Hajónapló: 5 tengeren át in English

     2002.08.16 - 2002.09.02                                   »»   2/3 oldal   »»

Ugrás oldalra:123

 
...folytatás az előző oldalról

9. nap, 2002.08.24. , 35-56,5N 15-19,2E - Döcögünk Málta felé

A horizonton túl Valetta
11-kor hajóztunk ki Catania kikötőjéből, és dél felé vettük utunkat. A szél végre megérkezett, de sajnos, ahogy fordultunk Szicília partjai mellett, úgy forgott a szél is. Egy-egy órára vitorlákat bontottunk, és hol jobb és hol balcsapáson szorítottuk a szelet. Aztán győzött a racionális ész, és visszaváltottunk motorra.
A bukdácsolás és a dülöngélés nem vette el a legénység étvágyát és a kedvét, és már várjuk, hogy holnap befussunk Vallettába.



Napi pozíció:
12:00 35-56.50N 14-05.20E log= 940.3


10. nap, 2002.08.25. , 35-54,1N 14-29,8E Megérkezés Máltára

Templom
Éjszaka fél 1-kor egy csapat delfin ugrált el mellettünk, az erős holdfény gyönyörűen megvilágította őket.
Reggel negyedszelet szorítva futottunk be Máltára. 10 mérföldre a partoktól bejelentkeztünk rádión, majd újból jeleztük érkezésünket 1 mérföldre a kikötőtől. A kapitányság engedélyezte, hogy behajózzunk Marsamxett kikötőbe. A Custom feliratú Mólónál már várt minket egy ügynök, aki intézni akarta bejelentkezésünket. Az arra járó kikötőparancsnok megerősítette megbízatását, úgyhogy mi is elfogadtuk a segítségét. A bejelentkezés gyorsan zajlott, majd át kellett állnunk Tal Azzarett öbölbe. Ezután hatalmas városnéző túrát tettünk Valettában, teljesen körbe járva a várost. Érdekesség az volt, hogy egész nap tűzijátékot lőttek, még nappal is, amikor csak a füstje látszott. Aztán fél nyolckor ledőltünk kicsit pihenni, amiből reggelig tartó alvás lett.


Napi pozíció:
12:00 35-54.10N 14-19.78E log= 952.3


11. nap, 2002.08.26. , 36-02,9N 14-14,9E Gozon

Az Azúr-ablak
Reggel béreltünk egy KIA Avellát, majd átkompoztunk Gozora. Meglátogattuk Kalipszó barlangját, búvárkodtunk az Azúr Ablak alatt stb. Egyszóval turistáskodtunk. Holnap indulunk, és ha a szél lehetővé teszi, és nem kell végig motoroznunk, akkor legközelebb csak Dubrovnikban kötünk ki, ami azt is jelenti, hogy addig valószínűleg nem lesz térerő, azaz késni fog a napló frissítése.

Napi pozíció:
12:00 36-02.90N 14-24.88E log= 962.1


12. nap, 2002.08.27. , 35-54,2N 14-29,9 Elindulás Máltáról

Viszlát Valetta!
A szétcsúszott váltó
Korán reggel elautóztunk Marsaxlokk-öbölhöz, ahol nagyon sok szép festésű Máltai halászcsónak pihen. Feltöltöttük kenyér és vízkészletünk, a máltai ügynökünk elintézte a kijelentkezést, megtankoltunk, majd kihajóztunk Valetta kikötőjéből. 5-ös szélben felhúztuk a vitorlákat, majd elindultunk Otranto irányába. Végre nem motorozunk! 2 óra vitorlázás után ellenőrzésképpen felnyitottam a motorháztetőt, és ott nagyon kínos látvány fogadott: szétesett a váltó! A csavartengely egészen hátracsúszott, és a csatlakozó agy valahogy szétesett, és kicsúszott a váltóból.
Szerencsére a csavartengely nem tud kiesni a hajóból, mivel a szkegben felütközött. Ha ki tudott volna esni, akkor igen komoly problémával álltam volna szemben: a tengely helyén kb. 4 cm-es átmérőjű nyilason ömlött volna be a víz. Azért így sem volt egyszerű a helyzet. A szél délnyugatról fújt, a tengeren 3 méteresre nőttek a hullámok. Visszafelé nehéz lett volna a menet a negyed-szelezés és a hullámzás miatt. Ráadásul problémás lett volna a kikötés, a javíttatás és egyáltalán nem lett volna válasz arra a kérdésre, hogy "mikor fogunk haza érni?" Megpróbáltam az agyat szétszedni, de fejjel lefele az erős gázolaj és kipufogó szagban a dülöngélő hajón nem sikerült az összekorrodált csavarokat megoldani. Majd később, szélcsendes időben megpróbálom megjavítani.
Az időjárás előrejelzés szeles időt jósolt. Végül is ez egy vitorlás, úgyhogy azt tettük, amire a hajó való: vitorláztunk! Valahogyan majd csak megleszünk - gondoltuk.
Szicília előtt megfordult a szél, és éles balcsapáson kellett szorítanunk, hogy egyáltalán elférjünk a sziget mellett. Irányt váltani nem akartunk, mivel a korábbi széljárás miatt már 4 méteres hullámokban nem volt nagy kedvünk negyedszelezni. Az éjszakai erős szelezésnek meg lett az eredménye, páran megetették a halakat. Sajnos azonban nem fértünk be a Passero világitó-torony mellé, úgyhogy egy "kellemes" jobb csapás után folytattuk utunkat.
Éjszaka aztán sorozatosan kitérési manővereket gyakoroltuk: először egy vitorlás akart frontálisan nekünk menni, pedig mi kaptuk jobbról a szelet - kénytelenek voltunk az utolsó pillanatban balra kitérni. Pár órával később 7-8 halászhajóból álló flotta állta el az utunkat. Először ki akartuk őket kerülni, de miután észrevettük, hogy velünk egy irányba haladnak, óvatosan átmentünk közöttük. Ezután egy óriási teherhajó rongyolt felénk. Próbáltuk rádión hívni de nem válaszolt, negyedmérföldre tőle irányt váltottunk, és ezáltal nem lettünk "kivasalva". 24 óra alatt 102 mérföldet haladtunk.


Napi pozíció:
12:00 35-54.20N 14-29.90E log= 971.7


13. nap, 2002.08.28. , 36-59,5N 15-98,7E

Megint jön az éjszaka
A zivatarfelhő közelít
Második napunk a tengeren a motor zavaró hangja nélkül. Egész nap délkelet irányú félszélben haladtunk, volt hogy sikerült tartanunk a 8 csomós sebességet. Mivel délkeletre Afrika volt a legközelebbi kontinens, szép 2-4 méteres hullámzást kaptunk. Mindenki rendesen ellátta az õrségét, folyamatosan haladtunk. A hajó erõs dülöngélése miatt az étkészletek fogyása lelassulóban volt. 24 óra alatt 94 mérföldet haladtunk.
A hajó energia ellátása kezdett problémássá válni a motor miatt. Mivel a váltó szétesett, elfolyt belõle az olaj. A motor üresben is forgatja a váltót, ami azt jelentette, hogyha töltés miatt járatjuk a motort, akkor a váltó motor felöli részét kenés nélkül forgattuk. Áramra viszont volt szükségünk, hiszen éjszaka a navigációs fényeknek és a mûszereknek világítaniuk kell. Minimalizáltuk a fogyasztásunk - semmi automata kormány, GPS-t csak néha kapcsoltuk be ellenõrzés céljából, lámpákat csak rövid idõre használtuk, radart csak végszükség esetén használtuk. A minimális töltést a motor rövid, 10 perces járatásaival oldottuk meg. 1300-as fordulaton a fogyasztó akkumulátort 40 amperrel töltötte.
Éjszaka villámlott és mennydörgött, úgyhogy a biztonság kedvéért bedobtuk a GPS-t és a kézi VHF rádiót a sütõbe (nem elírás).

Napi pozíció:
12:00 36-59.50N 15-58.70E log= 1068.4


14. nap, 2002.08.29. , 38-01,0N 16-58,0E

Vacsi a kokpitban
Harmadik napja vitorlázunk Otranto felé. A nap első szakaszában megint élesen szorítottuk a szelet, majd a szellem-szelekkel erőlködtünk. Ez olyan szél, ami fúj, de ha beállítjuk rá a vitorlákat, akkor nem fúj. Majd megint fúj máshonnan. És így tovább.
Délután minden irányból hatalmas viharfelhők kezdtek gyülekezni az égen. Estefelé kint ültem a kokpitban, és a természet előadását figyeltem: fejem felett csillagokkal teli volt az ég, jobb oldalra nézve felhők tornyosultak, és folyamatosan villámokat szórta. Bal kéz fele a távoli olasz csizma talpa világította meg a felhőket, alattunk pedig fluoreszkáló zöld állatkák fényeit láttam. Éjszaka aztán minket is elkapott a villámlás és a vihar. A 10 csomós szél hirtelen felszökött 25 csomóra. Villámgyorsan leengedtük a nagyvitorlát. Mire végeztünk, már 30 csomós befúvások voltak, esett az eső és villámlott. A fock vitorlát csak csörlővel tudtuk betekerni. Kint hagytunk kb. 4 négyzetmétert belőle, és hátszélben 4-5 csomóval haladtunk.

Napi pozíció:
12:00 38-01.00N 16-58.00E log= 1145.9


15. nap, 2002.08.30. , 39-37,3N 18-23,7E - Szárazföld!

Kinéztem...
Hajnalra a szél alább hagyott, úgyhogy ismét teljes vitorlázattal folytattuk utunkat. A fekete felhők fenyegetően kísértek és a távolban szinte megállás nélkül villámlottak, de az időjárás kegyes volt hajónk legénységéhez, és csak egy kis frissítő - tisztító zuhanyt küldött ránk.
Ebéd körül aztán az a kis szél, ami maradt, az is elült, úgyhogy neki álltunk a dülöngélő tengeren a váltót megjavítani. A korrodált csavarokat sikerült meglazítani, a váltót szétszedni, majd ismét összerakni. A motor és a váltó működik! Ezáltal már nincs veszélyeztetve az érkezésünk Punatba. A tenger is megérezte boldogságunk, végre kisütött a nap és kisimult a víz. A vihar ruhákat kellemes nyári viselet váltotta le.
Délután megpillantottuk az olasz csizma sarkát. Ha minden összejön, ma végre fürdeni is fogunk!


Napi pozíció:
12:00 39-37.30N 18-23.70E log= 1263.1


16. nap, 2002.08.31. , 40-56,1N 18-01,2E - Ismerős vizeken

Visszaszerelem a kicsúszott latnit
Ötödik napja nem érintette lábunk a szárazföldet.
Az Otrantói-szoros után az eredeti útirányunk Dubrovnik lett volna. Azonban már hajnalban élesen szorítottuk a szelet, amely 5-ös erősségű volt 6-os befújásokkal. 10 óra körül már másfél, két méteresre nőttek a hullámok, és a Földközi-tenger viszonylag kellemes hullámaihoz képest meredekebbek és sűrűbbek voltak. A hajó folyamatosan meg-megtorpant bennük, illetve hatalmas robajjal csapódott bele az orra a vízbe 1-1 nagyobb méretű hullám után.
Az irányt nem tudtuk tartani Dubrovnik felé, azonban Dubrovnik után úgyis Észak-nyugatra vettük volna az irányunk, úgyhogy egy darabig az olasz csizmával szinte párhuzamosan vitorláztunk, miközben kerülgettük a sűrű hajóforgalmat.
Később enyhült a szél, és tudtunk élesedni. Vis-szigetet céloztuk meg. 4 óra fele a szél teljesen elhalt, átváltottunk a vas-génoára.
Ugyan már 5 napja ezen a pár négyzetméteren élünk, mégis nagyon jól érezzük magunkat. Ma este partit tartunk, lesz jó zene, hideg sör, koktélok, 4 fogásos, gyilkos vacsora. Ha errefele jártok, feltétlenül nézzetek be! Cím: az Adriai-tenger közepe.


Napi pozíció:
12:00 40-56.30N 18-01.20E log= 1343.9


17. nap, 2002.09.01. , 43-11,6N 16-07,3E - Vis

Gyors rendrakás Visen
Szinte szélcsendes körülmények között délután 3-kor motoroztunk be Vis kikötőjébe, hogy elintézzük a bejelentkezéssel kapcsolatos teendőket. Sajnos a sejtésem beigazolódott, hogy mivel Vasárnap délután van, semelyik hivatal sem fog tudni velünk foglalkozni. Egyedül a rendőrségnél volt valaki, akivel sikerült megbeszélnünk, hogy most innen elmegyünk, és majd másutt bejelentkezünk. Olajtengeren, teljes szélcsendben indultunk el, de egy óra leforgása alatt a szél 25 csomósra erősödött észak-keleti irányból: itt a Bora!
Reméljük, nem nehezíti túlságosan utunkat az éjszaka. Egyenlőre a szigetrendszer külső felén haladunk, de valamikor holnap beljebb kell mennünk, hogy a bejelentkezést megejtsük.


Napi pozíció:
12:00 43-11.60N 16-07.30E log= 1503.5

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:123

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   5232104