| 2025.04.21 - 2025.05.10 «« 1/2 oldal »» | 1. nap, 2025.04.21. , Húsvét hétfő, indulás a külső szigetekhez Egy szélcsendes periódusban vagyunk benne. Amikor a nyugati monszún átvált a keleti monszúnra egy ilyen átmeneti szélcsendes periódus van a Seychelle-szigeteken. Mi a keleti szelet várjuk, hogy elindulhassunk Madagaszkárra, mely még nem érkezett meg, ezért úgy döntöttnk, hogy addig kicsit felfedezzük a külső szigeteket is. Desroches 120 mérföldre van a Mahe-Eden közötti horgonyzóhelyünktől, ezért egy éjszakai menettel tudtunk oda eljutni. | 2. nap, 2025.04.22. , Érkezés Desroches-reMég amikor elindultunk legendezett egy kis szél (délnyugati 6 csomó, mely ráadásul szembe fújt). Motorozás közben egy barrakuda akadt a horgunkra, melyet gyorsan vissza is engedtünk a tengerbe. Egy óra múlva ismét fogtunk egy tonhalat (bonitot), de ez pedig elszabadult miközben próbáltuk kihúzni. A szél egyre gyengült, a víz alig rezdült. Két óra múlva ismét fogtunk egy kisebb tonhalat és megint bonitot. Éjszakára teljesen elállt a szél, most már olajtengeren haladtunk végig. Annyira nem voltak hullámok, hogy a hajóról a dél keresztjét is le tudtuk fényképezni. Egy teljes szélcsendes éjszaka és sok-sok motorozás után érkeztünk meg Desroches szigetéhez, ahol horgonyt dobtunk. Barátaink a német hajósok egy kisfiúval a fedélzeten is itt horgonyoztak. A német hajósok pont egy wahoo-t fogtak, ezért meghívtak minket is vacsorára. Vacsora előtt kimentünk a szigethez sznorkelezni, mert a homokos part mentén rájákat láttunk, így ezeket vettük üldözőbe. Nagyok voltak és volt közöttük foltos sasrája is. Az engedélyt a szigetre (lending permit melyet az Island Development Corporation - IDC ad ki) két napra váltottuk ki, de a Seychelle-szigetek dagályvonalán bárhol szabadon partra lehet menni. Az IDC a szigetek fejlesztésére és üzemeltetéséért felelős vállalat.
Miután mindenki renbe tette magát a hajón átmentünk vacsorázni. A gyerekek élvezettel pecáztak a hajón, még egy tengeri bristle worm-ot (fireworm) is kifogtak a hálójukkal, hogy megfigyelhessék, mondtuk nekik, hogy azért ne nyúljanak hozzá, mert nem véletlenül hívják így. Ezért inkább gyorsan el is engedték. A naplemente csodálatos ezen a helyen. | 3. nap, 2025.04.23. , Desroches első napAz első napra a német hajósok is kiváltották a partraszállási engedélyüket, így együtt tudtuk felfedezni velük a szigetet. A gyerekeknek kivittük a kerékpárjaikat is a partra, mert olyan jó a földút a pálmafák árnyékában, hogy ott nyugodtan tudtak kerékpározni. Első utunk a sziget igazgatójának az irodájához vezetett, hogy bejelentkezzünk, de nem volt ott, de mivel már meg volt az enegedélyünk, elindultunk felfedezni a szigetet. Útközben láttunk egy magányos teknőst is. Első utunk az Aquarium tengerparthoz vezetett, ahol, egy nagyot fürödtünk a gyerekekkel. Nagyon meleg volt a víz, amíg ők játszottak körülöttünk, mi ülőfürdőztünk. A sziget egy mezőgazdasági terület pálmafákkal, fügefákkal és más növényeket is termesztenek. Nagyon rendezett és a szemétnek semmi nyoma. A sziget igazgatóját délután sem találtuk meg, de WhatsApp-on írtunk neki üzenetet, hogy itt vagyunk és szeretnénk körülnézni. Megkérdeztük, hogy a tengerparton lehet-e tüzet rakni, amire nemleges volt a válasz, és hogy megnézhetjük-e a világítótornyot, amire pedig igennel válaszoltak.
Az ebédünket a hajónkon fogyasztottuk el, délután egy sétát terveztünk a Four Season üdülőjéhez és a világítótoronyhoz. Mikor megérkeztünk a Four Season Resort elé, egy ember fogadott minket, akit miattunk vezényeltek ki, hogy elvigyen minket a világítótoronyhoz. Német barátaink már jártak itt korábban, ezért mondtuk, neki, hogy köszönjük, tudjuk az utat, de ha akar akkor elkísérhet bennünket. Akkor menjünk nyugodtan - válaszolta. Szép volt a kilátás a kilátóból, és az aljában egy étterem van, mely a Four Season Resort-hoz tartozik.
Este mi invitáltuk meg a német hajósokat vacsorára, de annyi haluk volt, hogy áthozták a wahoo-t. Így csak a köretet készítettük el, és egy süteményt sütöttünk. A gyerekek élvezettel pecáztak ismét és annyi kis halat fogtak, hogy a végén meg is sütöttük őket, miközben élveztük a csodálatos naplementét a horgonyzóhelyünkről. | 4. nap, 2025.04.24. , Desroches második nap A második nap átszeltük a szigetet, a gyerekek kerékpárral jöttek. A temetőn keresztül átjutottunk a sziget tulsó oldalára, ahol megtaláltuk a pár hónapja haváriát szenvedett katamaránt.
Visszafele a gyerekek megálltak egy házikó előtt, ahol csontvázak voltak kiállítva: egy csőrös bálnáé (amit nem is tudtunk, hogy létezik), egy spinner delfiné és egy szárazföldi teknősé. A gyerekek hangoskodására kidugta a fejét egy fiatalemeber a házikóból (a Jancsi és Juliska jelenet jutott eszünkbe), akivel végül jól elbeszélgettünk, és kiderült, hogy az állatokat kutatja és védelmezi ezen a szigeten, már egy éve. Azt is megtudtuk, hogy ők sem tudtak a csőrős bálna létezéséről, mindaddig, míg egy napon egy elpusztult példányt partra sodort a víz. A gyerekek egy idő után elunták a beszélgetést, így igyekeztünk fürdeni menni velük a tengerpartra.
Este a maradék wahoo-t ettük meg a német hajósokkal. . | 5. nap, 2025.04.25. , African Banks SeychellesAz African Banks az Amirante szigetcsoport északi lakatlan szigete. Az éjszaka 50 mérföldet motoroztunk végig a hajóval - mert szél megint nem volt -, így reggel érkeztünk meg a szigethez. A szigetet körbesétálva felfedeztük, hogy több helyen teknős tojás lerakóhelyek vannak és a csérek is itt fészkelnek a bozótosban. Gyönyörű látvány a kristálytiszta vízben a fehéren futó homok a sziget körül, rájákkal és halakkal, de inkább a növényes talaj jellemző és csak egy-két szebb korallfej volt, ahol a sziget körül sznorkelezni lehetett. . | 6. nap, 2025.04.26. , Vissza Mahe-raVisszafele legalább olyan nyugodt volt a tenger, mint a kihajózásunkor. Ismét a csillagképeket és a bolygók együttállását szemléltük éjszaka. | 9. nap, 2025.04.29. , KijelentkezésVégre érkezik a keleti szél, ezért eljött a kijelentkezés ideje.
A kijelentkezés általában egy egyszerű folyamat, de nekünk sikerült egy rendszer problémába belefutnunk, így kicsit tovább tartott, mint azt eredetileg gondoltuk. Abban a tudatban voltunk, hogy megvan a Bill of Exit-ünk, amit ekkor még nem láttunk ugyan, de az ügynökünk két hete megerősítette a létezését. Amikor felhívtuk, hogy mit kell még intéznünk a kijelentkezéssel kapcsolatban, kiderült, hogy nemcsak a papír nincs meg, de egy rendszer probléma miatt nem is tudnak minket kijelenteni a Seychelle-ről.
Amikor egy hajó a Seychelles szigetekre érkezik a vámosoktól 1 hónapra kap engedélyt hogy vámfizetés nélkül maradhasson. Hosszabb tartózkodáshoz egy Temporary Import Permitet (ideiglenes import engedélyt) kell kérvényezni. Ez egy bonyolult folyamat amit az ügynökünk intézett helyel-közzel. A szükséges papírok között van a Bill Of Entry (belépési nyomtatvány), amit a vámosok számítógépes rendszerével kell elkészíteni. Ezen többek között szerepel a hajó értéke amit Új-Zélandi dollárban rögzítettek (mivel ez volt az adás-vételi szerződésben).
Az ország elhagyásakor a folyamatot fordítva is el kell intézni, szükséges egy Bill of Exit (kilépési nyomtatvány) amit a vámosok számítógépes rendszere állít ki az ügynök kérésére. Tudtuk hogy ez több napot vesz igénybe, úgyhogy már két héttel ezelőtt kértük az ügynököt hogy intézze el. Akkor azt a visszajelzést kaptuk hogy rendben van. Úgyhogy igen csak meglepődtünk amikor ma kiderült hogy nincs még meg a papír mert valami gond van a számítógépes rendszerrel. Bementünk a vámosokhoz ahol már tudtak rólunk és azt mondták minden rendben van, intézhetjük az ügynökkel. De kiderült hogy mégsem. Végül elmesélte az ügynök hogy valaki véletlenül kitörölte az Új-Zélnadi dollárt a rendszerből és emiatt amikor módosítani akarják a hajó adatait a bill of exithez a rendszer nem engedi tárolni a módosítást azzal a hibaüzenettel hogy nem létezik a megadott valuta. Ha megpróbálják módosítani a valutát például amerikai dollárra,akkor a rendszer a "nem tárolható a módosítás mert a hajó értékét eredetileg nem tudom milyen valutában adták meg, de nem amerikai dollárban". Tipikusan egy túlságosan lekorlátozott rendszer hibája. Úgyhogy a vámosok ezt 2 hete nem tudják megoldani. A programmozóktól várnak frissitést vagy mi? A hajót elendegni nem tudják.
Az ügynök elküldött minket egy másik vám hivatalban, elmondta hogy kit keressünk. Igen meglepődött amikor elmondtuk mi járatban vagyunk és megkérdeztük, hogy akkor most tényleg nem tudunk kijelentkezni a Seychelle-ről? Az egész családunk ott állt és nagyon szomorúan próbáltunk nézni, mikor is a hivatalnok leültetett minket és azt mondta várjunk egy kicsit. Fél óra múlva hívott az ügynökünk, hogy megvan a Bill of Exit és erről a hivatalban is megerősítettek minket. Szuper! Ha nem megyünk be akkér még mindíg az informatikusokra várhatnánk....
Ezután a bevándorlási hivatalba kellett még elmennünk, ahol pedig az alkalmazottat csak két órás keresgéléssel tudták előkeríteni. Mindenesetre, ez is sikerült. Az ügynökünk sofőrjével az STC szupermarketban találkoztunk, aki átadta a Bill of Exit-et, miután kifizettük az ügynöki díjat. | 10. nap, 2025.04.30. , Indulás Madagaszkár feléA reggeli gyors vízfeltöltés után a marinában elindultunk a 690 tengeri mérföldre fekvő Nosy Be felé, mely Madagaszkár északnyugati részén van. Ideálisan az átkelést Madagaszkárra úgy kell tervezni, hogy a szélcsendes periódus végén, amikor megkezdődik, vagyis amikor még nem olyan erős a keleti passzátszél. A Madagaszkár feletti szélcsatornát kell figyelni az átkelés szempontjából, mert itt lehet akár 40 csomó feletti szélerősség is. Sokan még a szélcsendes periódusban átkelnek motorral, hogy elkerüljék ezeket az erős szeleket, de ők egy hetet akkor végigmotoroznak a hajóval.
Kellemes, délkeleti 10 csomós szélben indultunk, majd Mahe szigetét kerülve megláttuk az első squall-t. Derült égből villámcsapás - gondoltuk, mert pont így nézett ki az ég előttünk. Meg is jött a 22 csomós szél. A vihar után elment a szél és csak 5 óra körül jött vissza a délkeleti 8-10 csomó, melyben végre vitorlázni tudtunk. Este azonban jöttek mentek a squall-ok, néhány squall a villámokat is szórta, szerencsére kicsit távolabb tőlünk. A szél össze-vissza forgott vagy beerősödött vagy elállt. Mi is így játszottunk a motorral és a vitorlákkal. Hajnali 4 körül kezdett stabilizálódni a szél, mire már jól elfáradtunk. | 11. nap, 2025.05.01. , Desroches mellettA fárasztó éjszaka után nappal kisimult a tenger, néhány delfin úszott el a hajónk mellett. A szél is stabil volt 7-9 csomó között, ezért egy kis motorral is segítettük a menetet (15000-es fordulaton). Tudtuk, hogy éjszaka nem lesz szél, és arra számítottunk, hogy az 5-i szélcsökkenést már nem érjük el Madagaszkár fölött, ezért miután kiemeltünk egy méretes bonitot a vízből, horgonyt dobtunk éjszakára. Innen még 568 tengeri mérföld volt hátra Madagaszkárig. . | Folytatás a következő oldalon... | | | |
|