| 2013.06.26 - 2013.07.12 »» 2/3 oldal »» | ...folytatás az előző oldalról | 9. nap, 2013.07.04. | Szürke ég | | Kormányos | | Auto ohne Pilot | Az utolsó 200 tengeri mérföld megtétele kicsit lassabban megy, mint eredetileg terveztük. Pár nappal ezelőtt már vígan hajóztunk a passzát szél övezetben. Gyönyörű kék volt az ég, szépen sütött a nap, vörösen izzott a napfelkelte és már azt hittük, hogy az utánunk Új-Zélandra lecsapó vihar már nem érint minket. De a Dél Csendes-óceáni Konvergencia Zóna (ez hasonló az egyenlítői változó szelekhez a doldrum-hoz) amely általában északabbra helyezkedik el, lehúzódott Fijire egy utat nyitva a ciklonhoz. A meleg tróusi levegő száguld Új-Zéland felé, na igen, ezzel a széllel kell nekünk szembe hajózni. - Sok időnk volt gondolkozni ezen az elméleten.
Ma benne vagyunk a latyakos szivacsban. Reggelre minden szürke függönybe burkolózott. Küzdünk a 25-30 csomós szembeszéllel, haladunk de nagyon lassan. Délelőtt volt egy kis enyhülés, amikor megpróbáltunk szembe motorozni a széllel. Ez jó is volt amíg nem kezdett visszaerősödni a szél (motorral borzasztó veretni a nagy hullámokat). Folyamatosan állítgatjuk a vitolákat és negyedszelezünk (bal és jobb csapáson), nem akarunk nagyon lecsúszni az útvonalról. A percek és az órák egybefolynak, csak arra emlékszünk, hogy vitorlákat állítunk. Az éjszaka a szél egy időre teljesen leállt, nagy döghullámzás maradt utána, melyen sem a vitorlák, sem a motor nem segített. Akik egyszer átvirrasztottak velünk egy dülöngélős éjszakát Calvi-ban azok szorozzák meg az élményeiket még kettővel, hogy átélhessék a jelen élményeinket. Mások kedvéért, a Rotor mint egy ingaóra dülöngélt jobbra-balra, melyet nem lehetett stabilizálni nagy döghullámzásban és nulla szélben. A hold is elfogyott mostanára ezért az éj sötétjében semmit nem lehet látni még a viharcellákat sem, ezért ezek és a pöffös befúvások is meglepetésként érkeznek. A fluoreszkáló planktonok mesések a vízben amikor a hullámok átsöpörnek alattunk.
Az éjszakai pozíció szerint még mindig hátra van 96 tengeri mérföld a Minerva-tól.
Napi pozíció: 00:00 25-59.89S 179-26.80E log= 44487.2
| 10. nap, 2013.07.05. | Ennek fele sem tréfa | | Tükröződések | A viharos idő tovább folytatódott ismét 35 csomós befúvásokkal. Az eső azonban laposabbá tette a nagy hullámokat, melyek már eleve elnyújtottabbá váltak a több napig tartó széltől. Az észak-keleti széllel jobban irányra tudtunk motorlázni (ez kb 2-2.5 csomó volt irányra). Akárcsak egy hosszú poros út után az autókat, a mi járművünk is teljes mosást kapott a heves esőkben. Most már az ablakon is jobban kiláttunk és a hajófedélzetről is lemosta a sót.
Délben egy relaxácios teával a bal kezünkben, gyömbéres keksszel a jobb kezünkben kiültünk a Rotor páholyába (körbezárt cockpit-ba) és végignéztük a hidegfront átvonulásának utolsó felvonását. A darab vastapsot aratott amikor egy 35 csomós befúvással a szél nyugatira fordult és az esőfüggöny legördülésével a nap is kisütött. Tapsunk olyan sikert aratott, hogy az északi szél jó sok esővel még egyszer visszatáncolt egy utolsó fordulóra és a hajót változó szelekkel szép lassan 360 fokban forgatta meg (a szélkormány követte a táncát). A láthatóság nem volt több pár hajóhossznál. A várva várt nyugati szél végre lehetőséget nyújtana, hogy eljussunk Minerváig. Azonban ez a szél csak kis időre érkezett meg és estére már ismét észak-keleti lett a szél, de jóval gyengébb (ilyenkor a döghullámok még maradnak egy pár óráig). Éjszaka motorozással telt az időnk és a kisebb viharcellák alatt szakadt az eső.
Csak érdekességként felhívjuk a figyelmet arra, hogy hajnalban áthaladtunk a180. meridiánon, és a Föld nyugati féltekén fogunk időzni pár napig, mielőtt ismét keletnek Fiji irányába tartunk. Ez látható a rögzített új pozición is (a 179. fok East helyett West).
Az éjszakai pozíció szerint már csak 34 tengeri mérföld van hátra a Minerva-ig.
Napi pozíció: 00:00 24-48.40S 179-54.10E log= 44562.8
| 11. nap, 2013.07.06. , Minerva | Körgyűrű részlet az atollból | | A zátony | | Felkészültünk a bemenetelre | | Törő hullámok a bejárat mellett | | Törő hullámok | Hajnali 2 órakkor haladtunk a déli-Mineva melett amikor az AIS vevő (Automatic Identification System) hajót jelzett. A hajó valószínűleg a kedvező időt várta, hogy bebocsátást nyerjen az atollba. A déli-Minerva egy felülről 8-as formájú atoll (egykor vulkáni kúp, amely lesűllyedt). Egy bejárata van és egy külső horgonyzó része északon. A hajó délen várakozott elbújva az észak-kelti széltől. Ebben az atollban szűk a hely, tele van korall fejjel és mély a horgonyzóhely.
Mi folytattuk irányunk az északi köralakú atollhoz. Az utolsó 30 mérfölddel is meg kellett küzdenünk a szemből fúvó gyengülő szélben. Csak úgy tudtunk haladni, hogy a genoát bag-eltük (szél felöli irányba húztuk, hogy stabilizálja a hajót), a szélkormányt beállítottuk, hogy élesebben kormányozzon, mint negyedszél és beizzítottuk a Rotor motort.
Reggel még kellemesen motoroztunk célirányba, de a kezdeti napsütést egy nagy fekete végeláthatatlan felhő váltotta fel pár perccel azelőtt, hogy megéreztünk volna az északi-Minervához. Ismét a konvergencia zóna hatása érvényesült az északias szélben. Ez a felhő erős szelet hozott és nagy hullámzást észak-keletről. A Minerva zátony bejárata észak-nyugaton fekszik, de a bejáratnál tettünk egy teszt kört és nagyon kaotikus körülményeket találtunk (az északias szél hatására nagy hullámzás volt). Ráadásul az atoll bejáratához közeledve, éreztük, hogy szív magába az atoll (reggel 8-kor dagály volt). Ez nem volt jó jel, mert mi azt szeretjük, amikor mi irányíthatjuk a hajót nem az áramlások. Ezért egy gyors fordulóval otthagytuk a bejáratot. Ugye nem kell ismételnünk, hogy egy atollba tankönyvek szerint is csak úgy szabad bemenni, ha jó a láthatóság (nincs felhő), nem túl erős a szél, a napfény hátulról jön és a hajó orrában vagy árboc létráról valaki polarizált napszemüveggel figyeli a zátonyokat. Ebből azonban csak a polarizált napszemüveg volt meg a mi esetünkben. Ezért mi úgy döntöttünk, hogy ha Minerva nem adja magát akkor nyugodtabb vizekre hajózunk.
A zátony mögé bújtunk a csúcsosodó hullámok ellen és bag-elt vitorlákkal hagytuk magunk sodródni. Mindketten nagyon kimerültek voltunk a napokon keresztüli sok esemény, változó körülmények, kevés alvás és sok vitorlaállítástól. Gondoltuk pihenünk egyet és letöltünk egy új időjárás-előrejelzést Már azon gondolkodtunk, hogy itt hagyjuk Minervát a napokon keresztüli küzdelmek ellenére és elindulunk Fijire. Egyszercsak csodálatos dolog történt. Keletire fordult a szél, megnyíltak a felhők és kis sávban megjelent a napsütés. Vártunk, hogy stabilizálódnak-e körülmények. Az északias hullámok keletiesedtek, majd elcsitultak és ezúttal Minerva, a többi égi segítségével, megadta magát, mi pedig a tankönyveknek megfelelően hajóztunk be az atoll közepébe közepén (déli órában apályban). Itt mi voltunk az egyedüli hajósok több száz mérföldre a szárazföldtől a Csendes-óceánon.
Az éjszakai pozíciónk már az északi-Minerva korallzátony körgyűrű belsejében (az atollban) van. | | | Hajóroncs darabka | Rotor a zátonyon belül | Rotor a zátonzon belül | | | | Rotor a zátonyon belül | Ruby bevetésre felkészülve | Megérkeztünk | | | | Marokkói bárány tálalva | | |
| 12. nap, 2013.07.07. , Minerva | Rotor útvonala az atollon belül és kívül | | A kapitány palacsintázója | | A nyomásos víz ellenőrzése közben | | Indulás sznorkelezni | A megérkezésünket a Minervára marokkói báránnyal és vasárnapi palacsintával ünnepeltük. Ezt a helyet igazán nehéz lencsevégre kapni, mert igazából az atollból csak egy zátony körgyűrű látszik, az is inkább csak apálykor (dagálykor csak az óceán látszik, és hogy törnek a hullámok). A műholdas felvételek jól mutatják az atoll körvonalait. Folyamatosan hallani, ahogy zúgnak az óceáni hullámok, miközben megtörnek a zátonyon. A napnyugát és fekeltét is lehet látni ugyanarról a pontról, mert nincsenek fák vagy dombok. A hely maga egy szürreális képet nyújt. Az emberi elme csak azt fogja fel, hogy itt van a semmi közepén.
Mivel a Minerván több hajó is zátonyra futott, mi elsznorkeleztünk az egyik hajóroncshoz. A hajódarabokból ítélve ez egykor egy hajótemető volt. A kristálytiszta vízben a korallfejeket, néhány halacskát, kagylókat és egy kisebb cápát leszámítva, nem igazán hemzsegtek a viziélőlények. Az élet más területén sincsenek jelek, mert madarak és rovarok sincsenek. Elég messze vagyunk a szárazföldtől.
Ez az atoll kb 5,6 km átmérőjű, mégis jelentéktelennek tűnik az óceán közepén. Ennek ellenére története elég érdekes, hogy itt dióhéjban összefoglaljuk. A jelenlegi nevét egy Minerva nevű bálnavadász hajóról kapta, mely itt futott zátonyra (pontosabban a déli résznél). 1972 –ben függetlenné vált, mint Minerva Köztársaság (annak ellenére, hogy teljesen lakatlan), egy Las Vegas-i miliomos kezdeményezésére, aki egy olyan társadalom bevezetését akarta ahol nincs adó vagy más gazdasági beavatkozás. Az önellátást turizmusból, halászatból, könnyűiparból és kereskedelemből akarták megvalósítani. Még homokot is hozattak Ausztráliából, hogy a zátony szintet tengerszint fölé emeljék és egy mesterséges szigetet hozzanak létre. Ezt a vállalkozást azonban a környező országok nem nézték jó szemmel és 1972-ben öszeültek (Ausztrália, Új-Zéland, Tonga, Fiji, Nauru, Samoa és a Cook-szigetek), ahol elfogadták Tonga fennhatóságát a Minerva felett. 1982-ben az egy csoport amerikai, újra megpróbálták elfoglalni a zátonyt, de a tongai seregek 3 hét után visszaverték őket. 2005-ben Fiji úgy döntött, hogy mégis szüksége van a területre és ezt hivatalosan is kérvényezte, de Tonga ezt ellenezte. 2010-ben a Fiji haditengerészet megsemmisítette a navigációs-fényeket a Mineván, majd 2011-ben ezt megismételte a helyreállított fényekkel. Erre a hajósok azért is emlékeznek, mert ekkor az összes hajót elzavarták az atollból és a hajósok számára tiltott terület volt a Minerva. Ez a terület előtte is és a konfliktus után is közkedvelt pihenőhelye a hajósoknak, hogy elkerüljék a viharokat Új-Zélandról jövet-menet.
Napi pozíció: 00:00 23-57.40S 179-25.80E log= 44620.0
| | | Rotor a Minerván | Hajóroncs darabka | Korall | | | | Hajóroncs | Tükröződések a vízfelszinen | Hajóronccsal | | | | Kiugrás a bociba | Kő kagylóval | Korall | | | | Kagyló | Ruby a Minerván | Úszás | | | | Visszatérünk a hajóra | Aggóddó szemek a zátonyokon | Rotor a Minerván | | | | | | |
| 13. nap, 2013.07.08. , MinervaA Minerva éghajlata szubtrópusi, ebben a hidegebb időszakban 26 fok körül van a hőmérséklet. A víz is kellemesen, üdítően hűvös. Az atoll keleti részén horgonyzunk, de ma elkirándultunk az atoll déli részébe megnézni a homokplatformot amelyet, még a sziget építésére akartak a hetvenes években felhasználni. A víz már majdnem teljesen elmosta és visszahódította a területet. Csak egy pici homokzátony maradt fenn. Egy világítótorony is m?ködik az atoll déli részén.
Itt apálykor szeretünk sznorkelezni, mert akkor kisebb a hullámzás. Dagálykor eléggé billeg a hajó, mert az óceáni hullámok átfolynak a zátonygyűrűn. Ezt az időt is kihasználjuk és próbálunk a listánk szerint haladni a hajón (új vitorla gurtni varrás, uv-védő ideiglenes javítás, alsó ládák pakolása a nyomásos víz miatt, só eltávolítása a cipőkből stb). Emelett az elmúlt menetben levő leadott kalóriákat is próbáljuk visszahozni egy gasztronómiai utazással egybekötve. A csokis avokádókrém recept amelyet egy hajóstól szereztünk és a karis (curry) zöldséges készítményünk (ala Rotor) jelenleg 2 szavazat alapján viszi a pálmát.
Napi pozíció: 00:00 23-37.69S 178-53.89W log= 64292.5
| | | Elszakadt az UV védő | Megcsináljuk | Ide kell még egy tapasz | | | | Elszakadt a vitorla gurtni -előtte | Elkészült a vitorla gurtni - utána | Jó kis folt lett | | | | Ide is kell egy folt | Még egy pár foltozás | Minerva | | | | Minerva | Holdbéli táj | Egy ugrás | | | | Itt jó a víz | Vissza a Rotorra | Rotor a Minerván | | | | | | |
| 14. nap, 2013.07.09. , Indulás Fijire | Minerva felülről | | Spinakker bum felszerelése | Reggel megjelent egy halászhajó az atollban. Francia lobogója volt, így lehetséges, hogy Új-Kaledóniából jött. Az atoll belsejében is meg rajta kívül is tett egy kört. Lehet, hogy homárcsapdákat tett le, mert az atoll híres a homárjairól. Mindenesetre olvastunk róla, hogy a Minerva területét mára jelentősen lehalászták.
Miután letöltöttük az időjárást és délben megérkezett a 20 csomós dél-keleti szél, ideje volt indulni. Ez egy hirtelen jött ötlet volt, mivel a hétvégére már szélerősödést jósoltak. 2 óra alatt ebéddel és fürdéssel menetkész volt a hajó. Délután 2-kor elindultunk Fijire a halászhajó teljes legénysége a fedélzetre gyülekezett búcsúztatásunkra. Savusavu-n (Vanua Levu szigeten) szeretnénk bejelentkezni Fijire. A dél-keleti szél jó hátszelet biztosít az utunkhoz, de először a vitorlákat be kell állítani. A Rotoron egy hátszeles túrához majd 2 órán keresztül állítjuk a vitorlázatot (fel kell szerelni hozzá a spinakker bumot), ilyenkor iker genoaval pillangózunk. Ennek a vitorlabeállításnak az az előnye, hogy nem kell a fővitorlával bajlódni, amikor viharcellák jönnek, a fokot egyszerű bereffelni. A hátszeles menet jóval kellemesebb, mint a szembeszeles, szinte szörfözik a hajó a hullámokon. A billegés is lágyabb és a hajó nem csapódik a vízbe.
Összesen 433 tengeri mérföldet kell megtennünk Savusavu-ig. Az éjszakai pozíció alapján 379 tengeri mérföld van hátra. Áthaladtunk a Baktéritőn, így most már a trópusokon hajózunk.
| | | Halászhajó | Amikor elszabadul egy felhúzókötél | Amikor a felhúzókötél önálló életet él | | | | Ikergénoával pillangózás | | |
| 15. nap, 2013.07.10. | Iker genoával vitorlázunk | Ma száguldottunk az óriás óceáni hullámokban (a szél kitartóan 20 csomó fölött van). Szerencsére a hullámokat hátulról kapjuk, amelyek billegtetik ugyan a hajót, de a vitorlabeállításhoz nem kell hozzányúlnunk. Csak egyszer nem tettük be a cockpit hátsó ponyvát, és ekkor egy hullámnak sikerült olyan kacifántosan betalálni a konyhába (kikerülve a dodger-t és az oldal ponyvát is), hogy mindent eláztatott, minket is beleértve. A víz úgy ömlött a fejünkre mintha zuhanyoznánk. Eszünkbe jutott a hajós vicc idevonatkozó része: ha ki akarod próbálni otthon, hogy milyen érzés vitorlázni, állj be felöltözve a hideg zuhany alá es közben tépkedd szanaszét a 100 dollárosokat. És ez még nem is sós...
Este az AIS hajót jelzett. Most is jól működött a DSC. Jeleztük, hogy ott vagyunk, kerüljön ki.
A napi átlagsebességünk irányra 5,7 csomó volt, mely azt jelenti, hogy a hajó 6 csomó fölött teljesített több órán keresztül. Max sebességünk 11,9 csomó volt egy hullámról lefele szörfözve. (A hűvösebb 22 fok éjszakai hőmérséklet után a nappali hőmérséklet 25.5 fok körül van.)
Az éjszakai pozíció alapján 242 tengeri mérföld van hátra Savusavu-ig (észak-kelet felé haladunk).
Napi pozíció: 00:00 22-49.09S 179-10.60W log= 64343.5
| | | A hullámok hátulról támadnak | Hullám hátulról | Hullám átsöpör a hajó alatt | | | | | | |
| 16. nap, 2013.07.11. , Föld!Ma egy igazi trópusi vitorlázást élvezhettünk. Már hajnalban csökkent és keletiesedtt a szél, ezért átállítottuk a vitorlákat a háromnegyedes szélhez. A génoát a bum végéhez kötöttük, hogy ne lobbanjon be. Reggelre az óceán teljesen elcsitult, napüstés (26-27 fok) és 12 csomós szél fogadott minket.
A Minerváig még úgy éreztük telítődve vagyunk a zélandi halakkal, az előző pár napban, pedig túl gyorsak voltunk a pecázáshoz. De a hús elfogyott a fridzsiderből (csak egy negyed szalámi és egy bacon szalonna maradt), ezért úgy éreztük, itt az ideje, hogy bedobjuk a csalit. A fel a horogra és ugorj a serpenyőmbe versenyt egy tonhal nyerte. Jóllehet a versenyben volt még egy nagy, szívárványos színű dorado, de sajnos az utolsó kihúzásos hajrában leszakadt a verseny élvonaltól. Tonhalat úgyis ritkábban fogunk, ezért nagyon örültünk neki és ha nem is volt olyan nagy, mint a dorado, jó húsban volt és két étkezésre telt belőle.
A meridiánon ismét túlléptünk, most a keleti irányba. Délután 3-kor megláttuk Fiji fő szigetét (Viti Levu-t). A sziget még 186 tengeri mérföldre volt, de a magassága 1323 méter, ezért láttuk. Mi a Matuka és Totoya szigetek között hajóztunk el, amelyek nem tornyosulnak ilyen magasra. A navigációs fények a Totoya-n nem működtek, így meresztettük a szemünket a hold nélküli éjszakában (a véköny újhold jelenleg este 8 előtt lemegy).
Az éjszakai pozíció alapján 150 tengeri mérföld van hátra Savusavu-ig.
Napi pozíció: 00:00 20-36.79S 179-47.59W log= 64480.2
| | | Sárga zászló felhúzva | Naplemente | Naplemente | | | | Naplemente | Fiji sziget naplementében | Naplemente felhővel | | | | | | |
| 17. nap, 2013.07.12. , Koro tenger | Napfelkelte a sziget mellett | | Tonhal | A Koro tengeren motoroztunk, mert nem volt szél (Moala szigetet láttuk napfelkeltében). Az első szigetek után a hőmérséklet 30 fok körül van (éjszaka pedig 26 fok körül). A menet lassan kezd egy cruise liner nyaraláshoz hasonlítani, a svédasztal tekintetében mindenképp. Ma egy 62 cm-es tonhal akadt a horgunkra. Csak az a kár, hogy pont ebéd után érkezett. Lehet, hogy egy hétig esszük? Mindenesetre kifiléztuk és most pár kiló hús ott lapul a fridzsider mélyén. Miközben kifogtuk a nagy halat egy hajó pont elhaladt előttünk (az AIS jelzett), de nekünk lassítanunk kellett a hal kihúzása miatt.
Az éjszakai vitorlázás tekintetében csak annyit akartunk rögzíteni, hogy itt jelenleg nem igazán működnek a navigációs fények. Már a második sziget (Koro) melett hajózunk, ahol nem működik a fény, de elhaladtunk egy világítótorony mellett is, amely nem világított. Vagy az árammal spórolnak vagy csak egyszerűen nincs karbantartás. (Lehet, hogy a Minerván is ezért tették tönkre a navigációs fényeket, amkor a tengerészet megérkezett, mert tudták, hogy nincs rá szükségük, hiszen már úgyis hozzászoktak a navigáláshoz fények nélkül ???)
Az éjszakai pozíció alapján 38 tengeri mérföld van hátra Savusavu-ig.
Napi pozíció: 00:00 19-05.50S 179-52.00E log= 84777.5
| | | Tonhal | Tonhal | 62 cm | | | | Filézve | Naplemente | Emlékeztető, így indult az út - előtte | | | | Így végződött az út - utána | | |
| Folytatás a következő oldalon... | | | |
|