Hajónapló: Viszlát, és kösz a halakat! in English

     2013.11.01 - 2013.11.12                                   ««   1/2 oldal   »»

Ugrás oldalra:12

 

Pálmafák szivárvánnyal a Denarau szállodák strandjáról
Jóllehet nem terveztünk korai indulást, az időjárás-előrejelzés szerint egy kedvező lehetőség adódott, hogy elinduljunk Új-Zélandra a hurrikán időszak előtt. Az erős széljelzés megszűnt Fidzsitől délre. Másfél napunk maradt arra, hogy felkészítsük a hajót az indulásra. Csak a szokásos dolgokat szereztük be (üzemanyag, víz, élelmiszer, gázpalack feltöltése stb). A propellert is gyorsan letisztogattuk. A Vuda marinát felhívtuk, hogy küldjék el a kijelentkezéshez szükséges papírokat és az új-zélandi hatóságoknak is elküldtük az előzetes érkezési értesítést. A Denarau marinában egy bóját lefoglaltunk az utolsó éjszakára, hogy kipihenjük magunk a Csendes-óceán újabb kihívásai előtt. A kikötőben már az elkövetkező fények ünnepére a Diwali fesztiválra készültek és a bolti eladók is díszes, indiai száriba öltöztek. Fidzsi még egy utolsó csodálatos naplementével köszönt el tőlünk és 35 fokos rekord meleggel, nekünk pedig Douglas Adams-től jutott eszünkbe egy idézet a Galaxis utikalauz stopposoknak című könyvből: Viszlát, és kösz a halakat!


1. nap, 2013.11.01. , Kijelentkezés Fidzsiről

Rotor behajózása a Vuda marinába
A kijelentkezéshez a Vuda marinát választottuk. Lautokából is ki lehetett volna, de Vuda egyszerűbbnek tűnt, mert már ismertük a személyzetet. A vendégmólóra kötöttünk. Nikki már várt minket a marina irodában a kinyomtatott papírokkal, amelyeket mi küldtünk át neki előző nap email-ben. A kijelentkezésért hatvan fidzsi dollárt fizettünk. A vámpapírokat és az útlevélkezelést is egy hivatalnok intézte. Indulás előtt még összefutottunk a Galactic, Caps Tres, Chiquita és Elan nevű hajók legénységeivel, akik mind itt sorakoztak a Vuda marinában. Jó volt még egyszer találkozni velük az átkelés előtt. Mindenki azt mondja, hogy nagyon jó időpontot választottunk az indulásra, de ez majd úgyis utólag dől el. Tegnap 7, ma még 4 hajó jelentkezett ki és mindenki Új-Zélandra megy a vámhivatalnok szerint.

Összesen 1072 tengeri mérföldet fogunk megtenni Opua, Új-Zélandig. Délután fél kettőkor sikerült elhagynunk a marinát egy kedvező északias szellővel. Elhaladtunk a Cloud 9, úszó bár mellett is, amelyet most sikerült lencsevégre kapni. Viti Levu lagúnáját elhagyva a szél déliesedett, de nagyon gyenge volt (5 comós) és ezért könnyedén motorozunk szembe vele.
Rotor a kijelentkezés közbenCloud 9 (úszó bár)Tavarua Sziget


2. nap, 2013.11.02.

Olajtenger
A Csendes-óceán most valóban csendes. Szél alig van, az éjszakai vitorlázást felváltotta a hajnali motorozás. A hullámok is teljesen lecsendesedtek és egy távolról érkező laposan elnyúló, kisebb döghullámzást leszámítva olajtenger van. A trópusokon lassan megérkezik a nyári meleg, a levegő hőmérséklete nappal 35 fok, mely éjszakára a szárazföldtől messze már 26 fokra hűl le. Az óceán lágy hullámain jól láthatóak a több kilométer hosszú alga csíkok, egyik-másik csíkon sajnos a szemét és az olaj is fennakad, melyet valószínűleg nagy hajók engedtek a tengerbe. Mialatt delfinek kísérik a hajónk, a lágy hullámokon még a házi joghurt is elkészül. Mivel a hosszabb átkeléseknél fontos, hogy pihentek maradjunk, a kedvező körülmények között egymást váltva igyekszünk minél többet aludni. Szél hiányában az auto pilot-ot is beüzemeltük és tettünk rá egy feszítőt, hogy megakadályozza a vezérlőszíj csúszását, mely megnyúlhat a melegben. Most egész jól tartja az irányt. Éjszaka nincs hold, de a csillagok olyan szikrázóan ragyognak, hogy ezt észre se vesszük és a tengerben a világító planktonok is fénylenek. A nap amúgy is csak negyed nyolc körül megy le és hosszabbodnak a nappalok ahogy a déli féltekén megyünk a nyárba. A Tejút is mutatja számunkra, hogy merre van Új-Zéland. Tőlünk délre, néhány napon belül, egy kisebb ciklon fog áthaladni Új-Zélandon, ezért most lassítunk kicsit és megvárjuk, míg a vihar elmegy. Arra számítunk, hogy a 27. szélességi fok környékén nem lesz olyan erőteljes a ciklon hatása, de lélekben már készülünk a megerősödő szélre és hullámzásra.
Az éjszakai poziciónk szerint még 904 tengerimérföld van hátra Opuáig.


Napi pozíció:
00:00 18-40.90S 176-58.80E log= 125983.2
AlgaAlga foltAuto-plilot


3. nap, 2013.11.03.

Felhősödés
Napközben folytatódott a kellemes utazás, de egyre több felhő kezdett megjelenni az égen. A magaslati gyorslégáramlás határozza meg a jelenlegi időjárást itt az óceán közepén. A szél kicsit erősödött (10-15 csomó), szinte szemből jön, ezért motorlázunk. Tőlünk messze északra kialakult egy kisebb ciklon. A hajózásunkat jelenleg nem zavarja, csak a villámlásokat látjuk messze mögöttünk, de a ciklon mozgásán azért rajta tartjuk a szemünk.
Az éjszakai poziciónk szerint még 841 tengerimérföld van hátra Opuáig.


Napi pozíció:
00:00 20-18.40S 176-05.10E log= 126093.0


4. nap, 2013.11.04.

Hajnalban megerősödött a passzátszél (15-21 csomó) és végre vitorlázhattunk. Nagy száguldás lett belőle 6,1 csomós napi átlagsebességgel, melyet csak fővitorlával és génoával értünk el. Estére reffelnünk kellett, mert 9 csomós hajósebességnél már kellemetlenné vált az utazás (hatalmasak csapódtunk a meredek hullámokba) és egyébként sem sietünk. A 9 csomóban volt egy kis segítő áramlás is. Az északi ciklon felszívódott, a délről közeledőnek még nem értük el a határvonalát.
Ma egyébként egy vonalba kerültünk a Minerva zátonnyal és áthaladtunk a Baktérítőn. Megint szépen sütött a nap, a nappali hőmérséklet 24-26 fok között ingadozott. A repülőhalak bombáztak minket a fedélzeten, a számítógépes játék, úgynevezett Angry Birds-höz hasonló jelenet játszódott le a cockpit-ban, próbáltunk kitérni a repülőhalak elől. A végén azonban az összedőlt épület helyett (a játék szerint) nagytakarítás volt, mert szegény halak mindig összeverik magukat a kemény fedélzeten. Amikor kirepülnek, csak annyit mondunk, hogy megjött a reggeli, de igazából nem esszük meg őket, mert túl szálkásak és a fidzsi szigeteki halakkal már túlságosan is elkényeztettük magunkat.
Az éjszakai poziciónk szerint még 694 tengerimérföld van hátra Opuáig.


Napi pozíció:
00:00 21-55.30S 175-03.00E log= 126205.9


5. nap, 2013.11.05.

Visszatért a trópusi meleg (29 fok) és alig volt egy kis szél (9 csomó alatt). Az óceán is teljesen kisimult. Ezek a napok ajándéknak számítanak ezeken a vizeken. A Rotor legénysége is teljesen pihent, pecáztunk, jókat főztünk-sütöttünk. Délben megálltunk a Csendes-óceán közepén, csak sodródtunk és élveztük a kellemesen meleg napot. A cockpit-ban ülve az óceán olyan, mintha egy háromdimenziós TV-t néznénk, mert a hullámait alig érezzük csak a kép tudatosítja jelenlétét. Az összes kabinablak tárva nyitva áll és nem fröccsennek fel a hullámok. Megszereltük az SSB rádió tápellátásának reléjét amely beragadt. Az új-zélandi vizeken, még mindig erős széljelzés van érvényben a déli ciklon miatt, ezért még mindig nem sietünk, megvárjuk míg gyengülnek az ottani szelek. A ciklon frontvonalát ma este mi is átléptük, de még csak egy gyenge szél nyugatiasodását érezzük a még kellemesen vitorlázható hullámmentes tengeren (ahogy gondoltuk, a 27. szélesség alatt, vitorlázás szempontjából még nincs jelentős hatása). A naplemente is fantasztikus volt és a sarlónyi hold is megmutatta magát a káprázatosan csillagos ég mellett. Ezt az átkelést általában úgy szokták a hajósok megtenni, hogy sietnek ezen a szakaszon. A jelenlegi időjárás-körülmények között azonban a lassú haladás tűnik ésszerűnek, mert ha elmegy a déli ciklon akkor könnyebben hajózhatóvá válnak az új-zélandi vizek.
Az éjszakai poziciónk szerint még 639 tengerimérföld van hátra Opuáig.

Napi pozíció:
00:00 23-58.90S 173-40.10E log= 126351.2


6. nap, 2013.11.06.

A szép, napsütéses idő folytatódott 27 fokkal (éjszakára lehűlt 21-re). Délutánra megérkeztek a távoli, déli vihar hullámai és a döghullámok 2 méteresre nőttek. A hajó azonban nyugodtan siklott a hosszan elnyúló sötétkék dombok felett a gyenge szélben. Eddig igyekeztünk nyugat felé tartani az irányt, hogy elkerüljük a frontot, mivel a ciklon Új-Zélandtól nyugatról kelet felé halad. Este végül Opua felé fordítottuk a hajó orrát, mert a délnyugatiasodott szélben a fordulónak itt volt az ideje és előreláthatólag már csak az erős szélzóna szélét fogjuk érinteni a jelenlegi időjárástérképek alapján (körülbelül egy nap múlva). A vihar elhaladtával, gyengülő szembeszél várható Opua felől, melyben valószínűleg motorozhatunk a hátralevő útszakaszon. Az éjszaka csillagos ege alatt a Tejút mentén követjük a Dél Keresztjét, no és persze a GPS poziciókat.
Az éjszakai poziciónk szerint még 516 tengerimérföld van hátra Opuáig légvonalban.


Napi pozíció:
00:00 25-29.70S 172-40.00E log= 126457.2


7. nap, 2013.11.07.

A napsütéses idő mára is maradt 24-25 fokos nappali hőmérséklettel (éjszaka 20 fok volt). Délre haladva a döghullámzás 3-4 méter között volt, de még mindig laposan elnyúló hullámokkal. A gyenge szeleket délutánra erősödő szelek váltották, kicsit pöffös 13-18 csomós szelekkel néha 20 csomós befúvásokkal. Éjszakára maradt a pöffös szél, kisebb viharcellákkal kísérve. A nyugatias szélben és hullámokban, déli irányba tudunk a legjobban vitorlázni Opua felé reffelt vitorlázattal. A menet kevésbé kellemes, mint az előző napokban, kicsit hepehupás és hullámokba becsapódós, de enyhülő szelekre számítunk az utunk hátrlévő pár napjában.
Az éjszakai poziciónk szerint még 417 tengerimérföld van hátra Opuáig.


Napi pozíció:
00:00 25-50.20S 172-01.10E log= 126497.8


8. nap, 2013.11.08.

A szél még mindig kitartóan fúj, pont Opua felől (gyakran pöffös). 20-25 csómós, eléggé felkorbácsolta az óceánt. Néhány hullám a dodger felé tornyosult. A nap ennek ellenére jókedvűen süt. A hajó oldalán felverődő hullámokból a pára szivárványt rajzol a hajó mellé. A levegő szárazabb, hőmérséklete már érezhetően csökken és a legmagasabb hőmérséklet amit ma mértünk 23 fok volt, éjszaka pedig 19 fok. Szűk negyedszelezünk és már a második reffet is betettük a fővitorlába, hogy ne csapódjunk akkorát a hullámokba. A mizzent (hátsó vitorla) már fel sem húzzuk. Próbálunk minél kevesebbet kinn tartózkodni, mert a kóbor hullámok gyakran betalálnak a cockpitba és ha pont nincs rajtunk a viharruha akkor a fröccs után át kell öltöznünk. Szerencsére a szélkormány (Mirandának hívjuk, mert amikor beüzemeljük a legénység tagjává válik és megkönnyíti a munkánkat) nagyon pontosan kormányozza a hajót, ezért nem kell kinn ácsorognunk.
Az éjszakai poziciónk szerint még 316 tengerimérföld van hátra Opuáig.


Napi pozíció:
00:00 28-36.49S 172-00.50E log= 126664.1
.

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:12

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   5182753