| 2014.05.26 - 2014.07.09 »» 3/5 oldal »» | ...folytatás az előző oldalról | 21. nap, 2014.06.15. , Port Vila - Száguldás RotorkávalRotorka projektek következnek. Felragasztottuk a csúszásgátlókat, hogy könnyebben be lehessen lépni a csónakba. Korábban azt is tapasztaltuk, hogy amikor nagy motorral megyünk, bizonyos sebességnél beömlik a víz a két fél test között, az ülés alatt. Sokat gondolkoztunk, hogy oldjuk ezt meg és végül egy vékony gumikötelet tettünk be a már összeszerelt boci két fél része közé. Ezután beüzemeltük a 8 lóerős motort és kipróbáltuk a kikötőben, hogy feljön -e a víz. Még van mit alakítani rajta, mert még a gumitömítés kicsúszhat, de ennek ellenére, úgy tűnik ez a megoldás működni fog.
A motor 13.6 csomóval repítette a kiscsónakot. Ezzel a sebességgel, már lehetett érezni, hogy a hullámok verik a csónak alját, de a dinghy boardozáshoz nagyon jó lesz.
A kikötőben különben van néhány majdnem sűllyedő hajó, melyek érdekesen mutatnak a dombon fekvő villák tövében és van egy helikopter leszálló is. A kikötő fénye azonban az Iririki üdülőhely.
Este észrevettük, hogy most az elektromos fenékszivattyú nem működik a hajón. Vanuatura induláskor még működött, ezért ezt is meg kell nézni holnap. Néhány napja, amikor a motorhűtőrendszert ellenőriztük, beejtettünk egy papírzsebkendőt a hajófenékbe, de ezt biztos átnyomta volna a szivattyú. | 22. nap, 2014.06.16. , Hajófenék | Szivattyú a nyomáshullámzás csillapító fehér darabjával | | Visszacsapószelep | | Vasdarab a szelepből | | Talált tárgyak osztálya | Ha fel kellene sorolnunk, hogy melyek a legkellemetlenebb munkák a hajón, akkor a hajófenék takarítással kezdenénk a listát. Ide gyűlik minden ami a motortérből jön és a víz is ide gyűlik a csavartengelytől. Mindenesetre ez az a hely amihez menet közben nem ajánlatos hozzánnyúlni, mert az biztos, hogy gyomrotforgató munka tud lenni az olajos vizet takarítani.
Szétszedtük a fenékszivattyút. Azért nem működött, mert a nyomáshullámzás csillapító darabja akadt bele a hajófenékből, amely még egyszer a Great Barrier szigeten tört el. A visszacsapószelepben pedig rozsdás vasdarabot találtunk. Nekiálltunk, hogy kitakarítsuk a hajófeneket. Ezek után akár kismacska is kerülhetett bele és a szivattyú annak sem fog igazán örülni. Hosszú kefe, kesztyű, kézhosszabbító és egy eldobható póló kell a fenéktakarításhoz. Az eldobható póló azért kell, mert a motor alá kell félig bemászni, hogy bele tudjunk nyúlni a mély hajófenékbe és ezután a póló tuti olajos lesz. A sikeres takarítás közben egy csomó dolgot sikerült kibányásznunk innen pl. csavarokat, csavarhúzót, mely soha nem volt a miénk, egy racsnis kulcsot, ami valószínűleg a villanyszerelőtől jött, aki a motort kötötte be elektromosan stb. Amikor az új motort beszerelték, akkor egy csomó dolog beeshetett ide, de úgy tűnik a szerelőknek nem hiányzott. Mindenesetre most kristálytiszta a hajófenék. Csak egy a bökkenő. Ha elkezdünk szerelni valamit a hajón az gyakran beindít egy láncreakciót. Takarítás közben a hajótestkábel elszakadt, már csak a lélek tarthatta. Sajnos egyikőnknek sem olyan hosszú a karja hogy könnyedén hozzáférnénk vagy elérnénk. Ráadásul a kézhosszabbítónk is eltört.
Nyakunkba vettük a várost, hogy egy rézlapot szerezzünk, amivel összeköthetnénk, de eddig nem jártunk sikerrel. Holnap folytatjuk a keresést, vagy próbálunk valamilyen más megoldást kitalálni, amivel megcsinálhatnánk a hajótestkábelt, mert addig a rádiónk nem fog jól működni. | 23. nap, 2014.06.17. , Csatlakozó gyártás, Vanua Kava bár és bejelentkezés változás | Rézdarabok | | Fúrás | | Generátor | | Munkapad | | Flexelés | Ismét teljes a szélcsend Port Vilában.
A műszaki és elektronikai boltokat végignézve az egyetlen dolog amit rézből találtunk itt a városban az egy villámföldelő rézrúd volt. De ezt nehezen tudtuk volna hozzárögzíteni a hajótestkábelhez. Ezért kipakoltuk a hajókészleteket és megtaláltuk az akkumulátorhíd építéséhez korábban legyártatott rézdarabokat. Még szerencse, hogy ebből is csináltattunk tartalékot. Már csak azt kellett kitalálni, hogy fogjuk ezekkel a testkábelt rögzíteni. A munkapadot a hajón szereltük fel, a satut a korláton lévő motortartóra rögzítettük. A szomszéd hajósok örömére beindítottuk a generátorunk és egy kis fúrással és flexeléssel csatlakozót gyártottunk belőle.
Vanuatun a kávázás nem olyan ceremóniális, mint Fidzsin. Jóllehet Vanuatun a nők tradicionálisan nem ihatnak kávát, Port Vila környékén, ezt nem tartják be és a káva bárok nőket is kiszolgálnak. Sőt a bevándorlók ezekben a bárokban iszogatnak naplementétől. A kávát Vanuatun nem szárítják, hanem frissen megtörik, vagy a falvakban gyerekeknek adják, hogy rágják meg mielőtt elkészül a káva ital belőle. Mivel a kávát itt nem szárítják, az elsőszámú elvárás a bároktól, hogy a káva nagyon friss legyen. Ezáltal a helyi káva ital sokkal erősebb, mint Fidzsin vagy más csendes-óceáni területen. A kávát észak Vanuatun kb 3000 éve termesztik és 72 fajta kávát különböztetnek meg egymástól. Az ajánlott adag egy 100 vatus káva, majd 15 perces pihenés, hogy lehessen érezni a hatást, amely ellazulást és az érzékszervek érzékenyebbé vagy élesebbé válását eredményezi. A szem érzékeny lesz a fényre, a fül a különböző hangokra. A káva bárok ezért csak naplementekor nyitnak, amit egy piros vagy zöld lámpa kigyulladásával jeleznek és a bárokban csak nagyon csendben illik beszélni. De a káva nem okoz hallucinációt, agressziót vagy függőséget és az elme teljesen tiszta marad csak a test lazul el. Európában a gyógyszergyártók használják alapanyagként. Attól függetlenül, hogy a kávázás maga nem ceremóniális, Vanuatu kultúrájában mégis nagyon nagy szerepe van. Azt beszélik, hogy esténként a miniszterek beülnek a fő nakamal káva bárba és előfordulhat, hogy ebben a bárban vitatnak meg politikai kérdéseket.
Az egész napos munka után, ellátogattunk a Vanua Kava bárba. Ez egy elég jó hely, hogy az ember a naplementét is élvezze egy kis üdítő, sör vagy káva társaságában. A káva tényleg erősebb, mint a fidzsi káva és hatása szájzsibbadással kezdődik. Amit mi nem értettünk, hogy a bevándorlók miért kezdenek el köpködni utána, ennyire nem rossz az íze. Azt is mondják, hogy a szénsavas ital erősíti a hatását és nem szabad kávázás előtt enni, csak utána.
Bejelentkezés változás Vanuatun
Az interneten közzétették a Vanuatura való bejelentkezés változásait. Anatom szigeten vagy Port Resolution-ban Tannán nem lehet már bejelentkezni. Lenakel városban Tannán azonban az új kiadvány szerint is be lehet jelentkezni. A változás még nagyon új és még a helyiek sem tudják pontosan, hogy is fog ez működni. Tamás a Norvikkal ide tart Vanuatura. Úgy néz ki, hogy itt Port Vilában hamarosan találkozunk vele.
| | | Kész darab | Csatlakozó | Csatlakozó üvegszálrúdon | | | | Vanua Kava bár | Vanua Kava bár | Vanua Kava bár | | | | | | |
| 24. nap, 2014.06.18. , Hajótestkábel | A testkábel felső része | | Csatlakozó rögzítése a testkábel felső részéhez | | Csatlakozó rögzítése a testkábel felső részéhez | Miután a csatlakozó elkészült, még egy nagy ötlet kellett a rögzítéséhez. Azzal a problémával álltunk szemben, hogy nem értük el a hajótestkábel alsó részét (hogy belefűzzük a réz csatlakozóba), mert rövid volt hozzá a karunk. Gondolkodtunk, hogy tudnánk ezt kihalászni (a karhosszabítónk eltört és azt sem találtunk Port Vilában). És az ötlet meg is jött. Persze, ki kell halászni! Jött a kötél és a horog és megkezdtük a pecázást a hajófenékben. Valahanyadikra sikerült a horgot beakasztani az alsó testkábel felső részébe, és a zsinór segitségével ráengedtük a csatlakozót a kábelre. (A testkábel felsőrészét megtisztítottuk az olajtól és sajnos az tovább szakadt, de ezt egy csavarral rögzíteni tudtuk később, mert ehhez már könnyen hozzáfértünk.)
Ezután a csatlakozót rögzítettük a felső testkábelhez a csatlakozóba épített csavarokkal. Majd az egyikőnk a testkábel alsó részét tartotta a pecával míg a másikunk hason fekve a motor alá paszírozva magát egy hosszabbított kulccsal próbálta az egyik csatlakozóba épített csavart ráhúzni az alsó testkábel felső részére. Ez körülbelül egy órás művelet volt, mert a kulcs sem igazán fért el a hajófenék szűk nyílásában, így csak egy-egy fokot tudtunk a csavaron húzni és néha ki kellett bújni a motor alól, hogy ne zsibbadjunk bele a munkába. De végül a testkábel összeállt. A csatlakozót rögzítettük, hogy ne mozogjon hajózás közben. Most már csak egy újabb hajófenék tisztítás kell, hogy a munkában szerzett sebesüléseinkre rakott ragtapaszokat kihalásszuk onnan. Reméljük, nem folytatódik az ördögi kör.
Ha valaki megkérdezné tőlünk, hogy tudna egy ilyen testkábelt kicserélni a hajón, a rövid válszunk az lenne, hogy tegye ki a szárazföldre a hajót és vágjon egy lyukat bele oldalról.
Egyre több hajós láncolja le a csónakját a boci mólón. Eric azt mesélte, hogy neki a múlthéten ellopták a csónakját (ő a mólón hagyja éjszakára is a csónakot). Végül ismerősein keresztül valahogy előkerült a csónak egy hiányzó evezővel. A mi kiscsónakunk hasonlít legjobban Eric csónakjára, ezért estére mindig felhúzzuk a hajó oldalára.
Naplementekor, egy olyan élményben volt részünk, melyet még egyikőnk sem látott korábban ilyen formában. Jóga órára készültünk, mert egy új jóga tanár érkezett az edzőterembe. Amikor a hajóról átszálltunk a bociba egy csapat bébitonhal rajt (kb harminc – negyven centisek lehettek) ilyesztett meg valószínűleg egy ragadozó. Az öböl egyik végéből a másikba a hajónkig ugráltak ki a halak ezresével a bociban állva fej-és vállmagasságban. Szinte meg tudtuk volna fogni őket. De olyan gyorsan játszódott le az egész, hogy csak a szánkat tátottuk (hátha belerepül egy sült hal) ahelyett, hogy a kamerához nyúltunk volna, amely a táskánkban lapult. (Kiderült, hogy a hajóüzem Port Vilában az új jóga tanár férjéhez tartozik, így névjegykártyát cseréltünk vele.)
| | | Jött a kötél és a horog | Csatlakozó rögzítése a testkábel alsó részéhez (a motor alatt) | Naplemente jógára menet | | | | | | |
| 25. nap, 2014.06.19. , Napfényvédő ponyva | Készül az új napfényvédő ponyva | Elkészült a napfényvédő ponyvánk oldala, amelyet fel is kötöttünk. Eric levette a tetőhöz tartozó ponyva méreteit is, mert az új napfényvédőnk két részből fog állni. Bikini lesz. | 26. nap, 2014.06.20. , Hajófenék takarítás befejezéseReggel újra átmostuk a hajófeneket, hogy a maradék ragtapasz darabokat is kihalásszuk belőle.
Bevásároltunk, hogy kiálljunk kicsit Port Vilából. A helyiek FIFA őrületben vannak. A helyi Digicel társaság kirakott egy óriás kivetítőt, hogy azon nézhessék a focit. Néhányan már reggel 3-kor kinn állnak és nézik a meccset, miközben nagyokat kurjongatnak. Ez a monitor a hajóval szemközti dombon áll, úgyhogy a hajón is halljuk, hogy mi történik.
Felfedeztünk még egy hatalmas bevásárlócentrumot (Leader Price), itt káva üdítőt is árulnak. A városban van egy bolt (Káva Emporium), ahol a kávát mindenféle ízben lehet kapni (pl. kókuszos), de az árak ebben a boltban eléggé elszálltak, kifejezetten turistáknak szólnak. Este meg akartuk látogatni a fő nakamal melletti káva bárt, de zárva volt. Lehet, hogy azért mert gyűlés volt a nakamalban. Útközben valaki azt ajánlotta, hogy térjünk be helyette a fehér lámpával kivilágított bárba (kb 100 méterre). Ez tényleg nagyon autentikus volt, csak helyiekkel, köpködő férfiakkal és hölgyekkel. Még mindig nem értjük, miért köpködnek. Fidzsin sose köpködtek kávaivás közben.
Vacsorára egy nagy pizzat rendeltünk egy helyi étteremben, ahol mi voltunk az egyedüli vendégek, de a curry-s pizza finom volt.
| | | Megvan a ragtapasz szivacsa is | Kava Emporium bolt | Pizza bár | | | | | | |
| 27. nap, 2014.06.21. , Efate körül: Mele öböl és vízesés | Port Vila piacról | | Mele Árusok | Végre kiálltunk kicsit a városból, mert egy darabig elég volt a szerelésből. A Mele öblöt céloztuk, 5 mérföldre nyugatra Port Vilától. (Erős déli szélben nem túl jó itt horgonyozni, de az előrejelzések szerint a következő pár napban jó lesz a szél, gyenge és keleties.) Az út alatt a motor hőfoka jól viselkedett.
Megismerkedtünk a szomszéd hajóval a kikötőhelyen. Fiatal tenger-biológusokkal a fedélzeten, a természetvédelmi terület élővilágát tanulmányozzák és különböző adatokat gyűjtenek feldolgozásra. Ezután elkirándultunk a Mele vízeséshez. Efate-nak ezen a területén nem melanézek, hanem betelepült polinézek laknak, de a lakosság vegyült az évek alatt. Sajnos a vízeséshez vezető út a falvakon keresztül eléggé szemetes és a tenger-biológusok azt a célt tűzték ki, hogy oktatni fogják a lakosságot arról, hogy tudják megvédeni a természetes élővilágot. A hajósok azzal tudnak segíteni, hogy ha ajándékot adnak a helyieknek azt a nem lebomló csomagolóanyag nélkül adják oda.
A Mele vízesés egy csodálatosan szép teraszos vízesés rendszer. A belépő erre a területre 2000 vatu per fő, de igazán megéri megnézni a vízesést ahol úszkálni is lehet a teraszos lagúnákban. A vízesés felső részéhez kapaszkodók segítségével, magán a vízesésen keresztül vezet az út.
| | | Kirakodóvásár | Buggy | Mele vízesés | | | | Palacsinta sziklák | Mele vízesés | Mele vízesés | | | | Bambuszok | Mele vízesés | Mele vízesés | | | | Mele strand | Virágok | Mele vízesés | | | | Mele vízesés | Mele vízesés | Mele vízesés | | | | | | |
| 28. nap, 2014.06.22. , Efate körül: Hideaway sziget | Rotor a Hideaway szigettel és az új napfényvédővel | A Mele öbölben van egy pici sziget amit Hideaway-nek hívnak. Ez egy turistaparadicsom és természetvédelmi terület is egyben, ahol a sznorkelezés elég jó, sok korállal és hallal. A szigetre a hajósoknak is belépőt kell fizetni (1250 vatu per fő). De a legérdékesebb, hogy itt van a világon egyedül vízalatti postahivatal (a vízfelszín alatt 3 méterre). A levelek vízhatlan borítékban jönnek és majdnem minden nap 1 órakor egy búvár lemegy kiüríteni a leveleket (vasárnap nem ürítették).
Délután elsétáltunk (kb fél óra a parttól) a Secret Garden nevű kert múzeumba (belépő 1000 vatu per fő), ahol sok érdekes dolgot tanultunk Vanuatu történelméről és a helyi szokásokról, mesékről. Itt több az olvasnivaló, mint maga a látnivaló és ezért órákat el lehet tölteni.
Este a parti étteremben a Sunset cirkusz lépett fel és mulatatta a vendégeket, ezért mi is kibociztunk megnézni a műsort (elég csak egy italt fogyasztani, nem kell ott vacsorázni). Itt összefutottunk más hajósokkal is a horonyzóhelyről.
Napi pozíció: 00:00 17-41.50S 168-15.80E log= 128266.3
| | | Hideaway sziget | Hideaway sziget - posta | Hideaway sziget | | | | Hideaway sziget | Nyam, nyam... - Secret Garden | Denevér - Secret Garden | | | | Secret Garden | Secret Garden | Secret Garden | | | | Sunset cirkusz | Sunset cirkusz | Sunset cirkusz | | | | | | |
| 29. nap, 2014.06.23. , Dézsából öntik az esőtFolyamatos esőzés miközben a számítógépek fűtik a hajót. Nem mintha nem lenne elég meleg. Ebben a párás melegben is elkészült egy banántorta.
Naplementés fürdőzést csaptunk a Mele öbölben miután felszakadozott a felhő. A szél déliesedett, de nagyon gyenge, ezért a horgonyzóhely továbbra is jó, egy pici beverődő hullámzás érezhető. Az előrejelzés szerint azonban keletiesedik a szél holnapra.. | | | Mele öböl | Rotorkára tervezünk egy létrát a sznorkelezéshez | Ilyen amikor nem esik | | | | | | |
| Folytatás a következő oldalon... | | | |
|