Hajónapló: Rotor Premier in English

     2004.08.07 - 2004.08.13                                   ««   1/1 oldal   ««

Az útvonal
2 év kemény munkája után következhet a gyümölcs leszedése. Bár a listámon még több mint 500 feladat van, rohamtempóval sikerült még a nyár közepére befejezni a hajó felújítást. A felújítási munkákról hamarosan oldalaimon is olvashattok. Röviden csak annyit, hogy a hajó kívül-belül megujúlt, rengeteg újítással, változtatással, ésszerűsítéssel.
Az augusztus elejei vitorlázás nem ígért különösebb szelet, nem is nagyon készültem másra, mint egy hosszú motorozásra, esetleg egy kis vitorlázással.


1. nap, 2004.08.07. , Irány Rab

A megújult navigációs asztal
Tányéralátétet kaptam ajándékba
Pénteken még hajnali 1-ig szereltem, pakoltam otthon. Éva is még visszament éjszaka a munkáját befejezni, nem szerette volna, hogyha a nyaralásból rendelik vissza. 2-kor sikerült elindulnunk. Bár sűrű volt a forgalom, folyamatosan tudtunk haladni, reggel 8-ra értünk a kikötőbe. A többiek már két nappal előttünk leértek és belakták a hajót. Ők nem örültek a "korai" ébresztőnek.
A kikötő-parancsnokságon kezdtem. Lepecsételtettem a személyzeti jegyzéket is kiváltottam az éves hajózási engedélyt. Mindent bepakoltunk, de még nem tudtunk indulni - előző hétvégéről 1-2 lényeges projektet még be kellett fejezni:
- felszereltem a kivehető 2nd stay átmeneti tartóját (vélhetően nem lesz szükség rá)
- felszereltem a konyhába a burkolatot, ami eltakarja a kormány-mechanikát
- visszaszereltem a spi bumm végét tartó veretet (sajnos el volt törve, meg kellett hegesztetni)
- felszereltem a notebookot rögzítő lemezt
- lecseréltem a motor-olajat
- stb.
3 óra után elindultunk Rab irányába. Útközben többször lazítottam a tömszelencén, a szerelő, aki kicserélte a punati Marinában, túlságosan meghúzta, és nagyon melegedett.
Láttunk delfineket, egy pár percig kisérték a hajót. Szél nem nagyon volt, motorrrrrrozzzztunk.
Sötétedéskor kikötöttünk Rabon, majd irány a város.


2. nap, 2004.08.08. , Rabról Cresre

Délelőtt városnézés, majd 12-kor elhagytuk a kikötőt. Kis szellő lengedezett, úgyhogy hamar megszabadultunk a zörgő szörnytől, és vitorlázva élveztük a csendet. Aztán alábbhagyott a szél, vissza motorra. Aztán újból vitorla. Ezt még 3x eljátszottuk!
Közben beborult az ég, néha csepegett az eső. Ki tudtuk próbálni az új kokpit ponyvát, sirály! Eső nem esik be, viszont a vitorla shotkötele keresztül tud rajta haladni.
Cres sziget déli részén Pogana város előtt dobtunk horgonyt. A város a tengerről nem tűnt túl érdekesnek, úgyhogy maradtunk a hajón.

Rab felülrőlRab alulrólGerenda


3. nap, 2004.08.09. , Cresről Ilovikra

Délelőtt búvárkodtunk, élveztük, hogy végre ismét süt a nap. A kisebbik génoát, ami eddig fent volt, kicseréltük a nagyobbikra, amely kb. 18-20 csomós szélig használható. Az időjárás-előrejelzés szerint nem nagyon számíthatunk nagy szelekre. 11-kor felszedtük a horgonyt és délre indultunk.
Veli Losinj előtt egyszer csak egy motoros kanyarodott mellénk, és kérdezi a kapitány (németül):
- Ez itt Male Losinj? - mutat Veli Losinjra.
- Nem, ez itt Veli Losinj. - válaszolom. Közelebb lavíroz.
- Merre kell menni Male Losinjhoz?
- Meg kell kerülni arra a szigetet.
- Van ott benzinkút?
- Van.
- Köszönöm - mondta a kapitány és elhajtottak.
Hát igen... van a part-menti navigáció, van a csillagászati navigáció, van az elektromos navigáció és van az utóbbi - a verbális navigáció.
Kikötöttünk Veli Losinjban. Hangulatos, kicsi kikötő, már többször jártam itt.

Veli Losinj - A partfalnál
Veli Losinjban kikötöttünk a partfal mellé. Nagyon aranyos, kicsi kikötő, érdemes volt egy kis sétát tenni a városban. Vettünk friss gyümölcsöt és fagyit!
Délután jött egy kis fuvallat, Ilovik sziget felé vettük utunkat. A szél 8-10 csomós volt, itt az alkalom, hogy az állókötélzetet (ami új) behangoljam. Az eddigi hátszélből felélesedtünk, és a köteleket beállítgattam. Remélem kitartanak a kötél végére szerelt termináljaim, eddig bírják. A vitorlákat Ilovik és SV Petar sziget közé érve lehúztuk. Egy észak-dél irányú csatorna választja el a szigetet és a két sziget között rengeteg bója van elhelyezve. Sajnos mindegyik foglalt volt, úgyhogy a csatorna déli részén dobtunk horgonyt.
Este megtámadott minket egy francia hajó. Vízi-pisztollyal lövöldöztek, de sikerült őket visszaverni. Sétáltunk egyet a parton majd nyugovóra tértünk.


4. nap, 2004.08.10. , Ilovikró Dugi Otokra

Ezt már szeretem
Napközben kellemes szellőben csurgadoztunk 2-3 csomós sebességgel Dugi Otok irányába. A nyílt vízre érve pont velünk egy irányba negyedszelezett egy Bavaria 32. Két vitorlás egy irányba=VERSENY! Bár ők még nem sejtették, mire készülünk, mi beleadtunk apait anyait. Csak arra lettek figyelmesek, hogy pár méterről követjük őket a farvizükön. A vitorlák állítgatásával sikerült élesednünk és lehagyni őket. Sajnos egy forduló után azonban a bőszeles szakaszon lenyomtak, de hát akkor már nem voltunk versenyben :-)
Bár a szél enyhűlt, maradtunk a vitorlázásnál. Közbe vitorláztuk a Dugi Otok északi sarkánál levő hajóroncsot, majd bevitorláztunk a közelben levő tengeralattjáró bunker elé. Volt szabad hely, vitorlák le, és kikötöttünk.
A többiek kicsit berzenkedtek a gondolattól, hogy itt fogunk aludni, de hát a kapitány szava számít.


5. nap, 2004.08.11. , Egér!!!!

Hajnali fél 4-kor Tibi ébreszt:
- Géza! Találtunk egérszart, és a Barnára is rámászott éjszaka egy egér!
- Jó, de most alszom... - válaszoltam, és átfordultam a másik oldalamra. Egy egér igencsak komoly problémát jelenthet, de - gondoltam - ráér vele később foglalkozni.
Aztán csak nem hagyott nyugodni a kérdés, és egyre csak jöttek a gondolatok:
- Mi van, ha nem is egér, hanem patkány? És megbújik valahol a hajóban? És szaporodni fog? És szétrágja a hűtőcsöveket? Kolerát és leprát terjeszt? Karantén alá kerül a hajó? - mégis inkább felkeltem. Mint kiderült, mindenki ébren volt, és indulni akart. Barna cipőjébe is belekakilt az egér és megdézsmálta az előző este szedett fügekészletet is. Barna mintha látott volna valamit kiszaladni a hajóról. Azért veszek majd egy-két egérfogót.
Pag mellett horgonyt dobtunk, búvárkodtunk, majd a Simuni marinába kikötöttünk. Estére csevapcsicsi sütögetést terveztünk, úgyhogy a projekt a hús beszerzése volt. Hosszú keresgélés után végül a Marina pici boltjában kaptunk, úgyhogy este egy gyilkos csevapcsicsi vacsit fogyasztottunk. Simuni város amúgy nem túlságosan nyerte el tetszésünket.


6. nap, 2004.08.12. , Ismét Rab

Hajlani 2-kor arra ébredtem, hogy esik rám az eső. Gyorsan lezártam az összes nyílászárót majd aludtam tovább. Délelőtt felmotoroztunk Rab szigetre és Suha Punta mellett egy öbölben horgonyt dobtunk. Az egyik szikla alatt Évával találtunk egy kőhalat. Veszélyes hal, de csak akkor, ha bántják. Nézni biztonsággal szabad.
Délután felhajóztunk Rab északi oldalára és horgonyt dobtunk. Egy helyi halásszal megegyeztünk, hogy mi az öböl egyik végében horgonyzunk, ő pedig a másik végében fog halászni. Később mégis felszedtük a horgonyt, mert az időjárás borát jósolt, és az öböl észak fele nyitott volt. Már sötét volt, mikor átértünk Lopár öbölbe. Horgonyt dobtunk, majd kibociztunk a partra. Nagyon hiányoltuk, hogy itt sincs óváros.


7. nap, 2004.08.13. , Ismét Punat

A csapat
Fél 8-kor motor indítás nélkül felhúztuk a horgony és a vitorlákat majd kellemes félszélben áthajóztunk Punatba. Kihajózott 4 fő, mi Évával még maradtunk, mert jön a következő turnus.
Nyaraló túra volt ez a javából. Kis szelek, sok fürdés. Nem sok városnézés. Ezt az északi részt még nem ismerem annyira és nem tudom, melyik városokba érdemes megállni. Nem baj, lesz még időm felfedezni. Tippeket addig is küldhettek...

Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   4854611