Hajónapló: Maldív-Chagos in English

     2024.05.13 - -0001.11.30                                   ««   1/2 oldal   »»

Ugrás oldalra:12

 

Érdekes időjárási körülmények voltak, az utolsó napokban, miközben az indulásunkat terveztük a Maldív-szigetekről Chagos-ra. Jóllehet a május átmeneti időjárást jelent ezen a vidéken, még kései ciklonok fejlődhetnek. A szemünket egy a Seychelle-szigetek alatt kialakult ciklonon tartottuk rajta, amely elindult Tanzánia felé. Ezek a ciklonok több szempontból is jelentősek. Egyrészt senki nem akar belekerülni, másrészt a környező időjárást is befolyásolják, például, ahogy elmennek, elszívják a szelet. Amikor a Kanári-szigetekről indultunk Barbadoszra az Epsilon nevű ciklon szélét kaptuk meg. Ez is egy kései ciklon volt és igen erős, hurrikánná fejlődött.

Nézegettük az időjárás-előrejelzéséket, több modell alapján is. Mindegyik mást mutatott, amit láttunk, hogy a szél egyre inkább déliesedik és minél később indulunk, annál erősebb lesz. Chagos pont délre van a Maldívtól és csak 300 tengeri mérföldre, de mégis a szél és áramlás miatt egy kis tervezést igényelt. Egy útvonaltervet készítettünk, hogy fogunk vitorlázni, a délies szélben, erős keleti áramlásban és tudtuk, hogy még egy dolldrum-on is át kell közben hajóznunk. Azt terveztük, hogy nem fogunk küzdeni az áramlással, mely 3 csomó fölött is lehet, hanem hasznunkra hajtjuk az áramlást és minél előbb délre hajózunk benne, még akkor is, ha egy kicsit keletre sodor minket, majd délebbre a csökkenő áramlásban a déli széllel visszavitorlázunk Chagos-ra. Egy fordított C-re emlékeztetett az útitervünk. Azt is tudtuk, hogy mielőbb indulunk, annál kevésbé kapjuk meg az erős déli szelet, de az útvonaltervünknek köszönhetően, még akár az erős szélben is be fogunk tudni vitorlázni Chagosra.

Chagos egy szigetcsoport, 7 atollból áll, nagyon különleges hely, természetvédelmi terület és ide csak azért jöhetnek a hajók, hogy megvárják az időjárás (passzátszél) váltást az Indiai-óceánra. Külön engedély kell hozzá, melyet jóval előre meg kell kérni. Mi március elején kértük meg és áprilisban hagyták jóvá. Az időpontot, hogy mikor megy az ember előre meg kell adni, módosítást elvileg lehet kérni, de a gyakorlatban nem engedik. A hajók számát is limitálják, nekünk több hajó panaszkodott, hogy májusra már nem kapták meg az engedélyt, csak június-júliusra.

Chagos Nagy Britanniához tartozik, hívják BIOT-nak is, Brittish Indian Ocean Territory (Brit indiai-oceáni terület). A szigetcsoportból egyedül Diego Garcia lakott, ott egy amerikai-angol katonai támaszpont van, hajósok oda nem mehetnek csak 2 kijelölt atollba. Az engedély-kéréshez szükséges a hajóra roncseltávolítási biztosítás arra az esetre ha elsüllyedne vagy zátonyra futna, illetve mindenkinek a fedélzetek kell hogy legyen egy 100.000 dolláros egészségügyi, légi-kimenekítési biztosítása. Ha itt valaki beteg lesz nincs orvos. Semmi nincs.


1. nap, 2024.05.13. , Indulás a Maldívról (Gan, Addoo atoll)

A gyors egész napos bevásárlás után, felkészítettük a hajót az indulásra, elbúcsúztunk barátainktól, és este 8:50-kor húztuk fel a horgonyt. A fejünkben az volt, hogy mielőbb induljunk, mert az időjárási körülmények napról napra erősebb déli szelet jósoltak.

Johanna már aludt, mikor kihajóztunk az atollból (ő különben végig alussza az éjszakákat, akármilyen is az idő), a kezdeti semmi szélből az atoll után megjött a szél, de eleinte változékony volt és lassan a délnyugati irányból befordult északira. Éjszaka fél tizenkettőkor már teljes vitorlázattal, északi 12 csomós kellemes szélben suhantunk 5.5 csomóval délkeleti irányba. Az áramlás 3.5 csomó volt keletre, nem küzdöttünk az áramlással szembe. A vitorlákat úgy állítottuk, hogy a szelet minnél inkább raumban (háromnegyedszélben kapjuk). Így voltunk a leggyorsabbak az erős áramlásban.


2. nap, 2024.05.14. , Egy viharcellával utaztunk együtt

Ilyen sem történt még velünk, hogy egy vihar pont olyan gyorsan halad, mint mi a hajóval. De mivel siettünk és vitorlázható volt a vihar, ezt is előnyünkre használtuk, hogy minél előbb délre haladjunk. Az éjszakai őrségváltás előtt, egy nagy squall (viharfelhő) érkezett fölénk. Erre a területre különben nagyon jellemzőek a squallok. De a nyugati erős 18 csomós szél (20-22 befúvásokkal) lehetővé tette, hogy jól haladjunk déli irányba. Természetesen reffeltünk, amikor kellett, mert a katamaránnál ez a szél már reffre kényszerít minket. Szinte folyamatosan esett az eső, egész éjszaka, miközben a viharral haladtunk, körülbelül 6 órán keresztül haladtunk a viharral együtt. Reggel 7-kor északi, majd északnyugati lett a szél és lecsökkent 8 csomóra. Kilenckor már megint északiasodott, majd délben északnyugatiasodott a szél. Nagy döghullámzás jött valahonnan a szél pedig továbbra is változékony volt, 9-15 csomó között. Dolgoztatott minket a vitorlákkal, aztán végül egyes reffre tettük a fővitorlát, így haladt a legstabilabban a hajó a hullámzásban. Az Indiai-óceánra jellemző a cross hullámzás, vagy kereszt irányú hullámzás. Egy ilyenbe kerültünk bele a hajóval. A szél által keltett hullámzásra egy kerszt irányú döghullám jön, ami messzi viharokból jutott el hozzánk, ezzel furcsa hullámzást keltve az óceánon. A keleti áramlás még mindig erős volt, 2.3-2.5 csomó. Próbáltunk pecázni, de csak egy barrakúda akadt a horogra. Igen csúnya egy hal.

Estére megint beerősödött a szél és még mindig volt 185 TMF az éjszakai poziciónk szerint hátra az erős áramlásban és hullámzásban csak 4-5 csomó között haladtunk.


3. nap, 2024.05.15. , Megjött a keleti szél és ráfordultunk Chagosra

Az előző napi szeles hullámos idő után, egy darabig még maradtak a hullámok, de hajnalban csökkent a szél először 9-10 csomóra, majd hajnali kettőkor már csak északnyugati 5-6 csomó volt a szél. Beindítottuk a bal motort 1800-as fordulatra, így motorláztunk tovább. Az áramlás továbbra is 2.4 csomó volt keletre. Reggel hatkor szinte teljesen elállt a szél, levettük a vitorlákat, csak motoroztunk tovább. Majd egyszer csak 8.30 körül megtörtént a szél váltás, megjött a déli féltekére jellemző keleti szél. Ekkpr már túl voltunk a déli 3. fokon. A keleti áramlás is kicsit enyhült 1.8 csomóra. Ezután 10 órára már keleti 12-13 csomós passzát szél fújt, kibontottuk a vitorlákat. Ezzel a széllel már jól győztük az áramlást. Délután kettőkor takkot váltottunk a 17 csomós északkeleti szélben ráfordultunk Chagos-ra, mert az áramlás már nagyon keletre sodort minket. A Maldív keleti 73. fokról az áramlás már a 74. fokhoz vitt minket keletre, Chagos pedig az 5. szélesség, 72. hosszúsági foknál van. De a manőver után megint enyhülni kezdett a szél és megint csak 4-5 csomóval haladtunk tovább. 6-9 csomós szélben és egy kis motor rásegítéssel. Továbbra is sqallos volt az idő, de áthaladtunk a dolldrumon, anélkül, hogy észre vettük volna. A szél egész éjszaka gyenge és változékony volt, hol északkeleti, hol délkeleti vagy csak keleti.

Éjszaka még mindig 111 TMF volt hátra, de végre irányra haladtunk.


4. nap, 2024.05.16. , Olaj-óceán

Hajnali háromkor északkeleti szelünk volt 3-4 csomó, szép, csillagos volt az ég, génoával pötyögtünk benne. Reggel beindítottuk a motort, mert továbbra sem volt erősödés. Az áramlás már csak 1 csomó körül volt. Olaj-óceán látványa fogadott minket. Előttünk egy squall fejlődött, de az első éjszaka után, mindig valahogy kikerültük az esőt. Egész nap motoroznunk kellett, a bal motort járattuk 1800-as fordulaton. Délután megint jött egy döghullámzás. Este 8 után jött egy kis szél 7, majd kicsit később 9 csomó, amikor kihúztuk a génoát a délkeleti szélben. .


5. nap, 2024.05.17. , Behajózás Salomon Island, Chagos

Hajnali kettőkor 12 csomós délkeleti szél volt, a squallok miatt csak a génoát hagytuk kint, így is 4.2 csomóval haladtunk. Ez a szél erősödött 14 csomóig reggel 5 óráig, a génoát is bereffeltük. Behajóztunk az egyik kijelölt atollba Chagoson, a Salamon Island-re. Valami történt a jobb propellerrel mert inditáskor majd szétrázta a hajót. Gyorsan le is állítottuk, a bal motorral jöttünk be. Chagos-ra nem lehet csak külön engedéllyel hajózni és csak két atollba engedélyezik a behajózást. Egész Chagos egy természetvédelmi terület.
Behajózásunkat delfinek (spinning dolphins) fogadták Chagos-ra. Johanna ekkor ébredt fel. 8:30-kor dobtunk horgonyt. Írtunk egy üzenetet, hogy megérkeztünk.

Mikor megérkeztünk, egyre erősödött a szél. Géza azzal viccelt, hogy olyan mintha egy mini ciklonon hajóztunk volna át és az időjárás-térképre néztünk. A mini ciklon egyre erősödött, még jókor érkeztünk meg. A napot innentől kezdve alig láttuk. Kimentünk a partra, de olyan erős volt a szél, hogy nem maradtunk sokáig. .


6. nap, 2024.05.18. , Csavartengely és propeller csere Chagos-on

Reggel megérkezett az ellenőrző hajó. Az atollon kívül megállt egy nagy narancssára hajó és egy kis pilothajó szerű járművet tett a vizre amivel végig járták a hajókat. Egy kedves hölgy jött a fedélzetre, ellenőrizte az engedélyünket és bepecsételte az útlevelünket. Ez, ha nem jönnek ki elmarad. A viharos erejű szél ellenére kijöttek ellenőrizni a hajókat. Az egyik hajó engedély nélkül volt, el is kellett mennie, de végül visszajött még egy napra, mert viharos volt kint a tenger. Amúgy ellenőrünk egyben a halászati ellenőr is. A szigetek 200 mérföldes körzetében tilos a halászat és megállás nélkül keresik az illegális halászokat akikből állítólag többet is szoktak találni. Minket is arra kértek hogy jelezzük majd, ha látunk valahol halászhajót a területen. A vitorlázóknak engedélyezett a halászat, csak zsineggel saját fogyasztásra, csak halra (homár, polip stb tilos) és maximum 3 napra elegendő hal lehet a hajóban.


Egy hosszabb listánk van, amit szerelni kell Chagos-on, fontossági sorrendben a következők: a jobb oldali propeller (feathering propeller) tönkrement. Az előző tulajdonos szerelte fel az állítható propellereket, amely most teljesen beállt és nem mozog többet. Szerencsére elraktuk az eredeti propellereket és a csavartengelyt is, mert kiderült, hogy a régi propeller nem megy rá az új csavartengelyre. A csavartengelyt is és a propellert is a víz alatt cseréltük ki. Ezen kívül az egyik csörlőt is ki kell tisztítanunk és a nagy külsőmotort is meg kell szerelni, mely a Maldívon indulás előtt ment tönkre. Most még a jobb hátsó ablak is beázik, amit meg kell nézni, hogy hol.

Igen érdekes feladat a csavartengely csere a víz alatt. Az első nagyobb probléma a propellert tartó csavar lelazítása. Nem nagyon lehet ellentartani, ahogy az ember próbálja lazítani nem a csavar forog bárhogy próbáltuk magunkat megtartani. Végül a nyerő kombináció az lett hogy a propellert hozzáláncoltuk az egyik kikötő bikához hogy ne tudjon forogni az anyára meg rákötöztük a kulcsot és a kis csónak 3 méteres árbócát. Ezzel az erőkarral már úszva sikerült a csavart meglazítani. Persze ezt az egészet szabad tüdővel adtuk elő vigyázva hogy semmi ne vesszen el a 24 méteres vízmélységben.

A második érdekes probléma volt magának a csavartengelynek a cseréje. Éva a motortérben fogta a lekötött régi tengelyt hogy ne csússzon ki. Géza a vízben. Johanna az ablaknál közvetített. A régi tengely könnyen kijött, Géza az uszonyokkal meg tudta tartani (nem süllyedt el a tengellyel) és kirakni a fedélzetre. Közben Éva bent probálta befogni a csavartengely helyén keletkezett lyukat ahol ömlött be a víz. Géza közben fogta az új tengelyt és behejezte a nyilásba. Igen ám, de cső amiben a tengely fut széles, és a végén van egy kis lyuk, ahova be kell találni a kb 130 cm hosszú, nehéz tengellyel. Mindezt víz alatt, visszatartott lélegzettel. Nem is sikerült. Géza probálta, probálta beilleszteni de nem találta a lyukat. Közben fogy a levegő, valamit csinálni kell mert a tengelyt nem szabad elengedni. Tengelyt ki kell húzni, írány vissza a fedélzetre mert sokáig uszni sem lehet a tengellyel, nehéz, húzza az embert a mélységbe. "Persze, cseréljük ki a csavartengelyt a világ egyik legelhagyatottabb, mindentől távol levő atolljában ahol a következő szigetcsoport 1000 mérföldre van. Mi bajunk lehet?" - cikáztak a gondolatok - "Na jó ha nem megy be a tengely akkor le kell szerelni a tömszelencét, berakni a tengelyt, utána vissza a tömszelencét. Nem lesz egyszerű mert közben a kb 10 cm átméröjü csövön ömleni fog befele a tengervíz. Gyorsnak kell lenni. Na jó, probáljuk meg még egyszer." És csodák-csodája sikerült megtalálni a lyukat. Erre inni kell! Innen már egyszerűen ment a vissza-szerelés.

Egész nap szakadt az eső, a hajósok italozást szerveztek estére, de senki sem dugta ki az orrát a hajójából, ezért az italozás elmaradt.


7. nap, 2024.05.19. , Trópusi ciklon felettünk

Ismét egy esős-szeről nap. Kiderült, hogy a ciklon, amit láttunk egy trópusi ciklon lett és a Maldívon maradtaknak, most nagyon rossz idejük van (horgony-őrség van a hajójukon még éjszaka is).


Sajnos, mivel nem süt a nap a generátort járatnunk kell, rohamosan fogy a hajón az áram (starlink, fagyasztó, hűtő, indukciós tűzhely). .


8. nap, 2024.05.20. , A ciklonnak száma lett 25S

A cikonnak mára neve lett 25S. De azt látjuk, hogy lassan esik szét. Az idő még mindig borús, de legalább már nem esik, ezért lehet kirándulni a szigeteken. Madarak, rákok, és a tenger élővilága, mely csodálatos itt Chagos-on. A legérdekesebb, hogy úgyanúgy, mint a Galápagosz-szigeteken, itt sem félnek az állatok az embertől. Közel lehet menni még a madarakhoz is..

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:12

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   5111683