Hajónapló: Vissza a trópusokra in English

2013.06.26 - 2013.07.12                                   »»   3/3 oldal   ««

18. nap, 2013.07.13. , Savusavu

Gyülekező felhők
A Rotor ablakából
Beterítve
Fiji felhőkkel
Hajó a csatornából
A hajónaplóból látjuk, hogy 13 teljes napot voltunk úton és Július 13-án érkeztünk meg Savusavuba. A hajósok elég babonásak, például nem szeretnek pénteken indulni (mi ennek ellenére pénteken indultunk a Minervára az idő miatt). Ezt a naplóba mi is 12+1 napnak regisztráltuk. Ez nem az online napló, mert az online napló a papírra vetett jachtnaplóból készül, amelyet hosszú úton, szinte óráról órára vezetünk a poziciókkal. Egy hajósnak sosem árt ha nemcsak az elektronikus megoldásokra hagyatkozik. A GPS rendszernél előfordulhat, hogy felmondja a szolgálatot akár napkitörés vagy más hiba következtében.

Hajnalban érkezett egy kis déli, dél-keleti szél ezért kibontottuk a vitorlákat. A szigetek között már egy kicsit nagyobb volt a hajóforgalom, és a VHF-en is hallottuk a helyi hajósok csevegését, amelyet a 16-os csatornán rendeztek le. Reggel megtaláltuk az első fedélzetre vetődött repülőhalat, az út során egyet sem láttunk. 6-kor ráfordultunk Savusavu bejáratára. Előttünk egy hatalmas egybefüggő sötét felhő. Az időjárás-előrejelzés szerint a konvergencia zóna most a hétvégén Fijire érkezik. Vagy mi hozzuk a Minerváról, vagy követ minket. Mindenesetre ezt betudjuk a pénteki indulásnak vagy a 12+1-i érkezésnek (úgy látszik beteljesült a babona). Reggel 8-kor a VHF rádióban hatalmas üvöltés: Jó reggelt Savusavu! A csatornából jöttek ki a hajók, valószinű, hogy a déli szelet választották a keletre hajózáshoz. Mi behajóztunk és előttünk egy hatalmas kardhal kergette áldozatát, amelyet a kardjával fenyegetett néha kivillantva azt a vízből. Előttünk a sziget kékes-zöldes buja növényzetével és pálmafáival megerősítette, hogy 13 nap után egy teljesen más világba érkeztünk, Fijire, a földi Paradicsomba. Felhívtuk a Copra Shed marinát akik már intézték is a kikötőbóját és a bejelentkezésünket. Jóllehet munkanapon kívüli órában (szombaton) érkeztünk, extra díj fejében lehetőség volt bejelentkezni. Örülünk, hogy ezt választottuk, mert így ki tudtunk menni rögtön a bejelentkezés után a partra majd a városba. Ezen kívül összefutottunk egy hajósismerőssel Auckland-ből (az ő cégétől vettük az új hajómotort és már a Westhaven marinában is egymás mellett bütyköltük a hajóinkat).
Savusavu-t a hajóról figyeltük a bejelentkezés ideje alatt. Előttünk egy festői szépségű városka terül el dombokkal körülvéve. A zöld pálmafák között látszódnak a színesre festett házak. A hegyek felől és a városból mindeféle hangok keverednek. Rengeteg ember van az utcán akik zenélnek és zajonganak. Szombaton van a heti piac. A madarak csiripelnek, füttyögnek és kukorékolnak. Hihetetlen ez a madárricsaj! A színes városi buszok jönnek-mennek. Nagy élet van a városban. Egy hajósnak mindig az a legszebb sziget, ahova érkezik, főleg egy hosszú út után. De behajózni Fijire olyan érzés volt számunkra, mint megérkezni egy hónapos óceánátkelés után a Marquesas-ra.

Az bejelentkezésünket nagyon profin a marina intézte. Már a hajó elé küldött egy motorcsónakos segítőt aki elvezetett, majd rákötött minket egy bójára. Ezután házhoz hozta az egészségügyi hivatalnokot, majd a vámost. Nem is úgy éreztük magunkat, mintha hajósok lennénk, sok hűhót okozva a városnak, hanem mintha meghívott vendégek lennénk ebben a közösségben. A hivatalnokok is korunkbeliek voltak, nagyon kedvesek és közvetlenek. A vámos még panaszkodott is egy kicsit, hogy itt az elmúlt pár napban csak 26-27 fok van és ezért kardigánban járnak. Amikor említettük neki az 5-13 fokos téli Új-Zélandot akkor közölte, hogy biztos nem tudna olyan hidegben lakni. Az egészségügyi hivatalnok mondta, hogy levehetjük a sárga zászlót (helyére felhúztuk a Fijit) a vámos pedig kijelentette, hogy mehetünk a partra. És mi a helyzet a bio védelmi hivatalnokkal?- kérdeztük tőle. Ó, hát az a hivatalnok jön-megy és ellátja az egész környéket, de ne zavartassuk magunkat, menjünk ki nyugodtan a partra. Azért a távozásával, mi felhívtuk a marinát, akik kérdezték, hogy hol szeretnénk találkozni a hivatalnokkal. A hajón vagy a parton? Ez a kérdés meglepetéssel érintett minket, mert a bio védelmi hivatalnokok általában átvizsgálják a hajót. Mi termézetesen a partot választottuk. A hivatalnok már várt minket a marinánál, beültetett a marina éttermébe és kb 3 perc alatt kitöltötte a papírokat. Mindent megtarthatunk (beleértve zöldseg gyümölcs, méz stb.) amig nem hozzuk a partra. Korrekt. Megmutatta a szemétgyűjtőt és kérte, hogy semmit ne dobjunk a tengerbe. Ezzel hivatalosan is végetért beléptetésünk az országba ahol 4 hónapot tartózkodhatunk (ezt meg lehet hosszabbítani).

Az online naplónak ezt a részét Savusavu-ra érkezésünkkel zárjuk. Hamarosan folytatjuk az utunk Fijivel.
Meg egy utolsó megjegyzés. A tonhalunkat megosztottuk a szomszédos hajósokkal, és így csak 3 napig tartott.
Hajó a csatornábólA kabin felkészült a kikötésreJaj csak ezt ne!
Ennek fele sem tréfaFiji sziget dús növényzettelA Rotor ablakából
Marina fęle hajózvaFelhő kollekcióBehajózunk a marinába
Segítő a marinábólSavusavuSavusavu
SavusavuSavusavuSavusavu
SavusavuSavusavuEgészségügyi hivatalnok
Vám hivatalnokHegyFelborult hajó
Gyorsan visszaállított hajóSavusavuHajók
Sárga zászló mehetFiji lobogó felPapaja
Ez már nem tűnik olyan finomnak, mint a papajaEzt most hogy kell enni?Rotor, Savusavu