Hajónapló: Calusa in English

     2019.06.08 - 2019.06.18                                   ««   1/2 oldal   »»

Ugrás oldalra:12

 

1. nap, 2019.06.08. , Megérkezés Langkawira

Pihenten szálltam le a malájziai légitársaság Auckland - Kuala Lumpur közötti éjszakai járatáról. Szerencsém volt, szabad volt a mellettem levő 3 szék, úgyhogy a 12 órás út nagyrészét végig aludtam. Kuala Lumpurból már csak 1 órás repülés volt Langkawiig.
A reptéri wifin hívtam egy autót a Grab alkalmazással (mióta itt jártam az Über megszűnt) és a Rebak-szigetre is hamar átjutottam a komppal.
Már messziről láttam a Rotort a parton, de most nem hozzá jöttem.
7 hónappal ezelőtt történt valami ami nagy változást fog hozni az életünkben. Egy új szakasz kezdődik. Rotor hűséges társunk volt 17 éven át, mindíg gondoskodott rólunk, vigyázott ránk úgy, hogy nem kért sokat cserébe. És most hálátlanul egy másik, eladó hajót jöttem megnézni.
Calusa egy Leopard 42 típusú katamarán. Méltóságteljesen pihent az első mólón. – Hű...ez nagy – vágott belém a gondolat ahogy a molón közeledtem. 12.8 méter hosszú és majdnem 7 méter széles.
Hónapokkal ezelőtt találtam rá Calusára az új-zélandi adók-veszek honlapon, a Trade-me-n. Nagyon drágán hírdették. Nem vagyok jártas a hajókereskedelemben de azt azért tudtam hogy ennyiért nem lesz könnyű eladni. Gondoltam, ha majd októberben visszatérünk Langkawira addigra talán a tulajdonos is rájön, hogy engedni kell az árból és akkor talán számunkra is érdekes lehet.
Aztán áprilisban jelentősen csökkentették a hajó árat. Tudtam hogy most kell cselekedni, mert ezért az árért már a hajó eladható. Janet-tel, az új-zélandi egyik tulajdonossal (akinek egyébként egy farmja van) vettem fel a kapcsolatot és többszörös levélváltás után megállapodtunk egy kölcsönösen elfogadható árban. Azonban itt elakadt a tárgyalás. A hajó másik tulajdonosa, a svájci Andreas csak júniusban lesz a hajón, addig várnunk kellett. Most már június van, Andreas a hajón és én is itt vagyok.
Meglepte Andreast hogy bekopogtam, csak estére várt és még bőszen takarított, rendezkedett, pakolt. Új-zélandról hoztam neki egy kipufogót a Honda generátorához, ezt oda adtam majd megbeszéltük hogy pár óra múlva átjövök.
Rotor úgy várt ahogy itt hagytam. Még csak kosz sem nagyon volt rajta leszámítva a geckókra jellemző fehér pöttyös kakit. A gecko jó állat a hajón, megeszi a bogarakat. A hajóban kellemes levegő fogadott. Éjjel nappal megy a napelemekről – akkumulátorról egy kis ventillátor ami a meleg levegőt fújja ki a hajóból. Lesütött szemmel rendezkedtem be a hajóba. A hangyamérget láthatóan megdézsmálta valami. Sugárirányban széthordták. Helyes, remélhetőleg ezzel el is pusztultak.
Késő délután találkoztam Andreas-szal Calusan. Első benyomások:... nagy... a gelcoat elöregedve... sok a sérülés a fedélzeten ... hogy néz ki ez a keménytető?????
A hajó nem felel meg a hírdetésben leírtaknakSok rajta a kisebb nagyobb hiba. Látszik hogy volt használva. De azért ha egy kicsit elhomályosítja az ember a látását, ha nem vesz észre apróságokat azért jól néz kis és szép...főleg belül.
A mai napra csak egy rövid ismerkedésig jutotta. Holnap lesz időm részletesen is átnézni a hajót.
(a fotók a hírdetésből vannak)


2. nap, 2019.06.09. , Csúszás

- Holnap el kell mennem Kuahba egy kijelzőért – fogadott Andreas másnap reggel. Kicsit meglepődtem mert hétfőre kaptunk időpontot a kikötőtől hogy kiemeljék a hajót a vízből, ekkor fogja megvizsgálni a hajószakértő a hajótestet.
- Mi a gond?
- Nézd – mutatja Andreas az automata kormány kijelzőjét amit a nap megégetett – nem látszódik rajta semmi. Holnap veszek egy újat.
Ha Andreas holnap reggel még Kuahba megy (40 percnyire levő város, komppal együtt oda vissza két - két és fél óra) akkor nem fog elég idő maradni a hajó átvizsgálására – gondoltam.
- Andeas, megpróbálom átszervezni a hajókivételt Keddre – végül is ez nekem is jobb, tőbb időm lesz a hajót átbogarászni és az esetleges kérdéseimet a hajószakértőnek feltenni. Sikerült.
Közben a hajót nézegettem vizsgálgattam. Az az igazszág hogy a leírás és a fotók alapján a hajót sokkal jobb állapotúnak gondoltam. A hajótest ütött kopott, a gelcoat sok helyen elrepedve, elöregedve, sok minden nem müködik. Egy hosszú listát írtam össze a problémákról. Azért vannak jó oldalai is a hajónak. 2 évvel ezelőtt Fidzsi és Új-Zéland között ledőlt az árbóc. Minden ki lett cserélve. Új az árbóc, a bumm, az álló és futó kötélzet, a fő és az orrvitorla.


3. nap, 2019.06.10.

Kiderült hogy az Autopilot kijelzőjét már nem lehet kapni. Az új kijelző azonban nem kompatibilis az irány-jeladóval sem az iránytartó számítógéppel sem a kormányszögállás adóval. Gyakorlatilag új rendszer kell. Ezért kár volt elhalasztani a kiemelést.
Előkészítettük a vitorlákat, mert másnapra vitorlázást is terveztünk.
Megnéztem a váltó olajat. Fekete.
- Andreas, mikor volt cserélve a váltó-olaj?
- Nem cseréltem soha - megjegyzem 10 éve ővé a hajó
- Pedig azt kellett volna minden motor-olajcserével egyidőben.
- A kocsimban sem szoktam!
.


4. nap, 2019.06.11.

Hiányzik a svert sarka
A marinában szóltak, hogy mi leszünk az elsők. A terv a mai napra:
- hajó kiemelése a vízből, tisztítás (a hajó a darun marad a levegőben)
- hajó aljának szakértése
- hajó vissszatétele a vízbe
- hajózás (motorok, vitorlázat tesztelése)
- a kikötőben a hajó további rendszereinek ellenőrzése
A vizsgálatokat egy itt élő ausztrál hajó-szakértő fogja elvégezni.
Hajó kijött a vízből.
Szakértő végig kopogtatja. Hajótest alapvetően rendben. Itt-ott kisebb javításra utaló nyomok de semmi komoly. Azonban a svertek sérültek. A hajón feláldozható (már ha ez a helyes magyar kifejezés) svertek vannak. Segítik a hajót széllel szemben vitorlázni és védik a hajótestet a zátonyoktól. Úgy vannak tervezve hogy ezek törjenek, sérüljenek, ne a hajótest. Szóval nem nagy ügy, pár nap alatt meg tudom csinálni.
Közben Andreas megjelenik egy nagy fogóval.
- Mit akar azzal? – kérdezi a hajószakértő.
- Kicserélem a fekália tartály csapját, elrohadt.
- Nagyon nagy erőt lehet azzal a fogóval kifejteni. Csak óvatosan, nehogy eltőrjön a szerelvény. Ha eltőrik nem lehet a hajót vízre tenni mert víz alatt van a lyuk, nem fogjok tudjuk kipróbálni.
- Tudom, vigyázni fogok. A másik oldalt is már kicseréltem korábban.
- Andreas, muszáj ezt most? – kérdeztem aggódva. Ha a hajót nem lehet visszatenni akkor buktam a szakértő idejét meg a visszatétel árát és arról nem is beszélve hogy feleslgesen utaztam ide.
- Óvatos leszek, semmi vész – Andreas eltűnt a hajó gyomrában.
Közben a szakértő tovább vizsgálódik. 2 perc múlva Andreas megjelenik kétségbeesett arccal:
- Eltörtem.
...
...
...
- 1...2...3...4...5...6...7...8...9...10 – számoltam magamban.
- Valamit csináljál! – mondom Andreasnak - Szerezz egy újjat!
Andreas előássa a flexet. 110V-tal megy (amerikai a hajó), szerenycsére van 110V-os generátor és be is indul. Andreas elkezdi levágni a kifolyót.
- Azt hiszem szólok az irodának hogy nem fogják tudni visszarakni a hajót. Ha ezt most meg is javítjuk akkor is száradnia kell – mondja a hajószakértő. Közben Andreas sikeresen belevágott a hajótestbe is.
– Úgy látom üvegszálazni is kell majd – tette hozzá a szakértő.
Pech de azért benne járt a fejelmben: lehet hogy direkt csinálta? Mert valami baja van a motoroknak és nam akarja hogy kimenjünk? ... Nem hiszem. Azt a motorokon kivülről is lehet látni hogy bajuk van. A hőcserélőkön erős galvanikus korrozió, csavartengelyek lógnak, bal motor tiszta rozsda – egyszer (?) elöntötte a víz.
A hajót lerakták a parta. Nem nagyon van hely, nem örülnek neki a kikötőben hogy kint ragadt a hajó. Kell a hely nekik is. De nem tudnak mit csinálni.
A nap fennmaradó részében a szakértő átvizsgálta a hajót, nagyjából azokat a problémákat találta amelyeket én is. Holnapra kapom meg írásban a véleményt.
A hajószakértőt megkértem hogy nézze meg a Rotort alját is, mérje meg a hajótest nedvességtartalmát, lehetne-e már a vízzáró réteget feltenni. Jó lett az eredmény, a hajótest száraz. Kaptam róla egy bizonylatot is.
A propeller lapátok írányba állnakIdeiglenes parkoló
Andreas vs vízkifolyóDelaminálódott svert zátonyok miattA Rotor száraz!


5. nap, 2019.06.12.

Estére megjött az eredmény. Sok meglepetés nincs benne. A hajó millió sebből vérzik. Ez lehet hogy sok embert elijesztene de nem minket. Nekünk ez előny. Majdnem mindent magunk meg fogunk tudni csinálni. Nagyon sok munka, izzadság és vér lesz. De megéri. Egy hibátlan hajó árát nem engedhetnénk meg magunkak. De ezt így talán igen.
A hajószakértő azt ajánlotta hogy csak a hibalistát adjam oda a tulajnak. Odaadtam az egészet hagy olvassa. Közben egész barátias kapcsolatom lett Andreassal. 71 éves, de energiáját sok 20-30 éves megirigyelhetné. Reméltem azért nem kap agyvérzést az olvasástól.
Hagytam neki 1 órát majd átmentem és megtettem az ajánlatom. 1 óra gondolkodási időt kért.
Az kikötő éttermében találkoztunk. Kezet nyújtott. Az üzlet megköttetet.
Hogy micsoda????? Vettünk egy katamaránt?????????


6. nap, 2019.06.13.

Szerződésírás. Andreas ismeri a helyi hajó kereskedőt, kaptunk tőle egy mintát. Én elég jól beszélek angolul, Andreas kevésbé. A kemény jogi szöveg minkettőnkön kifogott. Végül széttéptük. Volt egy egyszerű új-zélandi szerződésmintám, azt használtuk inkább. Egyszerű, nincs benne mindenféle jogi maszlag. Ő eladja, én megveszem. Ennyi..

Ünnepélyes aláírásTanúk a szomszéd hajókról


7. nap, 2019.06.14.

Kicséltem a törött vizkifolyót
A hajó még mindíg a parton van. Szóltak az irodából: a parton nem maradhat, kell a hely. Elvittem nekik megmutatni a szakértői véleményt miszerint a hajót veszélyes vízre tenni. Kis tanakodás után rájöttek hogy nem tudnak mit csinálni. Ezután meglepetésemre abba is belementek hogy maradjon a hajó pár hónapig amig vissza nem jövök (napokon belül repülök vissza Új-Zélandra).
Andreas is még a hajón alszik. Hétfőn megy el.


8. nap, 2019.06.15.

Ma bevásárló napot tartottam. A kikötő a Rebak-szigeten van. Innen egy 10-15 szemlélyes gyors (2x250LE) csónak vísz a parta. A parton Dim úr autókat ad bérbe. Nagyon egyszerű. Adok neki 50 Ringitet (3000 Ft), ad egy kulcsot. Este csak ott kell hagynom a kocsit a parton. Se papírozás, se biztosítás, egyszerű.
Vettem virágtakaró ponyvát. Fekete, UV álló, sűrű szövésű háló. 90%-os árnyékot ad. A Rotoron is nagyon bevált, jelentősen csökkent napközben a hőmérséklet a hajóban. Vettem még egy csomó hangya és termesz mérget is meg csótánycsapdákat. A kikötőben a legnagyobb veszély a termesz invázió. Főleg júliusban, augusztusban rajzanak (szárnyuk van). Ha találnak egy alkalmas helyet leszállnak, elvesztik a szárnyaikat és beköltöznek. A halott fákat szeretik. Amiből van bőven a hajón.
Ma aludtam előszőr a hajón. Szétzabáltak a szúnyogok. Meg kell oldani a szúnyoghálókat is.


9. nap, 2019.06.16.

Andreas úgy döntött ma mégis elmegy. Legalább nyugodtan tudok pakolni és takarítani. Felraktam a ponyvát. Délután megint kiszaladtam a partra. Visszafele nagy eső volt. Rossz láthatósági viszonyok között indult el a hajó. A kapitány 1 perc után észlelte hogy semmit nem látt. Part sehol csak köd. A hajón nincs se tájoló, se GPS de még egy VHF rádió sincs. Egyszer csak feltűnt a szomszédos sziget, ezek szerint rossz irányba jöttünk. Rebak nincs messze a kapitány max gázon elindult Rebak felé. Hatalmas csattanások hallatszanak hátulról, a motorok és az egész hajótest rázkódik. Zátonyra futottunk! A kapitány probálja a motorokkal lemozgatni a hajót nem sok sikerrel. A motorok kerregnek. Horgonyként tartják a hajót. Az utasok zöme arab, a nőknek csak a szemük látszik, ilyedtek. Többen imádkoznak. A férfiak közben jól szórakoznak. Azért a mentőmellényt önként felveszik.
Szerencsére emelkedik a vízszínt. Kb 40 perc után kiszabadulunk. Hurrá!
A parton vettem ágy fölé rakható szúnyoghálót. Kihoztam az egyik matracot és fölé kötöttem a szúnyoghálót. A kokpitban alszom.

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:12

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   4853520