| 2002.08.16 - 2002.09.02 «« 1/3 oldal »» | A Queen II kikötőhelyét San Remoból áthelyeztem a sokkal közelebb levő Krk szigeten fekvő Punati Marinába. Ehhez azonban a hajót is át kellett hoznunk az olasz csizma megkerülésével. Mivel már úgyis dél fele járunk, ezért beugrottunk Máltára is kicsit körülnézni. Az alábbiakban közölt hajónaplót folyamatosan frissítettem utazásunk alatt és digitális kamera, mobiltelefon és számítógép segítségével töltöttük fel az Internetre. | 1. nap, 2002.08.16. , Megkésett indulásZoltán barátunk felajánlotta, hogy Fiat kisbuszával levisz minket San Remoig, és utána vállalja, hogy hazafele egyedül haza is jön. Sok köszönet neki ezért! Ha esetleg valakit (akár lányokat) el kell hozni San Remoból, még holnap jelentkezhet!
Mindent előre elterveztünk: találkozó 5 órakor nálunk, 7-ig mindenki megérkezik, közben bepakolunk, indulás negyed-nyolckor. Sajnos Éva csak éjfél előtt ért haza, úgyhogy korai indulásunknak lőttek.
Összesen 1412 mérföldet fogunk hajózni, ha sikerül a tervezett útvonalat bejárni: San Remo - Elba - Nápoly - Capri - Stromboli - Messina - Valetta - Otranto - Dubrovnik - Punat. Menetidő: 15 nap. Ha valakinek van javaslata, a rotorman@westel900.net-re lehet postázni.
Várhatóan holnap 2 után fogunk megérkezni San Remoba. Tamás barátom már nem fért be a buszba (csak 5 személyes), ezért ö vonaton teszi meg ugyanezt az utat, várható érkezése holnap fél 7.
A tetőre felkötöztünk egy ember a vízben bóját, amit még a múlt héten gyártottam egy 4 méteres horgászbot, némi üvegszál és gélcoat, egy lámpa, meg Mamám által vart piros lobogó segítségével (köszi Mama!). Vitorlásban egy ilyen bója 60-100e forint. Nekem anyagköltségben lámpával együtt 18e Ft.
Nem tudom, a határon mit fognak szólni, mert a vége kb. másfél métert túllóg az autón. | 2. nap, 2002.08.17. , San Remo | A megjavított fõvitorla | | Az első emailek | Fél négyre értünk San Remoba. A még korábban megrendelt szélkormány megérkezett, de már nem volt energiám felszerelni. Az idõ bepakolással, felkészítéssel és a rendszerek ellenõrzésével hamar eltelt.
Tamás vonatok késése miatt 8 óra után érkezett meg.
Összesen 5-en vagyunk velem együtt. Összeállítottam az õrségbeosztást: kettesével lesznek szolgálatban, 4 óránként váltják egymást. Én mindig pihenek, de mindig elérhetõ is vagyok. Így a navigáció szempontjából biztonságos területeken pihenni tudok, másutt viszont energiával tele tudom az õrséget segíteni. Alapelv: "Ha egyáltalán felmerül, hogy szóljanak-e nekem, akkor azonnal szóljanak". Kíváncsian várom, mennyit fogok tudni pihenni.
A feltöltött tartályok mellé még viszünk magunkkal 80 liter gázolajat külön tároló edényekben.
Indulás holnap reggel 7 órakor. | 3. nap, 2002.08.18. , 43-07,4N 9-45,8E - OlajtengerMmmmmmotorrrrrrrrozunk. Folyamatosan. Mindenki inkább halk vitorlázásra vágyna. Sajnos azonban nem sok változás várható az elkövetkező pár napban: az egész földközi tenger és környéke szinte egy nagy anticiklon, szélcsend és olajtenger.
Persze a motorozásnak is vannak előnyei: hideg sör és koktélok. Nagyon finomakat eszünk, iszunk, mulatjuk az időt. Többször találkoztunk delfinekkel.
3 óra körül megálltunk fürödni. A vízben találtunk egy zsákállatot, amelyet tüzetesebben is megvizsgáltunk.
Éjszaka rengeteg vasalóra (nagyhajó) kellett figyelnünk. Ha minden jól megy, reggelre Elbára érünk.
Napi pozíciók: 07:00 43-49.00N 7-46.00E log= 275.7 12:00 43-07.40N 9-45.80E log= 372.1 . | | A bucsú pillanata | Olajtengeren |
| 4. nap, 2002.08.19. , 42-21,6N 10-47,4E - Elba | Kikötés Elbán | | Virágok, virágok... | Reggel 7-kor futottunk be Portoferraio kikötőbe Elba szigetén. Hely csak az üzemanyagtöltő állomáson volt. Megtankoltunk, és megbeszéltük a kutassal, hogy egy rövid ideig félrehúzódva ott maradunk. Kiszámoltam a fogyasztásunkat is, 2200 fordulaton a sebességünk 5,8 csomó, a fogyasztás 3,8 liter/óra.
Reggeli után körbe néztünk a városban (Napóleon ház, várak), majd meg akartuk tölteni a víztartályunkat, de a halászok kikötő-kapitányi segítséggel elkergettek. Végül is van még vizünk bőven, a víztartályunk 470 liter.
Kifutottunk a kikötőből és egy közeli öbölben megálltunk fürdeni, búvárkodni. Élővilág nem nagyon volt és koszosnak, olajosnak tűnt a víz. Továbbindultunk.
Észak-nyugatról, kellemes, 4-es szélben 4-6 csomóval vitorláztunk sötétedésedig, mikorra is a szél elcsendesedett, úgyhogy megkezdtük a gázolaj égetését.
Napi pozíció: 12:00 42-21.60N 10-47.40E log= 436.4
| 5. nap, 2002.08.20. , 40-52,8N 12-53,3E - A Tirrén tengerenMa folyamatosan, megállás nélkül haladtunk. Szél alig fújdogált, a motor és a vitorlák közös erejével haladtunk.
Délelõtt arra lettem figyelmes, hogy a tengerbõl olyan fények jönnek, mintha világoskék-ezüst lámpával villogtatna valaki: közvetlenül a vízfelszín alatt egy nagy csapat tonhal kezdte kísérni a hajónkat. A videokamerára ráraktam a vízhatlan burkolatot, és a 6 csomóval haladó hajóról kihajolva próbáltam felvételeket készíteni a víz alá dugva a kamerát. Lassítottunk - a tonhalak is lassítottak. A kisebbek néha kiugrándoztak a tengerbõl. Mindez kb. 1 órán keresztül tartott.
Ebéd után találtunk elõször 10 db sárga lufit, majd pár mérfölddel arrébb egy csokor Csörikést.
Napi pozíció: 12:00 40-52.80N 12-53.30E log= 565.8
| | | Megy le a nap | Folyamatosan navigálunk | A csőrikés lufik | | | | | | |
| 6. nap, 2002.08.21. , 39-48,1N 14-42,6E - Capri9-re érkeztünk meg Capri szigeten levő "Grande" kikötőbe, amelyik a nagy jelzőt nem mérete, hanem forgalma miatt érdemelhette ki. A kikötőbe folyamatosan hozzák-viszik a turistákat, akár 10 komp is megfordul itt óránként. Feltöltöttük a víz és gázolaj készleteket, megszabadultunk a szeméttől. Áthajóztunk a sziget túloldalán levő "Piccolo" kikötőbe, ahol 14 méteres vízben horgonyt dobtunk. Egy gyors városnézés és fürdőzés után indultunk volna tovább, amikor Barna észrevette, hogy egy fenéken futó csővezetékbe majdnem beakadt a horgonyunk. A vezeték ugyan volt jelölve a térképen, csak kb. 100 méterrel arrébb. Amikor a horgonyt ledobtuk (50 méteres lánccal), maximális fordulaton sem sikerült megmozdítanunk. Ha akkor nem tartott volna, mint a beton, akkor bizonyosan a csővezeték alá szorult volna. A hajóval átforgattuk a horgonyt 90 fokkal, majd gond nélkül felhúztuk.
3-kor indultunk Szicília irányába, és várhatóan holnap után hajnalba fogunk megérkezni. Szél a nem sok kategóriából átváltott a kevésbe, úgyhogy továbbra is dízel szószt használunk.
Éjszaka elment mellettünk egy teherhajó, és nagy örömmel beszéltem meg a rádiósukkal, hogy látnak minket a radarukon.
Napi pozíció: 12:00 39-48.10N 14-42.60E log= 671.3
| 7. nap, 2002.08.22. , 38-06,8N 15-32,0E - Áthajózás a Jón-tengerre | A füstölgő stromboli | | Közeledünk a szoroshoz | Délre érkeztünk meg Stromboli szigetére, amelyen egy máig működő vulkán található. Más hajókkal együtt várakoztunk a sziget északi oldalán, ahol korábbi kitörések lávamaradványait láttuk. Halottunk 1-2 dörrenést, éreztünk kénes füstöt meg 2-3 kavics potyogott végig a hegy oldalán.
Indultunk tovább a Messinai-szoros felé, hogy az esti apályt még elkapjuk. Ebédhez készülődtem a kabinban, amikor kintről Barna szólt, hogy menjek gyorsan. A motor üzemi fordulatszámon forgott, viszont a hajó egy helyben állt. "Leesett a propeller!" gondoltam, miközben azonnal üresbe tettem a motort. Szerencsére a motor a kokpit alatt található, könnyedén hozzáférhető. A motorháztetőt felnyitottam, sebességbe raktam a motort: a csavartengely nem mozdult, de a váltó körül friss olajcseppeket láttam. A hátsó szimeringnél szép lassan elszivárgott az olaj. Megvártam, míg a váltó kihűl, majd feltöltöttem olajjal, indítottam a motort, és csodák csodája, mennyei látvány számunkra: a csavartengely forog! A továbbiakban folyamatosan ellenőriznünk kell a váltóban az olajszintet, szükség esetén pedig pótolni kell.
Általában ha felmerül egy probléma, akkor az mindig halmozottan szokott történni: indulásnál a fokvitorla széle beakadt majd kiszakadt. Előkaptam a vitorla varró készletem, és pár perc alatt megvarrtam a vitorlát. (A halmozódás következő áldozata a pumpás kézmosó lett, amely szintén pár percen belül szétesett).
A közjátékok miatt sietnünk kellett a Messina szoroshoz, hogy még dagály előtt át tudjunk rajta hajózni. Mire oda értünk, már lement a nap. A víz több helyen örvénylett, és a hajózási kézikönyveknek megfelelően forgatta a hajót. A szoros végéből kihajózva szembe kapott minket a dagály: 6.5 csomó helyett 3.5 csomóval döcögtünk, amíg ki nem szélesedett a szoros, és a szembe áramlás le nem lassult. Várhatóan holnap hajnalban érünk Cataniába, amit már mindannyian nagyon várunk, hiszen 5 napja folyamatosan hajózunk, és jó lenne már 3 óránál hosszabb ideig egy huzamban aludni.
Napi pozíció: 12:00 38-06.80N 15-32.00E log= 779.7
| 8. nap, 2002.08.23. , 37-29,9N 15-05,6E - Szicília | Tankolás Catániában | | Legénységünk az Etnán | 00:35-kor túránk 564. tengeri mérföldéhez érkeztünk el, amivel a másod-osztályú képesítésem megszerzése óta teljesítettem a korlátlan képesítéshez szükséges 1500 mérföldet. Ünneplésre nem volt mód, mivel éppen aludtam. Összesen eddig 3838 mérföldet hajóztam.
Reggel megérkeztünk Cataniába. Az eddigi “álom-városok” helyett egy igazi iparosodott kikötő fogadott minket. Gyorsan megtöltöttük az üzemanyag tartályainkat és kikötőhelyet kerestünk. A kikötőben már messziről jelezték, hova állhatunk be. A kikötés után telefonon béreltünk autót, amelyet a helyszínre hoztak, majd elindultunk felfedezni Szicíliát. Először megmásztuk az Etnát, majd az Alcantara-szurdoknál készítettünk néhány fotót a vulkanikus képződményekről, végül Taorminát vettük célba, ahol néhány órát eltöltöttünk (megnéztük a görög színházat, a várost és vásárolgattunk is), mielőtt visszamentünk a bázisunkra Cataniába.
Napi pozíciók: 12:00 37-29.90N 15-05.60E log= 822.1 23:00 36-40.40N 15-10.59E log= 871.7
| Folytatás a következő oldalon... | | | |
|