. A levego homerseklet fokozatosan no, 30 fok korul van napkozben es 25 fok korul ejszaka.
Mindaddig tetovaztunk, hogy Brisbane-be vagy Bundaberg-be menjunk (merfoldre kb ugyanaz a tavolsag), amig le nem toltottuk az uj idojarasjelentest. Brisbane alol egy ciklon alakulasat mutatjak az elorejelzo modellek. Ez a ciklon minket csak annyiban erint, hogy a szel eszaki lesz. Szamolgattuk, hogy kb ejszaka ernenk a Brisbane fordulohoz, ahol zatonyok vannak es eszakrol nyitott csatornaba kellene bemenni, ezert inkabb iranyt valtoztattunk Bundaberg-hez. A 40 fokos iranymodositashoz leszereltuk a hatszeles vitorlakat es felszelbe fordultunk a teljes fovitorlat kiengedve.
Dontesunk nem volt rossz, mert mar este 8-kor eszakkeletire valtott a szel es kb 16-17 csomoval fujt, 20 csomos befuvasokkal a most mar megjelent viharcellakbol.
kozben Mares baratunktol kaptunk egy uzenetet, hogy ok mar Uj-Zeland csucsat latjak (4 nappal elottunk indultak), de nem mennek le Nelsoning, ahogy terveztek, mert elszakadt a fovitorlajuk. Ilyenkor latjuk, mennyi stressz van egy katamaranon ezeken a szakaszokon (pedig jo idoben hajoztak). Mi meg nem latjuk Terra Ausztraliat, de mar tobb mint 200 merfoldre a foldresztol meghallottuk az ausztral partiorseget a 16-os VHF csatornan. Nem minket hivtak, de mar tudjak, hogy jovunk, mert a varhato erkezesunk idopontjat elkuldtuk nekik e-mailben.

194 merfold meg Bundaberg (atlagsebesseg 4.7 csomo volt).


Napi pozíció:
00:00 25-10.30S 157-40.70E log= 129567.2


6. nap, 2014.11.24.

Hajnalban beerosodott a szel es sqallosodott, be kellett reffelnunk a fovitorlat, melyet csak reggel tudtunk kiengedni. Sajnos most mar az aramlas ellenunk dolgozik, 1-2 csomos aramlasok vannak. Az aramlas miatt egy-ket helyen motorral segitjuk a haladast. Az ausztralok felszamolhatnak felarat ha a hajo nyitvatartason kivul erkezik, ezert igyekszunk Bundabergbe napkozben megerkezni. Utkozben takaritgatjuk a hajot.

A hatralevo ut mar csak 68 merfold (atlagsebbesegunk 5.3 csomo volt).


Napi pozíció:
00:00 25-25.50S 155-23.40E log= 129692.3


7. nap, 2014.11.25. , Érkezés Ausztráliába

Reggelre elallt a szel, de orultunk,hogy nem Brisbane-be mentunk, mert Brisbane-bol 25 csomos szelet jelentettek ejszaka. Nem csodaljuk, hogy a nagy felfedezok lassan talaltak meg Ausztraliat, mert meg 15 merfoldrol, sem lattunk semmit olyan lapos minden.
A bundabergi behajozas egyszeru volt. A Burnett folyon felhajozva radion bejelentkeztunk a Volunteer Rescue Centre-hez (Onkentes Hajomento Kozpont), akik tovabbitottak erkezesunk a vamosoknak es a marinanak. Mivel egy hajot pont vizsgaltak, a karanten molohoz nem tudtunk kikotni. Atiranyitottak minket egy horgonyzohelyre, majd a 81-es VHF csatornan szolnak, ha a karanten molohoz allhatunk. Az elottunk levo hajot sokaig vizsgaltak, de egy fa katamaran volt. Masfel ora mulva mehettunk a karanten molohoz, ahova rogton jott a vamos es utlevelellenor egyben. Ezutan a karanten hivatalnok is megerkezett. Mindketten nagyon kedvesek voltak es vegul csak egy magokbol keszult nyaklancot (Tannan kaptuk Joslyn-tol)es a pop corn-t vettek el, persze mar mindsen zoldseget, gyumolcsot es hust megettunk. A karanten hivatalnok elemlampaval es kistukorrel vizsgalta korbe a hajot, hogy nincsenek-e rajta termeszek (benezegetett a rekeszekbe is). Ezt elore is meg tudtuk volna mondani neki, hogy nincsenek. De vicces volt latni, hogy itt vannak a vilag legveszelyesebb allatai es a karanten hivatalnok kis termeszek utan kutat a hajon a nagyitostukrevel.
Mindket hivatalnok arrol aradozott, hogy milyen szep allapotban van a hajonk es megdicsertek, hogy nagyon rendben van, ezen kivul a hajonaplonkat is elkertek (a papirost, nem az internetest) es ez is nagyon tetszett nekik.
A beleptetest megusztuk az alapdijjal, mely jelenleg 380 ausztral dollar (a Mezogazdasagi Miniszterium szabta ki). Felarat a beleptetesert csak hetvegen kernek vagy munkaszuneti napon mely jelenleg meg egy extra 288 ausztral dollar es ha hangyat talalnak a hajo hangyatlanitasat is termeszetesen a hajosnak kell kifizetnie (ezt nem kerdeztuk, mennyi).
A beleptetes utan feltoltottuk a hajot vizzel 10 dollarert es miutan meghallottuk, hogy a marina 52 ausztral dollart ker egy ejszakara, inkabb felhajoztunk a folyon Bundaberg varosa iranyaba, ahol vegul horgonyt dobtunk 4 merfoldre a varostol (apaly miatt nem lett volna a melyseg elegendo hogy vegighajozzunk). Viccess hogy a folyon midenutt barhol lehet horgonyt dobni.
A karanten hivatalnok, egyebkent azt is mondta, hogy furdeni barhol lehet, de a folyon ne usszunk, mert sok a capa es ha eszakra megyunk akkor ott meg sosvizi krokodilok vannak. Welcome to Australia!


Napi pozíció:
00:00 24-26.00S 153-27.10E log= 129813.4


8. nap, 2014.11.26. , Érkezés Bundaberg-be

Átálltunk a helyi időre, 1 órával kellett az óránkat visszaállítani Új-Kaledóniához képest.

A reggeli 7:45-ös dagállyal felhajóztunk a Burnett folyón. Emelkedő vízben 2 méter volt a legkisebb mélység amit mértünk. A bójákat követtük és észrevettük, hogy mozgatják őket mert máshol voltak, mint a térképen. Néhány helyen a folyó mélyítve is volt, láttuk a kikotort földet a folyó szélén. A cukorfinomító előtt 3 csomós segítő áramlásunk volt. Érdekes volt felhajózni rajta, utoljára a Panama csatornán hajóztunk folyón. Habár Bahia-ban Equador-ban is folyón horgonyoztunk, de itt csak a folyó kezdeti szakaszán.

Összesen 14 mérföldet hajóztunk a tengertől a tegnapi hajózással együtt és Bundaberg városa előtt dobtunk horgonyt, majd kerestük a térkép szerinti marinát. A helyiek felvilágosítottak, hogy a marina - szó szerint - alattunk van. Darabjai a folyó mederben szanaszét hevernek, mivel a 2013-as áradás elvitte. Azt is mondták, hogy azóta több hajónak is ki kellett szabadítania a horgonyát a darabjaiból, ezért a helyi búvárok ráálltak erre az üzletre. De van egy új móló, ahova a bocit le lehet tenni és vizet is lehet vételezni, ami nem kerül semmibe.

Ebédre burgerbe való kenguru húst vettünk és kenguru burgert csináltunk belőle. Egész finom volt, vadhús íze volt. Sikerült sim kártyát is venni, itt jó gyors az internet.

Nagyon meleg van a trópusokon sem volt ennyire meleg, de ott nem volt egy ekkora szárazföld mellettünk. Itt nappal 31-32 fok körül van a hőmérséklet és este csak egy kicsit hűl le. A Baktérítő alatt vagyunk, de itt már a szárazföld jelentősen befolyásolja az időjárást.
Tele van az ABC pirosra égett fehér emberekkel.



Napi pozíció:
00:00 24-48.19S 152-21.60E log= 129876.9

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:1234

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   4853637