Hajónapló: Vissza a trópusokra in English

     2013.06.26 - 2013.07.12                                   ««   1/3 oldal   »»

Ugrás oldalra:123

 

Fülsértő csend van a Great Barrier Island (sziget) egyik öblében. Az univerzum mint egy óriás burok rajzolódik ki körülöttünk. A nap már rég lement. A Tejutat kémleljük a szikrázó hullócsillagokkal messze a városi fényszennyeződéstől. A Földdel együtt porszemek vagyunk ebben a csillagos-rengetegben és a Föld mint egy tökéletes rendszer véd minket az univerzum káros hatásai ellen, lehetövé téve az életet. A Rotor körül látjuk az éppen arra úszkáló halakat, melyek kirajzolódnak a fluoreszkáló planktonok (bioluminescence) fényében. Mi ez? Mese vagy valóság? Aki nem látja saját szemével tényleg azt hiszi, hogy ilyen csak a mesékben van, pedig a meséknek is van alapja. Hogy tudtunk enélkül élni az elmúlt pár évben? A Föld egy csoda. Az óceánok és a tengerek pedig segítenek, hogy mi mindezt felfedezhessük. Új-Zélandról egy maori idézettel indítjuk ezt az utinaplót, mert a napfelkelte számunkra ismét egy új kalandot ígér:

A madarak hívnak
A nap elkezdődik
Élek

Korihi ake nga manu
Takiri mai te ata
Ka ao, ka ao. Ka awatea
Tihei mauri ora
..
Tejút, Great Barrier IslandPlanktonok fénye (ahogy a kamera látja), Great Barrier IslandMaori szobor, Waitangi

Auckland éjszaka
Pakolás
Harbour híd alatt, Auckland
Kovászosuborka
Útjaink során nagyon sok hajóssal megismerkedünk. Egy nap egy hajós megkérdezte tőlünk, hogy mit várunk, amikor meglátogatunk egy szigetet. Egyhangúlag vágtuk rá, hogy SEMMIT. Ha csupán egy autentikus szigetvilágot várunk akkor biztosan csalódás vár bennünket, a globalizáció hevében ez ma már amúgy is ritkaság, és lehetseges, hogy a helyi szokásokat európai szemmel barbárnak tituláljuk. (Vagy elmondhatjuk-e, hogy vannak szép és csúnya szokások, amely önmagabán véve egy kicsit mulatságosan hangzik egy kultúrában messze Európától). De nem lehetünk önzők más kultúrákkal szemben,ahol mi csak átutazunk, ezért mi nem várunk semmit egy távoli szigettől csak elfogadjuk és elraktározzuk a képet amit látunk és amit átélünk egy adott helyen és időben. Elfogadjuk, hogy ez a természetes jelen környezet és átéljük az eseményeket. Mi az adott pillanatban csak a FELFEDEZÉST tesszük meg, a konszolidáció mindig csak később következik be, általában egy út végén. Új élményekkel töltődünk fel még akkor is ha többször ugyanazt az utat járjuk be, és visszatekintve az utazás a hajóval maga is egy álomnak tűnik, amely fizikai és szellemi szabadságot nyújt és mindig újra hív változatosságaival és újdonságaival. A felfedezés ösztönözte a korabeli utazókat is, csak akkor még nem voltak jó térképek és mégkevésbé tudták a hajósok, hogy hova tartanak. A mai hajózás már térképekkel és műszerekkel felszerelt modern hajózás, de ezzel együtt minden nap hoz valami újat vagy váratlant. A térképek pedig ma sem tökéletesek és követni sem szabad őket vakon.

A nap már alacsonyan áll a zeniten és korán nyugszik le. A nappali és az éjszakai hőmérsélket különbség körülbelül 8-10 fok, van olyan éjszaka amikor 5 fokra kúszik le a hőmérő higanyszála (a Rotorra beszereltünk egy légbefúvós gázolaj kazánt). Június és tél van Új-Zélandon. Amikor hidegben hajózunk arra gondulunk, hogy ez olyan mintha síelnénk és ekkor gondolatban felmelegszünk, de az Antarktiszról felhúzódó hideg levegőből már elég volt és egy kicsit melegebbre vágyunk. Itt a megfelelő indulásra készenlétben kell állni és a ciklonok elvonulását kell figyelni. A várakozás lehet pár nap vagy akár néhány hét is. Itt pár napja az időjósok is azt mondták, hogy habverővel verik Új-Zéland vizeit, ezért várnunk kellett. Az óceáni vihart elkerülni nem igazán lehet, de az indulást lehetőleg úgy kell időzíteni, hogy az erős ciklonokat és időjárás bombákat elkerüljük. Egy ciklon délies hátszelével fogunk elindulni Melanézia szigetvilágát felfedezni a déli Csendes-óceánon.
Sajnos az általunk épített vitorlázócsónak megsérült, amelyet csak az utazás után fogunk megjavítani (a Rotorka név így még mindig foglalt). Az új felfújható csónak a Ruby nevet kapta a Haruru vízesésnél, amely az első teszt útja volt nem messze Paihiatól, Opua előtt.

Utunk Opuába: Auckland, Islington Bay (Rangitoto Island), Waiheke Island, Great Barrier Island, Marsden Cove Marina, Tutukaka, Whangaruru, Bay of Islands

Napi pozíciók:
00:00 35-19.20S 174-07.80E log= 43839.8
00:00 35-19.20S 174-07.80E log= 43839.8
Forró forrás, Great Barrier IslandKeleti part, Great Barrier Island Windy Canyon-tól a Hobson hegyig,Great Barrier Island
Hobson hegy tetején, Great Barrier IslandForrás, Great Barrier IslandFüggőhíd, Great Barrier Island
Forrás, Great Barrier IslandNaplemente, Great Barrier IslandSpirit of New Zealand, Great Barrier Island
Great Barrier IslandGreat Barrier IslandRotor, Marsden Cove Marina
Marsden Cove MarinaKötélvég égetésBream Head
A harom legfontosabb dologRotorka, WhangaruruWhangaruru
Legyezőfarkú, WhangaruruWhangaruruCape Brett
Lyuk a sziklán, Cape BrettBream Head feléHamubasült cipó
A hajózás olyan mint a síelés télenA horgony felhúzott egy kis saratRangitoto esőben
Rotor, Great Barrier IslandHoppá, Great Barrier IslandSnapper (45cm), Great Barrier Island
Vitorlázó Rotorka, Great Barrier Island Vitorlázó Rotorka, Great Barrier Island Gyűjtjük az esővizet, Great Barrier Island
Füstös ház, Great Barrier IslandLion, Great Barrier IslandPaddle board torna, Great Barrier Island
TutukakaEz már a trópusok? TutukakaRuby, Opua
Ruby, PaihiaEz most már a trópusok? PaihiaSzivárvány, Paihia
Szivárványos Rotor, PaihiaHaruru feléHaruru vízesés
Mangrove, HaruruHundertwasser WC, KawakawaHaruru vízesés


2. nap, 2013.06.27. , Felkészülés

A papírokat gyorsan összeszedtük a kijelentkezéshez Opuában (72 órával előre kellett kijelentkezési szándékunkat jelezni, majd 24 órával inulás előtt kellett időpontot egyeztetni). A Rotoron a legfrissebb élelmiszer kollekció sorakozik a különböző rekeszekben. Ebből várhatóan majd elkérhetnek pár dolgot Fijire belépéskor, de az egészségügyi tisztviselők tiltó listája nem egyértelmű és változó is lehet a különböző beléptető helyeken. Az üzemanyag és a víz-tartályokat is feltöltöttük. Az itt vásárolt gázpalackokat is feltöltettük, az európai szabványt nem töltik Új-Zélandon. Bekészítettük a vihar fokot, a vihar és a fékező horgonyt is arra az esetre, ha az időjárás mégsem lenne olyan kegyes.

A várva várt ciklon reggel 5-kor érkezett. Mi felkészülve várjuk hogy hátszelével meglovagoljuk a hullámokat. Sajnos kijelentkezni, csak holnap reggel tudunk.

Napi pozíció:
00:00 35-19.20S 174-07.80E log= 43839.8
.
Nyomtató beüzemeléseVihar fokTankolás, Opua
Zöldséges láda beépítéseFriss áruMentőtutaj


3. nap, 2013.06.28. , Újra az óceánon

Papírmunka
Vámhivatal előtt
Viszlát Opua!
Nagyon sok emailt kaptunk tőletek, amire az indulás hevében nem volt időnk válaszolni. A naplón keresztül köszönjük az emaileiteket és a jó szelet kívánságokat. Üzenjük, hogy eddig bejött a jó szél.

A mai nap előzetes mottójaként a következo maori közmondást gondoltuk:
A fodrozódó tenger navigálható. (He moana pukepuke e ekengia e te waka.)

Változatos volt az átkelés első napja, és a nap végére úgy éreztük, mintha már több napja úton lennénk. Reggel már 8 óra előtt a vámhivatalban vártunk a kijelentkezésre. Egy nappal az indulás előtt felhívtuk a vámosokat akik kilátásba helyezték, hogy a hajóval lehet, hogy ki kell állni a marinába mert elképzelhető, hogy át akarják vizsgálni. Ez egy kis izgalmat okozott, mert másnap még mindig viharos szelet jelezetek az előrejelzések és a marinában 2-3 csomós áramlás van.
Elsők voltunk a hivatalban 2 perc alatt végeztünk és szerencsére a hajót sem akarták megnézni. A hivatalnok csak az ablakból pillantott rá a távolban álló hajóra. Pecsét be és mehettünk is. A hivatalnokok szeretnek meggyőződni arról is, hogy a kijelentkezés után 4 órával a hajó elhagyta a horgonyzóhelyet. Nekünk erre csak fél óra kellett és a hajó irányban volt első uticélunk a Minerva zátony fele. Majd innen Fiji felé vesszük az irányt. A Minerváig 793 tengeri mérföldet kell megtennünk a Csendes-óceánon keresztül.
A reggelit már útközben tálaltuk fel. Az előző napi vihar elvonult és csak 5 csomót hagyott a reggeli órákra. Kimotoroztunk a Bay of Islands védett vizeiről és máris szembesültünk az előző napi vihar több méteres még meredek és erőteljes döghullámzásával. A hullámok azt gondolták Káosz falván vannak, mert nem tudták merre menjenek és néha a hajó alatt ütköztek, megbillentve a Rotort. Hánykolódós reggelünk volt (szó szerint). Egy albatrosz együttérzésbol órákon keresztül kísért minket. Az idő kezdett melegedni 11 fokra az éjszakai 5 fokról. Később nap közben már 16 fokot mértünk a kabinban, ahova szépen besütött a nap. Ebéd előtt a szél is megjött DK-i 13-16 csomó között mértük, de a döghullámzás csak a naplementével laposodott el és ezzel legalább esélyt adott az éjszakai pihenésre. Éjszaka kisebb vihar cellák érkeztek, melyek ismét megdolgoztattak minket, de ettől függetlenül szépen haladtunk irányra a szélkormány segítségével. A félhold éjfél előtt jött fel és bújócskát játszott velünk a felhők mögött. Távolban egy-két villámlást láttunk, de a Tejút ismét csodálatosan kirajzolódott felettünk. Érdekesség, hogy éjszaka egyszer elállt a szél és a billegő hajón ahogy leengedtük a fővitorlát kiesett belőle 2 latni. Sikerült gyorsan visszatenni, de ilyen sem történt még meg amióta a Rotorral hajózunk. Mire visszatettük a latnikat a szél is megérkezett. Utoljára egy darus teherszállítót majd egy halászhajót láttunk a naplementében.
Éjszakai őrségbeosztásban Éva bevállalta a Dog Watch-ot éjjel11-től reggel 3-ig.

Napi pozíció:
00:00 34-06.70S 175-00.00E log= 43924.1
Gyerünk!Még egy huppanóKicsit hideg van


4. nap, 2013.06.29.

Naplemente
Minden oké
Az éjszaka még feltűnt néhány delfin majd a szél dél-keletiről keletiesre fordult. Reggelre 15-16 csomósra nőtt. A felpakolt élelmiszerektől, víztől és extra üzemanyagtól kicsit nehezebbek vagyunk mint máskor, de ettől függetlenül nagyon klasszul vitorláztunk egész nap észak-keleti irányban, lágy hullámzásban. 5-6 csomó volt az átlagsebességünk. Az első néhány nap a tengeren mindig egy kicsit fárasztó, főleg ha heteking horgonyzik az ember előtte, mert meg kell szokni a hajó folyamatos mozgását és az éjszakai őrségbeosztást. De az első nap olyan jó tréning volt számunkra a nagy hullámzásban, hogy már majdnem teljesen megszoktuk a mozgást. Csak a bicepszünk erősödik a kapaszkodós sétáktól a fedélzeten. Körülbelül két fokkal melegebb van mint tegnap.
Egy ilyen úton előfordul, hogy hetekig nem látunk hajót, de délután 3 körül megláttunk egy hatalmas teherszállítót. Elöljáróban még azt kell tudni, hogy nemrég lecseréltük a VHF rádiónk, és az új egység magában foglalja az AIS vevőt (Automatic Identification System) és alkalmas DSC-re (Digital Selective Call) is. Ez a kobináció nagyon megkönnyíti a kapcsolatfelvételt közeledő nagyhajókkal. Először is az AIS megmuttata, hogy a teherhajó 40 perc múlva 0.2 mérföldre fog elhaladni mellettünk. Ez nem túl nagy távolság, és még változhat is, úgyhogy az AIS kijelzőn kijelöltük a hajót és meghivtuk DSC-n. A teherszállitó hídján a VHF rádió hangos csipogásba kezdett, jelezvén a bejövő hívást. A kezelő a hívást elfogadta és mindkettőnk VHF-je az általunk kiválasztott 6-os csatornára kapcsolt.
Korábban a VHF-en a 16-os csatornán kellett felhívni a hajókat és nem mindig válaszoltak a hívásra, főleg ha név nélkül (körülbelüli pozició megadásával) próbálkoztunk.
A teherszállító rádió operátora megerősítette, hogy lát minket utána már csak reménykedtünk, hogy ezzel azt is érti, hogy megadja az útjogot (els?bbségünk volt). Végül kb 400 méterre haladt el el?ttünk egy nagy Salzburg felirattal az oldalán, mely európai élményeket idézett fel.
Éjszakára a szél 10 csomó alatt volt, melyben továbbra is tudtunk volna vitorlázni, de sietnünk kellett, ezért beindítottuk a motort is hogy egy kicsit gyorsabban haladjunk. A hét közepére egy újabb ciklon éri el Új-Zélandot, melynek frontjai elérik a 28. szélességi fokot. Szóval teperünk északra. Ezen kívül az időjáráselőrejelzés egy pár nap múlvára szembe szelet jósol a Minerva zátonytól, ezért az útvonal tervünket is módosítottuk és egy kicsit keletebbre fordultunk hogy talán kedvezőbb szögből kapjuk a szelet, amikor odaérünk.
A ma éjszakai pozíció szerint 585 tengeri mérföldre vagyunk a Minerva-tól.

Napi pozíció:
00:00 32-13.69S 175-59.10E log= 44047.4


5. nap, 2013.06.30.

Szörnyű felhő (szó szerint)
Éjfél után a szél tovább csökkent ezért beindítottuk a motort és elővettük a kormányra felcsatolható autopilotot (amit még a hajóval együtt kaptunk). A gyengülő szélben végre lehetett a keleti szélre kormányozni a módosított utirány szerint. Ahogy várható volt, az automata kormány nem tudta a szembejövő hullámokban az irányt tartani, vagy túl kicsit vagy túl nagyot kormányzott. Nem véletlen, hogy évente talán ha egyszer elővesszük és mindig megállapitjuk hogy ez csak egy játékszer. De felfedeztük hogy az automata kormány nagyon jól tartja az irányt, ha kikapcsoljuk. Bizony. A szíj rögzíti a kormányt és a Rotor a rögzített kormánnyal egyenesen halad. Elég félóránként egy kicsit állitani a kormányon. Ezt a technikát auto ohne pilot-nak hívjuk a Rotor fedélzetén.
A szél keletiesedésével már tegnap is láttunk passzát felhőre hasonlító kezdeményeket. A mai napsütésben már vattapamacsnak tűnő passzát felhők úsztak az égen. A passzát szél övezetében hajózunk. A hőmérséklet újabb 2 fokkal emelkedett nap közben. Minkettőnktől elhangzott a várva várt mondat: Melegem van. Ledobtuk a viharkabátot és a paplant is. A téli vitorlázás után a trópusokon biztos nagyon melegünk lesz, de már nagyon várjuk ezt az érzést.
Délutánra a keleti szél dél-keletire fordult és megerősödött, így ismét 6 csomó körül hasítjuk az óceánt. Ez a délies szél azonban kicsit hidegebb levegőt hozott estére.
A távolban még egy hajót láttunk a navigációs fényeivel. Úgy tűnik, nagy itt a forgalom.
A Dél Keresztjét egyre inkább magunk mögött tudhatjuk, a ma éjszakai pozíció szerint 457 tengeri mérföldre vagyunk a Minerva-tól.
Passzát felhőkPasszát felhőkPasszát naplementében


6. nap, 2013.07.01.

Nagyon frissítő
Napközben jót vitorláztunk kellemes szélben (12 csomó) és napsütésben. Géza még a borotváját is elővette. A vattapamacs felhőket azonban felváltották a változást jósló felhők (elmaszatolt felhők) és ezt a már napok óta növekedő barométer is jelezte (kisebb visszaeséssel). Az esti órákra úgy éreztük felhő-tanulmányúton vagyunk mert megjelentek a szürke gerenda alakú felhők is, melyet szélerősödés követett. Olyan volt, mintha a Norfolk-szigetek előtt haladó ciklon hadba hívná a környékbeli felhőket, pedig a ciklon még elég messze van tőlünk.
Az éjszaka nem sokat tudtunk aludni, mert a 14-16 csomós szelet 21-23 csomós pöffös befúvások kísérték és a szél északiasodásával mot már élesen vesszük a szelet is és a hullámokat is. Egy kicsit zötykölődős lett az út. A mizzen vitorlát levettük majd később a fővitorlát is reffeltük. Nehezítésként a hold már csak fél kettőkor jön fel, így addig teljes sötétség van a borús ég alatt. A hold és napfelkeltékhez különben páholyba szóló jegyünk van és fantasztikus látvány amikor az első sugaraik megjelennek az égen.
Az éjszakai pozíció szerint 343 tengeri mérföldre vagyunk a Minerva-tól.


Napi pozíció:
00:00 30-47.59S 177-51.70E log= 44176.4
Jó szélNapsütésNapsütés


7. nap, 2013.07.02.

Gyülekeznek a felhők
Rosszul kezdődik
Folytatódik a zötykölődös utunk. A szél ereje tovább erősödött 21 csomós keleti alapszél 27-30 csomós pöffökkel. Egy darabig száguldottunk, de később lassítottunk mert a hajó hatalmas pofonokat kapott a nagy hullámoktól és a sebességtől belerepült a hullámvölgyekbe ahol nagy robajjal csapódott a vízbe. Az ezt követő orrból hátrakanalazatt hullámok pedig a fedélzetet és a cockpitot mosták. A ruhatárunk ezután a fürdőszobában lógott és csöpögött a tengervíztől. Van egy cockpit ponyvánk amely a kormányost megvédi a váratlan hullámoktól, csak akkor vizes a menet, ha a vitorlát állítgatjuk. A vitorlát pedig a változó szélben folyamatosan állítgatjuk, de éjszaka csupán egy reffelt genoával is körülbelül 3-3.5 csomóval haladtunk. Ebben a menetben pedig pihenésre is volt egy kis idő. Az álmaink nagyon valóságosnak tűnnek az ingerszegény környezetben. És az álmok után hirtelen nem tudjuk, hogy hol vagyunk, állunk-e vagy mentben vagyunk, már megint miért kell a vitorlát állítani stb.

Napi pozíció:
00:00 28-58.80S 179-11.88E log= 44305.5


8. nap, 2013.07.03.

A hullámok még délelőtt is tornyosodtak az előző napi és a délelőtti erősebb széltől. Egyik másik a dodger felett tört meg, de legalább tiszta lett a fedélzetünk. A szél az előrejelzésnek megfelelően északiasodott, ezért most pont a Minerva felől fúj. A negyed szelet szorítjuk, de a hullámok és az áramlás is ellenünk dolgozik. Átérezzük azok helyzetét akik a passzát széllel szembe hajózva kerülik meg a Földet. Nekünk már ez a pár nap is sok, ők pedig ezt csinálják hónapokig. Legalább teszetljük a Rotort, egyelőre minden oké. Azért pár dolgot fel tudtunk írni a teendők listára pl. kormány kattogó hang forrásának megkeresése, a tartalék felhúzókötél befűzése (amely kifűződött, mert rosszul volt megkötve), a nyomásos vízrendszer hol veszti el a nyomást és a viharban leszakadt festmény visszarögzítése a falra.
Estére a hullámok laposabbak lettek és egy áramlás is segített, hogy viszonylag jó irányba hajózzunk egy darabig.
Az éjszakai pozíció szerint 170 tengeri mérföldre vagyunk a Minerva-tól.

Napi pozíció:
00:00 27-18.46S 179-36.63E log= 44408.2
.
SzélmérőSzürke felhőEgy kicsit huppanós
A szélkormány okéItt dolog vanMár megint
Érkező hullámDodger felett törő hullámMég egy hullám

 
Folytatás a következő oldalon...
Ugrás oldalra:123

 
Látogatók ezen az oldalon 2009.04.13. óta:   5227996