Hajónapló: Ismét Szingapúrba hajózunk in English

     2017.12.06 - 2017.12.31                                   ««   1/4 oldal   »»

Ugrás oldalra:1234

 

Szingapúri projektjeink közé tartozik a hajó hűtőjének rendbetétele és a szingapúri vertikális kertek felfedezése - az utóbbi oka marad a mi titkunk. A hajó fridzsider az 1980-as évekből való és sokáig hűen szolgálta a Rotor utasait. Jóllehet már régóta nyöszögött, eddig mindig megtaláltuk a módját, hogy újraélesszük vagy gázfeltöltéssel vagy más karbantartással. Azonban idén teljesen feladta a szolgálatot és legutóbb nem tudtuk 16 foknál lejebb tornázni a hőmérsékletet benne még akkor sem amikor kicsit beindult a hajó dülöngélésétől. Utoljára pedig Balin mondta a hűtőszerelő, hogy ő még egyszer feltölti gázzal, de sajnos a kompresszornak annyi. Jóllehet a hajót szép állapotban találtuk visszatértünkkor: nem voltak benövések az alján (köszönhetően a folyónak) és élő állatkákat sem találtunk rajta (rovarokat, bogarakat vagy emlősöket) - szerintünk a precíz takarításnak és a kitett molyirtónak köszönhetően (utóbbi nem csak a molyokat riasztja el). Az indító aksiknak azonban megint vége lett és sajnos a hűtő sem javult meg távollétünk alatt. Mivel Malajzia keleti részén nehezen találtunk volna megoldást a nemes feladatra, Szingapúrban fogunk körülnézni a következő napokban.


1. nap, 2017.12.06. , Kihajóztunk a Sebana Cove marinából

A dagály délben tetőzött, ezért csak előtte fél órával indultunk el a marinából a folyón lefele. Párás, fülledt meleg volt a dzsungel közepén 32-35 fokot mértünk a kabinban. Kiváncsian vártuk, hogy a folyón áthúzott nagyfeszűltségű vezetékek nem lógnak-e be túlságosan a víz fölé,- mint az már korábban előfordult- de szerencsére elég magasan voltak ahhoz, hogy áthaladjunk alattuk. Nos, egy mega jachttal nem biztos, hogy átfértünk volna. A többi hajóstól hallottuk, hogy van a folyón egy hely ahol lehet üzemanyagot vételezni, mielőtt Szingapúrba megyünk. Senki nem akarja a drága üzemanyagot Szingapúrban megvenni, ezért a hatóságok azt találták ki az autósoknak, hogy legalább kétharmadig kell lennie a tanknak, különben 500 szingapúri dollár bűntetést kell fizetniük, amikor átmennek Malajziába. Nos szerencsére a hajósokra nincsenek hasonló szabályok, ezért ott tankolunk, ahol kedvezőbbek az árak. A maláj üzemanyagárak hasonlóak az indonézhez, a külföldieknek felárral kellene értékesíteniük, de ezt nem teszik így: 2,30 maláj ringitbe kerül egy liter gázolaj (ez kb 138 FT/L). A hajósok azt is mondták, hogy rá lehet kötni a tartályhajót körbevevő hajókra, de mi úgy találtuk, hogy ez nem jó ötlet, mert a tartályhajót olyan sűrűn veszik körbe a hajók, hogy az szinte beágyazódott a sokaságba. Ezért inkább ledobtuk a horgonyt, mely úgy összeállt, hogy kalapáccsal kellett levernünk róla a rozsdát, majd a kiscsónakot a vízre téve eleveztünk a tartályhoz. Amikor a tartályhajótól próbáltuk a csónakot eltartani az ujjunk eltűnt a tartályhajó oldalában, úgy szétette már a rozsda. Ez sem sokáig marad itt - gondoltuk, ráadásul egy hatalmas csarnokot építenek ide. Sikerült tankolnunk a tartályainkba, de visszaevezni a hajóhoz már sokkal nehezebb volt, mert megerősödött az áramlás.
Miután elpakoltuk az üzemanyag tartályokat átálltunk a folyó torkolathoz éjszakára. Itt sokkal kellemesebb volt, mert nem szállt a por az építkezéstől.


2. nap, 2017.12.07. , Érkezés a One15 Marinába, Szingapúrba

Reggel bebikáztuk a motort a többi aksiról,- mert az indítóaksit cserélni kell- és ezért elővigyázatosságból egész éjszaka spóroltunk az árammal, hogy nehogy meglepetés érjen minket reggel. Hét után valamivel, már indultunk is tovább. A szingapúri immigration fél kilenckor várt minket a bójánál, de más szállítóhajók előttünk kerültek sorra. Nem kellett soká várni így sem, kilenckor már be is léptünk Szingapúrba a 2-es és 5-ös kódlobogót lengetve (itt nem a sárga zászlót kell felhúzni, hanem kódlobogókat, attól függően, hogy van-e utas a fedélzeten). Ezután segítő áramlással száguldottunk be a One15 marinába, ahova 12 előtt érkeztünk. Már vártak minket, hiszen már ismertek minket korábbról. Innentől kezdve Rock and Roll, indulhatnak a projektek!
Bebuszoztunk a One15 ingyenes marina busszal a Vivo központba és egy ebéddel egybekötve vettünk egy nagyobb teljesítményű porszívót, mert erre biztos szükségünk lesz a hűtő újragyártásakor..


3. nap, 2017.12.08. , Megkezdődtek a munkálatok a fedélzeten

Beindult a hűtő projekt. Nos, ez előreláthatólag nem lesz kis feladat, mert nemcsak a kompresszort akarjuk cserélni, hanem egy teljes átalakítást tervezünk a hűtő részen. Eddig körülbelül 60 literes volt a hűtőnk, de most a sarokban levő nehezen kihasználható vékony, de mély hűtő mögötti rekeszt is hozzácsapjuk az űrtartalomhoz és nemcsak megnagyobbítjuk (kb 90 literes lesz az új), hanem még egy mélyhűtő egységet is beszerelünk hozzá. Ezen kívül az évek során észrevettük, hogy izzad a hűtő fala a tűzhely felőli oldalon. Azt gyanítjuk, hogy a szigetelés is tönkrement, - ahogy öregszik a szigetelőanyag, veszti a szigetelőképességét - vagyis nem tudjuk jelenleg mi rejtőzik a hűtő falak mögött. Itt az ideje kideríteni!
Erre a legjobb szerszámunk a rezgővágó. Brutális, mindenen áthatol, de nekünk most erre van szükségünk. Szétvéssük a falakat és az egész hűtőt újjáépítjük. Persze, megfordult a fejünkben, hogy mi lenne, ha besétálnánk a boltba és csak egy hűtőládát vennénk, de ez meg melegítené a kabint (mert a hajóban a kompresszor a kinti rekeszben van), hacsak nem a kinti rekeszben tárolnánk. És amúgy is ez a lusta változata lenne a projektnek.

Ami még nagyon nagy feldat, hogy beszerezzük a mélyhűtőt és a kompresszort magát, no és persze azokat az anyagokat, melyek a munkálatokhoz kellenek, például szigetelések (azt mondják, ez a lelke a hűtőnek és minden ezen áll vagy bukik), epoxi lapokat (mely az új hűtő vázát adják) stb. - ezek dokumentálása bővebben következik a következő napokban, miközben mi is tanuljuk a hűtőépítő szakmát.

Szingapúrban találtunk egy embert aki bármilyen nemzetiségű gázpalackot feltöltet, de mindezt nagyon drágán csinálja.


4. nap, 2017.12.09. , Szétvéstük a hűtőt

Reggel elszaladtunk az új kompresszorért (Frigoboat Capri BD50, mert csak ezt lehetett kapni és nagyjából jónak tűnt) és a mélyhűtő egységért. Sietnünk kellett, mert a cégvezető bezárni készült a boltot, mondva, hogy holnap utazik Vietnámba az ünnepekre. A komplikált csak az volt, hogy nem működött a kártyaleolvasója és szombat lévén a bankot sem tudta felhívni. Abban egyeztünk meg, hogy USD-ben fizetünk, mert nem volt nálunk annyi szingapúri dollár és akkor kihozza a csomagot a hajóra, amit már a boltban olyan szépen összekészített számunkra. A hajónak már biztos megvan a karácsonyi ajándéka, és nekünk is ezzel együtt.

A második napon látványosan haladtunk a bontással. Kikerültek a régi szigetelőanyagok és feltártuk, mi is rejtőzik a falak mögött. Nos, minket döbbenettel töltött el, mennyire nem volt megcsinálva a hűtődoboz szigetelés. Egyrészt ez több helyről is hiányzott a falból (például, pont az izzadós falnál a tűzhely felől), másrészt nem volt légmentesen lezárva a szigetelés ami miatt pedig nedvesedést is találtunk. A hűtődoboz alatt minden vizes volt a fa és a szigetelés maga is.

A következő meglepetésünk pedig az volt, hogy a szigetelésen belül csövek mennek. Huh, az egyik a tűzhely gázcsöve volt! - még jó, hogy nem vágtuk át. És az üzemanyagtartály szintjelzőjének a lélegzőcsöve volt a másik. A munka soha nem jár egyedül. Utánunk a vízözön! Hát akkor ezeket is cseréljük. Még szerencse, hogy gázcső pont van nálunk.
Ami nagyon segíti a munkánk, hogy az elmúlt napokban borús volt az idő, ezért 30 fok felé még a kabinban sem ment föl a hőmérséklet. A nagy hajóponyvánk is segítséget nyújt a melegebb napokra, ezért ezt is kifeszítettük a hajó fölé.


5. nap, 2017.12.10. , Munka szünnap

Szünnapot tartottunk a hajómunkálatokkal, mert régi ismerőseink látogattak el hozzánk a hajóra, akik most itt élnek Szingapúrban. Nagy volt az öröm, már évek óta nem találkoztunk velük. Össze kellett pakolnunk és a hűtős szerszámok a látogatás alatt a hűtő feneketlen bugyrában lapultak. Most valóban nincs feneke, mert kibontottuk az egészet..


6. nap, 2017.12.11. , Anyagbeszerzések 1

Mi is kell az új hűtő beszereléséhez:
- a kompresszoron kívül egy EV300 H-típusú hűtőborda (ez is frigoboat és mélyhűtőként is funkcionál)
- szigetelőanyag (blue board és cryogel)
- epoxy lapok
- epoxy (ragasztáshoz), üvegszál, festék
- rezgővágó fej (a kopás miatt) és egy nagyobb teljesítményű porszívó.

A blue board extrudált polisztyrén (hungarocel). Ebből 5cm vastagságú R=5 hőszigetelést ad. A cryogel egy mostanában terjedő extrém hőszigetelő anyag, amit a NASA az űrsiklókhoz használ. Ebből 5cm R=10 hőszigetelést ad. Ez az anyag nagyon drága, de még szerencse, hogy Szingapúrban lehet kapni. Kénytelenek vagyunk ezt az anyagot használni, mert kicsi a hely a hőszigetelésnek. A blue board és a cryogel kombinációjából körülbelül R=25 hőszigetelésű lesz a hűtőnk. Ideális esetben R=30, amit nem fogunk tudni elérni, de még így is sokkal jobb lesz, mint volt. A régi szigetelés az egy beöntött poliuretán hab volt, ami nem töltötte ki teljesen a helyet és porózussá volt öregedve.

Szingapúrban mindent lehet kapni, de nehézkes megtalálni, hogy hol. Pedig sok hajós barátunk a segítségünkre sietett ötleteikkel, de sajnos sok bolt már vagy nem létezett, vagy nem forgalmazták a számunkra szükséges anyagot. Telefonon nagyon nehéz a boltokkal kommunikálni, mert kínai akcentussal beszélik az angolt és az email-ekre gyakran nem válaszolnak. Az első nap az Internet és újonnan beszerzett rollereink segítségével sikerült megtalálnuk azokat a helyeket, ahonnan be tudjuk szerezni az anyagokat bluebordot és az epoxy lapokat. A cryogel forgalmazására is találtunk egy céget, akik nem válaszoltak arra kérdésünkre, hogy lehet-e kisebb mennyiséget rendelni tőlük (tehát nem egy hűtőház méretnyit) és mégis mennyibe kerül ennek a speciális anyagnak a métere.
Jóllehet ez a munka a leguntatóbb része a projektnek, de az összecsukható rollerek segítségével elég szórakoztató lett ez a körtúra. Ráadásul, ahogy a rekumbens kerékpárokon mosolyognak otthon az emberek, itt úgy mosolyognak rajtunk a rollerekkel (itt igazából az elektromos rollerek mennek, nem a lábbal hajtósak). Igazi mosolyt csalunk az emberek arcára, főleg, amikor egy telephelyre beállítunk velük és taxira sem kell költenünk.
Festéket is rendeltünk a Raffles marina hajósboltjából (Interdeck-et), a csúszásgátlóinkat lefesteni, melyeket az évek során eléggé kiszívott a nap.


7. nap, 2017.12.12. , Szakad az eső, szünetel a munka

Egész nap szakadó eső (nem tudunk szellőztetni a hajón), heves villámlás (nincs áram, mert kihúzzuk ilyenkor a hajót) és hideg volt. Egyik szingapúri hajósbarátunk panaszkodott, hogy nemrég belecsapott a hajójukba a villám és minden műszerüket cserélni kellett. A villámlás szinte mindennapos a Földnek ezen a részén.
Nem tudtunk sokat haladni a munkával, helyette kimostuk a ruhákat a marinában. .


8. nap, 2017.12.13. , Anyagbeszerzések 2

Sikerült megvennünk az epoxy lapokat és a blue board szigetelő anyagot is. Az internet nélkül ezek beszerzése több napot venne igénybe. Ezek a telepek Szingapúr ipari külterületein találhatók, messze a belvárostól vagy a marinától. Közben visszajeleztek a cryogel-re hogy vásárolhatunk tőlük, adjuk le a hivatalos megrendelést. Leadtuk. .

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:1234

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   5227599