Hajónapló: Thailand-Sri Lanka in English

     2024.02.11 - 2024.03.03                                   ««   1/3 oldal   »»

Ugrás oldalra:123

 

Irány az Indiai-óceán (átkelés az Andaman tengeren és a Bengáli-öblön)

Dél-kelet Ázsiában sok hajós álma véget ér. Akik föld-körüli vitorlás útra indultak sokan itt ragadnak, véget ér az utazás, az álom. Lesz helyette más: egész évben jó idő, végelszámolhatatlan, felfedezésre váró sziget, viszonylag olcsóság, kedves helyiek, biztonság, kiváló egészségügyi ellátás - nehéz innen elszakadni. A viharjairól hírhedt Indiai-óceán, a Vörös-tengeren levő konfliktus, az európai kikötői díjak mind mind maradásra bírják az embert. Aztán múlnak az évek, öregszik a tengerész, öregszik a hajó. Az időjárás enyhe, nincs szükség a hajókat csúcs formában tartani, a karbantartások el-el maradnak, elfáradnak a vitorlák, lejár a mentőtutaj és az EPIRB és sok minden más szavatossága. Lassan elfelejtődik hogy lehet 40 csomós szembe szélben is vitorlázni. Véget ért az álom. Itt öregszik meg a tengerész.
Mi is ezen a vidéken ragadtunk már jó pár éve. Persze van egy-két mentségünk, volt egy Covid és megtörtént a legcsodálatosabb dolog az életünkben, megszületett a kislányunk. De nem szeretnénk úgy járni, mint sokan mások. Mi még fiatalok vagyunk ahhoz hogy maradjunk. Úgyhogy elindultunk az Indiai-óceánon. Első megállónk Sri Lanka, 1040 mérföld Phuketből. És hogy lesz utána? Majd meglátjuk. Az Indiai-óceán két irányban is könnyen (hátszélben) hajózható. A keleti monszunnal lehet nyugatra menni, a nyugati monszunnal meg vissza lehet jönni.
Az új katamaránunkat, a Rotormacsot, nagyjából felkészítettük a következő hosszabb útra. Beépítettük az új motorokat. A villámcsapás után új müszereket vettünk. Az árbócot és vitorlázatot az előző tulajdonos pár éve cserélte le. Leszervizeltettük a mentő tutajt. Aminek lejárt a szavatossága azt lecseréltük. Az előző EPIRB (műholdas vészjelző bója) akkumulátora is lejárt. Öt évvel ezelőtt, azért választottuk ezt a modellt, mert úgy reklámozták, hogy az akkumulátort a hajós maga is ki tudja cserélni. Most kiderült, hogy mégsem. És persze a költsége egy akku cserének hasonló egy új bója árának. Úgyhogy mi is rendeltünk egy újat.. Az új modellben az akkumulátor 10 évig jó. A műholdas kommunikáció két irányú, a riasztás vételét a műholdak visszajelzik. Korábban a bajba jutott hajós csak bekapcsolta és reménykedett, hogy a jel kiment amíg a bója akkumulátora le nem merült. Most a bója fényekkel jelzi: „Nyugi, vették az adást!”. A bója AIS vészjelet is ad, amit a környéken levő hajósok vesznek. Az AIS egy automatikus azonosítási rendszer amit a repülésből vettek át a hajósok. Az AIS-szel felszerelt hajók folyamatosan adják-veszik többek között a pozíciójukat, irányukat és sebességüket.
Korábban az SSB rádiót használtuk Pactor modemmel kommunikációra a nyílt tengeren. Most lett egy Starlink antennánk amivel a világon bárhol gyors széles-sávú Internetünk lesz.
A komforton is fejlesztettünk. A napelemeknek hála több az energiánk, mint a Rotoron volt. Vettünk egy indukciós főzőlapot, hogy spóroljunk a gázzal és vettünk egy 40 literes fagyasztót is.
Johanna is készen áll egy óceán átkelésre. Négy és fél éves. Kapott biztonsági hevedert, megtanulta hogyan kell használni.


2. nap, 2024.02.12. , Indulás Thaiföldről

Thaiföld-Sri Lanka (1041 tmf)

A hétvégén egy front vonult át Thaiföld fölött, ezért az elvonuló front után és a kínai új év után, hétfő délután kettőkor indultunk az Ao Yon öbölből.

Csak az új trambulin hálót nem cseréltük ki, de mivel az idő kellemes volt, gyorsan nekiláttunk menet közben kicserélni, még Phuket partja mentén. Mikor kihúztuk a hajó alól a régi hálót, lelassítottunk. Egy teknős bukkant fel a hajó mellett. Viszlát Phuket!

Enyhe, 8 csomós délkeleti szélben motoroztunk, majd öt óra körül megérkezett a 15 csomós szél (a délkeletiből észak-északkeletire változott), melyben vitorlát bontottunk. Miközben a fővitorlát tekertük fel, észrevettük, hogy a legalsó latni tartója el van törve. Ezért kettes reffbe tettük a fővitorlát és kiszereltük a latni tartót, miközben háromnegyedes hátszeles, raumban haladtunk. Lehet, hogy sok kacat van a fedélzeten, de ilyenkor minden jól jön. Egy 5mm-es epoxy üvegszálas (értsd nagyon erős) műanyag lapból legyártottuk a tartó elemet. Ez erősebb lesz, mint az eredeti – gondoltuk és azt is, hogy ennek nem szabadott volna eltörnie, túl gyenge volt az anyag. Hogy nem vettük ezt észre indulás előtt??

Éjfélkor 980 tengeri mérföld (tmf) volt hátra.



3. nap, 2024.02.13. , Az átkelés első napja

A szél ismét délkeletire változott és be is erősödött 18-19 csomóra, 22-23 csomós befúvásokkal, de ez a valódi szél a hátszeles, raumos vitorlázásban csak 15-16 csomó látszólagos szelet jelentett a hajón, reffelt grósszal jól haladtunk.

Az utunk első szakaszán egészen az Andaman szigetekig furcsa áramlások voltak. Ahol a szél találkozott az áramlással a hullámok hegyesek lettek, rapidok alakultak ki (mint a vadvízi evezésnél), melyek döngették és rengették a hajót (hasonlított a konvergencia zóna zavaros hullámzásához a Csendes-óceánon). De a kb 45 percenként jövő rapidokat leszámítva a menet kellemes volt, nem voltak viharcellák (squallok), a szél elég stabil volt.

Délután a szél enyhült kicsit (14-16 csomó). A hátszeles vitorlázásunk nincs még megoldva a hajón (ezen még dolgozunk), a Rotoron két fokot húztunk fel pillangózáshoz, a Rotormacson raumban haladunk (háromnegyed szél).

A Starlink fantasztikusan működik, gyorsabb az Internetünk mint valaha. Valószínűleg segít, hogy nincs sok terminál körülöttünk itt a nyílt óceánon, így a felettünk levő műholdak főleg nekünk dolgoznak.

Éjfélkor 860 tmf volt hátra.


4. nap, 2024.02.14. , Az átkelés második napja

A szél stabilan 14-16 csomó maradt és megint átváltott északkeletire. Egész sűrű volt a hajó forgalom mellettünk, melyet az AIS is jelzett. Fantasztikusan megkönnyíti a hajózást, mert pontosan lehet látni, hogy merre tartanak a hajók, összeütközhetünk vagy sem. A rapidok egészen az Andaman-szigetek forduló pontjáig kísértek minket.

Az Andaman-szigeteken csak külön engedéllyel lehet megállni. Ezt vagy a saját útlevelünk szerinti országból lehet online megkérni vagy Penangba kell repülni hozzá. Később kiderült, hogy ügynökkel is el lehet intézni az engedélyt, de mi nem terveztünk itt megállni. Ha valakinek nincs engedélye akkor 12 tmf-re kell elkerülni a szigeteket. Mi Nicobar szigetétől 12 tmf-re északra haladtunk át, mivel éjszaka értük el a szigeteket, és nem akartunk halászhálókat kockáztatni a szűkebb átjárókon.

Éjfélkor 704 tmf volt hátra.


5. nap, 2024.02.15. , Az átkelés harmadik napja

Továbbra is stabil a szélerősség (14-16 csomó), de vagy keletiesedett vagy északiasodott, ezért attól függ, hogy hajóztunk a rotta mentén. Csak éjszaka közepén erősödött be egy kicsit (18 csomó). Fogy az energia, fátyolfelhős az ég, nem töltenek eléggé a napelemek (a vitorlák is árnyékolják őket, a fagyasztó is többet fogyaszt mint gondoltuk), ezért kikapcsoltuk a Starlinket.

Johanna imádja összeszedni a repülő halakat a fedélzetről. Ezeket szívesen el is fogyasztja megsütve reggelire. Nem rossz a húsa, csak nagyon szálkásak ezek a halak. Itt az ideje, hogy újra elkezdjünk pecázni.

Éjfélkor 559 tmf volt hátra.


6. nap, 2024.02.16. , Az átkelés negyedik napja

Kicsit enyhült a szél (13-15 csomó), de maradt stabil, néha keleties, néha kicsit északkeletiesre változott.

Az utolsó halunkat Ausztráliából jövet fogtuk Indonézia előtt. Utána elment a kedvünk a halászattól, mert mindig csak szemét akadt a horgunkra. Malájziában és Thaiföldön pedig annyi halászhajó van, hogy nem is gondoltuk, hogy esélyünk lenne egy halra. Délután 5-kor bedobtuk a csalit a vízbe. A naplementéket elől a fedélzeten töltjük. Amikor kilépünk a kokpitból felvesszük a hevedereket és kikötjük magunkat a hajóhoz, kicsit mogyorózgatunk és elfogyasztunk egy kis üdítőt, miközben élvezzük a nap utolsó sugarait és a narancsos-vöröses színeit a tájnak. Éppen amikor a nap letűnt a zeniten (7:12), elindultunk vissza a kokpitba. Ekkor vettük észre, hogy egy hal van a peca végén. Mindenki izgalomba jött. Vajon mi lehet az? Johanna lelkesen behúzta a damilt. Egy nőstény mahi mahi-t fogtunk. Csodálatos zöldes-kékes színekben húztuk a fedélzetre. Hát ezért vettük a mélyhűtőt és persze a fagylaltért.

Éjfélkor 420 tmf volt hátra.


7. nap, 2024.02.17. , Az átkelés ötödik napja

Hajnali négykor egy hatalmas teherszállító hajó keresztezte utunkat. Fél mérföldre haladt el előttünk. Az ember legyen mindig résen! A stabil, enyhülő szél (16-ról 13 csomóra enyhült) lehetőséget ad a napi projektek elvégzéséhez. Napközben beszereltük egy töltőt aminek a segítségével a motorokról tudjuk tölteni a lithium fogyasztókat kiszolgáló akkumulátort. És a vitorla kötelünk dörzsölődött a korlátnak, amihez egy bőr darabból vágtunk egy darabot védőnek.

Sajnos az energiánk nem túl sok, kb 50% töltöttségen voltunk, ezért a star linket csak időszakosan kapcsoljuk be (elég sokat, kb 50W-ot fogyaszt). A napelemek nem töltenek eléggé, mert fátyolfelhős az ég már három napja.

Ebédre az előző napi mahi-mahi-t ettük, de még maradt egy adag a hűtőben, egy pedig a fagyasztóban belőle.

A chart plotterünk egyszer csak Afrika nyugati partjaira helyezett át minket.

Naplementekor ismét kiültünk a hajó fedélzetére, a szokásos napi szeánszunkra, amikor egy halászhajó közeledett felénk 4.5 csomóval, láttuk az IAS-en. Úgy tűnt épp elmegy mellettünk az ellenkező irányba, amikor gondolt egyet és utánunk fordult. Először csak azt hittük meggondolta magát és más felé halászik, amikor egyre közeledett hozzánk. Aztán bekapcsolta a reflektorát, mert közben lement a nap és növelte a sebességét, hogy utolérjen minket. Aztán üldözőbe vett és elkezdett összevissza villogtatni mögöttünk. Láthatólag nem segítségre szorult, de nem tudtuk, hogy mit szeretne. Mi vitorláztunk (nem is tudtunk volna megállni) és billegtünk a hullámokon, azt semmi esetre sem szerettük volna, hogy túl közel jöjjön, és azt biztosra tudtuk, hogy mi nem szeretnénk tőle semmit, ezért beindítottuk a motort, rákapcsoltuk a gázt, hogy ne érjen utol. Ezt észre vette és fel is adta üldözésünket, elindult az ellenkező irányba. Sajnos az itteni halászhajókról az a hír járja, hogy cigarettát jönnek kéregetni. Lehet, hogy ezen hajó legénysége is azt akart, vagy halat eladni. Mindenesetre cigink nem volt, halra meg nem volt szükségünk.

A hold az első negyedben szépen világít. Éjfélkor 285 mérföld volt hátra.


8. nap, 2024.02.18. , Az átkelés hatodik napja

Egyre gyakrabban keletiesedik a szél. Egy kicsit csúszunk északra a rottától, raumban haladunk.

Ismét van hajóforgalom, éjszaka IAS nélküli hajókat is láttunk elmenni mellettünk (valószínűleg halászok voltak).
Pont a halas ebédünk közben az egyik halász megint üldözőbe akart venni minket, és talán cigit akartak szerzni. De mivel mi előbb észrevettük őket, mint ők minket, beindítottuk a motorunkat, és így motorlázva, vagy 10 csomóval száguldottunk el mellettük. Hiába fordultak ránk, már esélyük nem volt utolérni a hullámzásban a halászhajóval.

A napi rutin szerint Géza őrsége este 8-12 és hajnali 4-8-ig tart. Éva őrsége: éjszaka 12-4 és délután 1-5-ig tart. Johanna választhat, hogy délután elmegy-e aludni apával és 2 napot leszámítva ezt választotta. Reggel játékos tanulás van a fedélzeten (Montessori módszert követjük a nevelésben). Délután szabad program és este megnézzük a naplementét a fedélzeten, ez egy méltó befejezése a napnak.

Az új mélyhűtőből fogy a fagylalt. A Stalinket kikapcsoljuk napközben, az energia fogyasztás miatt, bár a mai motorozással feltöltöttük az akksikat 62%-ra. A Starlink adat letöltése kicsit furcsa, mert 30 gigabájt-ot számolt, de ennyit mi biztos nem használtunk el. Az azért jó, hogy rajta keresztül már előre tudjuk szervezni a programokat a hajós barátokkal az óceán közepéről és pontosan tudunk kommunikálni és információt szerezni a hajósoktól és a sri-lankai ügynökünktől is. Az autopilotunknak egyre keservesebb a hangja, folyamatosan nyikorog, már szinte sír. Szét kell majd szednünk, amikor megérkezünk.

Éjfélkor 121 tmf volt hátra.


9. nap, 2024.02.19. , Az átkelés hetedik napja és érkezés

Sri Lankán van egy olyan szabály, hogy nem lehet hajózni, de két helyen lehet megállni és bejelentkezni a hajóval. Az egyik Trincomalee, ahová mi is behajóztunk a másik pont Galle. Mielőtt megérkezik az ember, fel kell venni egy helyi ügynökkel a kapcsolatot és online kell megkérni a vízumot.

Van egy olyan szabály is, hogy nem lehet akármikor behajózni az öbölbe, csak napkeltétől napnyugtáig. Szerencsére sikerült naplemente előtt megérkezni. A 20 csomó feletti szélben nagy hullámzás volt az öböl bejáratánál. Ezután elhajóztunk a haditengerészet bázisa mellett, ahol már védett vizeken haladtunk. Felhívtuk az ügynökünk és a Port Controll-t és partfal mellé kellett állnunk. A tervezett délután 4 órai érkezésünk kicsit lekéstük mert 5 után érkeztünk, ezért nem tudtuk, hogy be lehet-e jelentkezni. De meglepetésünkre már az ügynök és a tisztek is azonnal jöttek a hajóra. Nem is emlékszünk mikor volt ennyi hivatalnok a hajón. A vámosok kicsit körülnéztek, kérték, hogy mutassuk meg az alkoholt, de minden rendben volt (csak ne vigyük ki a hajóból - mondták). Még az oltás könyvünket is megnézték. Majd kiálltunk horgonyre a Port Controll engedélyével. Itt másképp nem szabad hajózni és a csónakkal is csak a hajó és a rendőrségi móló mellett lehet haladni. A haditengerészet csak a következő napra jelentkezett be. Itt álltak: Impetuous 2 (ők már a hegyekben a nagyszlőkkel) és Alice (a fedélzeten) hajók. Johanna barátaival.

Miközben haladtunk nyugatra folyamatosan tolódott a naplemente. Idő különbség 1.5 óra Thaiföldtől.

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:123

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   4888162