A hajó: Leírás in English

A hátsó fedélzet

Még San Remoban
A hátsó hídra lépünk, kicselezzük a szélkormányt, amelyik a szükségkormányon keresztül fejti ki hatásár, kinyitjuk az acélkorláttal egybeépített ajtót, majd fellépünk a hátsó fedélzetre. Ezt a területet sörkertnek hívjuk. Menet közben egy-két nagy kerek puffert lerakunk, és kellemesen el lehet sörözni és cigizni.
Jobb vagy bal oldalon előre sétálunk. Jobboldalt a korlátra szerelt mentőtutaj egyszerű mozdulattal azonnal vízre bocsátható. Kicselezzük a keresztbe-kasul menő árboctartó sodronyokat és a szélkormány kötelét, majd belépünk a kokpitba. Mélyre kellett lépnünk, alacsonyan vagyunk. Ha majd a tengeren fogunk dülöngélni, akkor örülni fogunk, hogy nem a hajó tetején állunk és sokkal kisebb erők hatnak ránk.

A kokpitban

vezeto_ules.jpg (73306 bytes)
A vezérhely
A kokpit két oldalán 1-1 2 méter hosszú ülőpad, éppen lehet rajta aludni. A padok alatt méretes tároló-rekeszek vannak. Mögöttünk az első árboc travellerét látjuk. A grósz-shoot a bumm végére van kötve, csökkentve egy esetleges bumm törés esélyét. A hátsó árbóc minden kötele a kokpitból kezelhető. Kétoldalt a két génoacsörlő helyezkedik el.
A kokpit első felét védi a kemény-tető, amely ponyvával az egész kokpitra kiterjeszthető. Előre nyitható szélvédők védenek meg a felcsapódó hullámoktól és az esőtől. Üljünk le a pilótaszékbe! Az ülés formája úgy van kialakítva, hogy bármerre dől a hajó, mi függőleges tudunk elhelyezkedni. Elég magasan ülünk ahhoz, hogy minden irányba kényelmesen kilássunk. Kényelmes ülőpárna és háttámla biztosítja, hogy a hosszú éjszakai kormányzások alatt se fáradjunk el. A kormány mellett helyezkednek el a motor kezelőszervei, a propeller tengely fékje, a feszültség és ampermérő, a log kijelzője és az orrsugár motor vezérlője. A szélvédő üveg mögött vannak a szélmérő kijelzői és egy halradar. A kijelzők mellett egy csörlő és egy kötélfogósort látunk, az első árbóc köteleinek egyrészét innen kezelhetjük.
Volvo Penta MD21
Menetben
Leszállunk a székről, felnyitjuk a kokpit alját. Szemünk elé kerül a 75 lóerős Volvo Penta motor és egyéb segédberendezések. Minden nagyon szépen látszik és hozzáférhető. A seacockra, ahol a tengervizet szívja fel a motor, egy plexivel lezárt szürő van szerelve. Ha valami elzárná a víz utját, például egy zacskó, akkor az belülről is látható, sőt, belülről is a fedél levétele után eltávolítható. A fedélbe fölülről is beszereltem egy csapot, így könnyedén átöblíthető a motor belseje édesvízzel.
Becsukjuk a fedelet és a 3 fokos lépcsőn már benn is vagyunk a szalonban.

A szalonban

Beléptünk. Nem kell lehajtanom a fejem. A belmagasság 203 centi! Jobbra van a navigációs asztal. Az asztal és a bejárat között tároló a viharruháknak (kivezetéssel a fenékbe).
Navigációs asztal
De nincs szék! Vagy mégis? Az asztal mellől egy ügyes mechanikával kihajtunk egy kerek kis ülőalkalmatosságot. Magunkra csatolunk egy bocmanszékhez hasonló hevedert. A nyílt vízen négy méteres hullámok és 35 csomós sirokkó tombol. Hajózzunk ki! A hajó billeg, ugrál, a vitorlák túlterheltek, a dőlésszög meghaladja a 30 fokot. De mi kényelmesen ülünk. Mindkét kezünk szabad (tart a heveder), ezáltal elég a térképbe és a tollunkba kapaszkodni, hogy bevéssük a hajónaplót. Előttünk a navigációs számítógépen látjuk helyzetünk a térképen, előttünk a beépített GPS, VHF, SSB vevő. Jobbra a mélységmérő biztosít arról, hogy a tőkesúly miatt nem kell aggódnunk.
hajofenek.jpg (74839 bytes)
A San Remoi hajóüzemben

A hajófenék

A tőkesúlyt közepes hosszúságunak mondhatjuk, viszonylag széles, mert benne helyezkedik el rozsdamentes tartályokban a 470 liternyi édesvízkészlet. Alatta 2.5 tonnás, védett tőkesúly található. A tőkesúly 17 darab 28-as csavar tartja, ez 120 szoros túlbiztosításnak felel meg. A hajócsavar fix, 3 ágú, a motortól a kihajtása egyenes. A hajótest teljesen körbeöleli, valószínűleg nem lesz gondunk felkapott kötelekkel, viszont a hatásfoka alul fog maradni egy modern szabadon forgó csavarral szemben. A kormánylapátot teljes magasságában szkeg védi, amely úgy van méretezve, hogy önmagában elbírja az egész hajó súlyát. És négyszeresen csapágyazott (kettő lent, egy a hajótest aljánál, egy a hátsó kabin tetejénél). Az orrban ott kukucskál az orrsugár-motor nyílása. De térjünk vissza a szalonba.

Ismét a szalonban

Konyha.jpg (132833 bytes)
Sajnos a konyha most nem így néz ki
Visszahajózunk a kikötőbe, felkelhetünk a navigációs asztalhoz. Itt az idő egy jó kis ebédre. A térképasztallal szemben van a 3 égős tűzhely sütővel. Bal kéz felé, a hajó hossztengelyébe építették be a mosogatót, amely bármilyen dőlésnél (a józan ész határain belül) használható

Van itt még hűtőszekrény, egy csomó tárolóhely stb. És mi ez az üvegcső, ami kikandikál? Közelebbről megnézzük: folyadékszint jelző - bal gázolajtartály. Ugyanilyen jelző van a jobb tartályhoz is a navigátor asztal mellett. Nincs elektronikus szintjelző, ami átverhetne. Levesszük a mosogató feletti műanyag fedelet, és máris teljesen hozzáférünk a kormánymechanikához. De most nincs itt dolgunk, ezért visszatesszük. Közben elkészült a kaja, ezért átvonulunk a szalonba. Mindkét oldalt 4-4 személyes ülőpad. Alattuk és felettük tároló rekeszek, fiókok, zárható szekrények. A szekrények az ajtaja oldalirányba csúszik, ezért dülöngélés közben nem nagyon fogják a konzervek kiütni az ajtaját. Dehát a konzerveknek nem is ott van a helye! A lábunk alatt is végig tároló-rekeszek vannak, jobb, ha oda tesszük őket a súlyelosztás miatt. Az középen elhelyezkedő hatalmas asztal szárnyai mindkét oldalt fel-le hajthatók. Az ülőhelyek egyben fekvőhelyek is.
lee_lap.jpg (74981 bytes)
Alvás 20 fokos dőlésnél
A háttámla kivehető, és vagy lee-lapként (hogy ne essünk le az ágyról), vagy ágykiegészítésként (hogy 1 ágyon ketten is elférjenek) használható. A szalon közepén az asztal végénél krómcső ér a fedélzetre: ez a víztartály betöltője.
Megettük az ebédet, ideje WC-ni! Egy helységgel előrébb megyünk.

A fürdo

Tágas helységbe érkeztünk, de mégsem túl nagy. A tágasságnak ára van: az orrkabin és a szalon között csak a fürdőszobán keresztül lehet közlekedni. Azért nincs minden vesztve. Miközben az elektromos WC-n trónolunk egy kinyitható paravánnal lehetővé tehetjük a zavartalan átjárást.
furdo.jpg (62535 bytes) furdo2.jpg (65102 bytes)
A hölgy a fürdőszobában kb. 140 centi magas, és nem a hajó tartozéka
Zuhanyzáshoz paravánnal kicsi a hely, ráadásul alacsony is (már akinek - nekem igen), 190 centi. Szerencsére van egy nagy ablak a fejem felett, amit ki tudok nyitni.

Az orrkabinban

Hagyományos elrendezés - balra jobbra fekhelyek. A leelap kihajtható, leesni itt sem fogunk. Az ágyak felett a horgonycsörlő motorja és mechanikája. Kicsit elrondítja a szobát, de nem vészes. Viszont szerelni könnyedén lehet, és kellemes, száraz környezetben dolgozik. Beázás? Korrodálás? Szó nem lesz róla. Felhajtjuk az ágylapokat. Hatalmas tárolórekeszek és az orrsugármotor látványa fogad minket. A tetőablakon könnyen kijutunk a szekrények alatt elrejtett létra segítségével, és így az előző helységben erőlködőt sem zavarjuk.

Az első fedélzeten

Körbenézünk. Lábunk előtt a horgonycsörlő láncfogója, kötélfogóval kiegészítve. Az orrban békésen pihen a 30 kilós Bruce horgony, billenthető orrvereten, de véletlen leengedés ellen kibiztosítva. A 2 kisebb oldalsó bika mellett van 1 bika középen, iszonyatosan túlméretezett. Ez az egyik pont, amelyikkel a hajót meg lehet emelni. Egy pillantást vetünk a fok-rollerre, és ekkor feltűnik a második, kivehető tartó rögzítési helye. Erre a tartóra vihar- és penge fokot lehet felhúzni. Elindulunk visszafele. A túlméretezett veretek mind a hajótestre kívülről vannak rászerelve, ezért nem fordulhat elő, hogy elkorrodál és mi ezt későn vennénk észre.
Megállunk egy pillanatra az árbócnál. A kötelek egy része szép rendezetten vonulnak a kokpitba. Csak éppen annyi kötél van hátravezetve, hogy egy ember automata kormány használata nélkül is teljesen tudja a vitorlákat használni. A kabin tetején lecsavarjuk a víztartály betöltőnyilását, és kihúzzuk a nívópálcát. A víztartályok tele vannak, visszamegyünk a kokpitba. Kezünk biztos támaszra talál a kapaszkodókban és a merev korlátban. A kapaszkodók egyben automatán zárodó levegőkürtőket is védik, amelyek lezárt hajónál is biztosítják a szellőzést.
hatso_kabin.jpg (133085 bytes)
Ezek válogatott mini emberek

A hátsó kabin

Nézzünk még be ide is: 2 fekhely kétoldalt, az egyik francia-ággyá kinyitható. Van még itt lehajtható iróasztal, hideg-meleg vizes mosdó, rengeteg tároló hely, elhúzható ajtós szekrények, kulcsos széf. A két ágy között, felnyitható ülőke alatt pumpás WC. Igen érdekes, amikor ketten bent alszanak, a harmadik pedig a fejüktől centikre a dolgát végzi.
A kabin közepén levő rúdban a kormány tengelye ér a kabin fölé.
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   2084650