| 2007.11.14 - 2007.12.01 «« 1/2 oldal »» | 1. nap, 2007.11.14. Már minden hajós csak az időjárásról beszél, ezért most ismét erről írunk. Ez egy ilyen Új-Zéland előtti hajós betegség, amikor az ember igazán először találkozik az időjárás igazi nehézségeivel. Ráadásul, mindenki időjárás előrejelzővé változik pár nap alatt, így ahány ember, annyi vélemény egy nap egy eseményről. A számítógépes előrejelzések szerint másfél hét múlva egy trópusi ciklon fog kialakulni Új-Kaledónia környékén. Két iránya lehet, sajnos az egyik Új-Zéland felé. Ha erre fog tartani, ez
erősen hátráltathatja az átkelésünket. De erről, napról napra többet fogunk tudni, most folyamatosan figyelnünk kell.
Bár nem túl kedvező az előrejelzés a következő napokra a Minerva zátonyhoz, mégis elindultunk. Inkább az út elején, a meleg trópusokon hánykolódjunk a viharokban, mint a hideg Új-Zéland közelében.
Közben 5-6 hajó várakozik az indulásra Nukualofában, mi indultunk elsőnek. A többiek? Talán 1-2 nap múlva (várják a jobb időt...).
Az utolsó zátonynál még horgonyt dobtunk, a hajócsavart letisztítottam. Felhúztuk a horgonyt, előrébe tettem váltót. Valami kattant. Gázt adtam. Motor felpörgött, de nem történt semmi. Elszakadt a váltóbowden! Közben sodródtunk a pár száz méterre levő part felé. 3 lehetőségem maradt:
1. váltót manuálisan előrébe rakom,
2. felhúzom a vitorlákat,
3. leengedem a horgonyt.
Kezdtem az elsővel. Nem engedett a váltókar. Hmm. Mélység? 11 méter. Leengedtük a horgonyt. Szükségjavítás: közvetlenül a váltón tudok váltani. Folytattuk utunk Minerva felé.
A tervünk, hogy miután megérkezünk, új időjárás-előrejelzést fogunk kérni Bobtól.
Yagoona és másik 9 hajó ma elindultak a Minerváról. Nézegetve az időjárástérképeket nem lesz könnyű útjuk. Lehet, hogy nekünk sem?
Az eleje rögtön nem kezdődött könnyen.
A nappali vitorlázás szépen alakult átlagosan 4 csomóval haladtunk. Azonban éjszaka elállt a szél és jöttek az esőt hozó squallok, körülöttünk pedig a villámok. Már rég nem láttunk ilyen tűzijátékot az égen. Még szerencse, hogy a cockpit fülkét esőmentesen le tudjuk zárni, így pár órát motorozunk előre.
Egy több mint 50 méteres hajót láttunk az éjjel. Mértük az irányszögét, úgy nézett ki, közel fogunk elmenni egymáshoz. Közben jött egy hatalmas squall. A láthatóság lecsökkent, a másik hajó fényei eltűntek, az esőtől a radaron sem láttuk. Hívtuk VHF-en, nem válaszolt. Kicsit izgultunk... de miután kiértünk a squall túloldalán már láttuk, hogy nem lesz veszélyesen közel.
Napi pozíció: 07:00 21-06.00S 175-11.00W log= 24286.4
| 2. nap, 2007.11.15. Ma a tenger kicsit erősködött velünk. Délelőtt a szél csak 15 csomó lehetett, de mindezt erősen szorítva, negyedszélen kaptuk. Csattogtunk is a hullámokban, melyek ezután átmosták a fedélzetet.
Ezután a szél beerősödött, 20-25 csomóra, széllökésekben 30 csomós volt. A vitorlákat folyamatosan állítgattuk, reffeltünk ki-be, ahogy változott a szél iránya és ereje. Minél rövidebb ideig akarunk ezeken a viharos vizeken hajózni, a szél minden erejét ki akarjuk használni.
Átlagosan 6 csomóval száguldottunk Minerva zátony felé, holnap dél körül érünk oda.
Hónapok óta először van meleg zokni és cipő a lábunkon. Kezdünk visszaszokni a nem sima a tengerhez, napsütés nélküli vad szelekhez, mindez negyedszélen. Hű de rég volt ilyen!
Megjegyezzük, hogy Bob megírta, hogy aki ezt az időt választja vitorlázni annak spirited ride (tüzes lovaglás a hullámokon) lesz. De ez inkább vizes, nem tüzes. Mindenesetre a 13-i front bejött az előrejelzésből. A többit nem tapasztaltuk, mert nem voltunk a helyszínen, de 17-én már egy új előrejelzésünk lesz. Csak addig kell valahogy kitalálnunk mit tegyünk a Minervához érkezve 16-án (megálljunk vagy továbbmenjünk előrejelzés nélkül, mert Bob most nincs gép közelben). | 3. nap, 2007.11.16. Ma reggel összegyűjtöttük a legfrissebb időjárás-előrejelzéseket. Letöltöttük a grib fájlokat (szél és nyomás), az új-zélandi időjárás térképeket (weather fax).
Jelenleg úgy tűnik szabad az út Új-Zéland fele. Egy high (magasnyomású anticiklon) van a térségben, ennek a szélén tudnánk hajózni. Végig erős negyedszelen kell majd haladnunk a 18-25 csomós szembeszélben.
A grib fájl egy hatalmas hurrikánt jósolt 24-re Minerva és Új-Zéland közé. Ez előtt kéne még átérnünk. Azt is láttuk, hogyha most nem indulunk, akkor lehet, hogy sokat kell még várnunk a Minerván a következő weather windowra.
Bob-tól jó lenne tanácsot kérni a ciklonnal kapcsolatban, de ma még nem elérhető, a holnapi indulás meg lehet, hogy késő lenne.
Ezért úgy döntöttünk, megállás nélkül folytatjuk utunkat, és Bob holnapi véleménye alapján - ha veszélyes lenne az átkelés - visszafordulunk a Minervához.
Hat csomóval száguldottunk el az utolsó lehetséges tongai megálló, a Minerva-zátony mellett. Délelőtt 11-kor beszéltünk az ismerős hajókkal az SSB-n, közülük Yagoona 2 nappal előttünk hajózik, Hafskip pedig 1.5 nappal. (Dingo és Muline még mindig Haapai-on vannak.) Egy német időjós hajós, Yagoona kérésére, már össze is állította a várható szeleinket és megerősítette, hogy szabad az út Új-Zéland fele. Az első napokban 20 csomós dél-keleties szelek várhatók. Este írtunk egy levelet Bobnak, aki holnaptól
ismét elérhető, hogy mi történik az új-kaledóniai hatalmasnak ígért ciklonnal.
Kedves Bob,
úgy döntöttünk, hogy elindulunk Opua felé. A jelenlegi pozíciónk 24-13S 178-37W, irányunk 200, sebességünk 6.5 csomó. Holnap reggel fogunk küldeni egy friss pozíciót.
Kérünk egy részletes előrejelzést az átkeléshez. Egy kicsit aggódunk a nagy, csúnya ciklon miatt, amit a grib fájlon látunk Új-Zélandhoz közel november 24-én. Ha ez előbb érkezik, problémánk lehet belőle. Szóval az előrejelzésed alapján felkészültünk, hogy - szükség esetén - visszaforduljunk a Minerva zátonyhoz.
Úgy gondoljuk a napi 125-135 mérföldet fogjuk tudni tartani.
Üdv
Géza
Távolságok Opuától (Új-Zéland) de 11 órakor:
Rotor: 795 tmf (tengeri mérföld)
Hafskip: 617 tmf
Yagoona: 570 tmf
Napi pozíciók: 04:30 23-06.40S 178-05.89W log= 24488.2 04:30 23-06.40S 178-05.89W log= 24488.2
| 4. nap, 2007.11.17. Az események a mai nap teljesen felpörögtek.
Reggel nagyon friss levegőt éreztünk. Rápillantottunk a hőmérőre. Pontosan 23 fokot mutatott. Tudjuk, hogy otthon jelenleg hull a hó, de nekünk ez a 23 a trópusi vitorlázás után elég hideg. Jól be kellett öltözni a napi menethez. Napközben kisütött a nap, de így is hűvös maradt a levegő.
Minden nap Winfried német nyelven időjárás-jelentést, beszélgetést tart. A hajók bejelentkeznek nála SSB-n és ő mindenkinek elmondja, mi várható.
Sikerült nekünk is bejelentkezni. 2 ciklon is érdekelt minket. Az egyik már trópusi ciklon, fedőneve GUBA. Jelenleg Ausztrália partjainál tombol, de később erre is jöhet. Egy másik kisebb ciklon ma reggel alakult ki Vanuatu környékén.
Winfried szerint nem tudni pontosan, mi fog történni, egyes előrejelzések GUBÁ-t a Minerva zátonyhoz hozzák nov. 23-ra. A kis ciklon kelet felé tart, jelenleg Tonga környékén.
Az weather window egy darabig bezárult mögöttünk, és nem lehet tudni, mikor nyílik a következő. 14-én nyílt meg és mi voltunk az utolsó hajó, amely átjutott rajta 16-án. Látszik, hogy gyorsnak kell lenni, mert nem tart túl sokáig egy ilyen lehetőség, utána se ki, se be.
Délután letöltöttük a grib fájlt és kicsit megint legörbült a szánk, mert a nagy ciklont már a grib is mutatta pár száz mérföldre nem messze észak-nyugatra tőlünk. Hihetetlen gyorsasággal érhet le ide (eredetileg 24-re jelezték). Vajon mi lesz az iránya? A ciklonok általában délre mennek, de előfordulhat, hogy mégsem így tesznek. Ha délre jön, akkor pont ütközünk vele, ezért csak a közepét tudjuk esetleg elkerülni. (Pár óra múlva kiderült, hogy a grib tévesen jelezte, ezek a file-ok csak valószínűségeket
mutatnak és ciklonokat nem tudnak pontosan jelezni, azokhoz más, precízebb eszközök is kellenek).
Hogy ez ne legyen elég, egy újabb ciklon is létrejött Vanuatu felett. Nem erős, de ha esetleg Új-Zéland felé indulni, akkor szembetalálkozna az anticiklonok által hozott hideg sarki levegővel, és nagyon hamar lecsökkenhetne benne a nyomás. Ha 24 mbar-t csökken a nyomás 24 óra alatt, meteorológiai bombáról beszélünk. Az ilyen rendszerek a trópusokon napi 120 mérföldet tesznek meg, de ahogy kiérnek a szubtrópusi területre, akár napi 500 mérföldet is haladhatnak.
Hihetetlen, milyen gyorsan változik errefelé az időjárás. Tegnap a 3 nappal előremutató weather fax-on sem látszódott semmi, ma meg már két ciklon garázdálkodik.
Bobtól hiába vártuk a választ.
Kedves Bob,
látjuk, hogy egy új ciklon jött létre. Aggódunk, folytassuk az utunk, vagy húzzunk vissza a Minervára? Kicsit tartunk a trópusi viharoktól, bombáktól stb. Minden ötletet szívesen veszünk. Mielőbbi választ várunk.
Géza
Délután végre megjött Bob válasza is:
Kedves Géza és Éva a Rotoron,
Helyzetjelentés és előrejelzés.
Sajnos Christchurchben dolgoztam péntekig és csak nemrég érkeztem vissza Aucklanbe, így csak most olvasom az emaileket. Egész jól haladtok dél felé.
A meteorológia központ a Guba trópusi ciklon esetén az EC modellt használja, és szerintünk lassan nyugat felé fog haladni, majd kimúl. A GSF és NOGAPS modellek (amelyek alapján a grib fájlokat kapjátok) Gubát kelet felé jelzik és jelentős erősödéstől tartanak. 23-ra jelzik előre Vanuatu/Fiji felé.
Egy másik gyenge ciklon van kialakulóban Fiji és Tonga felett jelenleg. A közeli konvergencia zóna eléggé aktív. A műholdképeken nincs semmilyen szerveződés, így bomba sem fog kialakulni.
Ezért azt javaslom, folytassátok Opua felé az utatok. A szél déliesről szép lassan keletiesre fog változni ahogy haladtok. A mini ciklon tőletek északra fog maradni, miközben Új-Zéland felett egy anticiklon halad át. Egy gyenge squash zónával fogtok találkozni (köszönhetően a ciklon és anticklon közelségének) 29 és 31 szélesség között. A modellek azonban csak 5 csomóval erősebb szeleket jeleznek itt. Ahogy közeledtek Opuához, a szél úgy fog enyhülni és északkeletre fordulni, miközben a felhőzet meg
fog növekedni.
Egy front várható 24-re Opua fölé.
Ha szeretnétek frissítést a következő napokban, írjátok meg a pozíciótokat.
Üdv
Bob
Reméljük minden úgy lesz, ahogy jósolták és szépen megérkezünk Opuába. Mindenesetre továbbra is minden energiánkkal a hajót gyorsítjuk, minél előbb révbe szeretnénk érni, még 24 előtt.
Az utóbbi pár napban miközben szorítottuk a szelet, hozzászoktunk a hajó mozgásához, a folyamatos dübörgéshez, csattanásokhoz, ahogy beleszakadunk a hullámok mögött egy-egy résbe. Könnyedén megy az élet a folyamatosan 20 fokban dőlő ugráló hajón.
A szél jelenleg 20-25 csomó, 30 csomós pöffökkel.
Kicsit úgy érezzük magunkat, mint a béka, amikor az autópályán akar áthaladni. Csak most az autók és a kamionok helyett ciklonok, trópusi viharok vannak.
Távolságok Új-Zélandtól de 11 órakor:
Rotor: 660 tmf
Hafskip: 497 tmf
Yagoona: 470 tmf | 5. nap, 2007.11.18. Azon gondolkoztunk, hogy a vidámparkban felülnénk-e a hullámvasútra, ha tudnánk, hogy 1 hétig fog folyamatosan menni velünk. Most úgy érezzük egy teljes heti befizetett utunk van egy ilyen menetre. A szelek az előrejósolt állapotoknak megfelelően kicsit erősödnek.
A fedélzeten szinte folyamatosan hömpölyög a víz. 1-2 helyen be is ázunk, de nem vészes, csak lassan csöpög.
Hideg van, de ma sütött a nap. Fürdőzést tartottunk a kokpitban. Ki tudja, mikor lesz megint ilyen jó idő.
Próbáljuk hajtani a Rotort. Már rég nem volt ilyen kiképzésnek kitéve (napi 130 mérföldöt tartjuk széllel, hullámokkal és áramlással szemben, nem kis terhelés a hajónak sem és nekünk sem).
Távolságok Új-Zélandtól de 11 órakor:
Rotor: 530 tmf
Hafskip: 391 tmf
Yagoona: 351 tmf | 6. nap, 2007.11.19. Hajnalban egyre több és több víz jutott fel a hajóra és a kokpitba. A hullámok csak nőttek-nőttek. Az éjszakai őrség alatt Éva is kapott 80 liter tenger vizet a nyakába (zokniig ázott), az egyik hullám átcsapott a keménytető fölött.. Így kicsit előrébb hoztuk az őrségváltást, hogy a ruhák megszáradhassanak. De kiszárítani sem egyszerű mindent, mert a levegő hideg.
Reggel már csak 20 fokot mutatott a hőmérő. De a barométer legalább fölfele ment. Sajnos lassítani kellett az éjszaka majd napközben egyre jobban. A Bob által jelzett 29-ik szélességet léptük át (squash zónába kerültünk). A szél vadult, 25-35 csomós, a hullámok nőttek, de nem szépek, hanem kaotikusak (egyik-másik 6 méter). Ráadásul szemből jönnek. Először, mintha egy falnak akarnánk ütközni, majd a hajó hirtelen felszalad rajtuk, és ha a sebesség túl nagy, akkor a hajó orra becsapódik a hullám mögötti
ürességbe. Ezért lassítottunk, nem akarjuk szétverni a hajót. Már az összes vitorlától megszabadultunk kivéve a kis genoától, ezzel cammogunk előre, de így szép lassan fel a hullámon, le hullámról folytatódik a vidámparkba illő menet (azért így is haladunk 4-5 csomóval).
Mivel a szél dél-délkeletről fúj, folyamatosan csúszunk le az útvonalunkról nyugatra. Remélhetőleg azonban 2-3 nap múlva keletiesedik a szél és végre mi is irányba fogunk tudni haladni.
Bobtól ismét jött weathergram (részletek):
WEATHERGRAM
Készült 18 November 2007
Bob McDavitts véleménye a dél-csendes óceáni időjárásról
Trópusok: sűrű volt a hét a trópusi ciklon figyelőknek. SIDR az Észak-Indiai Óceánról Bangladeshbe ment, több méteres árhullámmal 2000 embert ölt meg...És most megjött LEE a Dél-Indiai Óceánra.
A múlt heti weathergramban említettem egy ciklont, ebből lett a GUBA nevű trópusi ciklon. A Koráll-tengeren ment egy kört, főleg nyugat felé sodródott, mint ahogy számítani lehetett és most lassan gyengül. Az EC modellel lehetet a lehető legjobban követni. A GFS és a NOGAPS modellek még jelenleg is délkeleti irányt jósolnak.
Jelenleg még mindig LA NINA körülmények vannak, így a szubtrópusi anticiklonok nagyobbak és délebbre vannak a megszokottnál. Ezért fúj a passzát szél kicsit erősebben. Pár hete még azt hittem, hogy egyenlítői nyugatias szeleket majd csak decemberben látunk. Múlt héten említettem, hogy ezek a nyugatias szelek megjelentek Pápa Új Guineánál. Nos, ezen a héten a nyugatias szelek megjönnek az SPCZ teljes északi oldalán, a Solomon szigetektől Tuvalu/Samoa szigeteken keresztül a Dél-Cooki szigetekig. Az
ÉNY-I szelekben a szokásos horgonyzóhelyek veszélyessé válhatnak.
Az SPCZ kb. 5 fok széles és csáp (through) nyúlik ki belőle a déli végén. Múlt héten itt született GUBA. GUBA kelet felé haladt és aktiválta az SPCZ-t, így az SPCZ felhői most magasabbak és hidegebbek, mint az elmúlt 6 hónapban. Ez a kezdete a Madden-Julian ciklusnak, előbb érkezik pár héttel, mint gondoltam. A ciklus segíti a trópusi ciklonok kialakulását az SPCZ környékén mindenütt a következő 2 hétben. A számítógépes modellek már most jelzik egy ciklon születését Vanuatu közelében nov. 23-ra.
Ez a ciklon várhatóan a csáp vonalán halad keresztül Fijin, Minerván 25/26-án és utána NZ-től keletre indul délre.
Egy anticiklon közeledik Új-Zélandhoz Nov 19-22. A squash zóna az északi oldalán van 25S és 30S között. Ha valaki északról érkezik a legkönnyebben nov. 22-23-án tudja a partot elérni.
Ezután egy gyenge front érkezik 23-24-én, gyenge széllel és esővel, majd erős déli szelek érkeznek a következő anticiklon előtt.
Elolvasva az emailt, örültünk, hogy mi már úton vagyunk. Egyre rizikósabbnak tűnik az átkelés NZ-re. Mi még szerencsések vagyunk. De Dingo, Muline még Tongán vannak és fogalmuk sincs, mikor induljanak. Ráadásul minél később, annál sűrűbbek lesznek a trópusi ciklonok.
Távolságok Új-Zélandtól de 11 órakor:
Rotor: 405 tmf
Hafskip: ??? tmf (nem voltak SSB-n) - kb 1 napnyi hajózásra előttünk
Yagoona: 225 tmf (már a fedélzeten megkezdték a készülődést az esküvőre) | 7. nap, 2007.11.20. A mai nap nem sokban különbözött a tegnapitól. A szelet továbbra is élesen szorítjuk, az előrejelzések szerint talán holnapra fordul és enyhül kicsit.
Dingo nehéz helyzetben van, szüleik érkeznek Aucklandbe december elején. Bár nem kedvező az előrejelzés, mégis elindultak. 35-45 csomós szembeszelekre számíthatnak.
- Megpróbáljuk, ha nem megy, visszafordulunk - recsegte Martin a rádióban.
Távolságok:
Dingo 1028 tmf
Rotor 300 tmf
Hafskip 195 tmf
Yagoona 99 tmf
Napi pozíció: 07:00 30-03.00S 176-13.00E log= 43505.1
| 8. nap, 2007.11.21. Hajnalban a szél szép lassan befordult keletiesre. Még a reggeli hullámok nagyok voltak, de ahogy haladtunk előre óráról órára, a szél is és a hullámok is folyamatosan csendesültek. Az óceán olyan nyugodt lett, mintha egész héten ezt a képét mutatta volna nekünk. A nap is szépen kisütött, a hőmérséklet 19 fok.
Kényelmesen, lazán haladtunk Opua felé. Reggel letöltöttük az időjárás-előrejelzéseket. Egy új trópusi depresszió alakult ki Vanuatu mellett! Ez hirtelen jött! Tegnap még a 3 napos előrejelzésen sem volt semmi, ma meg itt ez depresszió, ami várhatóan gyorsan fog mélyülni, erősödni. Holnap már egy csápja egészen Új-Zélandig le fog érni. Egyenesen délnek fog tartani, az első nap csak 100, a második nap már 300 a harmadik nap már 600 mérföldet fog megtenni! 23-án a széle már eléri Új-Zélandot! Előttünk
kb. 200 mérföld, bele kell húznunk, hogy a ciklon előtt partot érjünk. Szerencsére fújt a szél, úgyhogy egész nap 6-7 csomóval száguldottunk. Ha tudjuk tartani a tempót, holnap estére megérkezünk.
Távolságok:
Rotor 180 tmf
Hafskip 95 tmf
Yagoona reggel megérkezett
Napi pozíciók: 07:00 31-48.00S 175-16.00E log= 43621.0 21:40 33-11.70S 174-45.00E log= 43708.7
| 9. nap, 2007.11.22. Reggeltől a gyengülő szélben a motorral is rásegítettünk. Ebéd körül egy fehér kisrepülő körözött párat felettünk, majd hívtak a rádión. Az új-zélandi vámosok érdeklődtek kik vagyunk, honnan jövünk, hova megyünk.
Közben nyomtuk motorral, vitorlázattal, sötétedés előtt szeretnénk Opuába megérkezni.
Délelőtt beszéltünk Martinnal, jól vannak, 4-5 méteres hullámokon negyedszeleznek. Az egyik hullám összetörte a napelemüket.
Hafskip legénysége reggel megérkezett Opuába: melegvizes fürdő és steakhouse – foglalták össze a lényeget.
Hideg van, de a kedvünket és lelkünket melengette, hogy már messziről (40 tmf) megláttuk a szárazföldet. Aoteaora, ahogy mondják a maorik, sziget a nagy fehér felhővel, és Új-Zéland, ahogy mi mondjuk.
Közben készültünk a szigorú beléptetésre. Kipiszkáltuk a kavicsokat, földet a cipőtalpakból. Rengeteg mézes teát ittunk, de sajnos így is a tengerbe is kellett küldenünk egy nagy adagot (mármint a mézből). Az összes megmaradt zöldségből salátát készítettünk vacsorára. Bár ha végiggondoljuk, így is bevisszük őket Új-Zélandra. Rendszereztük a gyógyszerkészletet – vényköteles vagy szabadon forgalmazható.
18 óra körül behajóztunk a Szigetek-öblének bejáratán (Bay of Islands). Innen még 10 mérföldet kellett haladnunk Opuáig. A hajókikötő külső mólója a karantén-móló. Vicces, mert nincs összekötve a szárazfölddel. Erre kellett rákötnünk. Rádión beszéltünk a hivatalokkal, csak holnap reggel érkeznek.
Közben lement a nap.
Egymásra néztünk. Pezsgőnk nincs. Jó lesz a Jáger is! Császármorzsával.
El sem hisszük, hogy megérkeztünk. 8 és fél nap alatt teljesítettük a kb. 1100 mérföldes távot.
| Folytatás a következő oldalon... | | | |
|