Hajónapló: Vissza a trópusokra in English

     2013.06.26 - 2013.07.12                                   »»   2/3 oldal   »»

Ugrás oldalra:123

 
...folytatás az előző oldalról

9. nap, 2013.07.04. Csütörtök

Szürke ég
Kormányos
Auto ohne Pilot
Az utolsó 200 tengeri mérföld megtétele kicsit lassabban megy, mint eredetileg terveztük. Pár nappal ezelőtt már vígan hajóztunk a passzát szél övezetben. Gyönyörű kék volt az ég, szépen sütött a nap, vörösen izzott a napfelkelte és már azt hittük, hogy az utánunk Új-Zélandra lecsapó vihar már nem érint minket. De a Dél Csendes-óceáni Konvergencia Zóna (ez hasonló az egyenlítői változó szelekhez a doldrum-hoz) amely általában északabbra helyezkedik el, lehúzódott Fijire egy utat nyitva a ciklonhoz. A meleg tróusi levegő száguld Új-Zéland felé, na igen, ezzel a széllel kell nekünk szembe hajózni. - Sok időnk volt gondolkozni ezen az elméleten.
Ma benne vagyunk a latyakos szivacsban. Reggelre minden szürke függönybe burkolózott. Küzdünk a 25-30 csomós szembeszéllel, haladunk de nagyon lassan. Délelőtt volt egy kis enyhülés, amikor megpróbáltunk szembe motorozni a széllel. Ez jó is volt amíg nem kezdett visszaerősödni a szél (motorral borzasztó veretni a nagy hullámokat). Folyamatosan állítgatjuk a vitolákat és negyedszelezünk (bal és jobb csapáson), nem akarunk nagyon lecsúszni az útvonalról. A percek és az órák egybefolynak, csak arra emlékszünk, hogy vitorlákat állítunk. Az éjszaka a szél egy időre teljesen leállt, nagy döghullámzás maradt utána, melyen sem a vitorlák, sem a motor nem segített. Akik egyszer átvirrasztottak velünk egy dülöngélős éjszakát Calvi-ban azok szorozzák meg az élményeiket még kettővel, hogy átélhessék a jelen élményeinket. Mások kedvéért, a Rotor mint egy ingaóra dülöngélt jobbra-balra, melyet nem lehetett stabilizálni nagy döghullámzásban és nulla szélben. A hold is elfogyott mostanára ezért az éj sötétjében semmit nem lehet látni még a viharcellákat sem, ezért ezek és a pöffös befúvások is meglepetésként érkeznek. A fluoreszkáló planktonok mesések a vízben amikor a hullámok átsöpörnek alattunk.
Az éjszakai pozíció szerint még mindig hátra van 96 tengeri mérföld a Minerva-tól.

Napi pozíció:
00:00 25-59.89S 179-26.80E log= 44487.2


10. nap, 2013.07.05. Péntek

Ennek fele sem tréfa
Tükröződések
A viharos idő tovább folytatódott ismét 35 csomós befúvásokkal. Az eső azonban laposabbá tette a nagy hullámokat, melyek már eleve elnyújtottabbá váltak a több napig tartó széltől. Az észak-keleti széllel jobban irányra tudtunk motorlázni (ez kb 2-2.5 csomó volt irányra). Akárcsak egy hosszú poros út után az autókat, a mi járművünk is teljes mosást kapott a heves esőkben. Most már az ablakon is jobban kiláttunk és a hajófedélzetről is lemosta a sót.
Délben egy relaxácios teával a bal kezünkben, gyömbéres keksszel a jobb kezünkben kiültünk a Rotor páholyába (körbezárt cockpit-ba) és végignéztük a hidegfront átvonulásának utolsó felvonását. A darab vastapsot aratott amikor egy 35 csomós befúvással a szél nyugatira fordult és az esőfüggöny legördülésével a nap is kisütött. Tapsunk olyan sikert aratott, hogy az északi szél jó sok esővel még egyszer visszatáncolt egy utolsó fordulóra és a hajót változó szelekkel szép lassan 360 fokban forgatta meg (a szélkormány követte a táncát). A láthatóság nem volt több pár hajóhossznál. A várva várt nyugati szél végre lehetőséget nyújtana, hogy eljussunk Minerváig. Azonban ez a szél csak kis időre érkezett meg és estére már ismét észak-keleti lett a szél, de jóval gyengébb (ilyenkor a döghullámok még maradnak egy pár óráig). Éjszaka motorozással telt az időnk és a kisebb viharcellák alatt szakadt az eső.
Csak érdekességként felhívjuk a figyelmet arra, hogy hajnalban áthaladtunk a180. meridiánon, és a Föld nyugati féltekén fogunk időzni pár napig, mielőtt ismét keletnek Fiji irányába tartunk. Ez látható a rögzített új pozición is (a 179. fok East helyett West).
Az éjszakai pozíció szerint már csak 34 tengeri mérföld van hátra a Minerva-ig.

Napi pozíció:
00:00 24-48.40S 179-54.10E log= 44562.8


11. nap, 2013.07.06. Szombat, Minerva

Körgyűrű részlet az atollból
A zátony
Felkészültünk a bemenetelre
Törő hullámok a bejárat mellett
Törő hullámok
Hajnali 2 órakkor haladtunk a déli-Mineva melett amikor az AIS vevő (Automatic Identification System) hajót jelzett. A hajó valószínűleg a kedvező időt várta, hogy bebocsátást nyerjen az atollba. A déli-Minerva egy felülről 8-as formájú atoll (egykor vulkáni kúp, amely lesűllyedt). Egy bejárata van és egy külső horgonyzó része északon. A hajó délen várakozott elbújva az észak-kelti széltől. Ebben az atollban szűk a hely, tele van korall fejjel és mély a horgonyzóhely.

Mi folytattuk irányunk az északi köralakú atollhoz. Az utolsó 30 mérfölddel is meg kellett küzdenünk a szemből fúvó gyengülő szélben. Csak úgy tudtunk haladni, hogy a genoát bag-eltük (szél felöli irányba húztuk, hogy stabilizálja a hajót), a szélkormányt beállítottuk, hogy élesebben kormányozzon, mint negyedszél és beizzítottuk a Rotor motort.
Reggel még kellemesen motoroztunk célirányba, de a kezdeti napsütést egy nagy fekete végeláthatatlan felhő váltotta fel pár perccel azelőtt, hogy megéreztünk volna az északi-Minervához. Ismét a konvergencia zóna hatása érvényesült az északias szélben. Ez a felhő erős szelet hozott és nagy hullámzást észak-keletről. A Minerva zátony bejárata észak-nyugaton fekszik, de a bejáratnál tettünk egy teszt kört és nagyon kaotikus körülményeket találtunk (az északias szél hatására nagy hullámzás volt). Ráadásul az atoll bejáratához közeledve, éreztük, hogy szív magába az atoll (reggel 8-kor dagály volt). Ez nem volt jó jel, mert mi azt szeretjük, amikor mi irányíthatjuk a hajót nem az áramlások. Ezért egy gyors fordulóval otthagytuk a bejáratot. Ugye nem kell ismételnünk, hogy egy atollba tankönyvek szerint is csak úgy szabad bemenni, ha jó a láthatóság (nincs felhő), nem túl erős a szél, a napfény hátulról jön és a hajó orrában vagy árboc létráról valaki polarizált napszemüveggel figyeli a zátonyokat. Ebből azonban csak a polarizált napszemüveg volt meg a mi esetünkben. Ezért mi úgy döntöttünk, hogy ha Minerva nem adja magát akkor nyugodtabb vizekre hajózunk.

A zátony mögé bújtunk a csúcsosodó hullámok ellen és bag-elt vitorlákkal hagytuk magunk sodródni. Mindketten nagyon kimerültek voltunk a napokon keresztüli sok esemény, változó körülmények, kevés alvás és sok vitorlaállítástól. Gondoltuk pihenünk egyet és letöltünk egy új időjárás-előrejelzést Már azon gondolkodtunk, hogy itt hagyjuk Minervát a napokon keresztüli küzdelmek ellenére és elindulunk Fijire. Egyszercsak csodálatos dolog történt. Keletire fordult a szél, megnyíltak a felhők és kis sávban megjelent a napsütés. Vártunk, hogy stabilizálódnak-e körülmények. Az északias hullámok keletiesedtek, majd elcsitultak és ezúttal Minerva, a többi égi segítségével, megadta magát, mi pedig a tankönyveknek megfelelően hajóztunk be az atoll közepébe közepén (déli órában apályban). Itt mi voltunk az egyedüli hajósok több száz mérföldre a szárazföldtől a Csendes-óceánon.
Az éjszakai pozíciónk már az északi-Minerva korallzátony körgyűrű belsejében (az atollban) van.
Hajóroncs darabkaRotor a zátonyon belülRotor a zátonzon belül
Rotor a zátonyon belülRuby bevetésre felkészülveMegérkeztünk
Marokkói bárány tálalva


12. nap, 2013.07.07. Vasárnap, Minerva

Rotor útvonala az atollon belül és kívül
A kapitány palacsintázója
A nyomásos víz ellenőrzése közben
Indulás sznorkelezni
A megérkezésünket a Minervára marokkói báránnyal és vasárnapi palacsintával ünnepeltük. Ezt a helyet igazán nehéz lencsevégre kapni, mert igazából az atollból csak egy zátony körgyűrű látszik, az is inkább csak apálykor (dagálykor csak az óceán látszik, és hogy törnek a hullámok). A műholdas felvételek jól mutatják az atoll körvonalait. Folyamatosan hallani, ahogy zúgnak az óceáni hullámok, miközben megtörnek a zátonyon. A napnyugát és fekeltét is lehet látni ugyanarról a pontról, mert nincsenek fák vagy dombok. A hely maga egy szürreális képet nyújt. Az emberi elme csak azt fogja fel, hogy itt van a semmi közepén.
Mivel a Minerván több hajó is zátonyra futott, mi elsznorkeleztünk az egyik hajóroncshoz. A hajódarabokból ítélve ez egykor egy hajótemető volt. A kristálytiszta vízben a korallfejeket, néhány halacskát, kagylókat és egy kisebb cápát leszámítva, nem igazán hemzsegtek a viziélőlények. Az élet más területén sincsenek jelek, mert madarak és rovarok sincsenek. Elég messze vagyunk a szárazföldtől.
Ez az atoll kb 5,6 km átmérőjű, mégis jelentéktelennek tűnik az óceán közepén. Ennek ellenére története elég érdekes, hogy itt dióhéjban összefoglaljuk. A jelenlegi nevét egy Minerva nevű bálnavadász hajóról kapta, mely itt futott zátonyra (pontosabban a déli résznél). 1972 –ben függetlenné vált, mint Minerva Köztársaság (annak ellenére, hogy teljesen lakatlan), egy Las Vegas-i miliomos kezdeményezésére, aki egy olyan társadalom bevezetését akarta ahol nincs adó vagy más gazdasági beavatkozás. Az önellátást turizmusból, halászatból, könnyűiparból és kereskedelemből akarták megvalósítani. Még homokot is hozattak Ausztráliából, hogy a zátony szintet tengerszint fölé emeljék és egy mesterséges szigetet hozzanak létre. Ezt a vállalkozást azonban a környező országok nem nézték jó szemmel és 1972-ben öszeültek (Ausztrália, Új-Zéland, Tonga, Fiji, Nauru, Samoa és a Cook-szigetek), ahol elfogadták Tonga fennhatóságát a Minerva felett. 1982-ben az egy csoport amerikai, újra megpróbálták elfoglalni a zátonyt, de a tongai seregek 3 hét után visszaverték őket. 2005-ben Fiji úgy döntött, hogy mégis szüksége van a területre és ezt hivatalosan is kérvényezte, de Tonga ezt ellenezte. 2010-ben a Fiji haditengerészet megsemmisítette a navigációs-fényeket a Mineván, majd 2011-ben ezt megismételte a helyreállított fényekkel. Erre a hajósok azért is emlékeznek, mert ekkor az összes hajót elzavarták az atollból és a hajósok számára tiltott terület volt a Minerva. Ez a terület előtte is és a konfliktus után is közkedvelt pihenőhelye a hajósoknak, hogy elkerüljék a viharokat Új-Zélandról jövet-menet.

Napi pozíció:
00:00 23-57.40S 179-25.80E log= 44620.0
Rotor a MinervánHajóroncs darabkaKorall
HajóroncsTükröződések a vízfelszinenHajóronccsal
Kiugrás a bocibaKő kagylóvalKorall
KagylóRuby a MinervánÚszás
Visszatérünk a hajóraAggóddó szemek a zátonyokonRotor a Minerván


13. nap, 2013.07.08. Hétfő, Minerva

Napfelkelte
A Minerva éghajlata szubtrópusi, ebben a hidegebb időszakban 26 fok körül van a hőmérséklet. A víz is kellemesen, üdítően hűvös. Az atoll keleti részén horgonyzunk, de ma elkirándultunk az atoll déli részébe megnézni a homokplatformot amelyet, még a sziget építésére akartak a hetvenes években felhasználni. A víz már majdnem teljesen elmosta és visszahódította a területet. Csak egy pici homokzátony maradt fenn. Egy világítótorony is m?ködik az atoll déli részén.
Itt apálykor szeretünk sznorkelezni, mert akkor kisebb a hullámzás. Dagálykor eléggé billeg a hajó, mert az óceáni hullámok átfolynak a zátonygyűrűn. Ezt az időt is kihasználjuk és próbálunk a listánk szerint haladni a hajón (új vitorla gurtni varrás, uv-védő ideiglenes javítás, alsó ládák pakolása a nyomásos víz miatt, só eltávolítása a cipőkből stb). Emelett az elmúlt menetben levő leadott kalóriákat is próbáljuk visszahozni egy gasztronómiai utazással egybekötve. A csokis avokádókrém recept amelyet egy hajóstól szereztünk és a karis (curry) zöldséges készítményünk (ala Rotor) jelenleg 2 szavazat alapján viszi a pálmát.

Napi pozíció:
00:00 23-37.69S 178-53.89W log= 64292.5
Elszakadt az UV védőMegcsináljukIde kell még egy tapasz
Elszakadt a vitorla gurtni -előtteElkészült a vitorla gurtni - utánaJó kis folt lett
Ide is kell egy foltMég egy pár foltozásMinerva
MinervaHoldbéli tájEgy ugrás
Itt jó a vízVissza a RotorraRotor a Minerván


14. nap, 2013.07.09. Kedd, Indulás Fijire

Minerva felülről
Spinakker bum felszerelése
Reggel megjelent egy halászhajó az atollban. Francia lobogója volt, így lehetséges, hogy Új-Kaledóniából jött. Az atoll belsejében is meg rajta kívül is tett egy kört. Lehet, hogy homárcsapdákat tett le, mert az atoll híres a homárjairól. Mindenesetre olvastunk róla, hogy a Minerva területét mára jelentősen lehalászták.
Miután letöltöttük az időjárást és délben megérkezett a 20 csomós dél-keleti szél, ideje volt indulni. Ez egy hirtelen jött ötlet volt, mivel a hétvégére már szélerősödést jósoltak. 2 óra alatt ebéddel és fürdéssel menetkész volt a hajó. Délután 2-kor elindultunk Fijire a halászhajó teljes legénysége a fedélzetre gyülekezett búcsúztatásunkra. Savusavu-n (Vanua Levu szigeten) szeretnénk bejelentkezni Fijire. A dél-keleti szél jó hátszelet biztosít az utunkhoz, de először a vitorlákat be kell állítani. A Rotoron egy hátszeles túrához majd 2 órán keresztül állítjuk a vitorlázatot (fel kell szerelni hozzá a spinakker bumot), ilyenkor iker genoaval pillangózunk. Ennek a vitorlabeállításnak az az előnye, hogy nem kell a fővitorlával bajlódni, amikor viharcellák jönnek, a fokot egyszerű bereffelni. A hátszeles menet jóval kellemesebb, mint a szembeszeles, szinte szörfözik a hajó a hullámokon. A billegés is lágyabb és a hajó nem csapódik a vízbe.
Összesen 433 tengeri mérföldet kell megtennünk Savusavu-ig. Az éjszakai pozíció alapján 379 tengeri mérföld van hátra. Áthaladtunk a Baktéritőn, így most már a trópusokon hajózunk.
HalászhajóAmikor elszabadul egy felhúzókötélAmikor a felhúzókötél önálló életet él
Ikergénoával pillangózás


15. nap, 2013.07.10. Szerda

Iker genoával vitorlázunk
Ma száguldottunk az óriás óceáni hullámokban (a szél kitartóan 20 csomó fölött van). Szerencsére a hullámokat hátulról kapjuk, amelyek billegtetik ugyan a hajót, de a vitorlabeállításhoz nem kell hozzányúlnunk. Csak egyszer nem tettük be a cockpit hátsó ponyvát, és ekkor egy hullámnak sikerült olyan kacifántosan betalálni a konyhába (kikerülve a dodger-t és az oldal ponyvát is), hogy mindent eláztatott, minket is beleértve. A víz úgy ömlött a fejünkre mintha zuhanyoznánk. Eszünkbe jutott a hajós vicc idevonatkozó része: ha ki akarod próbálni otthon, hogy milyen érzés vitorlázni, állj be felöltözve a hideg zuhany alá es közben tépkedd szanaszét a 100 dollárosokat. És ez még nem is sós...
Este az AIS hajót jelzett. Most is jól működött a DSC. Jeleztük, hogy ott vagyunk, kerüljön ki.
A napi átlagsebességünk irányra 5,7 csomó volt, mely azt jelenti, hogy a hajó 6 csomó fölött teljesített több órán keresztül. Max sebességünk 11,9 csomó volt egy hullámról lefele szörfözve. (A hűvösebb 22 fok éjszakai hőmérséklet után a nappali hőmérséklet 25.5 fok körül van.)
Az éjszakai pozíció alapján 242 tengeri mérföld van hátra Savusavu-ig (észak-kelet felé haladunk).

Napi pozíció:
00:00 22-49.09S 179-10.60W log= 64343.5
A hullámok hátulról támadnakHullám hátulrólHullám átsöpör a hajó alatt


16. nap, 2013.07.11. Csütörtök, Föld!

Hopp egy tonhal
Filézve
Ma egy igazi trópusi vitorlázást élvezhettünk. Már hajnalban csökkent és keletiesedtt a szél, ezért átállítottuk a vitorlákat a háromnegyedes szélhez. A génoát a bum végéhez kötöttük, hogy ne lobbanjon be. Reggelre az óceán teljesen elcsitult, napüstés (26-27 fok) és 12 csomós szél fogadott minket.
A Minerváig még úgy éreztük telítődve vagyunk a zélandi halakkal, az előző pár napban, pedig túl gyorsak voltunk a pecázáshoz. De a hús elfogyott a fridzsiderből (csak egy negyed szalámi és egy bacon szalonna maradt), ezért úgy éreztük, itt az ideje, hogy bedobjuk a csalit. A fel a horogra és ugorj a serpenyőmbe versenyt egy tonhal nyerte. Jóllehet a versenyben volt még egy nagy, szívárványos színű dorado, de sajnos az utolsó kihúzásos hajrában leszakadt a verseny élvonaltól. Tonhalat úgyis ritkábban fogunk, ezért nagyon örültünk neki és ha nem is volt olyan nagy, mint a dorado, jó húsban volt és két étkezésre telt belőle.
A meridiánon ismét túlléptünk, most a keleti irányba. Délután 3-kor megláttuk Fiji fő szigetét (Viti Levu-t). A sziget még 186 tengeri mérföldre volt, de a magassága 1323 méter, ezért láttuk. Mi a Matuka és Totoya szigetek között hajóztunk el, amelyek nem tornyosulnak ilyen magasra. A navigációs fények a Totoya-n nem működtek, így meresztettük a szemünket a hold nélküli éjszakában (a véköny újhold jelenleg este 8 előtt lemegy).
Az éjszakai pozíció alapján 150 tengeri mérföld van hátra Savusavu-ig.

Napi pozíció:
00:00 20-36.79S 179-47.59W log= 64480.2
Sárga zászló felhúzvaNaplementeNaplemente
NaplementeFiji sziget naplementébenNaplemente felhővel


17. nap, 2013.07.12. Péntek, Koro tenger

Napfelkelte a sziget mellett
Tonhal
A Koro tengeren motoroztunk, mert nem volt szél (Moala szigetet láttuk napfelkeltében). Az első szigetek után a hőmérséklet 30 fok körül van (éjszaka pedig 26 fok körül). A menet lassan kezd egy cruise liner nyaraláshoz hasonlítani, a svédasztal tekintetében mindenképp. Ma egy 62 cm-es tonhal akadt a horgunkra. Csak az a kár, hogy pont ebéd után érkezett. Lehet, hogy egy hétig esszük? Mindenesetre kifiléztuk és most pár kiló hús ott lapul a fridzsider mélyén. Miközben kifogtuk a nagy halat egy hajó pont elhaladt előttünk (az AIS jelzett), de nekünk lassítanunk kellett a hal kihúzása miatt.

Az éjszakai vitorlázás tekintetében csak annyit akartunk rögzíteni, hogy itt jelenleg nem igazán működnek a navigációs fények. Már a második sziget (Koro) melett hajózunk, ahol nem működik a fény, de elhaladtunk egy világítótorony mellett is, amely nem világított. Vagy az árammal spórolnak vagy csak egyszerűen nincs karbantartás. (Lehet, hogy a Minerván is ezért tették tönkre a navigációs fényeket, amkor a tengerészet megérkezett, mert tudták, hogy nincs rá szükségük, hiszen már úgyis hozzászoktak a navigáláshoz fények nélkül ???)

Az éjszakai pozíció alapján 38 tengeri mérföld van hátra Savusavu-ig.

Napi pozíció:
00:00 19-05.50S 179-52.00E log= 84777.5
TonhalTonhal62 cm
FilézveNaplementeEmlékeztető, így indult az út - előtte
Így végződött az út - utána

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:123

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   2887249