Hajónapló: 5 tengeren át: Kárfelmérés in English


A hajózás közben elõforduló hibák lehetnek kozmetikaiak, de akár okozhatják a hajó elsüllyedését is. Ezért minden utunk után összegyûjtöm azokat a hibákat, amelyek elõfordultak, elemzem õket és megpróbálom megoldani, hogy többet ne fordulhassanak elõ.

 
1. Kifogyott a váltó-olaj
KövetkezményA hajó ettõl kezdve csak vitorlával volt mozgatható. A váltó hátsó szimeringje mellett szép lassan kiverte az olajat.
Súlyosság3 (közepes, közepes, de például kikötés közben kritikus is lehetett volna)
SzükségjavításMivel nem volt megfelelõ váltóolaj a fedélzeten ezért motorolajjal töltöttük fel a váltót. Ettõl kezdve a váltó teljesítménye jelentésen romlott.
OkElöregedett a váltó hátsó szimeringje.
Végleges javítás A 2. számú hibával együtt fog megtörténni.
Költségek2500 Ft - ideiglenes motorolaj
+2. számú hiba költségei
MegelõzésA váltó olajszintet gyakrabban kell ellenõrizni.
 
2. Szétcsúszott váltó
Következmény
Súlyosság4 (jelentõs, de például kikötés közben kritikus is lehetett volna)
SzükségjavításAzonnal megjavítani nem tudtuk az összekorrodált csavarok miatt. Pár nappal késõbb, sima tengeren sikerült szétszedni- és összerakni. Innentõl kezdve volt töltésünk és motormeghajtásunk
OkA hátsó szimeringnél kiverte a váltó az olajat és túlmelegedett. A nagy meleg miatt meglazult a csonkanya és szép lassan lecsavarodott. A lecsavarodást segítette, hogy a kimenõ csavartengely fékje nem mindíg volt bekapcsolva vitorlázás alatt.
Végleges javítás Hátsó szimering csere és a tengelycsonk anya helyes nyomatékkal való meghúzása. Az üzemi nyomást ellenõrizni kell majd, hogy megfelelõ-e (esetleg az olaj nélküli járatásnál megsérülhetett az olajszivattyúja)
Költségek2500 Ft - agy köszörülés
1500 Ft - szimering
3500 Ft - váltóolaj
MegelõzésMechanikusan biztosítani kell az agycsavart a kilazulás ellen.
 
3. Eltört a bal elsõ szélvédõ
KövetkezményA vezetõ elõtt az ablakot nem lehetett ezután kinyitni.
Súlyosság2 (elhanyagolható)
SzükségjavításA széttört darabokat "Duct-Tape"-pal rögzítettük egymáshoz és a szélvédõ keretéhez.
OkA tartócsavar túl erõsen volt meghúzva és egy repedés indult meg a csavar alól, amelyik egy kisebb ütés hatására végigszaladt.
Végleges javítás Polykarbonát lapból kivágtam egy megfelelõ darabot és felszereltem.
Költségek28000 Ft - Polykarbonát lap
MegelõzésA Polykarbonát lap felhasználásával a repedések esélye jelentõsen lecsökken, mivel sokkal erõsebb és rugalmasabb, mint a gyár plexi. Hátránya azonban, hogy könnyebben karcolódik.
 
4. Menet közben kicsúszott egy latni a vitorlából
Következmény
Súlyosság3 (közepes, de ha gyorsan kellene leszedni a vitorlát, kritikus is lehetne)
Szükségjavítás
OkA latnit tartó gurtni félre tud csúszni, és a latni ki tud bukni.
Végleges javítás A latnit a vitorla levétele nélkül visszaszereltem a helyére
Költségek0 Ft
MegelõzésA latnit a tartó gurtnihoz kell "Duct Tape"-pel rögzíteni.
Szerelem a latnit
 
5. A vitorla varrása elszakadt egy kis darabon
Következmény
Súlyosság2 (elhanyagolható)
Szükségjavítás
OkA vitorla beleakadt az elsõ árbóc oldalsó vatnijába szerelt tartókonzolba (amelyik az oldalsó rúdra szerelt kampót tartja)
Végleges javítás A varrást kézzel megvarrtam, megerõsítettem.
Költségekkb. 10 Ft (vitorla varró cérna)
MegelõzésA tartókonzolra súrlódásvédõt kell szerelni.
 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   5356032